Ik ben een Nederlander die Nederlands, Duits, Engels en Japans spreekt (dat laatste verre van vloeiend, ik leer nog) en mijn vriendin spreekt nu Italiaans en Engels, en ik ben van plan ze alle 5 te leren (italiaans voor mezelf ook, en voor mijn kotertjes), kan een kind een hoop voordeel van hebben, het heeft mij in elk geval geen schade berokkend
quote:Lijkt me moeilijk om je kind een taal te leren die je zelf niet volledig beheerst.... maar succes
Op zondag 25 mei 2003 23:01 schreef Piro het volgende:
Ik wil het in elk geval wel doen, en dan gelijk 4/5 talig.Ik ben een Nederlander die Nederlands, Duits, Engels en Japans spreekt (dat laatste verre van vloeiend, ik leer nog) en mijn vriendin spreekt nu Italiaans en Engels, en ik ben van plan ze alle 5 te leren (italiaans voor mezelf ook, en voor mijn kotertjes), kan een kind een hoop voordeel van hebben, het heeft mij in elk geval geen schade berokkend
quote:nee hoor, als dat het enige is, ik bedoelde meer dat je 1 moedertaal hebt, vanuit daar verder maar als je die basis niet kent kan je ook moeilijk wat anders leren, whatever of het een taal is of rekenen of professioneel neusjepeuteren, step by step, vloeiend drie talen spreken kan niemand of treed de verbastering binnen en wordt geremd in zijn ontwikkeling. Grappig dat je je daar zo zorgen om maakt, zoals al eerder beschreven hier geld dat je toch niets van te voren kan plannen, het blijft altijd maar afwachten, wie weet raak je niet zwanger, of vind je je mannie ineens een enorme loser, kan gebeuren, nou dat was het, heel verhaal, leuk onderwerp trouwens. en waarom is in nederland wonen eik. geen oplossing voor dit ingebeelde probleem?
Op zondag 25 mei 2003 21:27 schreef nietje83 het volgende:[..]
Ik spreek (misschien wel helaas) alledrie de talen vloeiend..
Maarja Duits spreekt zij/hij hier toch al, Engels en Duits zou mn vriend dan met hem/haar spreken en ik natuurlijk Nederlands omdat dat toch een taal zal zijn waarvan hij/zij het minst meekrijgt in het dagelijks leven... ingewikkeld allemaalIn Nederland wonen is geen optie....
quote:Zij regelt het italiaans, zou alleen handig voor mij zijn om ook te kunne verstaan zegmaar, want het kind leert het meest door naar zijn ouders te luisteren, en als ze dan tegen mij ook italiaans (kan) spreken dan schiet dat op.
Op zondag 25 mei 2003 23:23 schreef Qarinx het volgende:[..]
Lijkt me moeilijk om je kind een taal te leren die je zelf niet volledig beheerst.... maar succes
Ik vind het een goed idee.
quote:Alleen al de vraag 'Hoe pak je zoiets aan?'
Op donderdag 1 mei 2003 15:33 schreef Quintony het volgende:
Ik had laatst met mijn amerikaanse vriendin een discussie over het opvoeden van 'onze eventuele toekomstige' kinderen. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat wij ze graag tweetalig (Nederlands en engels) zouden opvoeden. Iemand hier ervaring mee? is dit goed of net niet goed voor kinderen? Hoe pak je zoiets aan?
quote:
Op zondag 25 mei 2003 20:48 schreef nietje83 het volgende:
Ik zit met het probleem dat mn vriend al 2-talig isHij is Nieuw-Zeelands/Duits, we spreken samen altijd Engels, maar wonen in Duitsland...
Ik ben dus Nederlands...
En eigenlijk vind ik wel dat een eventueel kind alledrie de talen zou moeten kunnen....met jouw onderschrift zal dat wel lukken..
Ik heb nu al medelijden met hem/haar
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:33 schreef Quintony het volgende:
Hoe pak je zoiets aan?
quote:paperstrips
Op dinsdag 3 juni 2003 03:40 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
.
Ik ben 2talig opgevoed..
Thuis werd Grieks gesproken, Nederlands heb ik geleerd op school en op straat...
Erg blij mee..
quote:Waarom?
Op zaterdag 7 juni 2003 11:35 schreef Trance4Ever het volgende:
Ik was tweetalig opgevoed, dat was een ramp
quote:Ik begon Engels en Nederlands door elkaar te halen.
Op zondag 8 juni 2003 04:16 schreef Price het volgende:[..]
Waarom?
Toen had ik Engels compleet afgeleerd. Na 4 jaar ging ik naar het buitenland en heb ik het in 6 maanden weer vloeiend leren spreken. In het buitenland had ik amper Nederlandse les. Zoals je ziet kan ik ook bijna geen Nederlands, zowel modeling als schriftelijk.
geen idee... ik ben geen opvoeder maar op zich sta ik er positief tegenover.quote:Op donderdag 1 mei 2003 15:33 schreef Quintony het volgende:
............
quote:Op zaterdag 23 juli 2005 03:32 schreef phileine het volgende:
Wij verhuizen volgend jaar naar Spanje.
dank je...quote:Op maandag 26 september 2005 17:41 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ben zelf tweetallig opgevoed. Mijn ouders spraken fries tegen mee. terwijl ik het nederlands meekreeg van de tv, en op school. Ik heb absoluut geen talenknobbel, maar die 2 talen heb ik moeiteloos geleerd.
Ik denk dat jullie kinderen dat ook zo wel meekrijgen. Als jullie samen nederlands praten, en tegen de kinderen, en portugees (toch) leren ze dan wel op de basisschool, van vriendjes, en van de plaatselijke sesamstraat.
Ik heb er nooit moeite mee gehad, en ben er ook nooit bewust mee bezig geweest. Het overschakelen tussen de talen gaat nog steeds zonder nadenken. Dan weet ik niet eens in welke taal ik net gesproken heb met iemand bijvoorbeeld.
Het is waarschijnlijk wel handig als jullie ook portugees kennen, zodat je wel met je kind mee kunt praten. Maar dat lijkt me ook nodig als je daar gaat wonen.
Maar dit is mijn eigen ervaring en misschien dat er ook wel mensen zijn die er meer problemen mee hebben gehad?
thnx, even goed doorlezen.....quote:Op maandag 26 september 2005 18:40 schreef Étoile het volgende:
Volgens mij is dat prima te doen, een jonge leeftijd schijnt juist ideaal te zijn om kinderen meerdere talen te leren.
Overigens, in dit oudere topic hierover staan misschien ook nog wel wat tips: kinderen tweetalig opvoeden
ah, oke, dat had ik dan niet helemaal goed begrepen.quote:Op maandag 26 september 2005 19:51 schreef Vince-E het volgende:
[..]
dank je...
alleen zit het iets anders, wellicht dat ik niet duidelijk ben geweest.
wij wonen op dit moment in Brazilie, maar wij hebben plannen om naar nederland te verhuizen (vanwege de kinderwens). Mijn vrouw is Braziliaanse, en spreekt dus portugees, ik daarentegen ben Nederlander...
De eventuele kinderen zullen dus opgroeien in Nederland....
gefeliciteerd met jullie dochtertje! Eleni is nu 2 jaar, en begint dus al wat korte zinnetjes te maken? (ben nog geen papa, dus weet niet precies wanneer kinderen dit doenquote:Op dinsdag 27 september 2005 14:43 schreef rameijer het volgende:
Mijn vrouw is Grieks, ik ben Nederlands, we wonen in Griekenland en hebben een dochtertje van 2 (Eleni, gisteren jarig).
Zij spreekt alleen maar Grieks tegen haar en ik alleen maar Nederlands. Dat gaat prima; Eleni pikt beide talen zonder problemen op![]()
Wij spreken onderling vaak Engels, en ook daarvan pakt ze af en toe iets mee![]()
Dank je wel!quote:Op dinsdag 27 september 2005 16:34 schreef Vince-E het volgende:
[..]
gefeliciteerd met jullie dochtertje!
Yep, en ze begint nu ook (in het Grieks dan) verbuigingen van werkwoorden te gebruiken. Leuk hoor, om dat zich allemaal zien te ontwikkelenquote:Eleni is nu 2 jaar, en begint dus al wat korte zinnetjes te maken? (ben nog geen papa, dus weet niet precies wanneer kinderen dit doen)
Nee, maar ze heeft een duidelijke voorsprong met Grieks omdat haar Griekse oma overdag op haar past.quote:Haalt zij de talen door elkaar heen?
Ja, en ook wat Italiaanse woordjes die ze 2 maanden geleden hoordequote:Eleni zegt ook woordjes engels, of je merkt dat ze het begrijpt?
Nee. Haar eerste woordje was Bella (van "Kounia Bella", een liedje voor op de schommel). Dat zei ze toen ze 9 maanden was (als ik het me goed herinner; ben erg druk nuquote:Was Eleni laat met haar eerste woordjes?
Ja, zeker als er hier vriendjes spelen die geen Nederlands spreken. Dan ga ik, helaas, toch vaak over in het Duits.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:22 schreef rameijer het volgende:
Hebben anderen er ook moeite om consequent Nederlands te spreken tegen de kinderen als alle anderen (familie, vrienden, etc.) alleen maar geen Nederlands spreken?
Tuurlijk kan dat. Heb het zelf meegemaakt als kind en later heb je daar een voordeel mee omdat je heel makkelijk in je talen schakelt daar waar een ander kind nog loopt te stamelen. En elk kind - als je er tenminste vorge mee begint - neemt hetgeen ze vroeg wordt aangeleerd al heel snel op. soort sponsquote:Op donderdag 1 mei 2003 15:33 schreef Quintony het volgende:
Ja en veel praten in het Nederlands met je kinderenquote:Op donderdag 1 mei 2003 15:33 schreef Quintony het volgende:
Ga je nooit meer terug naar Nederland dan?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 19:11 schreef phileine het volgende:
Gelukkig is mijn Spaans nog niet goed genoeg om te vaak de mist in te gaan (Isa kijkt me ook altijd heel verbaasd aan als ik iets in het Spaans tegen haar zeg, maar gaat dan wel direct Spaans terugpraten).
Wat ik lastiger vind is dat alle kinderboeken die ik hier koop in het Engels of het Spaans zijn, en vooral als ik moe ben moet ik dan echt mijn best doen om ze bij het voorlezen keurig in het Nederlands te vertalen.
Dat doen wij ook wel eens ja...maar de oudste leert nu ook een beetje Engels dus over een paar jaar kan dat ook niet meerquote:Mijn ouders spraken vroeger trouwens altijd Engels als ze niet wilden dat wij het konden verstaan, ik zei laatst automatisch iets "geheims" in het Spaans tegen mijn man, maar dat werkte natuurlijk helemaal niet. Hij verstond het niet en Isa wel.![]()
Ja ik ook maar het werktquote:Op woensdag 30 mei 2007 21:02 schreef Smoezie het volgende:
Vijftalig vind ik wel ERG veel te behappen voor kleintjes hoor... jeetje!
quote:Op woensdag 30 mei 2007 09:36 schreef Patch het volgende:
vanaf wanneer begin je dan 2-talig op te voeden?
Ik heb gelezen dat kids er vanaf anderhalf jaar erg gevoelig voor zijn en het sneller oppikken, dan dat je bijvoorbeeld vanaf de geboortedag al gaat doen...
zoals ik het begrepen heb, gewoon gelijk beginnen. Aangezien ik in Friesland woon is die tweetaligheid hier een beetje een "dingetje" . Omdat de provincie zich nogal nadrukkelijk inzet voor het behoud van het Fries en ik het belachelijk vind dat mijn kinderen als een soort museum worden gebruikt (stop de taal erin, behoud het voor de toekomst) heb ik me er in verdiept. (het moge duidelijk zijn, ben zelf niet friestalig, manlief wel, maar die spreekt het niet met de kinderen)quote:
twee TALIGheidquote:Op donderdag 31 mei 2007 09:50 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
zoals ik het begrepen heb, gewoon gelijk beginnen. Aangezien ik in Friesland woon is die tweetaligheid hier een beetje een "dingetje" .
Een dialect pakken kinderen sowieso wel op .....quote:Eens voer ik op de Friesche wateren,
En sprong bij mij op dek,
Enen gereformeerden Friesch,
Die vroeg,
Met grote bek,
Is Friesch enen Taal,
Of Dialect?
Ik zei,
Man, ben jij me daar even gek,
Het Friesch is geen Taal,
Neen, het Friesch is een spraakgebrek !
Dat weet ik zo net nog niet, dat langzamer lerenquote:Kinderen leren beide talen langzamer dan kinderen die maar één taal aangeboden krijgen, maar hebben op de lange termijn meer voordeel omdat ze taalgevoeliger worden.(leren later makkelijker nog meer talen bij)
tja ik herhaal ook alleen maar wat mij verteld is...quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:25 schreef desiredbard het volgende:
[..]
twee TALIGheidFriesland
[..]
Een dialect pakken kinderen sowieso wel op .....
Maar je begint idd vanaf baby af aan, als er twee talen in huis gebruikt worden pakt de kleine dat meteen op
[..]
Dat weet ik zo net nog niet, dat langzamer leren
Die twee van mijn neef spraken vroeg hebben een hoge woordenschat voor hun leeftijd
Basiswoordenschat behorende bij hun leeftijd ligt in alle talen gelijk, op andere dingen die nationaal gelieerd lijken te zijn vervallen ze in een specifieke taal
(Bepaalde broodjes zijn bijv broetschen)
weet ik wel, van die taal...quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:37 schreef phileine het volgende:
Fries is gewoon een taal hoor db, geen dialect, het voldoet aan alle eisen voor een eigen taal, en heeft ook die status.
Patch, mij lijkt dat je gewoon moet beginnen vanaf geboorte, of zelfs al tijdens de zwangerschap. Het is bekend dat kinderen anders reageren op talen die ze al hebben gehoord toen ze nog in de buik van hun moeder zaten, blijkbaar gaan die hersentjes er dan al iets mee doen.
Het is wel vaak zo dat tweetalige kinderen iets kunnen achterlopen in taalontwikkeling, maar ergens rond het vijfde jaar lost zich dat meestal op en lopen ze gelijk met hun leeftijdsgenootjes of gaan zelfs voorlopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |