abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 mei 2003 @ 23:01:32 #81
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_10675871
Ik wil het in elk geval wel doen, en dan gelijk 4/5 talig.

Ik ben een Nederlander die Nederlands, Duits, Engels en Japans spreekt (dat laatste verre van vloeiend, ik leer nog) en mijn vriendin spreekt nu Italiaans en Engels, en ik ben van plan ze alle 5 te leren (italiaans voor mezelf ook, en voor mijn kotertjes), kan een kind een hoop voordeel van hebben, het heeft mij in elk geval geen schade berokkend

Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
  zondag 25 mei 2003 @ 23:23:27 #82
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_10676401
quote:
Op zondag 25 mei 2003 23:01 schreef Piro het volgende:
Ik wil het in elk geval wel doen, en dan gelijk 4/5 talig.

Ik ben een Nederlander die Nederlands, Duits, Engels en Japans spreekt (dat laatste verre van vloeiend, ik leer nog) en mijn vriendin spreekt nu Italiaans en Engels, en ik ben van plan ze alle 5 te leren (italiaans voor mezelf ook, en voor mijn kotertjes), kan een kind een hoop voordeel van hebben, het heeft mij in elk geval geen schade berokkend

Lijkt me moeilijk om je kind een taal te leren die je zelf niet volledig beheerst.... maar succes
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_10678979
quote:
Op zondag 25 mei 2003 21:27 schreef nietje83 het volgende:

[..]

Ik spreek (misschien wel helaas) alledrie de talen vloeiend..
Maarja Duits spreekt zij/hij hier toch al, Engels en Duits zou mn vriend dan met hem/haar spreken en ik natuurlijk Nederlands omdat dat toch een taal zal zijn waarvan hij/zij het minst meekrijgt in het dagelijks leven... ingewikkeld allemaal

In Nederland wonen is geen optie....

nee hoor, als dat het enige is, ik bedoelde meer dat je 1 moedertaal hebt, vanuit daar verder maar als je die basis niet kent kan je ook moeilijk wat anders leren, whatever of het een taal is of rekenen of professioneel neusjepeuteren, step by step, vloeiend drie talen spreken kan niemand of treed de verbastering binnen en wordt geremd in zijn ontwikkeling. Grappig dat je je daar zo zorgen om maakt, zoals al eerder beschreven hier geld dat je toch niets van te voren kan plannen, het blijft altijd maar afwachten, wie weet raak je niet zwanger, of vind je je mannie ineens een enorme loser, kan gebeuren, nou dat was het, heel verhaal, leuk onderwerp trouwens. en waarom is in nederland wonen eik. geen oplossing voor dit ingebeelde probleem?
  maandag 26 mei 2003 @ 23:07:58 #84
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_10698527
quote:
Op zondag 25 mei 2003 23:23 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Lijkt me moeilijk om je kind een taal te leren die je zelf niet volledig beheerst.... maar succes

Zij regelt het italiaans, zou alleen handig voor mij zijn om ook te kunne verstaan zegmaar, want het kind leert het meest door naar zijn ouders te luisteren, en als ze dan tegen mij ook italiaans (kan) spreken dan schiet dat op.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_10781013
Een vriendin van mij past op bij kinderen die tweetalig worden opgevoed.
Die ouders die zeggen dan gewoon voorwerpen in het Engels en Nederlands door elkaar net zoals wij in Nederland verschillende woorden voor toilet hebben (WC, de pot e.d.) leren die kindere ook nog het Engelse woordje erbij.
Het besef dat dat Engels is dat komt later misschien pas, de kinderen worden op deze manier al vanaf de geboorte eigenlijk opgevoed.

Ik vind het een goed idee.

Billie Holiday is Lady Day!
  vrijdag 30 mei 2003 @ 22:45:39 #86
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_10781228
Ik laat mijn kinderen gewoon alle talen van de wereld leren.
Dan hebben ze ten minste wat te doen en kunnen ze niet zeuren dat ze zich vervelen.
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
  vrijdag 30 mei 2003 @ 22:55:45 #87
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_10781405
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 15:33 schreef Quintony het volgende:
Ik had laatst met mijn amerikaanse vriendin een discussie over het opvoeden van 'onze eventuele toekomstige' kinderen. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat wij ze graag tweetalig (Nederlands en engels) zouden opvoeden. Iemand hier ervaring mee? is dit goed of net niet goed voor kinderen? Hoe pak je zoiets aan?
Alleen al de vraag 'Hoe pak je zoiets aan?'
Je doet het toch gewoon en kijkt wat er van komt. Of denkt je amerikaanse vriendin daar soms anders over?
Een kind wil alleen maar eten. Taal maakt helemaal niet uit voor kinderen. Ze snappen het toch wel.
De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
  vrijdag 30 mei 2003 @ 22:57:41 #88
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_10781453
quote:
Op zondag 25 mei 2003 20:48 schreef nietje83 het volgende:
Ik zit met het probleem dat mn vriend al 2-talig is

Hij is Nieuw-Zeelands/Duits, we spreken samen altijd Engels, maar wonen in Duitsland...
Ik ben dus Nederlands...
En eigenlijk vind ik wel dat een eventueel kind alledrie de talen zou moeten kunnen....

met jouw onderschrift zal dat wel lukken..

Ik heb nu al medelijden met hem/haar

De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
pi_10783365
ik ben nu 6.5 maand zwanger ,ik ben nederlandse en me hubbie is ook amerikaans en hollander dubbel dus en wij willen ook dat onze kinderen aangezien hij woont en werkt bij de amerikaanse krijgsmacht om ook onze kids nl, engels en te leren. dit is alleen maar vordeel en als ze ouder is krijgt ze ook nog eens de kans om spaans te leren , aangezien hij ook nog eens spaans vloeiend beheerst. nu ik nog
  dinsdag 3 juni 2003 @ 03:31:07 #90
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_10844125
Mijn vrouw is Française en ons zoontje is nu 2,5 jaar jong. Ik praat heel consequent Nederlands met hem en mijn vrouw Frans. Hij begrijpt alles perfect, ongeacht wat er gezegd wordt. Hij is ook zeer slim en daar sta ik wel eens verbaasd over, maar dat heeft iedere ouder wel.
Waar wij ons zorgen over maken, is dat hij nog niet praat. De enige woordjes die hij zegt zijn: Papa (papa en alles wat groot is), Mama, Meme (Frans voor oma), Boo (boom), Moo (mooi), Doo (de l'eau, water), Bobo ( Frans voor au!), Bibi (baby en alles wat klein is). Ook gebruikt hij geluiden om vele zaken zoals auto's en dieren aan te duiden. (Hinniken van een paard, grommen van een leeuw, motor van een auto) Verder doet hij alles met mimiek (happende bewegingen = vis, 2 vingers op zijn hoofd = stier, trommelen op de borst = gorilla, etc.)
Aan de ene kant denk ik dat hij lui is. Een enkele keer zegt hij zo maar een woordje na. Bijv. toen we een half jaar geleden naar een homevideo keken. Ik zei op de tape "Zeg maar Hallo" en de kleine man zei al kijkend met een perfect Nederlands accent: "Hallo". Volgens mij ging dit onbewust, want sindsdien heeft hij het niet meer gezegd.
Misschien is het verkeerd dat wij hem goed begrijpen als hij een geluid maakt of iets aanduidt. Als hij grijpende bewegingen maakt, weet ik precies dat hij zijn dinosaurus wil hebben. Moeten we dat negeren en op die manier hem dwingen om te praten?
Een geruststelling is wel, dat ik van andere 2-talige ouders heb gehoord dat hun kinderen laat begonnen te praten. En dan geen woordjes, maar meteen hele zinnen.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  dinsdag 3 juni 2003 @ 03:40:49 #91
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_10844139
quote:
Hoe pak je zoiets aan?
.
Ik ben 2talig opgevoed..
Thuis werd Grieks gesproken, Nederlands heb ik geleerd op school en op straat.. .
Erg blij mee..
-
  dinsdag 3 juni 2003 @ 03:49:58 #92
40111 TheWilliedockSaints
The Taxman Cometh
pi_10844146
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 03:40 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

.
Ik ben 2talig opgevoed..
Thuis werd Grieks gesproken, Nederlands heb ik geleerd op school en op straat.. .
Erg blij mee..

paperstrips
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_10946103
Ik was tweetalig opgevoed, dat was een ramp
Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
  zondag 8 juni 2003 @ 04:16:01 #94
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_10959365
quote:
Op zaterdag 7 juni 2003 11:35 schreef Trance4Ever het volgende:
Ik was tweetalig opgevoed, dat was een ramp
Waarom?
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_11013433
quote:
Op zondag 8 juni 2003 04:16 schreef Price het volgende:

[..]

Waarom?

Ik begon Engels en Nederlands door elkaar te halen.

Toen had ik Engels compleet afgeleerd. Na 4 jaar ging ik naar het buitenland en heb ik het in 6 maanden weer vloeiend leren spreken. In het buitenland had ik amper Nederlandse les. Zoals je ziet kan ik ook bijna geen Nederlands, zowel modeling als schriftelijk.

Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
pi_28919425
Ik ben ook tweetalig opgevoed. Mijn moeder komt uit Oostenrijk en heeft vrij consequent Duits tegen mij gesproken. Hierdoor spreek ik beide talen vloeiend, hoewel ik in beide talen vaak fouten maak. Bij mij is het nadeel opgedoken, dat ik vaak uitdrukkingen uit beide talen door elkaar haal, dus wat gebruikelijk is in één taal gebruik ik dan te vaak in de ander. Verder is mijn Duitse grammatica niet perfect (en mijn Nederlandse trouwens ook niet), omdat ik het meer spreek dan dat ik het schrijf. Dus de naamvallen haal ik soms wel eens door elkaar, bijvoorbeeld. Ik spreek beide talen trouwens wel accentloos...
Als ik te lang Duits heb gehoord, begin ik er ook in te denken, zodat mijn Nederlands op dat moment helemaal een vreselijk allegaartje wordt. Hier ben ik me dan steeds van bewust, waardoor ik heel aarzelend en niet vloeiend praat. Ik haat dat van mezelf...
Mijn ex-vriend is half Russisch en had helemaal geen problemen dat hij de twee talen door elkaar haalde. Misschien omdat Nederlands en Russisch minder op elkaar lijken dan Nederlands en Duits, zodat het minder snel door elkaar haalt? Hij kon ook zonder enige moeite van de ene Russische zin naar de andere Nederlandse overschakelen. Ik was daar nogal jaloers op.
Maar ik denk wel dat een tweetalige opvoeding een verrijking is, of in ieder geval kan zijn. Ik zou het tenminste nooit iemand afraden.
pi_28951086
Ik ben nanny geweest van een 18 maanden oud jongetje, en hij verstaat 3 talen:Nederlands (moeder is Vlaams), Zwitsers-Duits (vader komt uit Zwitserland), en Engels (omdat ze in Engeland wonen).Moeder en ik spraken NL tegen hem, vader Zwitsers-Duits, en op de creche Engels.Af en toe gebruikte de moeder wat Engelse woorden zoals nappy-change, breakfast, playpen.
Hij verstaat alle 3 de talen heel goed, maar de hoofdtaal zal toch Engels worden.
pi_29021289
Glenn spreekt nu een paar woordjes, een paar Italiaanse en een paar Nederlandse.

Er wordt hoofdzakelijk Italiaans tegen/met hem gesproken, alleen ik spreek vrijwel uitsluitend Nederlands met hem, m'n hele schoonfamilie Italiaans.
Het is ook duidelijk merkbaar dat hij een hele hoop Italiaanse woorden al wel herkend, Nederlandse veel minder.

Aan m'n neefje (3) is het resultaat al duidelijk af te lezen, spreekt vloeiend Italiaans (Napolitaans) (wat z'n moedertaal is) en ook goed, en steeds beter Nederlands, wat hij leert op school en straat en via bezoek etc.

Hoop dat Glenn als ie straks al een poosje schoolgaand is ook 2 talen feiloos spreekt en precies weet met wie hij welke taal spreekt.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_29027285
feiloos?
  vrijdag 22 juli 2005 @ 08:17:37 #100
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_29031192
Bij ons gaat het ook goed, het tweetalig opvoeden. Indy spreekt ondertussen redelijk goed Nederlands en Duits, al husselt te de talen nog wel door elkaar. Maar ik verwacht eigenlijk dat ze dat de komende jaren ook nog wel even blijft doen. Verstaan doet ze beide talen perfect. Net als engels trouwens wat mijn man en ik onderling spreken.
Thomas begint ook met woordjes. Ik merk dat zijn voorkeurstaal op dit moment Nederlands is.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_29055309
Ik zou echt willen dat ik 2-talig was opgevoed, al was het gewoon Nederlands en Engels. Kleine kinderen leren toch makkelijker een taal aan dan oudere kinderen. Nu is mijn Engels wel goed inmiddels maar als ik al goed Engels had gekund had ik tijd genoeg gehad om een andere vreemde taal goed te leren. Mijn Frans en Duits zijn lang zo goed niet als mijn Engels.

Mijn 2 nichtjes zijn wel 2-talig opgevoed. Mijn oom is Nederlands en mijn tante komt uit Colombia, Spaans dus. Ze spreken vloeiend Nederlands en Spaans en verder zijn ze goed in andere talen. Mijn jongste nichtje spreekt ook nog heel goed Portugees en nu heeft ze net 2 maanden stage gelopen in Colombia en gaat nog een half jaar naar de universiteit daar.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_29056739
Wij verhuizen volgend jaar naar Spanje. Isa is dan hopelijk nog jong genoeg om het Spaans goed op te pikken. Nederlands uiteraard omdat wij dat zelf spelen, en Engels is in dat gebied een belangrijke taal, dus daar pikt ze hopelijk ook wat van op. Vooral omdat wij zelf (nog) niet zo goed Spaans spreken, dus wij zelf vooral in die taal zullen communiceren. De meeste scholen in de buurt zijn Spaans/Engels talig, dus de meeste kinderen leren daar al heel vroeg goed Engels.

Ik weet niet meer waar, maar ik las laatst de uitslagen van een onderzoek naar meertalige kinderen. Over het algemeen scoren ze later iets beter in iq-testen en is hun uiteindelijke opleiding gemiddeld hoger. Waarschijnlijk omdat je al vroeger bepaalde delen van de hersenen "activeert" en traint. Als Isa Spaans en Engels spreekt, staat later bijna de hele wereld voor haar open. Dat lijkt me iets moois om haar mee te geven in het leven.
mooi he, alles
  zaterdag 23 juli 2005 @ 03:35:38 #103
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_29056754
quote:
............
geen idee... ik ben geen opvoeder maar op zich sta ik er positief tegenover.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_29058389
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 03:32 schreef phileine het volgende:
Wij verhuizen volgend jaar naar Spanje.
wow!
  maandag 25 juli 2005 @ 12:11:53 #105
2565 Elegantly Wasted
can you handle me?!
pi_29107389
Ik heb de eerste 4 jaar van mijn leven vrijwel alleen maar Italiaans gehoord en gesproken. Het Nederlands heb ik op school en via vriendinnetjes geleerd. Is allemaal meer dan goed gekomen hoor

Glenn voeden we nu tweetalig op en dat gaat prima. Hij krijgt op het ogenblik meer Italiaans mee dan Nederlands dus alle woordjes die hij zegt zijn tot nu toe allemaal Italiaans. Dat Nedrlands komt echt wel, maak ik me absoluut niet druk om. Voordeel is ook dat Robert nu ook Italiaans leert
Do you lead, or are you led?
Are you sure that you don't care?
  Moderator zondag 31 juli 2005 @ 15:05:14 #106
45833 crew  Fogel
pi_29293966
Wij zijn ook van plan onze tweeling tweetalig op te voeden, maar ik heb zelf zeer grote moeite om Nederlands tegen mijn kinderen te praten, Noors gaat me op de een of andere manier veel makkelijker af. Ik ben Nederlander, mijn vrouw is Noors en thuis spreken we eigenlijk uitsluitend Noors. Ik spreek regelmatig Nederlands per telefoon en af en toe op mijn werk, maar toch 'klopt' het niet om Nederlands tegen mijn kinderen e spreken. Misschien maar eens een aantal CDs aanschaffen met Nederlandse liedjes enzo, dan komt het vast vanzelf wel.

Heeft iemand anders hier ervaring mee, dat het lastiger is je eigen moedertaal te spreken dan de voertaal die je de laatste jaren (4 in mijn geval) hoofdzakelijk hebt gebruikt?

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 19-01-2011 15:48:06 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_30946640
We hebben nog geen kinderen, en daar zijn ook nog geen directe plannen voor, daar de kinderwens er wel degelijk is. Eerst wat andere belangrijke zaken oplossen, zoals het verhuizen van Brazilie terug naar Nederland.
Echter zit ik wel met de vraag, waar wij ongetwijfeld mee te maken zullen krijgen, het tweetalig opvoeden van kinderen. Hoe gaat dit, wat zijn de mogelijke problemen etc?
pi_30946943
Ik ben zelf tweetallig opgevoed. Mijn ouders spraken fries tegen mee. terwijl ik het nederlands meekreeg van de tv, en op school. Ik heb absoluut geen talenknobbel, maar die 2 talen heb ik moeiteloos geleerd.
Ik denk dat jullie kinderen dat ook zo wel meekrijgen. Als jullie samen nederlands praten, en tegen de kinderen, en portugees (toch) leren ze dan wel op de basisschool, van vriendjes, en van de plaatselijke sesamstraat.
Ik heb er nooit moeite mee gehad, en ben er ook nooit bewust mee bezig geweest. Het overschakelen tussen de talen gaat nog steeds zonder nadenken. Dan weet ik niet eens in welke taal ik net gesproken heb met iemand bijvoorbeeld.
Het is waarschijnlijk wel handig als jullie ook portugees kennen, zodat je wel met je kind mee kunt praten. Maar dat lijkt me ook nodig als je daar gaat wonen.

Maar dit is mijn eigen ervaring en misschien dat er ook wel mensen zijn die er meer problemen mee hebben gehad?
  maandag 26 september 2005 @ 17:52:19 #109
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_30947174
je leert de talen het beste in de eerste paar jaren
dus 2talig opvoeden heb je later veel aan
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
pi_30948513
Volgens mij is dat prima te doen, een jonge leeftijd schijnt juist ideaal te zijn om kinderen meerdere talen te leren.

Overigens, in dit oudere topic hierover staan misschien ook nog wel wat tips: kinderen tweetalig opvoeden
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_30950944
quote:
Op maandag 26 september 2005 17:41 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ben zelf tweetallig opgevoed. Mijn ouders spraken fries tegen mee. terwijl ik het nederlands meekreeg van de tv, en op school. Ik heb absoluut geen talenknobbel, maar die 2 talen heb ik moeiteloos geleerd.
Ik denk dat jullie kinderen dat ook zo wel meekrijgen. Als jullie samen nederlands praten, en tegen de kinderen, en portugees (toch) leren ze dan wel op de basisschool, van vriendjes, en van de plaatselijke sesamstraat.
Ik heb er nooit moeite mee gehad, en ben er ook nooit bewust mee bezig geweest. Het overschakelen tussen de talen gaat nog steeds zonder nadenken. Dan weet ik niet eens in welke taal ik net gesproken heb met iemand bijvoorbeeld.
Het is waarschijnlijk wel handig als jullie ook portugees kennen, zodat je wel met je kind mee kunt praten. Maar dat lijkt me ook nodig als je daar gaat wonen.

Maar dit is mijn eigen ervaring en misschien dat er ook wel mensen zijn die er meer problemen mee hebben gehad?
dank je...
alleen zit het iets anders, wellicht dat ik niet duidelijk ben geweest.
wij wonen op dit moment in Brazilie, maar wij hebben plannen om naar nederland te verhuizen (vanwege de kinderwens ). Mijn vrouw is Braziliaanse, en spreekt dus portugees, ik daarentegen ben Nederlander...
De eventuele kinderen zullen dus opgroeien in Nederland....
pi_30951062
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:40 schreef Étoile het volgende:
Volgens mij is dat prima te doen, een jonge leeftijd schijnt juist ideaal te zijn om kinderen meerdere talen te leren.

Overigens, in dit oudere topic hierover staan misschien ook nog wel wat tips: kinderen tweetalig opvoeden
thnx, even goed doorlezen.....
pi_30951149
quote:
Op maandag 26 september 2005 19:51 schreef Vince-E het volgende:

[..]

dank je...
alleen zit het iets anders, wellicht dat ik niet duidelijk ben geweest.
wij wonen op dit moment in Brazilie, maar wij hebben plannen om naar nederland te verhuizen (vanwege de kinderwens ). Mijn vrouw is Braziliaanse, en spreekt dus portugees, ik daarentegen ben Nederlander...
De eventuele kinderen zullen dus opgroeien in Nederland....
ah, oke, dat had ik dan niet helemaal goed begrepen.

Ik had ook vrienden in Friesland die opgroeiden met 2 ouders die verschillende talen spraken. De ene nederlands, de ander Fries. Als de ouders dan consequent hun eigen taal spreken tegen de kinderen, dan bleken ze beide talen goed te leren. Wat de ouder onderling spreken maakt niet zoveel uit.
Ik heb het ook eens gezien met een duits/nederlands gezin, daar ging het ook prima. De vader sprak nederlands, de moeder duits. En de kinderen spraken duits tegen de moeder, en nederlands tegen de vader. En dat gaf geen problemen.
Dus daar ken ik zo ook geen slechte ervaringen over gehoord...
pi_30951366
Mijn vrouw zal dan portugees spreken met de kinderen, ikzelf spreek dan nederlands met ze.
Echer spreken mijn vrouw en ik in het engels met elkaar. Zou het kindje dan ook engels snel oppakken, en dus automatisch 3 talen leren? Automatisch zal het niet gaan, daar ik begreep dat het kindje wat later zou gaan praten, en er nog best wat moeilijkheden zouden kunnen zijn.
pi_30951434

[ Bericht 100% gewijzigd door Vince-E op 26-09-2005 20:07:26 (dubbel) ]
  maandag 26 september 2005 @ 20:19:05 #116
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_30951805
Mijn zus werkt op een kinderdagverblijf en daar was een keer een kindje en dat is zelfs 3-talig opgevoed (Nederlands, Engels en Zweeds dacht ik). Weet alleen niet hoe de verhoudingen lagen, wie er welke taal met hem sprak enzow. Het enige 'probleem' was dat hij het vertikte om op de creche bijv Engels te praten. Dan gngen m'n zus en collega's vanalles aan hem vragen in het Engels, maar hij gaf gewoon in het nederlands antwoord Maar dat kan er ook mee te maken hebben wat Deepfreeze dacht ik zei, dat als je beide talen zo vloeiend spreekt je misschien niet eens doorhebt in welke taal je nou praat.

En Vince-E, spreken jij en je vrouw wel echt goed Engels? Want anders zou het zonde zijn als jullie kindje het verkeerd zou aanleren natuurlijk. Het is moeilijker om dan de fouten af te leren, dan van niks het goed te leren. Maar als jullie gewoon heel goed Engels praten is dat helemaal niet van toepassing natuurlijk
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_30952075
hi texelonia,
ik en mijn vrouw spreken bijna vloeiend engels (mijn vrouw geeft engelse les in brazilie), dus dat moet op zich wel goedkomen denk ik. Uiteraard maken we af en toe weleens een foutje, maar goed, dat doe ik denk ik ook wel in het nederlands.

Wat je geeft als voorbeeld vind ik wel grappig. Ik heb ondertussen wat meer gelezen, en het schijnt inderdaad zo te zijn dat het kindje in een bepaalde fase de taal koppelt aan een omgeving / persoon. Als mijn vrouw dus alleen portugees gaat spreken tegen het kindje, en ineens nederlands praat, dan kan dat verwarrend werken, en het kindje kan weleens boos worden. Maar verstaan doen ze het dan wel....
  Hoofdredactie Fotografie maandag 26 september 2005 @ 21:42:11 #118
95752 crew  Chell
Kluns
pi_30954782
Mijn collega spreekt zelf Russisch tegen haar baby en de leidsters op het kdv gewoon Nederlands. Zo hoopt ze dat de baby uiteindelijk beide talen zal leren.
pi_30954895
Wat blijkt over 2e talen is dat het belangrijk is dat het de moedertaal van de ouders is. Het is beter je kids consequent in je eigen taal op te voeden dan gemaakt een andere taal te gaan spreken.

Kortom, jij Nederlands en zij Portugees is logisch. Dat engels zal ook wel opgepikt worden, maar jullie zijn geen native speakers, hoe goed je het ook spreekt. Daar moet je dus mee oppassen, omdat dat dan weer niet zo goed schijnt.
  maandag 26 september 2005 @ 22:14:45 #120
110174 Woodbridge
Nunc aut Nunquam
pi_30955901
Wij doen het 3 talig. Nederlands, Engels en Spaans. Geen probleem.
pi_30956878
Mijn zoontje Glenn (1) en neefje Giuseppe (3) spreken beiden Italiaans (Napolitaans - er zit echt heel veel verschil in met ABI - Agemeen Beschaafd Italiaans)

Glenn heeft met z'n leeftijd nog geen geweldige woordenschat natuurlijk maar verstaat Italiaans gewoon bijzonder goed en Nederlands (Wat hij van mij en mijn familie leert) redelijk goed.
Giuseppe is 100% Italiaans opgevoed, sprak de 1e 2 jaren louter Italiaans en leerde dus Nederlands voor het eerst via de peuterschool, vriendjes daarvan en ook wel via mij. Nu is hij al bijna perfect 2-talig, spreekt wel Nederlands met een ietwat Italiaanse tongval maar dat is zeker niet storend en die tongval wordt ook met de maand minder hoorbaar.

M'n vrouw is op bijna identieke wijze opgevoed als Giuseppe, alleen heeft zij het Nederlands pas op de kleuterschool geleerd, dus de 1e 4 jaar louter Italiaans gehoord en gesproken, maar als ik nu zie welke voordelen ze er van heeft: Ze verslaat zo even al haar collega's (en dat zijn er een hoop) met welke taal-toets dan ook en heeft er een dusdalig ontwikkelde talenknobbel dor ontwikkeld dat ze , naast Nederlands en Italiaans, ook vloeiend Frans, Engels, Spaans en Portugees spreekt.

Dus 2 talig opvoeden, absoluut doen, echter 1 ding wel in ogenschouw nemen: Als er familieleden zijn die 1 van de 2 talen niet (goed) spreken, laat 'ze alleen de taal gebruiken die ze wel goed/'foutloos' spreken.
M'n schoonvader spreekt bijvoorbeeld perfect Italiaans (incl. gebaartjes uiteraard ), maa rniet goed Nederlands, en dus spreekt hij ook nooit Nederlands tegen Glenn.
  maandag 26 september 2005 @ 22:51:42 #122
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_30957144
Ik kwam laatst een gezin tegen waarvan de vader Engels was en de moeder Duits. Ze woonden echter in Nederland en de kids gingen dus naar nederlandse scholen. Ze spraken de drie talen moeiteloos!!!
  Vis een optie? dinsdag 27 september 2005 @ 09:47:11 #123
70532 loveli
N
pi_30965067
Ik ken een gezin dat naar Duitsland verhuisde toen de kinderen 4 en 5 waren. Binnen 3 maanden konden de kinderen zich prima redden en na een jaar hadden ze de meeste naamvallen zelfs goed. Volgens mij gaan kinderen die van begin af aan tweetalig worden opgevoed later praten dan 'normaal', maar ze maken er wel meteen halve zinnetjes van. Jonge kinderen kunnen ontzettend snel een taal leren.
crap in = crap out
pi_30972609
Mijn vrouw is Grieks, ik ben Nederlands, we wonen in Griekenland en hebben een dochtertje van 2 (Eleni, gisteren jarig ).

Zij spreekt alleen maar Grieks tegen haar en ik alleen maar Nederlands. Dat gaat prima; Eleni pikt beide talen zonder problemen op

Wij spreken onderling vaak Engels, en ook daarvan pakt ze af en toe iets mee
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_30974844
Het duurde bij mij ook even voordat ik consequent Nederlands sprak tegen mijn dochtertje hoor...

Ik ben Nederlander en mijn vrouw is Grieks. We hebben een dochtertje van 2 jaar en mijn vrouw spreekt consequent Grieks tegen haar en ik Nederlands, maar onderling spraken/spreken we eigenlijk altijd Engels.

Maar de kleine leert beide talen probleemloos...

Wel proberen altijd Nederlands te spreken; dan gaat het volgens mij het makkelijkste voor de kinderen!

Wij hebben ook Nederlandse CD's en boekjes met typisch Nederlandse dingen. Ook willen we dit jaar met Sinterklaas beginnen
the shore
pi_30975843
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 14:43 schreef rameijer het volgende:
Mijn vrouw is Grieks, ik ben Nederlands, we wonen in Griekenland en hebben een dochtertje van 2 (Eleni, gisteren jarig ).

Zij spreekt alleen maar Grieks tegen haar en ik alleen maar Nederlands. Dat gaat prima; Eleni pikt beide talen zonder problemen op

Wij spreken onderling vaak Engels, en ook daarvan pakt ze af en toe iets mee
gefeliciteerd met jullie dochtertje! Eleni is nu 2 jaar, en begint dus al wat korte zinnetjes te maken? (ben nog geen papa, dus weet niet precies wanneer kinderen dit doen ) Haalt zij de talen door elkaar heen? Eleni zegt ook woordjes engels, of je merkt dat ze het begrijpt?
Was Eleni laat met haar eerste woordjes?
pi_30977017
Ik ben thuis ook tweetalig opgevoed.

Mijn moeder is Nederlandse, en mijn vader Italiaans. Mijn vader sprak (en spreekt) voornamelijk Italiaans (oke, napolitaans..) met me, en zo heb ik het vrij snel opgepikt.

Daarna heb ik ook nog een tijd op een italiaanse school gezeten om alles te " perfectioneren" (lees: de napolitaanse verbasteringen eruit te halen )

Giulia wil ik ook grotendeels tweetalig opvoeden. We hebben een schotel, dus kijkt ze nu al vaak naar de italiaanse teletubbies etc. Mijn vader spreekt ook uitsluitend italiaans tegen haar(ook inclusief de gebaartjes ), en ik wissel het een beetje af.
Merk wel dat ze nu al dingetjes oppikt. Ciao Ciao en dag dag geeft zelfde reactie, en tegen mijn vader zegt ze ipv dada toch sjau sjau

Ik heb wel bij de kinderen van kennisen van mij gemerkt dat ze inderdaad wel snel dingen door elkaar gaan halen, italiaanse vraag, nederlands antwoord ed.

Maar denk persoonlijk dat dat vooral te maken heeft met dat ze weten dat de persoon nederlands ook wel verstaat.

Ik denk dat je gewoon een beetje moet proberen wat voor jou kind het beste werkt?

Veel succes in ieder geval
Life is not the amount of breaths you take, it's the moments that take your breath away....
pi_30977451
dank je
Het zal nog wel eventjes duren voordat er kinderen komen, zoals gezegd moeten er eerst nog een hoop andere dingen gedaan worden. Maar beter goed voorbereid toch?
  dinsdag 27 september 2005 @ 19:14:16 #129
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_30980498
Ik zie nu trouwens dat er ook een oud topic omhoog is gekomen over tweetalig opvoeden.
Ik zal even vragen of een donkerblauwe deze topics kan mergen

(2talig opvoeden kan ik helaas geen zinnig woord over zeggen )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 27 september 2005 @ 21:14:48 #130
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_30981945
Tuurlijk doe ik dat voor je, E.T.
Bij deze gedaan.
(Un)masking for the greater good.
pi_30999292
Natalie: bedankt voor het samenvoegen
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 16:34 schreef Vince-E het volgende:

[..]

gefeliciteerd met jullie dochtertje!
Dank je wel!
quote:
Eleni is nu 2 jaar, en begint dus al wat korte zinnetjes te maken? (ben nog geen papa, dus weet niet precies wanneer kinderen dit doen )
Yep, en ze begint nu ook (in het Grieks dan) verbuigingen van werkwoorden te gebruiken. Leuk hoor, om dat zich allemaal zien te ontwikkelen
quote:
Haalt zij de talen door elkaar heen?
Nee, maar ze heeft een duidelijke voorsprong met Grieks omdat haar Griekse oma overdag op haar past.
quote:
Eleni zegt ook woordjes engels, of je merkt dat ze het begrijpt?
Ja, en ook wat Italiaanse woordjes die ze 2 maanden geleden hoorde
quote:
Was Eleni laat met haar eerste woordjes?
Nee. Haar eerste woordje was Bella (van "Kounia Bella", een liedje voor op de schommel). Dat zei ze toen ze 9 maanden was (als ik het me goed herinner; ben erg druk nu ) toen ik een schommel ging ophangen in de tuin.

Dat was de eerste keer dat ze echt een woord koppelde aan een object, buiten Mama en Baba dan
the shore
pi_30999350
Mijn broer en zijn vrouw voeden hun kinderen tweetallig op vanaf jongs af aan. Gaat perfect. Alhoewel hun portugees beter klinkt dat het nederlands.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_49148142
Hebben anderen er ook moeite om consequent Nederlands te spreken tegen de kinderen als alle anderen (familie, vrienden, etc.) alleen maar geen Nederlands spreken?
the shore
  dinsdag 8 mei 2007 @ 16:58:08 #134
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_49149751
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 16:22 schreef rameijer het volgende:
Hebben anderen er ook moeite om consequent Nederlands te spreken tegen de kinderen als alle anderen (familie, vrienden, etc.) alleen maar geen Nederlands spreken?
Ja, zeker als er hier vriendjes spelen die geen Nederlands spreken. Dan ga ik, helaas, toch vaak over in het Duits.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 19:11:09 #135
393 phileine
española
pi_49155003
Gelukkig is mijn Spaans nog niet goed genoeg om te vaak de mist in te gaan (Isa kijkt me ook altijd heel verbaasd aan als ik iets in het Spaans tegen haar zeg, maar gaat dan wel direct Spaans terugpraten).

Wat ik lastiger vind is dat alle kinderboeken die ik hier koop in het Engels of het Spaans zijn, en vooral als ik moe ben moet ik dan echt mijn best doen om ze bij het voorlezen keurig in het Nederlands te vertalen.

Mijn ouders spraken vroeger trouwens altijd Engels als ze niet wilden dat wij het konden verstaan, ik zei laatst automatisch iets "geheims" in het Spaans tegen mijn man, maar dat werkte natuurlijk helemaal niet. Hij verstond het niet en Isa wel.
mooi he, alles
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:18:14 #136
167723 sanni
Acima de seu
pi_49166158
quote:
Tuurlijk kan dat. Heb het zelf meegemaakt als kind en later heb je daar een voordeel mee omdat je heel makkelijk in je talen schakelt daar waar een ander kind nog loopt te stamelen. En elk kind - als je er tenminste vorge mee begint - neemt hetgeen ze vroeg wordt aangeleerd al heel snel op. soort spons
  dinsdag 8 mei 2007 @ 23:58:05 #137
104956 DiegoArmandoMaradona
Argentina en PSV
pi_49167671
quote:
Ja en veel praten in het Nederlands met je kinderen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_49172198
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 19:11 schreef phileine het volgende:
Gelukkig is mijn Spaans nog niet goed genoeg om te vaak de mist in te gaan (Isa kijkt me ook altijd heel verbaasd aan als ik iets in het Spaans tegen haar zeg, maar gaat dan wel direct Spaans terugpraten).

Wat ik lastiger vind is dat alle kinderboeken die ik hier koop in het Engels of het Spaans zijn, en vooral als ik moe ben moet ik dan echt mijn best doen om ze bij het voorlezen keurig in het Nederlands te vertalen.
Ga je nooit meer terug naar Nederland dan? Ik koop elke keer wat kinderboeken (bij De Slegte bijvoorbeeld) of mijn ouders sturen wat op... Ook heb ik wat van mijn eigen oude kinderboeken meegenomen naar Griekenland.
quote:
Mijn ouders spraken vroeger trouwens altijd Engels als ze niet wilden dat wij het konden verstaan, ik zei laatst automatisch iets "geheims" in het Spaans tegen mijn man, maar dat werkte natuurlijk helemaal niet. Hij verstond het niet en Isa wel.
Dat doen wij ook wel eens ja...maar de oudste leert nu ook een beetje Engels dus over een paar jaar kan dat ook niet meer Dan gaan we maar over op Duits tegen die tijd
the shore
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:48:44 #139
393 phileine
española
pi_49187992
We hebben wel wat Nederlandse boeken bij ons, maar het meeste staat nog ergens in de opslag te wachten tot ons eigen huis eindelijk klaar is. Dus als ik er nu wat bijkoop dan is het toch in het Spaans of het Engels.

Engels verstaat ze ook, Duits verstaan mijn man niet en meer talen spreek ik niet, dus nu moeten we grijpen naar ingewikkelde constructies. "die openbare gelegenheid waar faciliteiten zijn voor personen van lage leeftijd om te recreëren" is dan bijvoorbeeld de speeltuin. Wel vermoeiend vind ik...
mooi he, alles
  woensdag 9 mei 2007 @ 17:10:30 #140
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_49191309
Het probleem dat de kinderen meerder talen verstaan hebben wij ook. Onze dochter van 4 verstaat Nederlands, Duits en Engels, dus ook wij moeten zulke kunstgrepen als phileine toepassen.

Nederlandstalige boeken koop ik regelmatig. Voordat ik ga voorlezen vraag ik altijd aan de kinderen in welke taal ik moet voorlezen. Aan de hand daarvan kiezen we een boek uit. Willen ze een Duits boek in het nederlands voorgelezen hebben, dan gaat dat ook prima. Andersom vind ik toch wat lastiger.
pi_49799858
Met Glenn (34 mnd) hier net terug uit o.a. Italie, alwaar op mijn schoonouders en hun kinderen na, al zijn Italiaanse familie woont en dat was echt heerlijk voor hem.

De 1e paar uur sprak hij kindjes eerst nog automatisch in het Nederlands aan maar binnen no-time begreep hij dat iedereen er uitsluitend Italiaans sprak en deed hij dat dus ook. En hij kon alles volgen, van iedereen, ook al spreken velen daar flink dialect.

De meesten stonden versteld van z'n woordenschat en ook z'n gebrek aan 'angst' om gerust zelf een gesprek te beginnen, ongeacht of het een volwassene of kind betrof.

En dat terwijl Glenn ook in het Nederlands reeds een enorme woordenschat voor z'n leeftijd heeft, hij lult dan ook altijd een uur in een kwartier (dubbel genetisch belast).
Inclusief de vele handgebaartjes uiteraard

Als je de mogelijkheden hebt om het goed te doen, echt altijd doen, 2-talig opvoeden. Maar begin bij de vreemde taal, Nederlands leren ze zo rap gewoon hier op de peuterschool, het speelpleintje etc.

Nu in Italie weer e.e.a. gekocht aan boekjes, computertje etc. zodat hij ook daarin de mogelijkheden heeft z'n Italiaans verder te ontwikkelen.
  zondag 27 mei 2007 @ 14:01:53 #142
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_49817494
Even een tvp'je, het is teveel om nu allemaal door te lezen.
Ik ben het zelf overigens wel van plan. Ik ben zelf Spaans en mijn man is Nederlands. Ik weet alleen nog niet hoe we het moeten aanpakken. Die one person one language lijkt mij persoonlijk erg moeilijk. Ik ben zo gewend om Nederlands te praten. Ik ben bang dat ik het niet volhou om alleen Spaans tegen mijn kind te praten. Daarnaast spreekt mijn man geen Nederlands dus hij zou niet weten wat ik tegen hem of haar zeg.
pi_49817862
Een vriendin van me is zelf half Spaans - half Engels. En woont al haast haar hele leven in Nederland.
Ze is alleenstaande moeder en praat thuis altijd Engels tegen haar dochtertje en buitenshuis (op het KDV, later op de peuterschool en op school) leerde ze ook 'gewoon' Nederlands. Dat ging eigenlijk gewoon automatisch.
Dochtertje heeft er nu heel veel voordeel van. Er is ook één nadeeltje als ze al jong goed Engels spreken... Als haar moeder bv een bepaald nummer luistert in de auto of op televisie, dan verstaat dochterlief alles wat er gezongen wordt, al is het in het Engels. Dus op school, toen haar moeder haar wegbracht... zei dochterlief 'mijn moeder luistert SEXLIEDJES!' (omdat het, zoals veel nummers, een nogal dubbelzinnige tekst was, waar je normaal niet zo heel erg op let).
En het is heel gek (maar wel leuk) als je het dochtertje gewoon vlekkeloos (ipv fonetisch, wat de meeste kinderen doen) een Engelstalig liedje hoort meezingen.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 12:11:50 #144
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_49883314
We voeden onze kinderen tweetalig op, dus ik spreek Nederlands tegen ze, en mijn vrouw Russisch. Aangezien mijn vrouw en ik uit gewoonte vaak Engels tegen elkaar spreken, wordt het een vrolijk mengsel soms...

Ons zoontje is nu 8, en tot zijn 4de sprak hij in feite hoofdzakelik Russisch (mama was thuis, papa niet, dan gebeurt dat vanzelf), zodra hij naar school ging maakte hij een enorme inhaalslag qua Nederlands, en nu zit hij qua niveau volgens de lerares zo als het hoort.
Het enige wat je merkt, is dat hij net als moeder de, het en een door de war gooit soms. Maar niet zoveel dat we bang hoeven te zijn dat hij blijft zitten of zo.
Ook heeft hij inmiddels zoveel Engels gehoord dat hij vrijwel accentloos zinnetjes gebruikt die min vrouw en ik tegen elkaar gebruiken in en rond het huis. Dus eigenlijk wordt hij drietalig opgevoed
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_49916420
Ik vind deze heel interesse topic, al heb ik geen tweetalig opvoeding, maar ik voed mijn dochtertje soort tweetalig op, Nederlands met gebaren en oraal en gewoon Nederlands spreken. Haar vader is horend en ik zwaar SH, dus normaal gesproken gebruik ik nauwelijks gebaren, maar ik vind leuk om haar de gebaren te leren Hier gebruikt ze oraal en gebaren en spreken en bij haar vader en zijn vriendin alleen gewoon Nederlands. Zodat ze ook kan volgen als me vrienden hier komen of wij op bezoek bij vrienden. Vind ze hartstikke leuk, ze kan ook haar eigen naam spellen, normaal gesproken met je al vanaf de geboorte doen, dus heb ik niet gedaan omdat ik alleen maar automatisch ging doen om te praten, maar nu ze 5 jaar is heb ik haar meer geleerd met gebaren.
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:19:16 #146
157525 Ionesco
A Long Way Down.
pi_49916467
Mijn moeder is Iers en mijn vader Sri-Lankees, dus ben in het engels opgegroeid thuis, op school nederlands geleerd en ging helemaal prima . Wel altijd Nederlandse grammatica lastig gevonden, maar daar heb ik nu totaal geen probleem mee. Ik kan Nederlands en Engels allebei vloeiend spreken en ik ben er heel erg blij om

Een vriend van me, zijn ouders spreken engels-nederlands-duits-frans.. en hij kon ook toen die op middelbaar school kwam alle vier de talen vloeiend spreken, een ongelovelijke voorsprong had hij dus. 2talig opvoeden pakt vaak echt heel goed uit
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:36:21 #147
22457 Patch
FTR HUNK 2009-2007-2005-2004
pi_49916870
vanaf wanneer begin je dan 2-talig op te voeden?
Ik heb gelezen dat kids er vanaf anderhalf jaar erg gevoelig voor zijn en het sneller oppikken, dan dat je bijvoorbeeld vanaf de geboortedag al gaat doen...
* Gewonnen FOK-Awards: Hunk (4x) * McDreamy * Brad Pitt * Wentworth Miller * Ewan McGregor * Walt Disney (3x) * Criterion (2x) * Nemo * Hitchcock * David Hasselhof * Academy *
pi_49933587
Neef van ons voedt zijn 2 dochters 5 talig op:
Duitse Moeder ierse Vader wonend in Brussel.
Kinderen Spreken nu:
Engels
Duits
Frans
Nederlands
Iers

(Nederlands en Iers komen nu een beetje doordat ze naar school gaan en het belgisch onderwijsd tweetalig is <alhoewel Duits ook een officiele landstaal in Belgie is)
Engels Duits en Frans gaat al een paar jaar vlotjes en de oudste begint Iers te leren daar Pappie en Opa (en nog wat familieleden) dat vloeiend spreken.... en je kent het gezegde kleine potjes hebben grote oren....

Zelf gaan wij allereerst voor tweetalig,
Over het Nederlands maak ik me niet zo'n zorgen dat komt vanzelf wel
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_49941988
Vijftalig vind ik wel ERG veel te behappen voor kleintjes hoor... jeetje!
pi_49951041
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 21:02 schreef Smoezie het volgende:
Vijftalig vind ik wel ERG veel te behappen voor kleintjes hoor... jeetje!
Ja ik ook maar het werkt
Duits Engels van huis uit... en een beetje frans...dat verder op de creche
nu op de lagere school nederlands erbij...

en de oudste leert zichzelf iers daar ze papa en opa wil verstaan...
  donderdag 31 mei 2007 @ 08:59:08 #151
22457 Patch
FTR HUNK 2009-2007-2005-2004
pi_49954580
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:36 schreef Patch het volgende:
vanaf wanneer begin je dan 2-talig op te voeden?
Ik heb gelezen dat kids er vanaf anderhalf jaar erg gevoelig voor zijn en het sneller oppikken, dan dat je bijvoorbeeld vanaf de geboortedag al gaat doen...
* Gewonnen FOK-Awards: Hunk (4x) * McDreamy * Brad Pitt * Wentworth Miller * Ewan McGregor * Walt Disney (3x) * Criterion (2x) * Nemo * Hitchcock * David Hasselhof * Academy *
  donderdag 31 mei 2007 @ 09:50:09 #152
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_49955889
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 08:59 schreef Patch het volgende:

[..]
zoals ik het begrepen heb, gewoon gelijk beginnen. Aangezien ik in Friesland woon is die tweetaligheid hier een beetje een "dingetje" . Omdat de provincie zich nogal nadrukkelijk inzet voor het behoud van het Fries en ik het belachelijk vind dat mijn kinderen als een soort museum worden gebruikt (stop de taal erin, behoud het voor de toekomst) heb ik me er in verdiept. (het moge duidelijk zijn, ben zelf niet friestalig, manlief wel, maar die spreekt het niet met de kinderen)

belangrijk bij tweetalig opvoeden: Je moet als ouder de taal zelf goed beheersen, liefst native speaker zijn. consequent de taal volhouden die jij zou spreken!

Kinderen leren beide talen langzamer dan kinderen die maar één taal aangeboden krijgen, maar hebben op de lange termijn meer voordeel omdat ze taalgevoeliger worden.(leren later makkelijker nog meer talen bij)
Belangrijk blijft de talen goed te scheiden en ze goed aan te bieden. Kinderen opvoeden met steenkoolengels maakt dat ze een taalachterstand oplopen..
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_49956816
Wij hebben een aantal jaren in het buitenland gewoond en zeker onze jongste dochter (Toen we uit NL vertrokken 4, toen we terugkwamen 8 jaar oud) sprak vloeiend Engels (Zelfs tegen ons, wij zijn wel gewoon Nederlands terug blijven praten). Toen we net terug kwamen in NL, vertaalde ze letterlijk vanuit het Engels, dus had het over "zonneglaasjes" etc. Toen ze echter in groep 7 weer Engels kreeg (Toen was ze 10/11 jaar), was ze alles alweer kwijt.
Haar uitspraak is overigens wel perfect. Maar alledrie onze kinderen hebben weinig moeite op het gebied van het aanleren van nieuwe talen.

Als je twee ouders hebt met allebei een andere moedertaal zou ik aanraden allebei je eigen taal tegen de kinderen te spreken, zodat ze goed kunnen communiceren met de familie. Dat mis ik namelijk bij de kinderen van mijn zwager, die in Denemarken opgroeien (Hebben een Deense moeder). Zij spreken geen Nederlands en dat was toen ze nog geen Engels kregen op school echt een handicap. Nu gaat alles in het Engels en dat is stukken leuker en makkelijker.
pi_49956874
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 09:50 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

zoals ik het begrepen heb, gewoon gelijk beginnen. Aangezien ik in Friesland woon is die tweetaligheid hier een beetje een "dingetje" .
twee TALIGheid Friesland
quote:
Eens voer ik op de Friesche wateren,
En sprong bij mij op dek,
Enen gereformeerden Friesch,
Die vroeg,
Met grote bek,
Is Friesch enen Taal,
Of Dialect?
Ik zei,
Man, ben jij me daar even gek,
Het Friesch is geen Taal,
Neen, het Friesch is een spraakgebrek !
Een dialect pakken kinderen sowieso wel op .....

Maar je begint idd vanaf baby af aan, als er twee talen in huis gebruikt worden pakt de kleine dat meteen op
quote:
Kinderen leren beide talen langzamer dan kinderen die maar één taal aangeboden krijgen, maar hebben op de lange termijn meer voordeel omdat ze taalgevoeliger worden.(leren later makkelijker nog meer talen bij)
Dat weet ik zo net nog niet, dat langzamer leren
Die twee van mijn neef spraken vroeg hebben een hoge woordenschat voor hun leeftijd
Basiswoordenschat behorende bij hun leeftijd ligt in alle talen gelijk, op andere dingen die nationaal gelieerd lijken te zijn vervallen ze in een specifieke taal
(Bepaalde broodjes zijn bijv broetschen)
  donderdag 31 mei 2007 @ 10:33:27 #155
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_49957109
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 10:25 schreef desiredbard het volgende:

[..]

twee TALIGheid Friesland
[..]

Een dialect pakken kinderen sowieso wel op .....

Maar je begint idd vanaf baby af aan, als er twee talen in huis gebruikt worden pakt de kleine dat meteen op
[..]

Dat weet ik zo net nog niet, dat langzamer leren
Die twee van mijn neef spraken vroeg hebben een hoge woordenschat voor hun leeftijd
Basiswoordenschat behorende bij hun leeftijd ligt in alle talen gelijk, op andere dingen die nationaal gelieerd lijken te zijn vervallen ze in een specifieke taal
(Bepaalde broodjes zijn bijv broetschen)
tja ik herhaal ook alleen maar wat mij verteld is... de eerste vier jaar gaat langzamer, daarna gaat het sneller. Hoe heet ze, dorien nogwat. een hoogleraar meertaligheid oid.

Bonifatius zei trouwens ook dat Fries een dialect was, en je weet wat ze met hem gedaan hebben hè
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_49957230
Fries is gewoon een taal hoor db, geen dialect, het voldoet aan alle eisen voor een eigen taal, en heeft ook die status.

Patch, mij lijkt dat je gewoon moet beginnen vanaf geboorte, of zelfs al tijdens de zwangerschap. Het is bekend dat kinderen anders reageren op talen die ze al hebben gehoord toen ze nog in de buik van hun moeder zaten, blijkbaar gaan die hersentjes er dan al iets mee doen.

Het is wel vaak zo dat tweetalige kinderen iets kunnen achterlopen in taalontwikkeling, maar ergens rond het vijfde jaar lost zich dat meestal op en lopen ze gelijk met hun leeftijdsgenootjes of gaan zelfs voorlopen.
mooi he, alles
  donderdag 31 mei 2007 @ 10:51:29 #157
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_49957688
Jullie kennen deze lijst wel he?

Voor zover ik weet is er nog altijd geen gedegen onderzoek waaruit zou blijken dat meertalige kinderen later spreken dan eentalige kinderen. Juist omdat kinderen altijd heel verschillend taal leren -verschillende manier in een verschillend tempo- valt het moeilijk te onderzoeken.

Uit eigen ervaring denk ik wel dat het iets anders verloopt, maar dat kun je nauwelijks gedegen onderzoek noemen
pi_49957714
Eleni is zaterdag met mij naar een Open Dag van de Nederlandse School geweest, hier in Athene

Ze vond het hardstikke leuk en dus gaat ze vanaf september elke zaterdag onderwijs krijgen in het Nederlands (van taal en geschiedenis tot cultuur en aardrijkskunde)
the shore
  donderdag 31 mei 2007 @ 10:54:09 #159
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_49957764
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 10:37 schreef phileine het volgende:
Fries is gewoon een taal hoor db, geen dialect, het voldoet aan alle eisen voor een eigen taal, en heeft ook die status.

Patch, mij lijkt dat je gewoon moet beginnen vanaf geboorte, of zelfs al tijdens de zwangerschap. Het is bekend dat kinderen anders reageren op talen die ze al hebben gehoord toen ze nog in de buik van hun moeder zaten, blijkbaar gaan die hersentjes er dan al iets mee doen.

Het is wel vaak zo dat tweetalige kinderen iets kunnen achterlopen in taalontwikkeling, maar ergens rond het vijfde jaar lost zich dat meestal op en lopen ze gelijk met hun leeftijdsgenootjes of gaan zelfs voorlopen.
weet ik wel, van die taal...
Ga alleen de discussie niet meer aan.
  donderdag 31 mei 2007 @ 10:56:44 #160
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_49957839
Ik ben drietalig opgevoed en mijn ouders hebben het voor elkaar gekregen door mij gewoon al vanaf geboorte mee te nemen op de vakanties ( zeker 1.5 mnd ) naar de betreffende landen.
Door te spelen met kinderen en uitsluitend die talen te horen gedurende een lange periode, leerde ik de taal.
Thuis spraken mijn ouders soms in een vreemde taal, maar eigenlijk was de voertaal bijna altijd Nederlands.

Als klein kind neem je echt alles op; dus is het gewoon een kwestie van doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')