Grappig om dit topic na al die jaren nog eens te lezen. Mijn dochtertje is inmiddels 12.5 en ik probeer Nederlands met haar te spreken, maar vergeet het vaak en spreek Engels. Zij praat altijd Engels met mij.quote:Op maandag 30 januari 2023 23:52 schreef Smart_ass het volgende:
Even een schopje. Ik zag het eerder in dit topic al even snel voorbij komen, maar vanaf welke leeftijd begrepen jullie kinderen welke taal te spreken tegen welke ouder? Mijn dochter praat namelijk vaak Nederlands tegen mijn vriend, maar hij spreekt geen Nederlands dus begrijpt vaak niet wat ze bedoelt.
Geen idee meer eigenlijk, maar ik kan me herinneren dat het hier ook zo ging. Vrouw vroeg dan in het Engels wat Sjaak bedoelde en dan herhaalde hij het in het Engels, geloof ik.quote:Op maandag 30 januari 2023 23:52 schreef Smart_ass het volgende:
Even een schopje. Ik zag het eerder in dit topic al even snel voorbij komen, maar vanaf welke leeftijd begrepen jullie kinderen welke taal te spreken tegen welke ouder? Mijn dochter praat namelijk vaak Nederlands tegen mijn vriend, maar hij spreekt geen Nederlands dus begrijpt vaak niet wat ze bedoelt.
Dat hebben wij hier inderdaad ook, maar ik probeer dus een beetje te doen wat Clubsoda zegt (met opa en oma bellen, Nederlandse tv kijken als ze daar zin in hebben en Nederlandse boekjes lezen). De oudste gaat hier ook één namiddag in de week naar een Nederlandse school. Misschien heb je zoiets in Wenen ook wel? Worden volgens mij gesubsidieerd door de NL overheid.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:19 schreef margaretha_01 het volgende:
Ik heb ook geen Nederlandse vrienden hier, dus hij hoort me ook niet veel Nederlandse spreken. En met mijn vriend spreek ik Duits. Ik praat dus echt alleen met T. Nederlands.
Ja, er zit hier inderdaad een Nederlandse school waar hij vanaf 4 jaar één namiddag in de week naar toe kan! Tot die tijd hoop ik dat het me lukt hem een aardig woordje Nederlands mee te geven! :pquote:Op donderdag 29 augustus 2024 20:47 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dat hebben wij hier inderdaad ook, maar ik probeer dus een beetje te doen wat Clubsoda zegt (met opa en oma bellen, Nederlandse tv kijken als ze daar zin in hebben en Nederlandse boekjes lezen). De oudste gaat hier ook één namiddag in de week naar een Nederlandse school. Misschien heb je zoiets in Wenen ook wel? Worden volgens mij gesubsidieerd door de NL overheid.
We gaan verder wel zien hoe het loopt. Ik ben nu thuis met de kinderen dus dat scheelt natuurlijk wel. Als ik straks full time werk en de kinderen gaan hier naar school dan zal het misschien meer moeite kosten om het Nederlands op peil te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |