Welke rol kan AEL Nederland spelen om polarisatie in de Nederlandse samenleving tegen te gaan en Arabische migranten het leven in de Nederlandse samenleving te veraangenamen?
quote:tjonge tjonge,.........
Op maandag 3 maart 2003 20:38 schreef bop het volgende:
in mijn ogen weinig... Israel ontmantelen als zionistische staat... dat houdt toch niemand hier bezig... we moeten ons bezig houden iedereen hier goed te integreren en naar de toekomst toeleven, maar dat wil de AEL niet. Ik zie in die Jahjah nog het meest een overeenkomst met Hitler, vanwege zijn fanatieke ideeen en zijn makkelijke manier van praten.
hij beweegt zich gewoon binnen de grondwet....
wat betreft israel heeft hij natuurlijk op papier wel gelijk; maar ja je moet nu dus voor de palestijnen en israelischer zorgen.
ik wil het woordje demoniseren weer even in jullie herinnering roepen.... en dat is bij Abu zeker van toepassing....
quote:Dat beston toch helemaal niet....dat was toch gewoon je mening uiten?
Op maandag 3 maart 2003 20:40 schreef Nyrem het volgende:
ik wil het woordje demoniseren weer even in jullie herinnering roepen.... en dat is bij Abu zeker van toepassing....
quote:Is niet zo heel raar hoor. Ook bij ChristenUnie en SGP wordt geeist van de leden dat ze een bepaald geloof aanhangen. Ik denk niet dat dit in strijd is met de grondwet. Per slot van rekening is de AEL niet de enige partij in Nederland.
Op maandag 3 maart 2003 20:42 schreef Bushmaster het volgende:
Als je slechts moslims toelaat voor het lidmaatschap dan discrimineer je, hoezo houdt hij zich aan de beginselen van onze grondwet. Artikel 1 weleens gelezen, Nyrem?
Zie bijvoorbeeld de verklaring die CU-leden moeten onderschrijven:
http://www.christenunie.nl/main.php?tekstId=13
quote:Zit naar mijn idee iets anders in elkaar.
Op maandag 3 maart 2003 20:59 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Is niet zo heel raar hoor. Ook bij ChristenUnie en SGP wordt geeist van de leden dat ze een bepaald geloof aanhangen. Ik denk niet dat dit in strijd is met de grondwet. Per slot van rekening is de AEL niet de enige partij in Nederland.
Zie bijvoorbeeld de verklaring die CU-leden moeten onderschrijven:
http://www.christenunie.nl/main.php?tekstId=13
Wat wel positief kan uitpakken is dat andere partijen - uit angst voor zetelverlies - niet meer zo hard tegen de multiculturele samenleving, asielzoekers en allochtonen zullen aanschoppen als nu het geval is. Maar ik vertrouw erop dat de mensen verstandig genoeg zijn om niet te stemmen op zulke partijen.
quote:Hitler is ook op democratisch wijze gekozen.
Op maandag 3 maart 2003 20:40 schreef Nyrem het volgende:[..]
tjonge tjonge,.........
Maar Jahjah heeft zeker iets weg van een demogoog, verder is die vergelijking totaal krankzinnig.
quote:Volgens mij hebben vrouwen binnen de AEL meer rechten. Maar ik ken de statuten niet uit mijn hoofd.
Op maandag 3 maart 2003 22:46 schreef Yorrit het volgende:
SGP laat ook geen vrouwen toe in de partij. das net zoiets als met de AEL. Ik zie de AEL trouwens zowiezo als een Islamitische SGP.
Anyway, ontopic, ik ben het wel eens met het eerste gedeelte van de post van Farzin. Wat wel een voordeel is van het zich politiek verenigen is dat je als politieke partij min of meer in een debat gedwongen wordt je standpunten openbaar te maken en te verdedigen. Dat geeft inzicht is de manier van denken die kennelijk leeft bij een gedeelte van de bevolking in Nederland en ook andere partijen kunnen daar op hun manier op inspringen.
Sowieso vind ik het beter dat men via de politiek de strijd wil aangaan, en niet ondergronds.
Wel erg aggressief, wat zeker niet goed zal vallen bij de gemiddelde nuchtere Nederlander. Daar komt dan nog bij dat ze de vrijheden die Nederland nu juist zo'n vreselijk fijn liberaal land maken om in te wonen allemaal willen terugdraaien. Komt er gewoon op neer dat we als het aan het AEL ligt klein-Arabië worden.
Ik ben niet aggressief ingesteld maar de eerste Arabier die mij komt vertellen wat ik wel en niet mag doen op het grondgebied waar m'n voorouders hun bloed voor gelaten hebben, die krijgt van mij een enkeltje Hemel. En of daar nou zeventig maagden of zeventig druiven op hem wachten, dat maakt me niet zoveel uit.
quote:Dat vraag ik me dus af. Een Marokkaanse islamitische berber twijfelde daar vandaag (3 maart) bij nova ook aan. Hij ziet de AEL als een arabische partij en ik denk dat dit een heel erg groot verschil is met een islamitische partij.
Op maandag 3 maart 2003 22:46 schreef Yorrit het volgende:
Ik zie de AEL trouwens zowiezo als een Islamitische SGP.
Een geloof beleiden of een cultuur uitdragen zijn toch heel andere zaken en de AEL richt zich duidelijk op het tweede. Religie wordt weer eens als dekmantel gebruikt...
Hoewel ik hun ideeën niet echt fris vind, hebben ze natuurlijk wel net zoveel rechten als andere politieke partijen, mits ze zich binnen de wet bewegen.
quote:Nee hoor. Hitler heeft nooit een verkiezing met meerderheid gewonnen. Het Duitse kiesstelsel was dermate vreemd, dat iemand die niet won, toch kon winnen (bij wijze van spreken). Hitler werd Kanselier en pikte toen Hindenburg overleed, gewoon diens macht erbij. Dat was zeer zeker niet grondwettelijk!
Op maandag 3 maart 2003 22:52 schreef SysRq het volgende:[..]
Hitler is ook op democratisch wijze gekozen.
quote:Idd... En vergeet ook niet, dat we hier nogal altijd in een Christelijk land leven, en het christendom is nu een behoorlijk tolerante godsdiens, in tegenstelling tot de Islam. Gezien de standpunten van Abou Nehneh wordt de situatie alleen maar gespannener....*hint: AEL wil dat allochtonen hier hun eigen cultuur moeten behouden. -> vind ik prima, maar als dat ten koste gaat van hun functioneren in de NEDERLANDSE cultuur, dan zijn dat de dingen die imo het onderspit delven.........*
Op maandag 3 maart 2003 21:39 schreef Cervix het volgende:[..]
Zit naar mijn idee iets anders in elkaar.
Bij partijen als CU en SGP verwachten ze van je dat je achter de doelstelling en de grondslag van de partij staat als je lid wilt worden.
Ze vragen niet specifiek als toelatingseis dat je bijv Nederlander en Christen bent.
'De AEL is een democratische en islamitische partij. Democratie is gebaseerd op het islamitische principe van Sjoera (overleg). De AEL put zijn inspiratie uit een moderne, dynamische en op consensus gerichte begrip van de islam. De AEL kiest programmatisch resoluut voor een gematigde middenweg waarbij islamitische waarden een belangrijke inspiratiebron voor het politiek handelen vormen, maar democratie nadrukkelijk wordt omhelsd en daarmee blinde toepassing van de Sjaria (recht) wordt afgewezen.'
Officieel dus afwijzend tegenover de fundamentalistische lijn. Ik vind alleen de formulering 'blinde toepassing' wel opvallend. Betekent dat dat 'normale' toepassing niet per definitie wordt afgewezen?
edit: De volgende zin valt me nu net pas op:
'Democratie is gebaseerd op het islamitische principe van Sjoera (overleg).'
Dat is ook wel een vrij boude stelling. Ben benieuwd hoe dat onderbouwd wordt.
[Dit bericht is gewijzigd door rvand op 04-03-2003 11:01]
quote:We weten niet af JahJah de rellen aangemoedigd heeft. Mogelijk wilde hij slechts de Vlaamse maatschappij doordringen van het feit dat (racistische) moorden tegenreacties uitlokken.
Op maandag 3 maart 2003 22:42 schreef Farzin het volgende:
Ik geloof niet dat de AEL een positieve bijdrage levert aan een harmonieuze samenleving. In België zet deze groep de migranten op tegen de Belgische politie, en heeft Jahjah waarschijnlijk de rellen eind vorig jaar aangemoedigd.Wat wel positief kan uitpakken is dat andere partijen - uit angst voor zetelverlies - niet meer zo hard tegen de multiculturele samenleving, asielzoekers en allochtonen zullen aanschoppen als nu het geval is. Maar ik vertrouw erop dat de mensen verstandig genoeg zijn om niet te stemmen op zulke partijen.
Ik begrijp niet goed waarom de man wordt afgemaakt. Abou Jahjah is zeker radicaal, misschien heeft hij een verborgen agenda, maar hij zegt ook intelligente dingen en ik heb van hem nog nooit een extremistische uitspraak gehoord -- wel uitspraken die met wat verdraaiing als extremistisch geïnterpreteerd kunnen worden.
De AEL visie:
http://www.arabeuropean.org/nederlands/aboutus.html
quote:Dit klinkt niet slecht, tenslotte wensen we in onze samenleving ook gelijke rechten voor iedereen.
De Arabisch Europese Liga (AEL) heeft als voornaamste reden van bestaan de bevordering en verdediging van:
- De belangen van de Arabische en Islamitische immigranten gemeenschappen in Europa.
- De belangen van de Arabische en Islamitische wereld.Ons hoofddoel is het versterken van de maatschappelijke positie van onze gemeenschap en onze mensen en het onderhouden van positieve relaties met anderen op basis van wederzijdse respect en verdraagzaamheid.
Voor de Arabische en Islamitische immigranten gemeenschappen staan wij voor:
· Empowerment: alleen sterke gemeenschappen worden als gelijkwaardig behandeld. Daarom moeten wij binnen de grenzen van de wet werken aan het opheffen van sociaal-economische problemen en het realiseren van de noodzakelijke infrastructuur en instrumentarium om als gemeenschap een waardiger en sterkere maatschappelijke positie te bereiken.
· Eigen verantwoordelijkheid: je krijgt geen gelijke rechten, je eist ze op. Je zult niet vooruitkomen als anderen het werk voor je doen. Het is onze eigen verantwoordelijkheid en onze plicht om ons te organiseren teneinde in alle behoeften van onze gemeenschap te voorzien. Niemand begrijpt onze problemen beter en kent de oplossingen daarvan beter dan wijzelf.
· Identiteit: we geloven in een multiculturele samenleving als een sociaal-politiek model waarbinnen verschillende culturen naast elkaar bestaan, met gelijke wettelijke rechten. We willen niet assimileren en we willen ook niet tussen twee culturen bekneld raken. We willen onze identiteit en onze cultuur behouden terwijl we ons opstellen als achtenswaardige burgers van de landen waarin we wonen, met respect voor de wetten daarvan. Om dat te bereiken is het noodzakelijk om onze kinderen te onderrichten in de Arabische taal en geschiedenis en het Islamitische geloof. We zullen ons verzetten tegen elke poging om ons recht op eigen cultuur en identiteit te ontnemen, aangezien we ervan overtuigd zijn dat dit één van de meest fundamentele mensenrechten is.
· Positief zelfbeeld: we willen dat onze kinderen weten wie ze zijn en trots zijn op wie ze zijn. Het verloren zijn tussen identiteiten leidt enkel tot een disfunctioneel zelfbeeld en emotionele onzekerheid. In combinatie met sociaal-economische achterstanden kan dit bijdragen aan disfunctioneel en antisociaal gedrag. Het hebben van een positief zelfbeeld en innerlijke zekerheid zijn wezenlijk voor sociale vooruitgang en vormen stimulansen om adequaat met anderen te communiceren en samen te werken.
Voor de Arabische wereld staan we voor:· Eenheid: aanmoedigen van economische en politieke integratie in de Arabische wereld. Dit zou moeten leiden tot vestiging van een federale Arabische staat op alle Arabische bodem. Deze staat is het uiteindelijke doel van de nationale strijd van het Arabische volk. Arabische eenheid is ook de politieke oplossing voor het legitieme streven van etnische en taalkundige minderheden, die recht hebben op hun eigen zelfbestuurde regio's binnen de Arabische federatie.
De Arabische natie behoort tot de islamitische gemeenschap, de Ummah. De Arabische staat zal ongetwijfeld in de toekomst de spil vormen van de islamitische wereld, en haar vestiging zal en moet bijdragen aan het bereiken van islamitische eenheid op langer termijn.
· Democratie: het bevorderen van de rechtstaat en een pluralistische en open civil society, zowel als respect voor de mensenrechten (met name de rechten van etnische, taalkundige en religieuze minderheden) en de Islamitische beginselen waarover een consensus bestaat. Arabische democratie is gebaseerd op het islamitische principe van Sjoera (overleg). Het put zijn inspiratie uit een moderne, dynamische en op consensus gerichte begrip van de islam. Een sociale en democratische benadering van de economie en een rechtvaardige verdeling van de welvaart zijn onontbeerlijke elementen van het bestel dat wij tot stand willen brengen.
· Identiteit: het verdedigen en bevorderen van onze Arabisch-Islamitische identiteit, taal en cultuur is een plicht die wij aan God, aan onszelf en aan onze kinderen verschuldigd zijn. Onze Arabische natie is tot stand gekomen door de islam. In wisselwerking daarmee door de eeuwen heen bouwde zij de Arabisch-Islamitische beschaving op. Alle Arabieren behoren op enigerlei wijze tot die beschaving of ze moslims zijn of niet. Het omvat de Arabische Christenen en Joden, die de gemeenschappelijke cultuur daarvan delen en die door moslims worden geaccepteerd als volken van het boek. De Imazighen, die andere talen spreken naast het Arabisch, behoren ook tot de Arabisch-Islamitische beschaving en hebben een belangrijke rol gespeeld in de opbouw daarvan. Daarom is het de plicht van alle mensen die deelachtig zijn in deze beschaving, om haar te verdedigen.
Arabisme en Islam vullen elkaar aan. De gedachte om ze voor te stellen als tegenstrijdig is een truc die onze natie verzwakt en onze vijanden dient. Daarom zullen wij strijden om onze Arabisch-Islamitische identiteit te herstellen als een bindende factor in het leven van de natie, teneinde het moreel van onze volk te stimuleren en haar te helpen om haar rol te spelen in de bevordering van de Arabische en Islamitische zaak. Tegelijkertijd is het noodzakelijk om etnische, taalkundige en religieuze minderheden te doen emanciperen en dient hun recht op hun eigen cultuur, talen en godsdiensten gerespecteerd te worden. Deze beide processen - het nieuw leven geven aan de Arabische identiteit en de emancipatie van minderheden - dienen plaats te vinden binnen de kaders van tolerantie en ruime opvattingen.
Djaya pleit niet voor apartheid maar voor gelijke rechten. En dat betekent ook: recht op een eigen culturele identiteit. Pakt links hem aan omdat het knuffelbeleid tegenover allochtonen hun speeltje is dat hen wordt afgenomen? Zijn ze bang stemmen te verliezen als de jonge Marokkanen en Turken zich radicaler gaan opstellen omdat ze gaan nadenken of hun eigen verkozenen mogelijk alibi-allochtonen zijn?
Sinds 11 september wordt de islam in het Westen gecriminaliseerd. Alsof elke Islamiet terrorist zou zijn. Dat komt bovenop een reëel waarneembare discriminatie van jaren op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en in de huisvesting. Een Arabische cultuur is wat mij betreft evenveel waard als een Friese, Limburgse, Amsterdamse, Rotterdamse, of Kampercultuur. Ik vind niet dat iemand gedwongen moet worden die cultuur in de naam van de integratie op te geven. Als mensen zich maar aan Nederlandse wetten blijven houden.
Djaya geeft aan meer democratie en gelijke rechten voor iedereen te willen en niet tegen integratie te zijn zolang het geen assimilatie wordt. Ik vind er wat voor te zeggen.
Misstanden in de maatschappij of rechts[raak los je wat mij betreft op door felle belichting. Dit geldt misstanden met bevolkingsgroepen of individuen en misstanden jegens bevolkingsgroepen of individuen.
Verder schrijf je over een multi culturele samenleving... ik denk dat we in een multi etnische samenleving leven waarin cultuur voornamenlijk in de privésfeer beleefd wordt. Wat mij betreft blijft het daar ook tenzij bepaalde culturele handelingen tegen de Nederlandse wet ingaan.
quote:Jij vindt bijvoorbeeld dus ook dat de verkiezing van Bush vreemd en ondemocratisch is, omdat hij minder stemmen had dan Gore?
Op dinsdag 4 maart 2003 08:25 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Nee hoor. Hitler heeft nooit een verkiezing met meerderheid gewonnen. Het Duitse kiesstelsel was dermate vreemd, dat iemand die niet won, toch kon winnen (bij wijze van spreken).
quote:Die overname was misschien niet helemaal grondwettelijk, maar feitelijk had Hitler al in 1933 (een jaar daarvoor) via het zogenaamde "ermächtigungsgesetz" al een vrijwel onbegrensde volmacht tot wetgeving en bestuur verkregen. Via dat "democratisch" besluit werd zodoende de democratie voor twaalf jaar opgeheven.
Hitler werd Kanselier en pikte toen Hindenburg overleed, gewoon diens macht erbij. Dat was zeer zeker niet grondwettelijk!
quote:Daar hebben ze een trucje voor bedacht (heb net effe zitten kijken hoe het aanmeldingsformulier eruit ziet).
Op maandag 3 maart 2003 20:42 schreef Bushmaster het volgende:
Als je slechts moslims toelaat voor het lidmaatschap dan discrimineer je, hoezo houdt hij zich aan de beginselen van onze grondwet. Artikel 1 weleens gelezen, Nyrem?
Je kan als niet-Moslim wel lid worden maar dan alleen als steunlid (je mag dus alleen geld geven). Actief meedoen mag je alleen als Moslim.
[Dit bericht is gewijzigd door GEsTOoRD op 04-03-2003 16:09]
De oorlogsverklaring aan het Westen van de Arabisch-Europese Liga was heel duidelijk te zien en te horen op TV.
Het heeft wel wat, die linkse politici die 't zo in hun broek doen voor Allah's dreunende laarzen. De stilte is oorverdovend. Misschien kunnen zij de verbroedering in bijvoorbeeld onze hoofdstad ook bevorderen door als matje voor de moskee te gaan liggen waarop de ware gelovigen hun voeten vegen. Een golf van ontroering zal door hun partijen gaan en eens temeer zullen wij eenvoudige autochtonen de geneugten van onze geweldige multiculturele samenleving ondergaan.
quote:Laat me raden.... (c) Theo van Gogh...
Op dinsdag 4 maart 2003 16:02 schreef limp_brain het volgende:
Abu Neh NehDe oorlogsverklaring aan het Westen van de Arabisch-Europese Liga was heel duidelijk te zien en te horen op TV.
Het heeft wel wat, die linkse politici die 't zo in hun broek doen voor Allah's dreunende laarzen. De stilte is oorverdovend. Misschien kunnen zij de verbroedering in bijvoorbeeld onze hoofdstad ook bevorderen door als matje voor de moskee te gaan liggen waarop de ware gelovigen hun voeten vegen. Een golf van ontroering zal door hun partijen gaan en eens temeer zullen wij eenvoudige autochtonen de geneugten van onze geweldige multiculturele samenleving ondergaan.
Wel hoop ik dat middels deze partij de Marokkaanse bevolking zich actiever qua politiek gaan opstellen. Dat lijkt nu weliswaar vanwege het wijdverbreide extremisme ongewenst, maar vanuit die stroming verwacht ik automatisch een wat gematigdere blik. Als je het gevoel hebt zelf ergens onderdeel vanuit te maken, wil je dat niet graag kapot zien gaan.
quote:Hij is lid geweest van de Hezbollah, dat is een soort knutselclubje dat heel vies is van geweld.
Op dinsdag 4 maart 2003 11:08 schreef hoppe het volgende:
We weten niet of Jah Jah de rellen aangemoedigd heeft.
quote:Een moord op iemand van allochtoonse afkomst is inderdaad gelijk een racistische moord...
Mogelijk wilde hij slechts de Vlaamse maatschappij doordringen van het feit dat (racistische) moorden tegenreacties uitlokken.
quote:De man is lid geweest en zit nu hier...
Op dinsdag 4 maart 2003 16:09 schreef GEsTOoRD het volgende:[..]
Hij is lid geweest van de Hezbollah, dat is een soort knutselclubje dat heel vies is van geweld.
[..]Een moord op iemand van allochtoonse afkomst is inderdaad gelijk een racistische moord...
Het ging om de moord op een Marokkaan waarvan in eerste instantie nog niet duidelijk was of het een moord uit racisme was of niet. Pas later bleek een dorpsgek verantwoordelijk en bleek dat deze Marokkaan toevallig de verkeerde man op de verkeerde plek was geweest.
Dat was de reden waarom ik racistisch tussen haken zette.
De mensen in de betoging wisten nog niet wat wij nu weten. Je herinnert je vast nog wel de rellen in de Haagse parkeergarage toen Pim Fortuyn was doodgeschoten... ook een kwestie van doorgeslagen solidariteitsdenken.
Je hebt een werelds ikoon. Vinny Jones?
Beter gezegd, mij lijkt dit zeer schadelijk voor onze maatschappij. Als je bekijkt hoeveel pim al veroorzaakt heeft tussen de mensen zal het AEL zeker nog veel meer veroorzaken. Als er wel iets is waar ik persoonlijk bang voor ben zijn het "fanatiek gelovigen" die een vlotte babbel, charisma hebben en ook nog eens slim zijn. Deze mensen kunnen het gevaar dat in de domme mens schuilt voor hun eigen doeleinden gebruiken.
quote:Om jouw stokpaardje van gister maar te gebruiken: dat deed Hitler eerst ook.
Op maandag 3 maart 2003 20:40 schreef Nyrem het volgende:[..]
quote:Zo is het helemaal niet gegaan. Hindenberg heeft de macht officeel overgedragen. Hitler is geheel via de wet te werk gegaan. Toen hij kanselier was vroeg hij de rijksdag een noodartikel uit de Weimar-wet die hem tijdelijk extra macht gaf toe te passen, waarmee de rijksdag instemde. De rest is geschiedenis.
Op dinsdag 4 maart 2003 08:25 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Nee hoor. Hitler heeft nooit een verkiezing met meerderheid gewonnen. Het Duitse kiesstelsel was dermate vreemd, dat iemand die niet won, toch kon winnen (bij wijze van spreken). Hitler werd Kanselier en pikte toen Hindenburg overleed, gewoon diens macht erbij. Dat was zeer zeker niet grondwettelijk!
quote:Het probleem was toen grondwet te makkelijk te veranderen was. Doordat onze grondwet behoorlijk rigide is, hoef je daar niet echt bang voor te zijn.
Op dinsdag 4 maart 2003 17:58 schreef X-Ray het volgende:[..]
Om jouw stokpaardje van gister maar te gebruiken: dat deed Hitler eerst ook.
quote:Ik had Wile_E_Coyote al verbeterd, maar Hitler heeft na Hindenburgs dood wel diens macht als Rijkspresident overgenomen, Rijkskanselier was hij al....
Zo is het helemaal niet gegaan. Hindenberg heeft de macht officeel overgedragen. Hitler is geheel via de wet te werk gegaan. Toen hij kanselier was vroeg hij de rijksdag een noodartikel uit de Weimar-wet die hem tijdelijk extra macht gaf toe te passen, waarmee de rijksdag instemde. De rest is geschiedenis.
quote:Waarom zou je dat tegengaan? Het Paarse Poldermodel was toch afgeknalt bij de een na laatste verkiezing?
Op maandag 3 maart 2003 20:22 schreef hoppe het volgende:
AEL Nederland is sinds gisteren opgericht. Mij viel op dat ze voornamelijk politieke issues hadden die geen deel uitmaakten van de Nederlandse politieke agendaWelke rol kan AEL Nederland spelen om polarisatie in de Nederlandse samenleving tegen te gaan en Arabische migranten het leven in de Nederlandse samenleving te veraangenamen?
En verder: Weet ik veel, kan mij die club wat bommen.
quote:Ow, ze dachten dat het om een racistische moord ging, tja, dan heb je wel het recht om een wijk te gaan verbouwen natuurlijk...
Op dinsdag 4 maart 2003 16:20 schreef hoppe het volgende:De man is lid geweest en zit nu hier...
Zeer waarschijnlijk had hij er geen zin meer an... bij die club te blijven.[quote]Misschien niet maar het geeft wel aan dat hij niet een heel vredelievend persoon is.
[quote]Het ging om de moord op een Marokkaan waarvan in eerste instantie nog niet duidelijk was of het een moord uit racisme was of niet. Pas later bleek een dorpsgek verantwoordelijk en bleek dat deze Marokkaan toevallig de verkeerde man op de verkeerde plek was geweest.
Dat was de reden waarom ik racistisch tussen haken zette.De mensen in de betoging wisten nog niet wat wij nu weten.
quote:Stond die vermoorde Marokkaan ook op het punt om Minister-President te worden? In dat geval kan ik zoveel woede wel begrijpen namelijk.
Je herinnert je vast nog wel de rellen in de Haagse parkeergarage toen Pim Fortuyn was doodgeschoten... ook een kwestie van doorgeslagen solidariteitsdenken.
quote:
Je hebt een werelds ikoon. Vinny Jones?
quote:Ik zou me ook niet druk maken over wat dronken supporters in een stadion blaten. Wat is nu je punt?
Op dinsdag 4 maart 2003 17:54 schreef daburnd88 het volgende:
Het feit dat het AEL al aangaf de voetbal leuzen "hammas hammas, joden aan het gas" niet te veroordelen terwijl het hun eigenlijk niet eens
gevraagd wordt daar iets over te zeggen geeft al aan dat ze niet van plan zijn zich hier in nederland rustig te houden. Dit zal zeker ook uiteindelijk gaan lijden tot een duidelijk profilering van mensen in de zin van zich duidelijk rechts of links te zetten maar niet meer midden in. Die
die al niet zo happig waren op het asielbeleid en een aantal linkse standpunten zijn nu vooral bang dat deze partij flink wat zetels zou kunnen behalen en vluchten naar de vvd en lpf. Ook zullen denk ik wel de eerste rassen rellen hier in nederland plaats vinden onder leiding van het AEL gezien dat in belgie ook zo was. Kan me niet voorstellen dat ze het hier anders willen. En uiteindelijk kan het zelfs lijden tot gevechten tussen kleinere groepen van verschillende kanten.Beter gezegd, mij lijkt dit zeer schadelijk voor onze maatschappij. Als je bekijkt hoeveel pim al veroorzaakt heeft tussen de mensen zal het AEL zeker nog veel meer veroorzaken. Als er wel iets is waar ik persoonlijk bang voor ben zijn het "fanatiek gelovigen" die een vlotte babbel, charisma hebben en ook nog eens slim zijn. Deze mensen kunnen het gevaar dat in de domme mens schuilt voor hun eigen doeleinden gebruiken.
Ik verwacht helemaal geen rassenrellen onder leiding van de AEL.
Veel migranten hebben in onze samenleving meer te verliezen dan zij in de Belgische samenleving hadden.
Bij ons is geen Vlaams Blok actief in de politiek
Ik heb nog niemand de Nederlandse politie van racisme horen beschuldigen terwijl dit in België toch vrij vaak voorkomt.
Mogelijk zijn Vlamingen meer bevreesd voor niet Europeanen dan Hollanders.
Ik verwacht wel dat de AEL misstanden zal gaan aankaarten als ze komen met een meer intelligente voorman dan zij deze week in het nieuws hadden. En er zijn natuurlijk wel wat misstandeninhet onderwijs, bij huisvesting en op de banenmarkt. Laten we daarin nu gewoon reëel zijn.
quote:Bij misstanden op de banenmarkt kan ik mij enigszins wat voorstellen.
Op dinsdag 4 maart 2003 19:56 schreef hoppe het volgende:[..]
Ik verwacht wel dat de AEL misstanden zal gaan aankaarten als ze komen met een meer intelligente voorman dan zij deze week in het nieuws hadden. En er zijn natuurlijk wel wat misstandeninhet onderwijs, bij huisvesting en op de banenmarkt. Laten we daarin nu gewoon reëel zijn.
quote:Misstanden in het onderwijs waar mensen met wat buitenlands accent vlot gedropt worden op lbo terwijlze meer in hun mars hebben.
Op dinsdag 4 maart 2003 22:35 schreef Cervix het volgende:[..]
Bij misstanden op de banenmarkt kan ik mij enigszins wat voorstellen.
Maar misstanden in het onderwijs en bij huisvesting zijn voor mij nieuw, wat bedoel je daar precies mee ?
Misstanden bij huisvesting vind je vooral op de particulaire markt waar verhuurders zelf uitmaken aan wie ze hun onroerend goed verhuren. Helaas worden hier mensen met een kleur gewoon achtergesteld.
quote:Niemand die mensen het recht geeft om een wijk te verbouwen. Waar is een wijk verbouwd? Ik heb slechts een rel waargenomen.
Op dinsdag 4 maart 2003 19:15 schreef GEsTOoRD het volgende:[..]
Ow, ze dachten dat het om een racistische moord ging, tja, dan heb je wel het recht om een wijk te gaan verbouwen natuurlijk...
[..]Stond die vermoorde Marokkaan ook op het punt om Minister-President te worden? In dat geval kan ik zoveel woede wel begrijpen namelijk.
[..]
Ik kan in beide gevallen de woede begrijpen. Tegelijk vind ik dat in beide gevallen de schade op de daders verhaald kan worden.
En wat is dat gemekker over buitenlandse accenten en meer in je mars hebben? Als je meer in je mars hebt dan toch zeker wel een goede taalbeheersing. Zeker als je in Nederland bent opgegroeid en je kan na twaalf jaar nog steeds niet in het Nederlands uit je woorden komen dan heb je waarschijnlijk helemaal niet meer dan lbo-niveau in je mars. En dan wijs ik even op al die immigranten die na drie jaar vloeiend Nederlands spreken die bewijzen dat het echt geen levenslange toewijding vereist om een vreemde taal te leren. Maar het is geen vreemde taal, het is de taal van het land waarin je bent geboren en naar school bent gegaan. Dus die taal moet je vloeiend spreken.
Maar we weten allemaal wel waar het aan ligt dat ze de taal niet machtig zijn, namelijk aan het stug blijven doorpraten in andere taaltjes zodra de kans zich voordoet en dat is meestal als er geen Nederlander in de buurt is waarvoor je nog de schijnt moet ophouden dat je heus wel in de Nederlandse taal met hem wil spreken.
Het is hun eigen stomme rotschuld dat ze niet fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken en schrijven. En dan willen ze nog onderwijs in de 'eigen' taal ook. Nederlands, dat is je taal! En begin het nu verdomme maar eens te leren en wel foutloos want je bent al jarenlang aan het modderen en onder je verantwoordelijkheden vandaan aan het kruipen.
Maar ach nee, ze worden gediscrimineerd door het badinerende en rascistische onderwijssysteem! Damn, weer op de kop gezeten door die vermaledijde snoodaards der Nederlanden met hun verrekte assimilatie-technieken!
quote:Zo zie je maar weer dat verwachtingen kunnen verschillen naarmate je verder van de haard verwijderd bent. Verwacht je werkelijk dat elke Moslim zich hersenloos in zo'n bedenkelijk avontuur stort? Op grond waarvab verwacht je dit dan?
Op woensdag 5 maart 2003 05:43 schreef Vampier het volgende:
ik verwacht een destabilisering en een polarisatie van de samenleving. Het opwekken van extremisme en het gebruiken van het 'moslim' zijn als dekmantel voor het uitroepen van de heilige oorlog tegen het westen van Europa.
Er zijn volgens mij voldoende intelligente Moslims die geen Jihad tegen het Westen wensen. Er zijn volgens mij voldoende Westerse Moslims die zullen beseffen dat ze democratische vrijheden gaan verliezen als het tot een dergelijke Oost-West botsing zou komen.
Ik zie de Moslims niet als een horde barbaren die chaos en wanordeover ons avondland wensen uit te storten. In onze democratische samenleving kunnen wij er ook wat dat betreft eigen verschillende zienswijzen op na houden.
quote:Je schrijft bijzonder absoluut. Ze lijken bij jou altijd zwart te zijn terwijl arme we onder ze moeten lijden. Ene Karpman heeft aan jouw producties een aardig praktijkvoorbeeld voor zijn dramadriehoek.
Op woensdag 5 maart 2003 04:59 schreef OK_DAN het volgende:
Ach ja, en die Jood die is afgemaakt door de relschoppers doet er verder ook niet toe natuurlijk.En wat is dat gemekker over buitenlandse accenten en meer in je mars hebben? Als je meer in je mars hebt dan toch zeker wel een goede taalbeheersing. Zeker als je in Nederland bent opgegroeid en je kan na twaalf jaar nog steeds niet in het Nederlands uit je woorden komen dan heb je waarschijnlijk helemaal niet meer dan lbo-niveau in je mars. En dan wijs ik even op al die immigranten die na drie jaar vloeiend Nederlands spreken die bewijzen dat het echt geen levenslange toewijding vereist om een vreemde taal te leren. Maar het is geen vreemde taal, het is de taal van het land waarin je bent geboren en naar school bent gegaan. Dus die taal moet je vloeiend spreken.
Maar we weten allemaal wel waar het aan ligt dat ze de taal niet machtig zijn, namelijk aan het stug blijven doorpraten in andere taaltjes zodra de kans zich voordoet en dat is meestal als er geen Nederlander in de buurt is waarvoor je nog de schijnt moet ophouden dat je heus wel in de Nederlandse taal met hem wil spreken.
Het is hun eigen stomme rotschuld dat ze niet fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken en schrijven. En dan willen ze nog onderwijs in de 'eigen' taal ook. Nederlands, dat is je taal! En begin het nu verdomme maar eens te leren en wel foutloos want je bent al jarenlang aan het modderen en onder je verantwoordelijkheden vandaan aan het kruipen.
Maar ach nee, ze worden gediscrimineerd door het badinerende en rascistische onderwijssysteem! Damn, weer op de kop gezeten door die vermaledijde snoodaards der Nederlanden met hun verrekte assimilatie-technieken!
Je generaliseert en je komt daar aan den lijve achter als je zelf een vlek te overwinnen krijgt. Niet iedereen die jij ze noemt maakt zich druk om onderwijs in de taal van het land van herkomst. Niet iedereen die jij ze noemt beheerst zijn Nederlands onvoldoende. Het valt mij op dat migranten met potentie voor het gemak van de docent die selecteerde zijn gedropt op het LBO en dat sommigen van hen een onnodig lange weg moesten afleggen om op het WO te komen.
Niet iedereen die jij ze noemt uit klachten over discriminatie door het Nederlandse onderwijssysteem. Ik beschreef hier wat ik zie. Voor jou gemak zet jij echter een beeld van ze neer waarin ze worden afgeschilderd als klagende zeurkousen die eigenlijk te dom zijn om volwaardig te mogen meepraten in onze democratische maatschappij.
Je bagataliseert voor jouw gemak of uit gebrek aan inzicht het onderwijsselectieprobleem tot het probleem dat mensen niet goed uit hun woorden kunnen komen waarop je vervolgens fulmineert dat degene die niet goed uit zijn woorden komt in het Nederlands dan toch eigenlijk te dom is voor hoger en wetenschappelijk onderwijs.
Gezien er ook Engelsen en Duitsers zijn die onze Nederlandse taal niet foutloos in woord en geschrift beheersen (Denk eens aan prins Bernhard die hier al ruim 60 jaar woont) kun je spreken van migranten afkomstig uit verschillende soorten bevolkingsgroepen. Surinamers en Antillianen zullen het Nederlands nu eenmaal eerder onder de knie hebben dan Turken en Marokkanen wier culturele verbondenheid met Nederland en het Nederlands nu eenmaal veel minder geschiedenis kent.
Je doet alsof migranten geen Nederlands willen leren. Dit gaat misschien op voor de eerste generatie die hier het vervelende werk kwam opknappen en die nu op een leeftijd is waarop nog moeilijk iets kan worden aangeleerd. Dit gaat zeker niet op voor de 2e en 3e generatie die in Nederland is opgegroeid. Die snappen het persoonlijke belang van gebruik van het Nederlands als voertaal. AEL erkent dit ook. De indruk die jij doet uitgaan veegt alle migranten op één hoop opdat jij ongehinderd door kennis van zaken en inzicht in sociale settings met jouw logica de schapen van de bokken kunt scheiden.
Terecht sta je voor mij stil bij het feit dat een deel van de problematiek terug te voeren is op persoonlijke keuzen of persoonlijke nalatigheid van mensen. Dit verwijt geldt zeker niet iedere migrant. Ik ben er een voorstander van dan misstanden goed belicht worden. Het vijandsdenken dat jij (al dan niet bewust) verwoordt polariseert mijns inziens onnodig. Het lijkt erop dat Abu Jahjah er hierin een broertje bij heeft gekregen.
[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 05-03-2003 08:52]
quote:Je discussiemethodiek lijkt heel erg veel op die van degene die je bestrijdt. Of andersom.
Op woensdag 5 maart 2003 04:59 schreef OK_DAN het volgende:
Ach ja, en die Jood die is afgemaakt door de relschoppers doet er verder ook niet toe natuurlijk.Maar ach nee, ze worden gediscrimineerd door het badinerende en rascistische onderwijssysteem! Damn, weer op de kop gezeten door die vermaledijde snoodaards der Nederlanden met hun verrekte assimilatie-technieken!
quote:Wij hebben het hier over migranten waaronder schoolgaande kinderen. We zouden ook het etiket allochtonen kunnen gebruiken om een complete bevolkingsgroep onderverdeeld in mensen van verschillende herkomst met verschillende perspectieven te kunnen duiden.
Op woensdag 5 maart 2003 08:53 schreef OK_DAN het volgende:
Hebben we het nou over migranten of schoolgaande kinderen? Ga nou aub niet de status van immigrant geven aan kinderen die in Nederland zijn opgegroeid binnen het Nederlandse onderwijssysteem. Welk excuus heb je dan als je de taal niet machtig bent?
Onder de schoolgaande kinderen zijn er ook die het Nederlands met een accent uitspreken zoals er bijvoorbeeld Rotterdammers, Amsterdammers, Kerkradenaars, Groningers, Zwollenaren, Achterhoekers, Zeeuwen zijn die geen accentloos Nederlands spreken terwijl er verder met hun taalbeheersing van het Nederlands niets mis is.
Was Jeltje van Nieuwenhoven van oorspong een Marokkaanse geweest dan was het nog maar de vraag of ze met een Marokkaans accent zo ver in de politiek had kunnen komen.
[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 05-03-2003 09:22]
quote:Dat mensen vlot op lbo worden gedropt alleen maar vanwege een buitenlands accent geloof ik niet.Het niveau waar iemand instroomt na basisonderwijs hangt af van diegene zijn capaciteiten,cijfers(citotoets).Heb zelf havo gedaan en bij mij zaten veel kinderen in de klas die een buitenlandse achtergrond hadden en veelal slecht Nederlands spraken(grammaticaal, uitspraak enz).Maar op een enkeling na hebben ze wel gewoon allemaal hun diploma gehaald.
Op woensdag 5 maart 2003 03:34 schreef hoppe het volgende:[..]
Misstanden in het onderwijs waar mensen met wat buitenlands accent vlot gedropt worden op lbo terwijlze meer in hun mars hebben.
Misstanden bij huisvesting vind je vooral op de particulaire markt waar verhuurders zelf uitmaken aan wie ze hun onroerend goed verhuren. Helaas worden hier mensen met een kleur gewoon achtergesteld.
Wat heeft het eigenlijk voor nut als iemand de taal niet goed machtig is hem/haar een hoge opleiding te adviseren? Dat is letterlijk iemand in het diepe gooien
quote:Ik vind 'r nou ook niet echt Fries praten.
Op woensdag 5 maart 2003 09:17 schreef hoppe het volgende:
Was Jeltje van Nieuwenhoven van oorspong een Marokkaanse geweest dan was het nog maar de vraag of ze met een Marokkaans accent zo ver in de politiek had kunnen komen.
Terwijl fotografen zich verdringen en tv-camera's snorren, geniet Dyab Abou Jahjah van het daverend applaus dat hem bij binnenkomst ten deel valt. Zijn tournee door Nederland is nog maar twee dagen oud, maar zijn ster heeft nu al grote hoogtes bereikt. Maandag sprak hij 700 studenten van de Haagse Hogeschool toe. "Zolang we niet tevreden zijn, zullen we amok blijven maken."
Gelijke rechten, daar gaat het om. De uit België overgekomen moslimleider kan het niet genoeg herhalen. "Die gelijke rechten moeten we afdwingen. We zullen net zo lang op de deur blijven kloppen tot er wordt opengedaan. En als de deur niet opengaat, trappen we hem open", klinkt het krijgshaftig.
Zijn toonzetting is milder dan vorig jaar. Toen kondigde de Arabisch-Europese Liga (AEL) nog aan de grond in Europa te laten daveren. Nu wil Jahjah vooral benadrukken dat hij binnen het bestaande bestel wil blijven, zij het dat de Arabische gemeenschap wel de spierballen zal tonen. "Ik weiger in dialoog te gaan. We moeten bouwen aan machtsstructuren."
De sfeer is af en toe dreigend. De publicist Mohammed Benzakour (ontslagen wegens plagiaat, red.), een trouw aanhanger van de AEL, refereert aan de onlusten in de Antwerpse wijk Borgerhout. Die zouden volgens hem wel eens de opmaat kunnen zijn van wat ons te wachten staat in de binnensteden van Rotterdam en Amsterdam. De reactie van de zaal is een enthousiast gejoel.
Jahjah fulmineert vooral tegen de heersende gedachte in Europa dat het voorop loopt in de huidige beschaving en dat het moslims wil dwingen zich aan de westerse normen en waarden aan te passen. Dat vindt hij "fascistisch en racistisch." Het zijn volgens hem juist de moslims die voorop lopen. "Het is onze plicht Europa hierbij te helpen." Niet Marokkanen hebben een inburgeringscursus nodig maar Europeanen, zo beweert hij in alle ernst.
Zonder de naam van het VVD-kamerlid Hirsi Ali te noemen, speelt hij in op de woede onder moslims op haar denigrerende uitspraken over de profeet Mohammed. "We worden aangevallen maar zullen doorgaan tot we gelijkberechtigd worden. Zolang we niet tevreden zijn, blijven we amok maken."
"Maar ik heb al gelijke rechten. Ik heb recht op een huis, op werk, wat moet ik nog meer?" vraagt een kritische jongere. Voor het eerst heeft de moslimleider het antwoord niet meteen paraat. "Als de wet niet goed wordt toegepast, heb je er nog niets aan", reageert hij zwakjes.
Ook met een vraag over de islamitische wetgeving (sharia) heeft hij zichtbaar moeite. "We wijzen de sharia niet af, wel de blinde toepassing ervan."Volgens hem is het aan het parlement om de sharia in te voeren. Hij zal zich neerleggen bij de democratische besluitvorming hierover.
Burgerlijke ongehoorzaamheid zegt Jahjah als gewettigd te beschouwen. Geweld niet, tenzij het dient tot zelfverdediging. "Als ik een klap krijg, geef ik een klap terug." De bijval uit de zaal is zeer luidruchtig maar de dame die de discussie leidt, is daarvan niet onder de indruk. "Christenen kennen het gebruik de andere wang toe te keren." Maar daar ziet Jahjah niets in. "Zelfverdediging is een recht. Ons probleem is soms dat we onze rechten niet kennen."
Hij deelt mee dat de zegetocht van de AEL niet zal stoppen bij de grenzen van Nederland. Ook in Frankrijk en Engeland werkt hij aan de oprichting van een afdeling. Overal zullen cellen en kernen worden opgericht. "Wij zullen ons Europees organiseren. In Europa wonen 16 miljoen moslims."
------>Hij voegt eraan toe dat de Nederlandse binnensteden volgens de huidige prognoses in 2015 in meerderheid door moslims worden bevolkt. "Dat is niet ver meer. Wij moeten geduld hebben."
Aan de grondwet ligt het niet in ieder geval. Het enige wat valt op te merken aan onze grondwet is dat het een spagaat vertoont: artikel 1/discriminatie en artikel 7/vrijheid van meningsuiting. En daar heeft P. Fortuyn de vinger opgelegd ... hetgeen hem niet in dank is afgenomen. Sterker, hij is daarvoor door een vaderlander afgeslacht.
Hirsi Ali draagt nu de last en mag anno 2003 daarvoor een grote prijs betalen. En Abu Neh Neh en zijn fascistische companen zijn de parasieten van de vrijheid van meningsuiting. Ze willen er zolang aan knabbelen zodat er nog maar 1 mening overblijft. Herstel dat de dogma van het enige Ware Geloof overblijft.
Eén ding geeft mij hoop: hardlopers zijn vaak doodlopers, uiteindelijk.
quote:Wat doe je dan toch in de politiek?
Op woensdag 5 maart 2003 11:00 schreef limp_brain het volgende:
Nu wil Jahjah vooral benadrukken dat hij binnen het bestaande bestel wil blijven, zij het dat de Arabische gemeenschap wel de spierballen zal tonen. "Ik weiger in dialoog te gaan."
quote:Waarom zie ik hier zo'n mooie parallel?
Op dinsdag 4 maart 2003 15:58 schreef GEsTOoRD het volgende:[..]
Je kan als niet-Moslim wel lid worden maar dan alleen als steunlid (je mag dus alleen geld geven). Actief meedoen mag je alleen als Moslim.
Alleen Westers geld, uitkering en sociale zekerheid is goed genoeg voor ze. Voor de rest kotsen ze op alles wat maar Westers is.
quote:Limp! Ik ben het met je eens
Op woensdag 5 maart 2003 11:00 schreef limp_brain het volgende:Eén ding geeft mij hoop: hardlopers zijn vaak doodlopers, uiteindelijk.
quote:Ik kan het mij ook niet voorstellen rvand.
Op woensdag 5 maart 2003 11:07 schreef rvand het volgende:[..]
Limp! Ik ben het met je eens
JahJah wordt steeds meer gedwongen uit zijn schulp te kruipen en doet hier al uitspraken die op het randje zijn. Ik geloof nooit dat dit lang gaat duren.
quote:Erg jammer dat er niet kan worden toegegeven dat er ook positieve dingen zijn (bij de overgrote meerderheid is dit het geval). Doet me een beetje denken aan Fortuyn die niet in wilde gaan op de positieve aspecten van Paars, maar telkens de negatieve moest overbelichten. Volgens mij een groot deel tactiek om zoedoende flinke aandacht en stemmen te krijgen.
"Maar ik heb al gelijke rechten. Ik heb recht op een huis, op werk, wat moet ik nog meer?" vraagt een kritische jongere. Voor het eerst heeft de moslimleider het antwoord niet meteen paraat. "Als de wet niet goed wordt toegepast, heb je er nog niets aan", reageert hij zwakjes.
Maar hier zie je ook het relativerende vermogen dat een allochtoon of moslim kan hebben. Jammer genoeg zijn er hier op FOK! mensen die denken dat het overgrote deel dit niet kan, en klakkeloos achter de AEL aangaan.
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 11:00 schreef limp_brain het volgende:
De sfeer is af en toe dreigend. De publicist Mohammed Benzakour (ontslagen wegens plagiaat, red.), een trouw aanhanger van de AEL, refereert aan de onlusten in de Antwerpse wijk Borgerhout. Die zouden volgens hem wel eens de opmaat kunnen zijn van wat ons te wachten staat in de binnensteden van Rotterdam en Amsterdam. De reactie van de zaal is een enthousiast gejoel.
quote:
Jahjah fulmineert vooral tegen de heersende gedachte in Europa dat het voorop loopt in de huidige beschaving en dat het moslims wil dwingen zich aan de westerse normen en waarden aan te passen. Dat vindt hij "fascistisch en racistisch." Het zijn volgens hem juist de moslims die voorop lopen. "Het is onze plicht Europa hierbij te helpen." Niet Marokkanen hebben een inburgeringscursus nodig maar Europeanen, zo beweert hij in alle ernst.
Maar die anti-westerse praat kotste hij wel degelijk uit...
quote:Hiermee roept hij meer Hirsi Ali's over zich af. Door amok te maken als je niet tevreden bent ken je wat mij betreft een ander hetzelfde recht toe. Gezien wij hier in een Westerse samenleving leven kan geaccepteerd Amok worden gemaakt door middel van het woord. Als gekozen wordt voor de daad van chaos zal dit niet worden geaccepteerd. Niet door de oorspronkelijke bevolking en ook niet door de migrantenbevolking met voldoende verstand. Zij hebben immers door dat ze wat te verliezen hebben en zullen zich dan van deze beweging distantiëreen. Als dat gebeurt verliest AEL haar eigen legitimatie bij dat deel van haar achterban waaraan ze effectief het meest zou kunnen hebben.
Zonder de naam van het VVD-kamerlid Hirsi Ali te noemen, speelt hij in op de woede onder moslims op haar denigrerende uitspraken over de profeet Mohammed. "We worden aangevallen maar zullen doorgaan tot we gelijkberechtigd worden. Zolang we niet tevreden zijn, blijven we amok maken."
quote:Zie hier een demonstratie van hetgeen ik verwacht. Domme volgelingen heb je overal. Je kunt ze vergelijken met dronken supporters die op te juinen zjin voor een lekkere rel. Met enkel rellen bereik je in ons land weinig. Ik verwacht daarom dat Djaja het over een andere boeg gooit of gewoon hier niet groot wordt.
quote:Als je in het Westen enige legitimatie wilt hebben zul je je moeten neerleggen bij bepaalde instituties. Echter die instituties gebieden niet enkel plichten, ze verlenen ook rechten. Juist daarom is het zaak dat gewoon recht gedaan wordt aan allerlei mensen met een achterstand in onze samenleving. De revoluties worden in Nederland immers ook al jaren afgekocht middels verstrekking van uitkeringen.
Ook met een vraag over de islamitische wetgeving (sharia) heeft hij zichtbaar moeite. "We wijzen de sharia niet af, wel de blinde toepassing ervan."Volgens hem is het aan het parlement om de sharia in te voeren. Hij zal zich neerleggen bij de democratische besluitvorming hierover.
quote:Hierin wijkt Djaja niet af van de grootste gemene deler van de autochtone bevolking.
Burgerlijke ongehoorzaamheid zegt Jahjah als gewettigd te beschouwen. Geweld niet, tenzij het dient tot zelfverdediging. "Als ik een klap krijg, geef ik een klap terug."
quote:Even op Gelly of Verbal anticiperen
Op woensdag 5 maart 2003 13:08 schreef X-Ray het volgende:
Hoe ze aan 700 man komen is mij een raadsel, er was 2 man en een paardekop aanwezig bij die speach, ik was erbij...
Was jij die paardekop?
weet iemand hoe dit in België is begonnen?
begonnen ze gelijk al met de politie te stalken of begonnen ze eerst wat rustiger?
Maar inderdaad er is verder weinig concreet verontrustends op de sites terug te vinden.
...
die site heb ik idd al is bezocht, ik kan me niet voorstellen dat dit dezelfde organisatie's zijn??
waar deze site volstaat met radicale shit is ael.nl een toonbeeld van politiek correctheid. Als ze de helft doen wat op ael.nl staat dan heet ik ze meer dan welkom ... maar volgens mij is het een wolf in schaapskleren.
quote:Ja en hoe...
Ik begrijp niet goed waarom de man wordt afgemaakt. Abou Jahjah is zeker radicaal, misschien heeft hij een verborgen agenda, maar hij zegt ook intelligente dingen en ik heb [b]van hem nog nooit een extremistische uitspraak gehoord -- wel uitspraken die met wat verdraaiing als extremistisch geïnterpreteerd kunnen worden.
Djaya pleit niet voor apartheid maar voor gelijke rechten.
Wat moeten we ons daar bij voorstellen nog meer problemen??
quote:Je kunt je daarbij voorstellen dat er geen excuusneger of knuffelallochtoon een mooi verhaaltje komt houden om een subsidie veilig te stellen. Problemen zullen nu zichtbaar worden gemaakt in plaats dat zij met behulp van subsidie onder het kleed verdwijnen.
Op woensdag 5 maart 2003 17:23 schreef Terrah het volgende:[..]
Ja en hoe...
Eigen verantwoordelijkheid: je krijgt geen gelijke rechten, je eist ze op.Wat moeten we ons daar bij voorstellen nog meer problemen??
Indien iemand terecht zijn rechten komt opeisen kun je hem even terecht ook wijzen op zijn plichten die samenhangen met die rechten. Dat kunnen we wat mij betreft verwachten.
Jaren lang zijn we in nederland bezig geweeest mensen te emanciperen en hen voor zichzelf op te laten komen zodat zij niet langer bemiddeld hoefden te worden door prijzig welzijnswerk. Ik vind niet dat er dan nu ineens geklaagd moet worden als dit doel in zicht komt.
Zelf laat ik niet over me heen lopen dus een ander hoeft zich dat ook niet te laten doen.
Waar je wel vraagtekens bij kunt zetten is de wijze waarop e.e.a. voor het voetlicht komt. Deels doordat mensen wat dronken van media-aandacht een te grote broek gaan aantrekken, deels doordat media kunnen verkopen met sensatie. Je zag dit bij Fortuyn, je ziet het nu bij Djahjah.
Het komt er opaan de terechte kritieken te gebruiken om onze samenleving te verbeteren en de onterechte kritieken of al te inhalige eisen van passend commentaar te voorzien.
quote:Een verdieping dan om je te laten zien dat het leed niet van één gestigmatiseerde bevolkingsgroep komt
Op woensdag 5 maart 2003 19:46 schreef Maleh het volgende in een zojuist gesloten AEL-topic:[..]
moet je eens wat meer verdiepen in totale wereld verovering.. dit zijn duidelijke aanwijzingen van het begin.. vergeet niet dat Hitler ook met de NSDA begon..
quote:
Marokkanen afgetuigdROTTERDAM - Zeven jongens zijn gistermorgen rond één uur op het station van Schagen door de politie aangehouden voor mishandeling van drie Marokkaanse jongens. De skinheads spreken van een vechtpartij, nadat een meisje uit hun groep door de drie zou zijn bedreigd, maar volgens een woordvoerster van de politie was daar geen sprake van.
Een negentienjarige Marokkaan liep door de klappen en schoppen hoofdletsel op, maar kon na behandeling door het ambulancepersoneel weer naar huis. ,,Zijn twee vrienden konden ontkomen'', aldus de woordvoerster.
De drie uit Amsterdam afkomstige jongeren wilden in Schagen gaan stappen. ,,Toen zij overal werden geweigerd, besloten ze terug te gaan.'' Op dat moment was er ook een hardcorefeest in Schagen aan de gang. Hierop kwam volgens de woordvoerster ,,een grote groep skinheads en gabbers af''. De op zaterdag extra alerte politie was snel ter plaatse.
De aangehouden jongeren zijn afkomstig uit de regio Alkmaar en variëren in de leeftijd van 15 tot 22 jaar. Of er sprake is van een verband met een extreemrechtse organisatie kon de politie nog niet zeggen. De zeven skinheads zijn gisteren in de loop van de dag weer vrijgelaten.
Voor de politie is nog niet duidelijk wie wat heeft gedaan, maar zij onderzoekt de zaak.
Soortgelijk gedrag vanuit migrantengroepen kan voor mij ook niet door de beugel. Door je echter ongenuanceerd en puur opruiend uit te laten over hele bevolkingsgroepen werk je situaties als bovenstaande in de hand. Je verschaft daarmee degene die je van een etiket voorzet vervolgens de legitimatie om hetzelfde te gaan doen. Beiden kan natuurlijk niet als we een ordentelijke leefbare Nederlandse samenleving wensen. Dit soort misstanden waaraan individuen uit verschillende bevolkingsgroepen zich schuldig maken mogen wat mij betreft fel worden belicht en de daders ervan moeten zeer goed beseffen dat ze over de schreef zijn gegaan.
Overreageren en bagataliseren leidt beide tot radicaliseren. Dit eindresultaat bezorgt iedereen verliezers en daarom zie ik wortels tot een dergelijk resultaat graag genuanceerd en tijdig worden bericht.
quote:Ach, het is een keer andersom.
Op woensdag 5 maart 2003 20:48 schreef hoppe het volgende:
Een verdieping dan om je te laten zien dat het leed niet van één gestigmatiseerde bevolkingsgroep komt
Een incident en gelijk zijn autochtonen even fout bezig. Ik durf te wedden dat Marokaanse jongeren vaker bij dit soort geweld betrokken zijn dan autochtonen.
En nee, daar heb ik geen bron van.
quote:bron
Joodse jongeren demonstreren tegen AELUitgegeven: 5 maart 2003 16:50
AMSTERDAM - Joodse jongerenorganisaties demonstreren vrijdagmiddag tegen de haatcampagne die de Arabisch Europese Liga (AEL) volgens hen voert tegen de Nederlandse samenleving.
De demonstratie vindt plaats bij de Universiteit van Amsterdam waar de oprichter en Belgische leider van de AEL, Dyab Abou Jahjah, een lezing houdt. De organisatie is in handen van het CiJO, de jongerenorganisatie van het CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël). Het CiJO zegt geschokt te zijn door "het fanatisme dat Jahjah en de AEL tentoonspreidt".
De AEL denkt dat er alleen vrede kan komen in Israël door de vorming van één staat. Daardoor zou de staat Israël in zijn huidige hoedanigheid ontmanteld moeten worden, aldus de AEL. Het CiJO zegt dat Aboe Jahjah onbegrip, woede en aversie oproept door zijn radicale uitspraken.
De AEL-leider brengt deze week een bezoek aan Nederland en geeft in verschillende steden een aantal lezingen. De actie van de joodse jongeren is het eerste officiële protest tegen de AEL, die sinds afgelopen weekeinde ook een Nederlandse vertegenwoordiging heeft. Een woordvoerster kon woensdagmiddag niet zeggen hoeveel mensen zij verwacht bij de demonstratie.
JarJar bevestigd bij elke spreekbeurt weer mijn vermoedens.
quote:
Hij voegt eraan toe dat de Nederlandse binnensteden volgens de huidige prognoses in 2015 in meerderheid door moslims worden bevolkt. "Dat is niet ver meer. Wij moeten geduld hebben."
quote:Je hebt de verbale preventieve ruiming reeds aangevangen?
Op donderdag 6 maart 2003 00:07 schreef OK_DAN het volgende:
Dat klinkt hetzelfde als het dreigende 'over tien jaar zijn wij hier de baas'. Ja luister eens, als je ons zo benadert weet ik het goed gemaakt met je. Dan ga ik je dus gewoon preventief 'ruimen'. Ik heb geen zin om straks overheerst te worden door fascistische figuren als JarJar met z'n patrouilles.
quote:??????? Wat heeft dit met Hitler's machtovername te maken???
Op dinsdag 4 maart 2003 11:36 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
Jij vindt bijvoorbeeld dus ook dat de verkiezing van Bush vreemd en ondemocratisch is, omdat hij minder stemmen had dan Gore?
Het feit dat Amerika via een districtenstelsel een ander uitslag krijgt dan het met ons stelsel zou krijgen, wil toch niet meteen zeggen dat het Amerikaanse systeem ondemocratisch is?
En dat heb ik ook nooit gezegd. Ik heb wel gezegd (ooit, ergens) dat het niet het systeem in Amerika is waardoor Bush gewonnen heeft, maar simpelweg door domme stembiljetten en ietwat oneerlijk tellen.
quote:Doet er niet toe. Hindenburg heeft enkele dagen voor zijn dood duidelijk aangegeven, dat hij zijn macht NIET aan Hitler wilde geven. Het vermoeden bestaat, dat zijn testament dit ook nadrukkelijk zou hebben bevestigd. Echter, Oskar von Hindenburg, zijn zoon, was een aanhanger van Hitler en het testament is dan ook spoorloos verdwenen.
[..]Die overname was misschien niet helemaal grondwettelijk, maar feitelijk had Hitler al in 1933 (een jaar daarvoor) via het zogenaamde "ermächtigungsgesetz" al een vrijwel onbegrensde volmacht tot wetgeving en bestuur verkregen. Via dat "democratisch" besluit werd zodoende de democratie voor twaalf jaar opgeheven.
De macht is ook in feite door de Reichstag aan Hitler gegeven. Ze 'stemden zichzelf de wereld uit' zoals Kershaw het omschrijft in zijn 'Hitler (Hubris) 1889 - 1936' [Penguin 2002].
quote:Mooi.
Op woensdag 5 maart 2003 21:59 schreef AchJa het volgende:
Voorlopig is de joodse gemeenschap de eerste die officieel gaat demonstreren tegen de AEL.
[..]
quote:Ten eerste is het 9 vd 10 keer andersom.
Op woensdag 5 maart 2003 20:48 schreef hoppe het volgende:[..]
Een verdieping dan om je te laten zien dat het leed niet van één gestigmatiseerde bevolkingsgroep komt
[..]
bron : NRC, 17-02-03
Soortgelijk gedrag vanuit migrantengroepen kan voor mij ook niet door de beugel. Door je echter ongenuanceerd en puur opruiend uit te laten over hele bevolkingsgroepen werk je situaties als bovenstaande in de hand. Je verschaft daarmee degene die je van een etiket voorzet vervolgens de legitimatie om hetzelfde te gaan doen. Beiden kan natuurlijk niet als we een ordentelijke leefbare Nederlandse samenleving wensen. Dit soort misstanden waaraan individuen uit verschillende bevolkingsgroepen zich schuldig maken mogen wat mij betreft fel worden belicht en de daders ervan moeten zeer goed beseffen dat ze over de schreef zijn gegaan.Overreageren en bagataliseren leidt beide tot radicaliseren. Dit eindresultaat bezorgt iedereen verliezers en daarom zie ik wortels tot een dergelijk resultaat graag genuanceerd en tijdig worden bericht.
En terecht.
quote:Svp een beetje ontopic blijven, ik zal een nieuw topic openen waarin een meer algemene discussie over de AEL in Nederland kan plaatsvinden.
AEL Nederland is sinds gisteren opgericht. Mij viel op dat ze voornamelijk politieke issues hadden die geen deel uitmaakten van de Nederlandse politieke agendaWelke rol kan AEL Nederland spelen om polarisatie in de Nederlandse samenleving tegen te gaan en Arabische migranten het leven in de Nederlandse samenleving te veraangenamen?
quote:De vraag naar de wijze waarop AEL kon bijdragen aan het tegengaan van polarisatie in de Nederlandse samenleving leek mij in een topic onder de titel: Verwachte bijdrage AEL aan samen-leven? juist bijzonder on-topic maar ik wil best verder in een ander topic als je daar prijs op stelt.
Op donderdag 6 maart 2003 09:54 schreef Kozzmic het volgende:
Laten we even de bedoeling van dit topic van de opener ervan in de gaten houden...
[..]Svp een beetje ontopic blijven, ik zal een nieuw topic openen waarin een meer algemene discussie over de AEL in Nederland kan plaatsvinden.
Het kan imo nog altijd twee kanten op, zeker in Nederland. Hoewel ik ze al even volg moet ik zeggen dat het lijkt of ze echt extremere plannen hebben in Nederland dan in Belgie. Doch dit terzijde.
Het zou kunnen dat:
- Het AEL het laatste stukje fatsoen in Nederland helpt slopen. Aangezien ze zeggen zich enkel aan de wet te moeten houden (en niet aan de geest van de wet), zou het kunnen gebeuren dat de anderen ook steeds meer de grenzen van het toelaatbare gaan opzoeken. Zeg maar polarisering als nooit tevoren. Als de AEL zijn leden openlijk selecteert op ras en religie, zouden anderen dat wel eens kunnen overnemen (ja SGP ) . En als zo'n balletje eenmaal hard begint te rollen ... Op lange termijn zie ik er mogelijk een doemscenario in.
- Het kan ook dat de AEL dik op zijn bek gaat en echt beperkt blijft tot een stelletje fanatiekelingen in de rand, met marginale invloed. Daar staan ze momenteel ook nog steeds. Hoewel ze wel al ten overvloede duidelijk hebben gemaakt niet vies te zijn van intimidatie en geweld, moeten ze dit jaar toch maar eerst eens de kiesdrempel (5%) in Belgie zien te halen. Het zou natuurlijk wel totale afgang zijn als hen dat niet zou lukken.
Maar goed, de AEL an sich is niet zo belangrijk, belangrijker is de boodschap waar ze voor staan, en die staat of valt niet met de AEL. Beschouw het als een stevige waarschuwing.
Nog een link http://www.hbvl.be/dossiers/default.asp en dan bij de A staat nog veel info.
quote:Je realiseerd je dan wat voor een gezeik we dan krijgen? Juist ze trekken bij elk iets hun irritante stink smoel weer open om het om te toveren tot een arabisch probleem waat we hier opeens iets aan moeten doen. Als het aan mij lag kregen ze vandaag nog de kogel.
- Het kan ook dat de AEL dik op zijn bek gaat en echt beperkt blijft tot een stelletje fanatiekelingen in de rand, met marginale invloed. Daar staan ze momenteel ook nog steeds. Hoewel ze wel al ten overvloede duidelijk hebben gemaakt niet vies te zijn van intimidatie en geweld, moeten ze dit jaar toch maar eerst eens de kiesdrempel (5%) in Belgie zien te halen. Het zou natuurlijk wel totale afgang zijn als hen dat niet zou lukken.
quote:Precies, heel irritant. Maar ik denk dat veel mensen, ook moslims en arabieren dat op een gegeven moment zo allergisch maakt voor al dat stereotiepe gezeik met woorden als discriminaatsie, racisme, ondemocratisch, fascistisch etc dat de algemene opinie zich tegen dat soort gezeik keert. Ook de moslims hier zien dan misschien beter de voordelen van de Westerse samenleving.
Op vrijdag 7 maart 2003 20:58 schreef Vampier het volgende:
Je realiseert je dan wat voor een gezeik we dan krijgen? Juist ze trekken bij elk iets hun irritante stink smoel weer open om het om te toveren tot een arabisch probleem waat we hier opeens iets aan moeten doen.
Maar dat is dus nog altijd misschien. Maar imo niet uitgesloten. En dat zou natuurlijk een geweldige bijdrage aan de samenleving zijn.
quote:Ik maar hopen dat ze in Antwerpen eens iets te dicht bij die Amerikaanse militairen kwamen, maar zo snugger zijn ze wel.
Als het aan mij lag kregen ze vandaag nog de kogel.
quote:Dat zie ik nu al gebeuren.
Op vrijdag 7 maart 2003 19:36 schreef battlesickloner het volgende:Het zou kunnen dat:
- Het AEL het laatste stukje fatsoen in Nederland helpt slopen. Aangezien ze zeggen zich enkel aan de wet te moeten houden (en niet aan de geest van de wet), zou het kunnen gebeuren dat de anderen ook steeds meer de grenzen van het toelaatbare gaan opzoeken. Zeg maar polarisering als nooit tevoren. Als de AEL zijn leden openlijk selecteert op ras en religie, zouden anderen dat wel eens kunnen overnemen
quote:Ik denk dat het Vlaams Blok hier flink van gaat profiteren. En hoop dat ze, als ze wat in de melk te brokkelen hebben, doen wat al lang had moeten gebeuren: Jahjah zijn illegale verblijfsvergunning afnemen en hem terug naar de herkomst sturen....waar de regering een flink appeltje met die fijne vent te schillen heeft...
quote:Tja, ze laten hun echte gezicht wel zien ja...
Maar goed, de AEL an sich is niet zo belangrijk, belangrijker is de boodschap waar ze voor staan, en die staat of valt niet met de AEL. Beschouw het als een stevige waarschuwing.Nog een link http://www.hbvl.be/dossiers/default.asp en dan bij de A staat nog veel info.
quote:Ja, het Vlaams Blok zal alles wel oplossen. Welterusten, X-Ray.
Op vrijdag 7 maart 2003 22:01 schreef X-Ray het volgende:-knip-
quote:Nee niks doen en gapend ernaar kijken als een stel apatische honden zal idd een stuk beter werken.
Op vrijdag 7 maart 2003 22:56 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ja, het Vlaams Blok zal alles wel oplossen. Welterusten, X-Ray.
Welterusten Kozzmic, slaap zacht.
De standpunten die de AEL heeft vind ik ronduit belachelijk! Ze proberen ondanks dat ze opkomen voor allochtonen.(wat niet slecht is) de Nederlandse cultuur te verkrachten, denk aan nationale feestdagen van islam en op gebied van taal. Nederlanders zullen dit nooit pikken!
Waarom arabisch als examentaal? waar gaat het over? Je bent allochtoon? beschouw je jezelf als Nederlander? Dan respecteer je de cultuur en taal en voel je je hier niet thuis? Dan zoek je een ander onderkomen!
En ook verdere uitspraken van AEL doet me sterk denken aan uitspraken van terroristische groeperingen. Mensen mogen geloven wat ze willen maar dat doen ze maar thuis.
AEL zal de kloof tussen geloof alleen vergroten.
quote:Waarom zie je de AEL als het toonbeeld van "de allochtoon", en waarom kijk je elke allochtoon aan op de flauwekul die de AEL verkoopt ?
Op vrijdag 7 maart 2003 23:09 schreef E-ric het volgende:
De komst van AEL gaat het samenleven alleen vermoeilijken. Ze zijn goed op weg om juist Nederlandse mensen te laten afkeren van allochtonen. Tenminste als ik naar mijzelf kijk.
quote:Hij zegt helemaal niet dat de AEL het toonbeeld van 'de allochtoon' is, noch dat hij iedere allochtoon erop aankijkt. Dat maak jij ervan.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:11 schreef gelly het volgende:[..]
Waarom zie je de AEL als het toonbeeld van "de allochtoon", en waarom kijk je elke allochtoon aan op de flauwekul die de AEL verkoopt ?
Hij zegt dat de AEL de verhoudingen op de spits drijft, en daar heeft hij gelijk in.
quote:Ben ik dan blind of zo ?
Op vrijdag 7 maart 2003 23:14 schreef X-Ray het volgende:[..]
Hij zegt helemaal niet dat de AEL het toonbeeld van 'de allochtoon' is, noch dat hij iedere allochtoon erop aankijkt. Dat maak jij ervan.
Hij zegt dat de AEL de verhoudingen op de spits drijft, en daar heeft hij gelijk in.
quote:
Ze zijn goed op weg om juist Nederlandse mensen te laten afkeren van allochtonen. Tenminste als ik naar mijzelf kijk.
quote:Blijkbaar wel, nergens staat daar of kan je concluderen dat hij zegt dat de AEl ´de allochtoon´ vertegenwoordigt. Alleen wel dat de AEl de verhouding allochtoon-autochtoon op de spits drijft.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:18 schreef gelly het volgende:[..]
Ben ik dan blind of zo ?
[..]
En dat zal het CjID je kunnen beamen.
quote:Tuurlijk X-ray.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:20 schreef X-Ray het volgende:[..]
Blijkbaar wel, nergens staat daar of kan je concluderen dat hij zegt dat de AEl ´de allochtoon´ vertegenwoordigt. Alleen wel dat de AEl de verhouding allochtoon-autochtoon op de spits drijft.
En dat zal het CjID je kunnen beamen.
quote:Zwaktebod om het zo af te doen, gellytje.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:24 schreef gelly het volgende:[..]
Tuurlijk X-ray.
quote:Ik heb het idee dat sommigen zich maar al te graag laten afkeren. De zogenaamde opkomst van de AEL wordt door die sommigen met beide handen aangegrepen om hun vooroordeeltjes met betrekking tot 'de allochtonen' (whatever that maybe) te kunnen spuien. Wat dat betreft levert de AEL zeker geen goede bijdrage aan het samen-leven. Maar dat geldt misschien nog wel meer voor degenen die zich met gespeelde verontwaardiging maar al te graag laten opnaaien door de AEL. Je moet toch ergens je bestaansrecht aan ontlenen.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:09 schreef E-ric het volgende:
De komst van AEL gaat het samenleven alleen vermoeilijken. Ze zijn goed op weg om juist Nederlandse mensen te laten afkeren van allochtonen. Tenminste als ik naar mijzelf kijk.
Let op, een nuancerende opmerking. Ogen dus maar weer even gesloten houden als je dat niet wilt lezen. De AEL bestaat volledig uit allochtonen. Echter niet elke allochtoon heeft zich aangesloten of zal zich aansluiten bij de AEL. Lang niet elke allochtoon.
quote:Het is moeilijk discussieren met iemand met een plaat muur voor zijn hoofd. En dan heb ik het niet over Gelly.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:25 schreef X-Ray het volgende:[..]
Zwaktebod om het zo af te doen, gellytje.
Maar ja, dat zijn wel wel van je gewend als het lastig wordt.
quote:Ik wel.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:33 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het is moeilijk discussieren met iemand met een plaat muur voor zijn hoofd. En dan heb ik het niet over Gelly.
Wie heeft er dan een plaat voor zijn kop? Het CjID zeker ook?
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 07-03-2003 23:35]
quote:Het lijkt me ook geen enkel probleem dat dat bestaat. Toch? Heeft iemand die deze vakken niet wil doen een nadeel als mensen die het wel willen kiezen het kunnen kiezen?
Op vrijdag 7 maart 2003 23:30 schreef OK_DAN het volgende:
Arabisch en Turks zijn trouwens al talen die je kan kiezen voor je eindexamen, daar is niks nieuws aan.
quote:De reden waarom mensen zich laten opfokken lijkt me lang niet zo relevant als DAT ze zich laten opfokken. Klaarblijkelijk waren allochtonenhaters minder anti-allochtoon (al was AEL slechts een klein druppeltje, het is een druppeltje extra) dan voorheen. Ze hebben nu eindelijk iets om keihard tegen te ageren, wat ze voorheen niet hadden. Wat de verhoudingen dus op scherp zit en we min of meer in een vicieuze cirkel komen.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:31 schreef Kozzmic het volgende:
...
quote:Waarom lullen ze dan dat ze het verplicht in willen voeren terwijl het al bijna 10 jaar kan?
Op vrijdag 7 maart 2003 23:34 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het lijkt me ook geen enkel probleem dat dat bestaat. Toch? Heeft iemand die deze vakken niet wil doen een nadeel als mensen die het wel willen kiezen het kunnen kiezen?
quote:Nou, die leraren moeten betaald worden, dat is 1 en in sommige gevallen kunnen ze misschien ook een ander vak geven. Dus twee redenen dat je goed moet kijken naar het nut voordat je een vak zomaar toestaat.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:34 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het lijkt me ook geen enkel probleem dat dat bestaat. Toch? Heeft iemand die deze vakken niet wil doen een nadeel als mensen die het wel willen kiezen het kunnen kiezen?
quote:Geen idee. Puur populisme misschien? Ik heb trouwens geen idee in hoeverre deze vakken nu al te kiezen zijn en op hoeveel scholen. Maar ik zou er geen probleem mee hebben als het op een middelbare school in de bovenbouw als keuzevak wordt ingevoerd (of zelfs al bestaat). Als er op die school animo voor is tenminste. Voor een lagere school lijkt het me niet gewenst.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:36 schreef X-Ray het volgende:[..]
Waarom lullen ze dan dat ze het verplicht in willen voeren terwijl het al bijna 10 jaar kan?
.
quote:Het hoeft wat mij betreft zeker niet standaard ingevoerd te worden. Maar ik denk niet dat de integratie in gevaar komt als leerlingen op sommige scholen Arabisch of Berbers ofzo kunnen nemen als keuzevak. Op die school moet er uiteraard wel animo voor zijn.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:42 schreef Kennyman het volgende:[..]
Nou, die leraren moeten betaald worden, dat is 1 en in sommige gevallen kunnen ze misschien ook een ander vak geven. Dus twee redenen dat je goed moet kijken naar het nut voordat je een vak zomaar toestaat.
quote:Tsk, het was op mijn middelbare school al mogelijk en dat is al 10 jaar geleden dus...
Op vrijdag 7 maart 2003 23:45 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Geen idee. Puur populisme misschien? Ik heb trouwens geen idee in hoeverre deze vakken nu al te kiezen zijn en op hoeveel scholen. Maar ik zou er geen probleem mee hebben als het op een middelbare school in de bovenbouw als keuzevak wordt ingevoerd (of zelfs al bestaat). Als er op die school animo voor is tenminste. Voor een lagere school lijkt het me niet gewenst.
quote:Het gaat mij niet om de integratie, het gaat me om de redenen om het vak in te voeren: als de overheid die docenten moet betalen moet er m.i. niet alleen animo, maar ook enig maatschappelijk nut voor zijn. Het is niet alleen een vraag wbt integratie, maar het heeft ook financiele kanten.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:49 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het hoeft wat mij betreft zeker niet standaard ingevoerd te worden. Maar ik denk niet dat de integratie in gevaar komt als leerlingen op sommige scholen Arabisch of Berbers ofzo kunnen nemen als keuzevak. Op die school moet er uiteraard wel animo voor zijn.
quote:Prima toch? Kennelijk weet de AEL dus niet eens wat er precies al mogelijk is in Nederland. En dat is geen reden om de partij te verbieden, maar toont wel aan dat zo'n partij politiek makkelijk onderuit te halen is. Zie je ze al in de Tweede Kamer?
Op vrijdag 7 maart 2003 23:50 schreef X-Ray het volgende:[..]
Tsk, het was op mijn middelbare school al mogelijk en dat is al 10 jaar geleden dus...
quote:Ik probeerde te linken naar het eigenlijke onderwerp in dit topic.
Op vrijdag 7 maart 2003 23:55 schreef Kennyman het volgende:[..]
Het gaat mij niet om de integratie, ...
quote:Nahja, maatschappelijk nut, hoe meet je dat? Misschien dat deze Arabische Nederlanders bruggenbouwers kunnen zijn naar de Arabische wereld. En dat dat weer financieel gewin kan opleveren. Ik zeg maar wat. Waarom moet je Duits en Frans leren? Waarom mag je op sommige scholen Spaans leren? Of tekenen? Of...
...het gaat me om de redenen om het vak in te voeren: als de overheid die docenten moet betalen moet er m.i. niet alleen animo, maar ook enig maatschappelijk nut voor zijn. Het is niet alleen een vraag wbt integratie, maar het heeft ook financiele kanten.
Maar misschien waren de heren van het AEL niet zo goed op de hoogte van wat nu wel en niet kan in de Nederlandse maatschappij. Zo hebben ze mij ook nog steeds niet kunnen overtuigen van hun 'onderdrukte' positie. Het heeft de voorzitters er niet van weerhouden een gedegen opleiding te volgen. Dat sommige Marokkanen een achterstand hebben opgelopen is duidelijk maar dat is voornamelijk hun eigen stomme schuld. Moet je de taal maar leren en je aanpassen aan de Nederlandse maatschappij en niet iedere keer zo vervelend provoceren met je religieuze overtuiging.
Hoe meer ik trouwens lees over de concessies die her en der gedaan worden aan moslims hoe meer ik versteld sta van hun gemekker over 'discriminatie'. Zoals bijvoorbeeld bij medische opleidingen kamerschermen gebruikt worden tijdens practica zodat de moslima's zoveel mogelijk afgescheiden zijn van de mannelijke deelnemers. Dat ze vervolgens geen afstel kunnen krijgen van bepaalde onderdelen zoals abortus en de behandeling van soa's is natuurlijk logisch, als ze dit als 'onderdrukking' ervaren zit er wel een steekje los.
Door iedere keer weer te vragen om een uitzonderingspositie werk je toch zelf segregatie in de hand? Maar als ik het AEL goed begrepen hebben is er niks mis met segregatie. Helaas vind ik het wel een probleem dus als ze apart willen leven van Nederlanders dan kan dat maar wel over de grens.
En niet over 15 jaar aansturen op een burgeroorlog om je af te scheiden van de rest.
quote:Jamaar, jamaar, waar kan ik me ei dan nog kwijt in een tijd waar heel OOG en POL in twee centrale topics ("Scheld hier op de VS" en "Bash hier allochtonen") te vatten is...
Op zaterdag 8 maart 2003 00:07 schreef Kozzmic het volgende:
Ik probeerde te linken naar het eigenlijke onderwerp in dit topic.
quote:Duits, Frans en Spaans leren is ook bullshit (om precies dezelfde reden). Tekenen vind ik meer een soort bezigheidstherapie voor scholiertjes die anders niet aan hun Sluutjes komen, maar in principe ook overbodig.
Nahja, maatschappelijk nut, hoe meet je dat? Misschien dat deze Arabische Nederlanders bruggenbouwers kunnen zijn naar de Arabische wereld. En dat dat weer financieel gewin kan opleveren. Ik zeg maar wat. Waarom moet je Duits en Frans leren? Waarom mag je op sommige scholen Spaans leren? Of tekenen? Of...
Maar goed, tis idd offtopic.
quote:
Op zaterdag 8 maart 2003 00:08 schreef OK_DAN het volgende:
Zoals bijvoorbeeld bij medische opleidingen kamerschermen gebruikt worden tijdens practica zodat de moslima's zoveel mogelijk afgescheiden zijn van de mannelijke deelnemers.
Edit: http://turksenhomo.mindconnect.nl/2003_02_01_archive4.php#89639134
ja, niet vragen wat ik op een site voor Turkse homo's deed, hoor.
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 23:31 schreef Kozzmic het volgende:
Let op, een nuancerende opmerking. Ogen dus maar weer even gesloten houden als je dat niet wilt lezen.
quote:
De AEL bestaat volledig uit allochtonen arabieren.
quote:Ja, en zelfs als je de groep op die manier een heel stuk kleiner maakt blijft nog mijn stelling overeind...
Op zaterdag 8 maart 2003 02:15 schreef battlesickloner het volgende:[..]
[..]
quote:
De AEL bestaat volledig uit allochtonen arabieren. Echter niet elke allochtoon arabier heeft zich aangesloten of zal zich aansluiten bij de AEL. Lang niet elke allochtoon arabier.
Wat willen jullie eigenlijk? Zowel dit topic als Abu Jahjah en de AEL in Nederland (deel 7) openhouden, of deze sluiten en verdergaan in het centrale topic. De discussies lijken wel erg veel op elkaar.
(ik zie morgenochtend wel even)
quote:de AEL zou de maatschappij een plezier doen door op te rotten uit Nederland en lekker ergens anders de baas willen spelen...
quote:Zowel jij als de AEL zouden effectief bijdragen aan de Nederlandse samenleving door nuancering boven overdrijving te kiezen als filter voor de eigen primaire reacties voordat gekozen wordt de ander met de eigen subjectieve werkelijkheidsbeleving om de oren te slaan.
Op zaterdag 8 maart 2003 03:07 schreef tRiZzZ het volgende:[..]
de AEL zou de maatschappij een plezier doen door op te rotten uit Nederland en lekker ergens anders de baas willen spelen...
misschien helpt dit Abu Jahjah en de AEL in Nederland (deel 7) de moderator bij zijn besluit van straks
quote:http://www.nrc.nl/opinie/artikel/1045030020931.html
De politiek en de media zouden een grote rol kunnen spelen als het gaat om het pacificeren van moslimjongeren. Na '11 september' is daar echter geen sprake van geweest. Integendeel. Zie Nederland, waar in de politiek spierballenretoriek doorklinkt ten opzichte van moslims. Wat betreft de media is het nog beroerder gesteld: die staan vol met weinig gefundeerde pogingen om duidelijk te maken dat conflicten tussen moslims en het Westen op alle fronten een kwestie zijn van een botsing tussen 'rede' en 'barbarij', tussen democratie en tirannie.Dit zogenaamde onderscheid treft veel moslimjongeren diep. Velen keren zich af van de samenleving die hen niet accepteren wil. De eerste symptomen van negatief verzet zijn dagelijks te zien. ,,Oh ja, prima, dan zijn we ook anders'', lijkt de derde generatie Marokkaanse meisjes met hun 'niqaab stunt' te willen te zeggen. Veel jonge moslims keren de samenleving de rug toe die hun cultuur tot het ziekelijke toe wil analyseren. Maar zelf doen ze het ook, alleen omgekeerd: moslimjongeren maken een karikatuur van waar het Westen voor staat. Het westen als symbool van verderf en ziekelijke egoïsme. Hen isoleren maakt hen vatbaar voor gewelddadig verzet tegen dat westen.
Maar er is ook goed nieuws. In België is een democratisch gezinde jonge held voor moslimjongeren opgestaan: Abou Jahjah. En gelukkig heeft hij zijn ogen ook op Nederland laten vallen. Er gaan geruchten dat hij hier volgende maand op campagne gaat en dat hij in april de Arabisch Europese Liga (AEL) officieel in Nederland lanceren zal. De reactie van de Nederlandse politiek en de media op Abou Jahjah is mateloos bekrompen. Een CDA-Kamerlid eist het verbod al vóór de oprichting van de AEL. Even betreurswaardig was de vertoning van het inmiddels uit elkaar gespatte tv-duo Van Nieuwkerk en Rottenberg. Hun gesprek met Abou Jahjah deed mij denken aan een kruisverhoor in de donkerste kelders van de islamitisch dictatuur waar ik vandaan kom.
Abou Jahjah is goed nieuws voor de vredelievende Europeanen, tenminste als zij hun vooroordelen opzij weten te zetten. Zijn strijdlustige taal en anti-Amerikaanse visie moeten niet meteen gelijksteld worden aan islamitisch fundamentalisme. De democratisch gezinde denkers zouden verheugd moeten zijn over zijn verschijning. Ze moeten wel afstappen van de gedachte dat vanuit een messiaans Verlichtingsdenken van moslims niet van Nederlanders te onderscheiden burgers gemaakt kunnen worden.
Dan zullen ze zien dat juist Abou Jahjah in staat is om een democratische stem te geven aan de gekwetste en tussen twee culturen en twee loyaliteiten hoppeloos verdwaalde jonge moslimmannen- en vrouwen. Op een democratische wijze, want zo werkt hij. Hij opereert bovengronds; doet een beroep op een democratisch grondwet en is erop uit om zijn achterban strak en overzichtelijk te mobiliseren. En hij weet de breed gedeelde anti-Amerikaanse en anti-Israëlische stemming van moslims in Europa te verwoorden als het standpunt van een democratisch georganiseerd beweging. Als dit geen weg naar pacificatie is, dan zou ik niet weten welk ander alternatief de Europees springstof, jonge moslims, in bedwang zal houden.
Abou Jahjah verdient alle podia van de media en de goodwill van politici die hem als een waardig, sterke en broodnodige gesprekspartner moeten beschouwen. Iedereen die de vreedzame democratie in Europa een warm hart toedraagt, moet een dergelijke democratisch opererende leider uit de moslimgemeenschap koesteren, vooral in tijden dat de schaduw van een oorlog boven onze hoofden hangt.
Het sleutelwoord in dit verhaal is vreedzame democratie
het woord vreedzaam wordt echter nogal eens verhaspeld tot vreetzaam of wreedzaam. Samen wreed lijkt me niet aan te bevelen maar samen vreten kan nog wel eens een bemiddelende rol spelen
[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 08-03-2003 07:11]
quote:Ja, idd. Ze hebben toch zo'n hekel aan het Christelijke rijke westen? Rot dan op, en ga naar het 'superieure' islamitische oosten. Maar nee, hier is geld te vinden, en ze zullen het krijgen ook, eikels.
de AEL zou de maatschappij een plezier doen door op te rotten uit Nederland en lekker ergens anders de baas willen spelen...
quote:Dit NRC artikel is wel erg optimistisch en naief. Ten eerste is duidelijk uit de geluiden binnen de Moslim/Arabische gemeenschap dat JahJah helemaal niet voor de gehele groep spreekt. Turken, Berbers (de grootste groepen in Nederland) hebben niet veel met het Arabisme dat JahJah voorstaat. JahJah lijkt vooralsnog te spreken voor een kleine militante groep die de dialoog uit de weg gaat en vooral onwrikbare eisen stelt.
Op zaterdag 8 maart 2003 07:04 schreef hoppe het volgende:
In een column van Shervin Nekuee (socioloog en publicist) in het NRC van 12 februari jl. trof ik het navolgende:
[..]http://www.nrc.nl/opinie/artikel/1045030020931.html
Het sleutelwoord in dit verhaal is vreedzame democratie
het woord vreedzaam wordt echter nogal eens verhaspeld tot vreetzaam of wreedzaam. Samen wreed lijkt me niet aan te bevelen maar samen vreten kan nog wel eens een bemiddelende rol spelen
quote:
quote:Je kan dit soort bijdrages een mening vinden, maar het draagt weinig bij aan een inhoudelijke discussie. Sterker, je zet de toon en verpest het daarmee voor personen die wel op een normale manier kunnen discussieren. Ongewenst in mijn ogen.
Op zaterdag 8 maart 2003 08:27 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Ja, idd. Ze hebben toch zo'n hekel aan het Christelijke rijke westen? Rot dan op, en ga naar het 'superieure' islamitische oosten. Maar nee, hier is geld te vinden, en ze zullen het krijgen ook, eikels.
quote:Langzaam maar zeker komen de ultraconservatieve denkbeelden van de AEL steeds meer aan de oppervlakte. Het stenigen van vrouwen onder voorwaarden wordt gewoon toegestaan. Dan kan het 'totaalpakket' van de Islam zoals JahJah dat ziet nog zoveel goede bedoelingen hebben, maar alleen al vanwege deze stellingname plaatst hij zich buiten de democratische discussie.
AEL wil sharia via democratie invoeren
Jahjah: Als er honger heerst en iemand steelt een brood, hak je hem niet de hand af
door Kustaw Bessems en Hélène Butijn
2003-03-08DEN HAAG, TILBURG - Is de Arabisch-Europese Liga nu vóór of tegen de sharia, de wetgeving ontleend aan de Koran? Vóór, zegt leider Dyab Abou Jahjah. De liga wil islamitische wetten invoeren in Nederland en de rest van Europa, maar wel via de democratie. Hij hield dit zijn gehoor voor tijdens een lezingenreeks in Nederland.
Jahjah voltooit vandaag in Amsterdam zijn toernee van een week. De Libanese Belg kwam de lancering van de Nederlandse tak aan de Arabisch-Europese Liga (AEL) opluisteren. In het concept-programma van AEL Nederland staat dat die tegen de 'blinde toepassing' van de sharia is. ,,Sommige media hebben hieruit geconcludeerd dat de AEL tegen de sharia is. Ten onrechte'', aldus Jahjah.
,,Wij wijzen de sharia niet af. Een moslim kan niet tegen de sharia zijn, want het is zijn plicht om hiernaar te streven. Alleen vinden wij dat je de sharia niet aan anderen moet opleggen. Je moet proberen haar langs democratische weg te verwerkelijken.''
Jahjah zegt dat de sharia niet alleen uit straffen bestaat, maar een totaalpakket van rechten en plichten is. De sharia voorziet bijvoorbeeld in maatregelen tegen armoede. ,,Als er in een land honger heerst en iemand steelt een brood, hak je hem niet de hand af. Als alle voorzieningen er zijn en hij steelt, dan mag je hakken.''
Hiernaar gevraagd, veroordeelt Jahjah de dreigende steniging van overspelige vrouwen in Nigeria. ,,Want daar genieten burgers nog niet alle islamitische rechten.'' Hij wijst er verder op dat een ontrouwe vrouw volgens islamitisch recht niet zómaar mag worden gestenigd. ,,Vier getuigen moeten de daad met eigen ogen hebben gezien. Dat soort waarborgen wordt vaak vergeten. Het beeld van islamitische wetten is gebaseerd op de excessen.''
Geïnspireerd op de sharia wil de AEL onder meer de verkoop van alcohol door supermarkten verbieden en de huwbare leeftijd voor meisjes verlagen naar zestien. ,,Volgens de islamitische waarden en normen is een meisje volwassen met veertien, dus een meisje van zestien is dat zeker.''
Moslims die in Nederland op eigen houtje islamitische straffen willen uitdelen, vindt Jahjah extremistisch. ,,Maar ik vind de mensen ook extremistisch die zeggen: islam is alleen mijn persoonlijke spiritualiteit, zonder politieke connotatie. Dat is een marginaal groepje.''
Jahjah vindt dat moslims hun streven naar de sharia niet moeten verhullen. ,,Je moet niet liegen over de islam. Zelfs de meeste autochtonen hebben dat door.''
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1047019666694.html
[Dit bericht is gewijzigd door rvand op 08-03-2003 11:19]
quote:Thanks.
Op zaterdag 8 maart 2003 01:49 schreef OK_DAN het volgende:
Edit: http://turksenhomo.mindconnect.nl/2003_02_01_archive4.php#89639134
.
quote:Gevaarlijk clubje, die AEL...
Op zaterdag 8 maart 2003 11:13 schreef rvand het volgende:
Vandaag in Trouw:
quote:Ik weet het zo net nog niet. Ook al zullen veel moslims deze denkbeelden niet steunen, over het algemeen zijn het wel in de eerste plaats moslims en in de tweede plaats Nederlander of welke nationaliteit dan ook. Zeker als in Frankrijk en Duitsland straks ook een afdeling van de AEL wordt geopend en alle afdelingen samen gaan
Op zaterdag 8 maart 2003 11:13 schreef rvand het volgende:
Vandaag in Trouw:
Langzaam maar zeker komen de ultraconservatieve denkbeelden van de AEL steeds meer aan de oppervlakte. Het stenigen van vrouwen onder voorwaarden wordt gewoon toegestaan. Dan kan het 'totaalpakket' van de Islam zoals JahJah dat ziet nog zoveel goede bedoelingen hebben, maar alleen al vanwege deze stellingname plaatst hij zich buiten de democratische discussie.
Ik acht de kans dat zij hier structureel voet aan de grond krijgen steeds kleiner.
Het is nu in ieder geval wel duidelijk waar de AEL voor staat, dus als je nu nog met droge ogen kunt zeggen dat het slechts een gewone Islamitische partij is ben je echt niet goed snik.
quote:Dit is trouwens een mooie. JahJah veegt gewoon z'n reet af met de democratische waarden hier in het westen, maar hij weet donders goed dat de enige manier om langzaam maar zeker zijn zieke denkbeelden door te voeren is, om zo lang mogelijk maar te hameren op die democratie. Dan voelen wij ons machteloos om daar iets aan te doen, want wij gaan onze eigen democratische waarden toch niet verloochenen? Hij praat óns een schaamtegevoel aan, terwijl hij zelf helemaal lak aan die democratische waarden heeft.
,,Wij wijzen de sharia niet af. Een moslim kan niet tegen de sharia zijn, want het is zijn plicht om hiernaar te streven. Alleen vinden wij dat je de sharia niet aan anderen moet opleggen. Je moet proberen haar langs democratische weg te verwerkelijken.''
Dus vanuit dit oogpunt hoop ik dat ze geen meerderheid krijgen.
quote:Bij een groepsverkrachting zijn er 4 getuigen, als de groep tenminste uit 4 of meer personen bestond.
Hiernaar gevraagd, veroordeelt Jahjah de dreigende steniging van overspelige vrouwen in Nigeria. ,,Want daar genieten burgers nog niet alle islamitische rechten.'' Hij wijst er verder op dat een ontrouwe vrouw volgens islamitisch recht niet zómaar mag worden gestenigd. ,,Vier getuigen moeten de daad met eigen ogen hebben gezien. Dat soort waarborgen wordt vaak vergeten. Het beeld van islamitische wetten is gebaseerd op de excessen.''
En de huwbare leeftijd verlagen naar 16!
Dan zijn het nog kinderen! Volgens hun misschien niet, en in hun land misschien niet, maar hier wel.
Ik kan me voorstellen dat in een land met barre omstandigheden een kind veel eerder volwassen is.
Maar in Nederland geldt dat niet. Ik ken mensen van 21 of ouder die nog niet volwassen zijn!
Zeer slechte zaak als deze mensen hier in nederland iets te zeggen krijgen.
Denk dat ik dan toch zelf maar ga verhuizen naar een ander land. Weet alleen nog niet waar, want ze proberen overal een poot aan de grond te krijgen, met hun godsdienstwaanzinnige politiek.
quote:Hoe moet de AEL ooit iets in Nederland te zeggen krijgen? Ze zijn nu even hot, maar er is niet echt gebleken tot nu toe dat ze zelfs maar een substantieel deel van de moslims achter zich hebben staan. Een belangrijk deel van de Marokkaanse jongeren misschien (ik meen dat een keertje is gezegd dat 30% van de Marokkaanse 20-ers sympathie voor de AEL heeft), maar dat is niet genoeg om ergens lokaal of nationaal een meerderheid achter je te krijgen in Nederland. Zelfs niet genoeg om ergens meer dan 1 of 2 zetels te halen.
Op zaterdag 8 maart 2003 11:38 schreef Gia het volgende:Zeer slechte zaak als deze mensen hier in nederland iets te zeggen krijgen.
De AEL ontpopt zich als een islamitische SGP. Ik denk dat je ook voor dit soort ideeën politieke ruimte moet hebben in een democratie, ook al zijn de ideeën anti-democratisch. Je kan het gaan verbieden, maar daarmee bestrijd je ideeën nog niet, integendeel lijkt mij. Je maakt van de organisatie en haar leiders martelaren. Beter is het om de schijnwerpers erop te richten, door ze de politieke ruimte te geven. Zeker niet doodzwijgen en negeren, hoewel de enorme media-aandacht van de laatste tijd ook overdreven is.
Discussie is moeilijk, mede door de retoriek die Abu Jahjah gebruikt om kritische vragen af te wimpelen. Echter daar blijft hij niet mee wegkomen, en het is maar zeer de vraag of ze in Nederland een voorman vinden met dezelfde verbale kwaliteiten.
Nieuwe discussiepunten dus svp zoveel mogelijk in het andere topic!!
quote:In Duitsland? Nee, dat kunnen ze wel vergeten. Artikel 1 van de Duitse grondwet is volgens mij al voldoende om die club tegen te houden.
Op zaterdag 8 maart 2003 11:28 schreef Ernst het volgende:
Zeker als in Frankrijk en Duitsland straks ook een afdeling van de AEL wordt geopend en alle afdelingen samen gaan
werken kan de aanhang nog wel eens fors groeien, zeker in Frankrijk.
Maar voor Frankrijk ben ik ook wel bang, ja. Denk zelf namelijk ook dat dit AEL daar wel eens behoorlijk groot kan gaan worden. Al die Algerijnen daarzo...
quote:Zelfs al zou de AEL dit willen, hoe moeten ze dat ooit democratisch voor elkaar krijgen?
Op zaterdag 8 maart 2003 12:30 schreef basjeP24 het volgende:
tja, het zou toch triest zijn als nederlands dadelijk niet meer de eerste taal wordt.....
De SP wil van Nederland een socialistische staat maken, de SGP wil dat iedereen zich onderwerpt aan streng-gereformeerde regels. Verder hebben we een NCPN, een NVU, en nog een hoop partijen die bizarre plannen met Nederland hebben. De vraag is of we er bang voor moeten zijn.
quote:Ik gooi het toch maar meteen dicht, want dit werkt natuurlijk niet...
Op zaterdag 8 maart 2003 12:15 schreef Kozzmic het volgende:
Ik zal overigens dit topic in de loop van het weekend sluiten, omdat in Abu Jahjah en de AEL in Nederland (deel 7) precies dezelfde discussie loopt. Om de discussie hier niet te smoren zal ik het niet direct doen, maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.Nieuwe discussiepunten dus svp zoveel mogelijk in het andere topic!!
Discussie svp vervolgen in het andere topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |