abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221945148
quote:
Het aantal kankerdiagnoses stijgt in de komende decennia fors: waar vorig jaar nog 136.000 mensen te horen kregen dat ze kanker hebben, zijn dat er in 2045 naar verwachting bijna 170.000. Vrijwel alle soorten kanker zullen vaker worden geconstateerd.
Dat verwacht het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Ook het aantal sterfgevallen door kanker stijgt, verwacht het IKNL: van 46.000 in 2024 naar ruim 57.000 in 2045.

Uit ons onderzoek blijkt dat het aantal kankergevallen in Nederland de komende 20 jaar flink gaat toenemen", zegt onderzoeker Jaike Schilte-Praagman van het IKNL tegen RTL Nieuws. Het gaat wel om schattingen, benadrukt Schilte-Praagman. Door levensstijlveranderingen of medische doorbraken kan het werkelijke aantal diagnoses anders uitvallen

Er is nog een belangrijke kanttekening, want ondanks dat het aantal mensen met kanker zal stijgen, wordt de kans om kanker te krijgen gemiddeld niet groter. Dat komt omdat kanker vooral vaker voorkomt door de vergrijzing.
Er komen steeds meer ouderen bij in Nederland, die ook nog eens ouder worden. Juist onder deze groep komt kanker het vaakst voor.

Bij zowel mannen als vrouwen is de meest voorkomende kankersoort in 2045 volgens de voorspellingen huidkanker. Nu zijn dat nog borstkanker en prostaatkanker.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws(...)r-neemt-toe-ook-meer
Niet de fijnste berichten, maar wel logisch als de vergrijzing toeneemt.
Uiteindelijk denk ik ook wel dat er steeds meer technieken komen om kanker te bestrijden.
pi_221945297
Dr8gon lees je dit? Las ook al dat steeds meer stilgeboortes of andere zaken genormaliseerd worden.

Heel interessant

Is het ons eten? Of toch wat anders
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221945326
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 15:39 schreef epicbeardman het volgende:
Dr8gon lees je dit? Las ook al dat steeds meer stilgeboortes of andere zaken genormaliseerd worden.

Heel interessant

In dit geval vooral vergrijzing.
Meer oudere mensen krijgen klaarblijkelijk kanker.
pi_221945467
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 15:42 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Naast dat kanker op late leeftijd vaker chronisch is, agressieve vormen vind je juist bij jongere mensen.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 16:01:17 #5
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221945535
Overdreven bakken in de zon is bij jonge generaties weer mode ('tanmaxxing'). Roken was lang 'not-done', maar dat is ook weer populairder geworden.

Het helpt vast niet.
pi_221945614
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 16:01 schreef Eightyone het volgende:
Overdreven bakken in de zon is bij jonge generaties weer mode ('tanmaxxing'). Roken was lang 'not-done', maar dat is ook weer populairder geworden.

Het helpt vast niet.
Er zijn in tegenstelling tot 50 jaar geleden meer factoren die zelfs eraan bijdragen dat zonnen en roken schadelijker voor je gezondheid worden. Hint: de zon en de sigaret zijn niet veranderd... Ik zon en rook dan ook volledig naar behoefte.
pi_221945708
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 16:08 schreef n__n het volgende:
Ik zon en rook dan ook volledig naar behoefte.
Het schijnt erg uit te maken als je het niet tegelijk doet.

Maar even on topic: dit "nieuws" is wel een verschrikkelijke wijd open deur. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 16:24:35 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221945779
quote:

[..]
...Ik zon en rook dan ook volledig naar behoefte.
Geen van beiden iig hier, en vroeger ook niet. Alcohol ook weinig.

Een neiging tot iets teveel genieten van lekker eten en daar verder niet over nadenken zat er op jongere leeftijd wel in (het hielp dat ik naalddun bleef), maar daar ben ik inmiddels ook bewust van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 10-10-2026 19:45:41 ]
pi_221945808
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 15:42 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Ik zag laatst iemand van 40 die al grijs was wtf -O-
pindazakje
pi_221945900
Het is altijd de schuld van die boomers
pi_221945918
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 16:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik zag laatst iemand van 40 die al grijs was wtf -O-
Zal wel iets erfelijks zijn. Fabrizio Ravanelli, een bekende voormalig speler van Juventus was op zijn twintigste al volledig grijs. Trouwens, Robin v Persie begint ook al flink grijs te worden en die is toch ook nog vrij jong dacht ik.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221945983
quote:

Er zijn in tegenstelling tot 50 jaar geleden meer factoren die zelfs eraan bijdragen dat zonnen en roken schadelijker voor je gezondheid worden. Hint: de zon en de sigaret zijn niet veranderd...
Hoe dan?
pi_221946248
Kanker hoef je niet te diagnosticeren, dat kun je gewoon zelf verzinnen volgens sommige users op dit forum.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221946454
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 16:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hoe dan?
PUFA's mijden.
pi_221946460
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 17:03 schreef raptorix het volgende:
Kanker hoef je niet te diagnosticeren, dat kun je gewoon zelf verzinnen volgens sommige users op dit forum.
Zoals welke users dan?
pindazakje
pi_221946537
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 17:29 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als je ze mijdt heb je een grotere kans op kanker? Wat bedoel je precies?
PUFA's is kort voor 'poly unsaturated fatty acids' ofwel meervoudig onverzadigde vetzuren. Die zijn in zeer hoge mate aanwezig in de meeste noten en zaden alsook hun olieėn en vandaag de dag zijn er veel producten die het in hoge mate bevatten, in tegenstelling tot grootmoeder's tijd. En als jij structureel een dieet hoog in PUFA volgt, dan heeft dat natuurlijk ook een invloed op de vetsamenstelling in jouw lichaam, die van oorsprong vooral verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten bevat.
pi_221946549
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 17:42 schreef n__n het volgende:

PUFA's is kort voor 'poly unsaturated fatty acids' ofwel meervoudig onverzadigde vetzuren. Die zijn in zeer hoge mate aanwezig in de meeste noten en zaden alsook hun olieėn en vandaag de dag zijn er veel producten die het in hoge mate bevatten, in tegenstelling tot grootmoeder's tijd. En als jij structureel een dieet hoog in PUFA volgt, dan heeft dat natuurlijk ook een invloed op de samenstelling in jouw lichaam, die van oorsprong vooral verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten bevat.
Waar kan ik lezen dat die kanker veroorzaken? Of komt dat uit het antivaxxer kamp?
pi_221946565
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 17:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Waar kan ik lezen dat die kanker veroorzaken? Of komt dat uit het antivaxxer kamp?
Ik denk dat ie bedoelt dat die onverzadigde vetzuren juist goed zijn. Becel is daar groot mee geworden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221946570
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 17:28 schreef n__n het volgende:

[..]
PUFA's mijden.
Enige wat ik vermijd is FUPA's, pufa is dan weer een nieuwe term voor mij
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221946574
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 17:47 schreef Bart2002 het volgende:
Ik denk dat ie bedoelt dat die onverzadigde vetzuren juist goed zijn. Becel is daar groot mee geworden.
Ik heb geen idee wat hij/zij bedoelt. Laat het hem/haar maar verduidelijken.

@n__n
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 18:00:12 #23
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221946639
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 15:39 schreef epicbeardman het volgende:

Heel interessant

Nee, we worden steeds ouder. Steeds meer oude mensen, dus een toename aan gevallen van kanker, er zal vast ook een toename zijn in hart en vaatziektes, diabetes, enz.
Alzheimer, en andere oude mensen kwalen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221946707
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 18:00 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Nee, we worden steeds ouder. Steeds meer oude mensen, dus een toename aan gevallen van kanker, er zal vast ook een toename zijn in hart en vaatziektes, diabetes, enz.
Maar er zijn dus ook nog steeds mensen zoals ik, die roken en drinken, en nergens last van hebben.

Ik hoef nooit te hoesten of word wakker met een houten kop.

Ik heb voor de duidelijkheid mijn geboortedatum maar weer geplaatst in mijn profiel.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 18:15:04 #25
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221946737
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 18:09 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Maar er zijn dus ook nog steeds mensen zoals ik, die roken en drinken, en nergens last van hebben.

Ik heb voor de duidelijkheid mijn geboortedatum maar weer geplaatst in mijn profiel.
Dat zijn de die-hards.

Afgerimpelde ouwe kop, gele nagels en 37kg. Maar we leven nog hoor.
pi_221946779
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 18:15 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Dat zijn de die-hards.

Afgerimpelde ouwe kop, gele nagels en 37kg. Maar we leven nog hoor.
Sorry liefie. Ik heb zo goed als geen rimpels, ben niet eens grijs.
Heb geen gele nagels, maar mooi roze met witte maantjes.

Heb ook nog al mijn eigen tanden nog, (nou ja, hier en daar een kale plek waar ooit een kies zat)

Beetje zielig zoals jij je voorstelt hoe een oud mens er uit ziet.

Ik heb zoveel meegemaakt, heb zoveel gestreden, en toch ben ik nog steeds alive and kicking.
Moet het jou nog zien doen als je 80 jaar bent.
pi_221946785
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 18:00 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
En daaraan gerelateerd ook andere zaken, zoals toename verkeersongevallen waarbij ouderen betrokken zijn. Want "we" worden niet alleen ouder, maar blijven ook langer actief.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 18:23:11 #28
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221946791
quote:

[..]

Ook jij zal uiteindelijk ergens aan doodgaan.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 18:23:54 #29
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221946798
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 18:21 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Heb ook nog al mijn eigen tanden nog, (nou ja, hier en daar een kale plek waar ooit een kies zat)

Ik heb zoveel meegemaakt, heb zoveel gestreden, en toch ben ik nog steeds alive and kicking.
Netjes. Dan zul je er nog lustig op rondneuken? ^O^
pi_221946857
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 18:23 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ook jij zal uiteindelijk ergens aan doodgaan.
We gaan allemaal dood. Dacht jij van niet dan?
Of denk jij dat ik mezelf onsterfelijk had gedacht?

Welnee, ik leef mijn leven, maak ruzie, scheld en vloek, maar vergeet niet om ook te genieten van de dingen die mij plezier geven.
Een goed glas wijn, mooie film of een spannend boek.

Of een wandeling langs puur en ongerept natuurschoon. En ik prijs me gelukkig dat ik dat nog kan doen.

pi_221946863
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 18:23 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Netjes. Dan zul je er nog lustig op rondneuken? ^O^
Neuken? Wasda? Ik ben een vrouw. Vrouwen neuken toch niet?
Mannen neuken. Al is het in een vers broodje of een gat in een boomstam.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 19:41:06 #32
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221947417
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 18:21 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Daar moet een wonder voor gebeuren. _O-

Je hebt vast hele goede genen.
  Moderator zaterdag 10 oktober 2026 @ 19:43:48 #33
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_221947450
Stop alcohol
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_221947482
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 19:41 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Daar moet een wonder voor gebeuren. _O-

Je hebt vast hele goede genen.
Klopt. En daar ben ik heel dankbaar voor.
Maar vooral doe ik er mijn voordeel mee.

pi_221947504
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 19:43 schreef ChevyCaprice het volgende:
Stop alcohol
Nee toch?
Wil jij bloedjenuchter de huidige wereld onder ogen zien?

Er zijn kinderen die doodgaan door kanker. Nooit gerookt. Nooit gedronken.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 19:57:13 #36
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221947576
Hoe meer men (onder)zoekt en daarin selectiecriteria aanbrengt met laat staan bij het ouder worden, hoe meer "zorgen" er gevonden zullen gaan worden.

Ms ergens tijd dat we als samenleving gaan nadenken of in leven houden de voorkeur heeft boven als mens te gaan leven met dat shit happens. Dat iemand wordt getroffen door whatever is uiters triest met dat oorzaak en gevolg steeds onderzoeken, een onbezorgd uitzicht niet echt zal doen verbeteren.

De komende 20 jaar zullen in Nederlands minstels 4 miljoen mensen overlijden aan gevolgen van (hun) leven.
Het overgrote merenddeel omdat hun cellen (die zich voortdurende vernieuwen en per definitie muteren) op eoa manier - zeker bij ouder worden - simpelweg zijn aangetast en niet langer meer de functie vervullen die er van werd/wordt verwacht.

tldr; onderzoek is prima maar het moet geen doel worden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_221947753
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 17:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Er zijn diverse 'mainstream' onderzoeken die een mogelijk verband aantonen. De redenatie vanuit mijn niet volledig met de consensus overeenkomende perspectief is dat een van de mogelijke effecten een verstoring van de hormoonbalans is, wat indirect dus weer kanker zou kunnen veroorzaken. En niet alleen voeding verstoort overigens die hormoonbalans, maar ook te blauw kunstmatig licht (het merendeel van de LED's) doet dat in toenemende mate (door middel van onderdrukking melatonine). Om nog niet te spreken over de materialen van veel goedkope prul die die bomvol xeno-oestrogenen zitten, die je huid dus weer absorbeert. Krijg daar persoonlijk echt tintelvingers van. :')

En zo kan je gerust nog even doorgaan.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 20:14:03 #38
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221947783
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 19:57 schreef Vallon het volgende:

Ms ergens tijd dat we als samenleving gaan nadenken of in leven houden de voorkeur heeft boven als mens te gaan leven met dat shit happens. Dat iemand wordt getroffen door whatever is uiters triest met dat oorzaak en gevolg steeds onderzoeken, een onbezorgd uitzicht niet echt zal doen verbeteren.

Bij de K kan het middel uiteindelijk erger zijn dan de kwaal.

1 reeks chemo's kan je (ook op langere termijn) al flink beschadigen, een tweede reeks daar bovenop kan teveel worden.

Dan liever een korter maar nog min of meer leefbaar leven.
pi_221947928
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 20:11 schreef n__n het volgende:

[..]
Er zijn diverse 'mainstream' onderzoeken die een mogelijk verband aantonen. De redenatie vanuit mijn niet volledig met de consensus overeenkomende perspectief is dat een van de mogelijke effecten een verstoring van de hormoonbalans is, wat indirect dus weer kanker zou kunnen veroorzaken. En niet alleen voeding verstoort overigens die hormoonbalans, maar ook te blauw kunstmatig licht (het merendeel van de LED's) doet dat in toenemende mate (door middel van onderdrukking melatonine). Om nog niet te spreken over de materialen van veel goedkope prul die die bomvol xeno-oestrogenen zitten, die je huid dus weer absorbeert. Krijg daar persoonlijk echt tintelvingers van. :')

En zo kan je gerust nog even doorgaan.
Helder... :')
pi_221947991
Gelukkig hebben we genoeg plastic in ons lijf om een barričre tegen kankercellen op te bouwen.
pi_221948059
quote:

Ik heb nooit gerookt of gedronken. Nu ik in de veertig ben, voelt het alsof ik bonusjaren beleef qua gezondheid.
greetings and salutations
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 20:46:09 #42
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221948103
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 20:41 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Ik heb nooit gerookt of gedronken. Nu ik in de veertig ben, voelt het alsof ik bonusjaren beleef qua gezondheid.
Idem (link), en ook niet gerookt en weinig gedronken.

Al waren andere aspecten van m'n jonge jaren (eetgewoontes, stress) minder gezond.

[ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 10-10-2026 20:54:34 ]
pi_221948142
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 20:41 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Good for you. Hoe zit het met de groenten en fruit? Vlees of vis? De fijnstof?

Bonusjaren qua gezondheid? Volgens wie?

Jouw gevoel? Is dat niet ontzettend subjectief?

Ik begon serieus te roken toen ik 14 of 15 was. Ik werkte, spaarde mijn zakgeld en ja, ik gapte ook wel eens wat.
Saffies van mijn moeder maar ook bij tabakszaken.

Nu niet meer hoor, ik betaal netjes voor elke stinkstok en elke fles wijn.
pi_221948278
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 20:51 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Good for you. Hoe zit het met de groenten en fruit? Vlees of vis? De fijnstof?

Bonusjaren qua gezondheid? Volgens wie?

Jouw gevoel? Is dat niet ontzettend subjectief?

Ik begon serieus te roken toen ik 14 of 15 was. Ik werkte, spaarde mijn zakgeld en ja, ik gapte ook wel eens wat.
Saffies van mijn moeder maar ook bij tabakszaken.

Nu niet meer hoor, ik betaal netjes voor elke stinkstok en elke fles wijn.
Ik ga ervan uit dat dat qua voeding wel goed zit, aangezien ik de hele dag door veel energie heb. Ik ben vegetariėr, eet volop groenten en voel me qua lichamelijke gezondheid eigenlijk niet anders dan toen ik 20 of 30 was, misschien zelfs beter. Ik word ook zelden ziek, de laatste keer is jaren geleden. Als ik mezelf vergelijk met mensen in mijn omgeving van mijn leeftijd, lijkt er wel degelijk een biologisch verschil te zijn. Mijn opa is bovendien 104 geworden, dus genetische aanleg zal ongetwijfeld ook een rol spelen.

En met bonusjaren bedoelde ik inderdaad dat het zo voelt, dat typte ik ook, niet dat ik daar een objectieve maatstaf voor heb.

Ik kan het je niet kwalijk nemen dat je rookt. Vroeger werd roken als heel normaal beschouwd en waren de risicos minder bekend. Ik ben ook niet anti roken, iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. Bovendien begrijp ik heel goed hoe verslavend nicotine kan zijn.
pi_221948376
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 20:46 schreef Eightyone het volgende:
Idem (link), en ook niet gerookt en weinig gedronken.

Al waren andere aspecten van m'n jonge jaren (eetgewoontes, stress) minder gezond.
Klinkt heftig wat je ervaart, sterkte daarmee. Dat laatste ben ik inderdaad met je eens. Ik heb zelf ook chronische stress gehad, al hoort dat er in je jonge jaren misschien ook een beetje bij. Qua eetgewoonten was het bij mij zeker niet altijd even goed. Ik dronk bijvoorbeeld veel te veel frisdrank, als ik daar nu aan terugdenk, ga ik bijna over mijn nek als ik bedenk hoeveel suiker ik daarmee binnenkreeg :r Ook mijn eetpatroon was niet altijd even gezond, maar dat heb ik inmiddels gelukkig helemaal op orde.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 21:16:08 #46
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221948413
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 21:12 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Klinkt heftig wat je ervaart, sterkte daarmee. Dat laatste ben ik inderdaad met je eens. Ik heb zelf ook chronische stress gehad, al hoort dat er in je jonge jaren misschien ook een beetje bij. Qua eetgewoonten was het bij mij zeker niet altijd even goed. Ik dronk bijvoorbeeld veel te veel frisdrank, als ik daar nu aan terugdenk, ga ik bijna over mijn nek als ik bedenk hoeveel suiker ik daarmee binnenkreeg :r Ook mijn eetpatroon was niet altijd even gezond, maar dat heb ik inmiddels gelukkig helemaal op orde.
Ik consumeerde op jonge leeftijd veel chips en zoutjes, dat is een zwakte.

Daar stel ik nu wel vraagtekens bij.
pi_221948441
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 21:04 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Ik ga ervan uit dat dat qua voeding wel goed zit, aangezien ik de hele dag door veel energie heb. Ik ben vegetariėr, eet volop groenten en voel me qua lichamelijke gezondheid eigenlijk niet anders dan toen ik 20 of 30 was, misschien zelfs beter. Ik word ook zelden ziek, de laatste keer is jaren geleden. Als ik mezelf vergelijk met mensen in mijn omgeving van mijn leeftijd, lijkt er wel degelijk een biologisch verschil te zijn. Mijn opa is bovendien 104 geworden, dus genetische aanleg zal ongetwijfeld ook een rol spelen.

En met bonusjaren bedoelde ik inderdaad dat het zo voelt, dat typte ik ook, niet dat ik daar een objectieve maatstaf voor heb.

Ik kan het je niet kwalijk nemen dat je rookt. Vroeger werd roken als heel normaal beschouwd en waren de risicos minder bekend. Ik ben ook niet anti roken, iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. Bovendien begrijp ik heel goed hoe verslavend nicotine kan zijn.
Daarom dus. Mijn vader heeft nooit gerookt. En is toch gestorven door longkanker.
Best mogelijk dat dat door mijn moeder kwam. Die rookte namelijk tot haar laatste dag.

En mijn moeder is overleden aan dementia. De laatste weken van haar leven dacht ze dat ik haar moeder was en mijn broer een of andere buurjongen.
pi_221948511
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 21:16 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik consumeerde op jonge leeftijd veel chips en zoutjes, dat is een zwakte.

Daar stel ik nu wel vraagtekens bij.
Ik maakte in mijn jonge jaren ook vaak lekkere snacks voor mezelf.
Hardgekookte eieren die ik fijnprakte, vermengde met zout en mayonaise en dat dan opat met veel smaak en plezier.
Paps vond het niks. Hij waarschuwde me regelmatig. Maar als supernormale puberdochter had ik maling aan die ouwe lul.

Nu weet ik wel beter hoor. Mijn pa was een man die zijn tijd ver vooruit was.
Vandaar dat ik nu zo'n brutale en 'mannenhatende' vrouw ben geworden.

Want wees nu eens eerlijk, mannen, jullie werden toch al die tijd uitgebuit door mannen.

Fabrikanten, werkgevers, religie enz.
pi_221948598
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 21:18 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Daarom dus. Mijn vader heeft nooit gerookt. En is toch gestorven door longkanker.
Best mogelijk dat dat door mijn moeder kwam. Die rookte namelijk tot haar laatste dag.

En mijn moeder is overleden aan dementia. De laatste weken van haar leven dacht ze dat ik haar moeder was en mijn broer een of andere buurjongen.
1 op 2 krijgt met kanker te maken. Je genen, immuunsysteem bepalen een groot deel. Als je gezegend bent met een uitstekend immuunsysteem kan mogelijk een kettingroker geen longkanker krijgen.

Maar er komt een tijd dat kanker een chronische ziekte word en prima is te behandelen. Ze zijn nu al ver.
pi_221948699
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 21:18 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Passief roken is zeker ook schadelijk, dus het zou zomaar kunnen dat je vader daardoor schadelijke stoffen heeft ingeademd en dat dit heeft bijgedragen aan zijn longkanker.

Ik ken zelf ook veel mensen met dementie, want ik ben chauffeur en iedere woensdag haal ik de hele dag door mensen met dementie op om ze naar activiteitencentra te brengen of weer thuis te brengen. Hun partners hebben dan even wat rust want het kost ontzettend veel energie om voor iemand met dementie te zorgen.

Sommigen herkennen mij iedere week niet eens meer en dan moet ik mezelf opnieuw voorstellen. Ze herhalen veel, komen met onlogische verhalen en hebben vaak geen besef meer van tijd of waar ze zijn. Ik ga daar goed mee om. Ik ga niet hun logica in twijfel trekken, maar geef ze het gevoel dat ik ze serieus neem. Je merkt dat ze daar vaak echt van opbloeien. De meesten zijn gelukkig hun gevoel voor humor ook nog niet verloren.

Ik begeleid ze dus met veel geduld en aandacht en de reacties op mijn omgang met hen zijn erg positief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')