abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 06:01:24 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221920171
quote:
Viaduct over A9 'kan zonder waarschuwing instorten', maar is volgens Rijkswaterstaat veilig

Een viaduct over de A9 bij Uitgeest is een van de zestien bruggen in ons land die volgens journalistiek platform Follow The Money 'zonder waarschuwing' kan instorten. Het viaduct werd in 2021 voor het laatst geïnspecteerd. Rijkswaterstaat laat in een reactie weten dat het viaduct veilig genoeg is om overheen te rijden.

De zestien bruggen hebben een verhoogde kans om onverwacht in te storten door een probleem met het gebruikte staal, schrijft Follow The Money. Het gaat om staaldraden die onder spanning in het beton worden verwerkt en een verhoogde kans hebben om te knappen.

Het Westelijk Viaduct in Uitgeest is in 1956 gebouwd en staat pas sinds dit jaar op de radar vanwege instortingsgevaar. Hoewel experts hebben geadviseerd om bruggen met dit risico twee keer per jaar te inspecteren, is dat bij onder meer het Westelijk Viaduct niet gebeurd. De brug in Uitgeest is in 2021 voor het laatst gecontroleerd.

Aanleiding voor het opnieuw onderzoeken van Nederlandse bruggen was het plotseling instorten van de Carolabrücke in het Duitse Dresden op 11 september 2024. De brug stortte 's nachts in, terwijl er geen verkeer overheen reed. Vooraf waren geen duidelijke waarschuwingssignalen te zien geweest.

Nog meer bruggen met instortingsgevaar
Aanvankelijk waren er dertien Nederlandse bruggen bekend met het probleem. Rijkswaterstaat heeft inmiddels drie nieuwe bruggen gevonden die ook gevoelig zijn voor het defect. Daarmee staat de teller op zestien. Uit onderzoek van Follow The Money blijkt dat bij geen van de bruggen alle maatregelen zijn uitgevoerd die experts eerder adviseerden.

Zo zou onder meer moeten worden onderzocht welk type staal in de bruggen is gebruikt en hoeveel staaldraden moeten breken voordat een brug bezwijkt. Ook zouden bruggen moeten worden versterkt en gemonitord.

Laatste inspectie was jaren geleden
Een aanbevolen herberekening van de draagkracht van de brug moet inzicht geven in het 'waarschuwend vermogen'. Er wordt gekeken hoeveel staaldraden kunnen breken voordat er scheuren ontstaan en de brug instort. Die scheuren kunnen worden opgemerkt bij inspecties.

Alleen voert Rijkswaterstaat die herberekeningen niet uit. Volgens de organisatie is die methode niet betrouwbaar. Daardoor worden er vooralsnog geen maatregelen genomen.

Rijkswaterstaat: 'Viaduct kan veilig gebruikt worden'
Rijkswaterstaat laat in een reactie aan NH weten dat het viaduct bij Uitgeest veilig gebruikt kan worden. "Rijkswaterstaat heeft ook bij dit viaduct inmiddels verschillende inspecties uitgevoerd en ook bij dit viaduct blijven we de situatie monitoren. Weggebruikers kunnen veilig gebruik maken van de brug. Rijkswaterstaat stelt veiligheid altijd voorop. Als de veiligheid van een brug of viaduct niet volledig kan worden gegarandeerd, worden maatregelen genomen."

Het blijft volgens Follow The Money niet bij deze zestien bruggen. Het is goed mogelijk dat er meer bruggen op instorten staan, meldt het onderzoek. Dat komt doordat Rijkswaterstaat alleen de bruggen uit de archieven van ongeveer vierduizend betonnen bruggen heeft onderzocht. Er zijn nog zo'n 36.000 betonnen bruggen in beheer bij gemeenten, provincies en waterschappen.

Daarnaast zijn er niet alleen problemen met het staal, volgens Follow The Money staan er nog 72 bruggen, viaducten en tunnels onder verhoogd toezicht vanwege technische risico's, ouderdom of uitgesteld onderhoud.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)jkswaterstaat-veilig
------------------------------------------------------------

Wat een shitshow met die bruggen :') :') :') :')
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 06:01:44 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221920188
Ja ja een hoogspanningsmasten kunnen pardoes omvallen.
Ook in moeilijke tijden.
pi_221920189
Bouw anders nog wat van die gare windmolens
pi_221920191
Geeft niets, gelukkig is autorijden erg schappelijk geprijsd in Nederland dus dan kun je ook niet veel verwachten qua infrastructuur.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 06:25:38 #6
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221920203
Bangmakerij van FTM... valt me erg tegen.

Ze spreken elkaar helemaal niet tegen. Ja, elke brug kan potentieel zonder waarschuwing instorten. Dat faalmechanisme bestaat, bij een stuk meer bruggen zelfs. Dat betekent niet dat de bruggen onveilig zijn voor gebruik.

RWS kijkt naar het totaalpakket, niet alleen naar de marge die een brug aankan als er staaldraden breken.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221920212
Ik geloof Rijkswaterstaat 100%
Sinds wanneer is ftm zo.n prutsblad?
Vakman pur sang
pi_221920262
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 06:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik geloof Rijkswaterstaat 100%
Sinds wanneer is ftm zo.n prutsblad?
Soms galmt de irritatie van rooie rakker Eric Smit er nog iets te hard er doorheen. Dit is immers de schuld van de kabinetten-Rutte.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221920274
Ja beter meer geld uitgeven aan asielzoekers ipv bruggen.

Dankjewel he links Nederland.
Disclaimer: Ik heb PDD-NOS (officiële diagnose) en kan emotioneel reageren. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud van mijn berichten. Het verwijderen/wijzigen zonder toestemming van mijn berichten is niet toegestaan. Alle rechten voorbehouden.
pi_221920341
Ik stel lockdowns voor
pi_221920449
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 07:09 schreef incel het volgende:

Of het daar naar toe gaat weet ik niet maar in vergelijking met landen om ons heen komt er aanzienlijk meer binnen uit de nederlandse auto-melkkoeien dan uit die bij de buren.

• Bij aanschaf zorgen btw en bpm voor europese records, we draaien mee in de top van zwaar belaste nieuwe auto's.
• De jaarlijkse wegenbelasting ligt hier tot tientallen malen hoger dan in bijvoorneeld duitsland
• Op weinig plaatsen in europa is de brandstof duurder dan bij ons, bakken vol geld betalen we aan btw en accijns.

En van links tot rechts wordt zwaar ingezet op het uitknijpen van de automobilist.
-
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:03:31 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221920476
quote:

"Rutte I, 2010-2012: VVD + CDA, met gedoogsteun PVV. Onder minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) werd vastgesteld dat er eigenlijk al onvoldoende geld beschikbaar was voor noodzakelijk beheer en onderhoud. De gekozen oplossing omvatte vervolgens een pakket van maar liefst ¤1,64 miljard aan efficiencymaatregelen en versoberingen tot en met 2020. Daaronder stonden heel concrete zaken: onderhoud aan kunstwerken naar het uiterste jaar verschuiven, minder onderhoud aan vaarwegen, minder baggeren, minder onderhoud aan bermen en een algemene efficiencytaakstelling van ongeveer 10%. De regering schreef zelf dat negatieve gevolgen voor bereikbaarheid en veiligheid niet volledig te vermijden waren."

VVD die erop bezuinigd maar het is de schuld van links hoor :')
pi_221921333
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 07:29 schreef Uitkeringsontvanger het volgende:
Ik stel lockdowns voor
Anderhalve brug afstand houden *O*
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:19:28 #14
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_221921340
Uitkeringen een jaartje stil leggen, dan hebben we opeens ¤125 miljard om alles te fixen. Kunnen we decennia vooruit. :)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_221921359
FTM is echt ernstig afgedwaald tot linkse sensatieriooljournalistiek. Sinds Eric zijn prijsje voor De Vereende heeft gekregen, trekt die man zich sowieso nog dagelijks af voor de spiegel, al is-ie er nu volgens mij weg.
|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221921363
En je bent toch wel gewend van bruggen dat ze vooraf even een belletje geven.
|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221921764
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 07:29 schreef Uitkeringsontvanger het volgende:
Ik stel lockdowns voor
Gewoon 1,5 km vandaan blijven en na 20.00 uur binnen blijven :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:16:28 #18
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_221921788
quote:

Droeftoeter :')

Bekijk deze YouTube-video
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_221921851
quote:
88s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 06:25 schreef Mikeytt het volgende:
Bangmakerij van FTM... valt me erg tegen.

Ze spreken elkaar helemaal niet tegen. Ja, elke brug kan potentieel zonder waarschuwing instorten. Dat faalmechanisme bestaat, bij een stuk meer bruggen zelfs. Dat betekent niet dat de bruggen onveilig zijn voor gebruik.

RWS kijkt naar het totaalpakket, niet alleen naar de marge die een brug aankan als er staaldraden breken.
Ik ben technisch onderlegd maar het is mij volstrekt onduidelijk wat je hier probeert te zeggen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:31:55 #20
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221921862
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 08:03 schreef Starhopper het volgende:

[..]
"Rutte I, 2010-2012: VVD + CDA, met gedoogsteun PVV. Onder minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) werd vastgesteld dat er eigenlijk al onvoldoende geld beschikbaar was voor noodzakelijk beheer en onderhoud. De gekozen oplossing omvatte vervolgens een pakket van maar liefst ¤1,64 miljard aan efficiencymaatregelen en versoberingen tot en met 2020. Daaronder stonden heel concrete zaken: onderhoud aan kunstwerken naar het uiterste jaar verschuiven, minder onderhoud aan vaarwegen, minder baggeren, minder onderhoud aan bermen en een algemene efficiencytaakstelling van ongeveer 10%. De regering schreef zelf dat negatieve gevolgen voor bereikbaarheid en veiligheid niet volledig te vermijden waren."

VVD die erop bezuinigd maar het is de schuld van links hoor :')
Hap toch niet zo op dergelijke simpele zielen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221921928
Deze onderhoudsclusterfuck is overigens het gevolg van decennialang alfamanagement over beta zaken.

Zelfde geldt voor het stroomnet , energietransitie etc. Alfa's die verregaande besluiten nemen over betamaterie die ze eigenlijk niet begrijpen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221921952
quote:

Bruggen zijn niet verbindend genoeg.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221922053
Elke brug kan instorten en bruggen waarschuwen niet. :')
  FOK!Fotograaf dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:10:38 #24
842 Zorro
Z
pi_221922064
Ja en waar is die lijst met bruggen dan?

En zeg niet "op FTM" want daarvoor moet ik een account hebben
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_221922819
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 14:10 schreef Zorro het volgende:
Ja en waar is die lijst met bruggen dan?

En zeg niet "op FTM" want daarvoor moet ik een account hebben
J.F. Kennedyweg (Rotterdam)
Steenenhoek Oost (Gorichem)
Steenenhoek West (Gorichem)
Cadettencamp Oost (Breda)
Cadettencamp West (Breda)
Spoorviadukt Noord (Geldrop)
Spoorviadukt Zuid (Geldrop)
Oosterhoutse Brug Noord (Oosterhout)
Oosterhoutse Brug Zuid (Oosterhout)
Rozendaals viaduct - Oost (Arnhem)
Rozendaals viaduct - West (Arnhem)
Algerabrug (Krimpen aan den IJssel)
Kleinpolderplein (Rotterdam)
pi_221922909
quote:

Het is toch rechts Nederland die met een hoger salaris dan ze in hun geboorteland kunnen krijgen, goedkope arbeidskrachten naar ons land lokt?
Het probleem moet je dus bij rechts Nederland zoeken.
pi_221922927
quote:

Hoogbegaafd en dat dit soort onzin uitkramen
pi_221922933
Een brug te ver
pi_221922966
Inkomsten uit de hoogste wegenbelasting van Europa komen veelal niet ten goede aan de automobilist, maar worden mede gebruikt om linkse hobbies te bekostigen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')