https://www.ad.nl/binnenl(...)er-vrouwen~a632ee7e/quote:Kun je worden ontslagen omdat je zegt dat een collega ‘mooie borsten’ heeft? Een 53-jarige topfiscalist van een Amsterdams adviesbureau maakte tijdens een skireis een vulgaire opmerking over een vrouwelijke collega. Volgens de rechter was die ‘grensoverschrijdend en verwijtbaar’, maar niet zwaar genoeg voor ontslag op staande voet.
Begin 2025 maakte de fiscalist, na dertig jaar als partner bij Deloitte, de overstap naar Alvarez & Marsal (A&M), een internationale adviesorganisatie die onder meer fiscaal advies verleent. Daar krijgt hij de dagelijkse leiding over de Nederlandse praktijk, die hij verder moet uitbouwen. Zijn team telt vier medewerkers.
Een jaar later, in januari 2026, gaat het mis tijdens een informele skireis met collega’s. Tegen een mannelijke collega maakt hij een opmerking over het uiterlijk van een vrouwelijke medewerker. „Ze heeft mooi haar, een mooi gezicht, mooie borsten en een mooie kont”, zei hij. Later erkent hij dat hij die woorden heeft uitgesproken.
‘Lekkere bitch’
Na de reis komen bij de directie meerdere klachten over grensoverschrijdend gedrag binnen. Het adviesbureau is het zat en besluit de partner op staande voet te willen ontslaan.
Tijdens de procedure komen zwaardere beschuldigingen naar voren. Zo zou de fiscalist op de skipiste onder meer ‘lekkere bitch’ en ‘die zou ik wel willen neuken’ hebben geroepen. Eerder zou hij ook grappen hebben gemaakt over een junior collega van Aziatische afkomst.
In dit soort zaken draait het om het bewijs, de herleidbaarheid van de bronnen en de vraag of de ‘verdachte’ zich kon verdedigen. Volgens de rechter was dat hier onvoldoende.
Anonieme meldingen
Om te beginnen steunt het onderzoek volledig op anonieme meldingen. De topfiscalist krijgt die nooit te zien en moet het doen met losse citaten. Dat kan onder omstandigheden ‘gerechtvaardigd’ zijn, maar ‘het beperkt hem in zijn mogelijkheden’ om de verklaringen te duiden en te betwisten, schrijft de rechter in het vonnis dat deze week is gepubliceerd.
Tijdens de zitting probeert Alvarez & Marsal de volledige anonieme verklaringen in het geding te brengen. De rechter weigert die toe te laten. ‘Dat is te laat. Het was aan A&M haar feitelijke stellingen voldoende te onderbouwen en dat heeft zij (...) niet gedaan.’
Geen hoor en wederhoor
Ook bij hoor en wederhoor gaat het volgens de rechter mis. De directie belooft dat de leidinggevende de notulen van zijn gesprek mag controleren voordat het rapport definitief wordt. In werkelijkheid krijgt hij eind maart tijdens een gesprek van een kwartier al na zes minuten het definitieve rapport overhandigd.
Dat rapport blijkt tien dagen eerder al te zijn ondertekend. Tegelijkertijd ligt er voor de man een vertrekregeling klaar. ‘Van een reële mogelijkheid van hoor en wederhoor kan in die fase van het proces niet worden gesproken’, concludeert de rechter daarom.
Daar komt nog bij dat sommige vermeende uitspraken van de leiddingevende Engelse vertalingen zijn van oorspronkelijk Nederlandse uitspraken. Hierdoor kunnen bepaalde nuances verloren zijn gegaan, vindt de rechter.
Verstrekkende gevolgen
Omdat het onderzoek al met al niet zorgvuldig is uitgevoerd, mag A&M de beschuldigingen niet inbrengen. Alleen de opmerking over het uiterlijk van de vrouwelijke collega blijft overeind, omdat de fiscalist die zelf heeft toegegeven.
De rechter noemt die opmerking ‘grensoverschrijdend en verwijtbaar’, zeker voor een leidinggevende met een voorbeeldfunctie. Maar het blijkt onvoldoende om een ontslag op staande voet te rechtvaardigen.
De topfiscalist blijft in dienst en behoudt zijn volledige inkomen. Voor A&M betekent de mislukte ontslagprocedure dat het bedrijf vastzit aan een werknemer die 25.000 euro bruto per maand verdient, plus een gegarandeerde jaarlijkse bonus van 450.000 euro.
Er was wel sprake van een machtsverhouding dus kan ik me levendig voorstellen dat je niet naar je baas gaat om foei te zeggen.quote:Op woensdag 16 september 2026 14:09 schreef HowardRoark het volgende:
Dit soort uitspraken zijn natuurlijk ontoelaatbaar, maar om altijd dan met ontslagen te gaan komen is zo overdreven. Dit los je op met een stevig gesprek en excuses. Bovendien is het hier wat vreemd dat de meldingen 'anoniem' zijn. Wees dan ook zo flink om onder naam naar voren te treden en je collega hier direct op aan te spreken.
Dan is die scholier niet slim bezig.quote:Op woensdag 16 september 2026 13:51 schreef Jahr00n het volgende:
Bizar dat ze zo iemand 25k per maand geven. Een scholier met chatgpt kan precies hetzelfde.
Jij mag die dingen gewoon zeggen hoor, geen enkel probleem, in jouw geval.quote:Op woensdag 16 september 2026 14:14 schreef Elan het volgende:
Tegenwoordig mag je ook niks meer zeggen he. Tijdens een skitrip nota bene, dat is toch niet de werkvloer meer.
Voor een boutique als A&M? Ja, good luck. Ik moet hem wel kennen though, ben benieuwd.quote:Op woensdag 16 september 2026 13:51 schreef Jahr00n het volgende:
Bizar dat ze zo iemand 25k per maand geven. Een scholier met chatgpt kan precies hetzelfde.
Denk je in het dagelijkse leven buiten FOK! ook 24/7 aan Mo en haal je hem dan ook overal bij zelfs als het 0,0 met Mo te maken heeft?quote:Op woensdag 16 september 2026 14:04 schreef the-eye het volgende:
Maar krijgt Mo straks wel een prent als hij "pssst" naar een vrouw doet?
Waarom precies?quote:Op woensdag 16 september 2026 15:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je zou maar eens mens zijn, vooral man.
Wat een debiele wereld zitten we te scheppen met z’n allen.
Moet ik dit nu lezen dat je iedereen in het wilde weg mag verkrachten? Omdat drang.quote:Op woensdag 16 september 2026 15:45 schreef HeatWave het volgende:
Op werk, gewoon dom, niet doen.
Echter lijkt het steeds meer alsof we vergeten dat we eigenlijk maar iets minder domme dieren zijn, onze seksuele drang is niet vrijwillig ofzo, alsof een 13 jarig joch er iets aan kan doen dat die domme Chantal na de zomervakantie opeens "interessant" is ook al weet je totaal niet waarom eigenlijk.
Ja, mensen horen zich in een beschaafde samenleving zo te gedragen dat ze de rechten van een ander niet schenden, maar de drang naar seks is niet verzonnen, niet iets waar je even een knop om kan van zetten.
Stel je nou eens niet zo aan, mensen zijn er om te eten/te overleven en zich voort te planten, meer is er niet.
Als je het daadwerkelijk had gelezen was je niet tot deze conclusie gekomenquote:Op woensdag 16 september 2026 16:31 schreef 215 het volgende:
[..]
Moet ik dit nu lezen dat je iedereen in het wilde weg mag verkrachten? Omdat drang.
Ik lees dit juist tussen de regels door.quote:Op woensdag 16 september 2026 16:32 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Als je het daadwerkelijk had gelezen was je niet tot deze conclusie gekomen.
Dan lees je dus verkeerd, fijne dag verderquote:Op woensdag 16 september 2026 16:36 schreef 215 het volgende:
[..]
Ik lees dit juist tussen de regels door.
Is meer een 'stel je niet aan' pleidooi. Victim blaming. Slachtoffers zijn te overgevoelig oid.quote:Op woensdag 16 september 2026 16:36 schreef 215 het volgende:
[..]
Ik lees dit juist tussen de regels door.
Hebben we hier nou echt met een slachtoffer te maken ja? Het zijn maar woorden, smakeloos en ongepast absoluut maar om hierin nou iemand tot slachtoffer te benoemen gaat me ook wel te ver.quote:Op woensdag 16 september 2026 16:44 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Is meer een 'stel je niet aan' pleidooi. Victim blaming. Slachtoffers zijn te overgevoelig oid.
Nou ja, opzich wel een terechte vraag waar je de grens trekt.quote:Op woensdag 16 september 2026 16:44 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Is meer een 'stel je niet aan' pleidooi. Victim blaming. Slachtoffers zijn te overgevoelig oid.
Machtspositie is ook relevant he lijkt mij.quote:Op woensdag 16 september 2026 16:48 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Hebben we hier nou echt met een slachtoffer te maken ja? Het zijn maar woorden, smakeloos en ongepast absoluut maar om hierin nou iemand tot slachtoffer te benoemen gaat me ook wel te ver.
Mensen moeten inderdaad letten op omgangsnormen en mogen ook best repressailles krijgen als hier niet aan wordt voldaan. Maar mijn hemel we zijn niet van suiker gemaakt hoor.
Zeker weten, maar dan ben je nog geen "slachtoffer" je bent niet neergestoken of misbruikt oid.quote:Op woensdag 16 september 2026 16:54 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Machtspositie is ook relevant he lijkt mij.
Wanneer iemand die over jouw toekomst kan bepalen jou een lekkere bitch noemt, is dat m.i. toch wel ff wat anders dan wanneer het een random persoon is.
Tja, wat is een slachtoffer? Dat is in eerste instantie aan de personen die het ondergaan. Verbaal geweld is natuurlijk anders dan fysiek geweld. In hoeverre was het intimiderend en was er sprake van machtsmisbruik?quote:Op woensdag 16 september 2026 16:48 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Hebben we hier nou echt met een slachtoffer te maken ja? Het zijn maar woorden, smakeloos en ongepast absoluut maar om hierin nou iemand tot slachtoffer te benoemen gaat me ook wel te ver.
Mensen moeten inderdaad letten op omgangsnormen en mogen ook best repressailles krijgen als hier niet aan wordt voldaan. Maar mijn hemel we zijn niet van suiker gemaakt hoor.
Dus alleen fysieke schade is echt?quote:Op woensdag 16 september 2026 16:55 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Zeker weten, maar dan ben je nog geen "slachtoffer" je bent niet neergestoken of misbruikt oid.
Nooit van een onveilige werksfeer gehoord?quote:Op woensdag 16 september 2026 16:55 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Zeker weten, maar dan ben je nog geen "slachtoffer" je bent niet neergestoken of misbruikt oid.
Dus ze was er niet eens bij. Leuke collega dan die de NSB'er uithangt om wat cafépraat, want meer dan dat is het niet.quote:Tegen een mannelijke collega maakt hij een opmerking over het uiterlijk van een vrouwelijke medewerker.
Ik haal Mo eigenlijk nooit ergens bij dus het lijkt me voor deze keer meer dan geoorloofd. Het gaat hier mij natuurlijk niet om Mo en ik heb ook geen problemen met een eventuele prent voor gepssst die hij krijgt.quote:Op woensdag 16 september 2026 15:14 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Denk je in het dagelijkse leven buiten FOK! ook 24/7 aan Mo en haal je hem dan ook overal bij zelfs als het 0,0 met Mo te maken heeft?
Nee, dat heeft de rechter juist voorkomen: dat mocht dus helemaal niet.quote:
Je mag als man van alles zeggen onderling met andere mannen. In de kroeg, met vrienden. Maar niet op skireis over een collega. En in dit geval zelfs een 'ondergeschikte'.quote:Op woensdag 16 september 2026 16:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nou ja, opzich wel een terechte vraag waar je de grens trekt.
Persoonlijk vind ik opmerkingen als onderstaande acceptabel
- mooie vrouw
- mooi haar
- mooie ogen
Maar wellicht dat er mensen (met name vrouwen) zijn die dit echt not done vinden.
En hoe zit het dan met opmerkingen als:
"Ze heeft mooi haar, een mooi gezicht, mooie borsten en een mooie kont”
Vooral de toevoeging van de borsten en kont maakt het wat mij betreft een twijfel geval. Mogen mannen onderling dit zeggen of not done? Waarschuwingwaardig of niet? Ontslagwaardig of niet?
Behoorlijk subjectief allemaal.
Stapje verder zijn opmerkingen als lekkere bitch. Kan me voorstellen dat op een enkeling na, de meesten het er wel over eens zijn dat dat onder geen omstandigheden acceptabel is.
Zeker. Maar vanaf wanneer is daar sprake van? vanaf 'ze heeft mooie ogen'? of 'mooie kont'? of 'lekkere bitch'?quote:Op woensdag 16 september 2026 17:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nooit van een onveilige werksfeer gehoord?
Huh? Waarom? In welke zin zou hij door zn tegemoetkomende houding in dat eerste gesprek en nadeel hebben?quote:Op woensdag 16 september 2026 21:34 schreef theunderdog het volgende:
Wat ik vooral verbazingwekkend vind is dat hij het heeft 'toegegeven'. Als er geen bewijs is, dan doe je bij zulke zaken toch gewoon alsof je gekke henkie bent?
Zn voornaam is dezelfde als de zeester in Spongebob.quote:Op woensdag 16 september 2026 14:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor een boutique als A&M? Ja, good luck. Ik moet hem wel kennen though, ben benieuwd.
Ik denk dat mannen wereldwijd de meeste synoniemen/eufimismes voor "mammal glands" (over het hele spectrumquote:Op woensdag 16 september 2026 21:37 schreef vul_maar_in het volgende:
Als hij letterlijk borsten zei, is het ongepast.
Tetten, memmen, prammen, uiers, knoppen, doppen, jopen, tietuh of sweaterpuppies...dat was vulgair geweest
Ze hadden hem er ook gewoon op kunnen aanspreken in plaats van direct naar HR of wat dan ook te stappen.quote:Op woensdag 16 september 2026 16:42 schreef Koekoekmakto het volgende:
Een overwinning voor de liefhebbers van grensoverschrijdende opmerkingen. Gedegen onderbouwing gaat dus boven anonimiteit en gebrek aan wederhoor.
Haha jezus, he'd wish.quote:Op donderdag 17 september 2026 00:39 schreef Inbox het volgende:
[..]
Zn voornaam is dezelfde als de zeester in Spongebob.
Zn achternaam het tegenovergesteld van +.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |