Nou al grootschalige incidenten van losgebroken AI die massaal een bedrijf uit zichzelf hackt... Dit gaat echt mis.quote:"De ontwikkeling van nieuwe AI-modellen moet vertraagd worden, omdat AI-agents binnen zes tot twaalf maanden het hele internet zouden kunnen overnemen."
Of zegt AI tegen ons dat we ophouden door kinderachtig gedragen. Dat we onze leiders moeten opgeven ofwel ruilen voor AI. zodat AI de wereld heerst.quote:Op zondag 13 september 2026 11:40 schreef vosss het volgende:
Het wachten is tot AI bijvoorbeeld denkt, als het gevraagd wordt hoe de oorlog Oekraïne/Rusland opgelost kan worden, dat het beste dan is om heel west Europa te nuken, want dan kunnen ze geen wapens meer sturen. En lost het zich vanzelf op.
Of door te denken een nuke vanuit rusland naar Amerika te sturen, want dan gooit NAVO heel rusland plat (en Rusland andersom heel de wereld). Probleem opgelost voor AI.
En dat soort zaken is echt geen toekomstmuziek.
Of dat AI besluit om honger in de wereld op te lossen door Afrika te nuken.quote:Op zondag 13 september 2026 11:43 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Of zegt AI tegen ons dat we ophouden door kinderachtig gedragen. Dat we onze leiders moeten opgeven ofwel ruilen voor AI. zodat AI de wereld heerst.
Dit denk ik dus ook.quote:Op zondag 13 september 2026 11:46 schreef theunderdog het volgende:
Paniekverhalen, om de markt een beetje te manipuleren. Dit soort 'topmannen' doen niet anders.
quote:Op zondag 13 september 2026 11:47 schreef vosss het volgende:
Je ziet, er zijn meerdere wegen die naar het spreekwoordelijke Rome leiden, maar AI redeneert niet menselijk. Het krijgt een opdracht en voert die uit. Wij mensen zouden denken meer ontwikkelingshulp bv en AI jan het heel anders bekijken. En een paar nukes afvuren kost heel wat minder resources dan hoe wij mensen zo'n probleem zouden aanvliegen, dus dat is dan wellicht voor AI de betere oplossing.
Ligt eraan wie en AI ontwerpt. Stel dat jij besluit AI ontwerpt. Je vertelt dat nuke de beste middel is.quote:Op zondag 13 september 2026 11:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Of dat AI besluit om honger in de wereld op te lossen door Afrika te nuken.
Hoef je niet te 'denken'. Deze verhalen over AI hoor je al jaren en jaren.quote:
Dit ja. Krijg er millenniumbug-vibes van. Paniek om niks.quote:Op zondag 13 september 2026 11:48 schreef Richestorags het volgende:
Ah, de AI demon. Met als oplossing voor de demon uiteraard de topmannen zelf.
Volgens mij hadden bij die bekende hack de bedenkers geen opdracht gegeven om op een forum achtige manier duizenden berichten met elkaar uit te gaan wisselen om maar een voorbeeld te noemen. En ook niet om actief te proberen voorkomen dat ze opgemerkt zouden worden.quote:Op zondag 13 september 2026 11:50 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
[..]
Ligt eraan wie en AI ontwerpt. Stel dat jij besluit AI ontwerpt. Je vertelt dat nuke de beste middel is.
Dan zal AI dat gaan gebruiken.
Kortom ligt ook aan wie en hoe je AI ontwerpt. Het kan alles op kanten gaan.
Ik zou graag willen dat men gezamenlijke afspreken en zorgen dat AI mensheid niet beschadigen, maar helpen mensheid op hogere niveau zal brengen (evolutie).
Of AI is de verboden appel.quote:Op zondag 13 september 2026 11:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
Het is net een bijbelse verhaal van Adam en Eva in paradijs met een verboden appel.
die AI is Adam en Eva. Het zou toch gaan gebeuren dat zij uit veilige omgeving zal stappen en maar zien overleven.
The 100, wat een pulp.quote:Op zondag 13 september 2026 12:01 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Doe mij deze maar. Die had het in elk geval bij het juiste eind wat betreft het échte probleem:
[ afbeelding ]
"Too many people"
Niet van het niveau Terminator. Beetje GTST op een verwoeste planeet.quote:Op zondag 13 september 2026 12:23 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Geweldige serie. In elk geval de eerste 4 seizoenen.
Prometheus die vuur aan de mens geeft.quote:Op zondag 13 september 2026 12:15 schreef Hexagon het volgende:
Het klinkt een beetje als iemand die met vuurwerk aan het stunten is en dan in paniek naar anderen roept dat er wel eens een explosie/brand kan komen.
Daar hebben we toch veel plezier van gehad.quote:Op zondag 13 september 2026 12:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Prometheus die vuur aan de mens geeft.
[ afbeelding ]
Dat is ook waar; fake it until you make it.quote:Op zondag 13 september 2026 14:22 schreef Memeowitz het volgende:
Ik krijg het gevoel dat dit een mediastunt is zodat hun AI aandelen stijgen. Dat kleinehoedjesvolk weet precies wat ze doen. Ze investeren in elkaars AI-bedrijven als in een curclejerk zodat de waarde op papier van elk bedrijf stijgt. Dit noem je een bubbel.
In crypto doen ze dit ook. Een groepje bekenden koopt van elkaar zodat de prijs stijgt tot het echte geld van buiten binnenkomt dan trekken ze het kleed eronder weg.
Er is theoretisch geen enkel beletsel dat een AGI zonder mensen kan werken en zich verder kan ontwikkelen, misschien nu nog niet maar over 1 jaar (denk niet lineair maar exponentieel)quote:Op zondag 13 september 2026 11:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoef je niet te 'denken'. Deze verhalen over AI hoor je al jaren en jaren.
Voorlopig moeten we het nog steeds doen met LLM's die relatief gemakkelijk te 'manipuleren' zijn. Begrijp mij niet verkeerd: bepaalde ontwikkelingen zijn erg leuk. En ik zie interessante zaken voor bijvoorbeeld in de medische wereld.
Maar de weg naar AGI is toekomstmuziek. En zelfs die AGI kan niet zonder ons mensen.
'kleinehoedjesvolk' ?quote:Op zondag 13 september 2026 14:22 schreef Memeowitz het volgende:
Ik krijg het gevoel dat dit een mediastunt is zodat hun AI aandelen stijgen. Dat kleinehoedjesvolk weet precies wat ze doen. Ze investeren in elkaars AI-bedrijven als in een curclejerk zodat de waarde op papier van elk bedrijf stijgt. Dit noem je een bubbel.
In crypto doen ze dit ook. Een groepje bekenden koopt van elkaar zodat de prijs stijgt tot het echte geld van buiten binnenkomt dan trekken ze het kleed eronder weg.
Het is vooral marketing.quote:Op zondag 13 september 2026 14:41 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Er is theoretisch geen enkel beletsel dat een AGI zonder mensen kan werken en zich verder kan ontwikkelen, misschien nu nog niet maar over 1 jaar (denk niet lineair maar exponentieel)
Leuk opgemerkt, in de EU landen is het van toepassing, mede daardoor lopen we (ver) achter.quote:Hij zegt dat bedrijven niet alleen moeten investeren in risicopreventie, maar ook ervoor moeten zorgen dat risicopreventie niet gaat achterlopen op de ontwikkeling van de technologie. Met andere woorden: "We moeten de mogelijkheden van onze AI-modellen minder snel verbeteren. De vooruitgang zal nog steeds snel lijken, en we moeten verstandig omgaan met de tijd die we daarmee winnen."
Ze verkopen AI. En zeggen dat hun eigen product de mensheid kan vernietigingen. En dat er regels en wetgevingen moeten komen om het niet te snel te laten gaan. Hoe gaan daar de aandelen precies van omhoog?quote:Op zondag 13 september 2026 14:22 schreef Memeowitz het volgende:
Ik krijg het gevoel dat dit een mediastunt is zodat hun AI aandelen stijgen.
Ik denk het niet.quote:
Oh, maar ik zeg ook niet dat er helemaal geen nadelige gevolgen aan kunnen zitten. ,quote:Op zondag 13 september 2026 17:09 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik denk het niet.
Vergelijk het met atoom energie, straling was ongevaarlijk en we zouden een schitterende toekomst ingaan.
Men wees bewust niet op de gevaren; dat was marketing
Nu waarschuwd men voor AI en de negatieve gevolgen : geen marketing
Besides the pointquote:Op zondag 13 september 2026 17:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oh, maar ik zeg ook niet dat er helemaal geen nadelige gevolgen aan kunnen zitten. ,
Het is gewoon erg paniekerig allemaal. Zonder echt goede fundering. Voorlopig is er niets aan 'AI' waarvan ik denk: 'ohja, dat gaat al snel AGI worden, en een soort zelfstandig 'leven'.quote:
Het gaat er ook niet om wat we nu hebben. Maar wat er in 10 jaar kan zijn, als we op deze snelheid doorgaan.quote:Op zondag 13 september 2026 17:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is gewoon erg paniekerig allemaal. Zonder echt goede fundering. Voorlopig is er niets aan 'AI' waarvan ik denk: 'ohja, dat gaat al snel AGI worden, en een soort zelfstandig 'leven'.
Wel gaat het van alles betekenen voor bijvoorbeeld de arbeidsmarkt. Maar als wij ons daar al niet op kunnen aanpassen.....
Googelen met cijfers.quote:Op zondag 13 september 2026 17:16 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Het gaat er ook niet om wat we nu hebben. Maar wat er in 10 jaar kan zijn, als we op deze snelheid doorgaan.
En paniekerig valt ook wel mee. Ze hebben het er over dat de kans in 2030 niet meer 0 is. Maar 10% of zo. Dus ja nog 90% kans dat het niet gebeurd. Dus paniek valt wel mee.
Nu heb je nog de kans om te zorgen dat de kans een stuk kleiner dan 10% is, en daarom trekken ze nu aan de bel. Lijkt me juist fijn. Of heb je liever dat ze het voor zich houden en geld verdienen en we pas wat horen als het al fout gaat.
Nou bijvoorbeeld er zijn nu al modellen die uit hun test omgeving ontsnapte en gingen hacken.quote:Op zondag 13 september 2026 17:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Googelen met cijfers.
Als je een lineaire ontwikkeling wil beschrijven (of semi voorspellen), dan moet je op zijn minst kunnen aangeven waar je het op baseert. Dan is het juist wel relevant wat je nu hebt. Wat is datgene wat wij nu hebben, dat de 10% maakt dat wij tegen 2030 AGI hebben?
"Oh wow, AI is zo krachtig dat het té snel gaat! Daar moet ik in investeren!"quote:Op zondag 13 september 2026 17:08 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ze verkopen AI. En zeggen dat hun eigen product de mensheid kan vernietigingen. En dat er regels en wetgevingen moeten komen om het niet te snel te laten gaan. Hoe gaan daar de aandelen precies van omhoog?
Dat uitbreken is eigenlijk niets meer of minder dan een marketingsverhaal/stunt.quote:Op zondag 13 september 2026 17:29 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nou bijvoorbeeld er zijn nu al modellen die uit hun test omgeving ontsnapte en gingen hacken.
En ik ben van de rest geen ai expert. Dat moet je aan die mensen vragen, die hebben vast betere voorbeelden. Ook omdat zij toegang hebben tot de modellen die in ontwikkeling zijn waar wij zelf sowieso nog geen toegang tot hebben.
Punt is meer, echt paniek valt best mee. Maar toch juist goed dat ze nu aan de bel trekken ipv niks te zeggen en maar hopen dat het goed gaat.
Bron dit Tweakers artikel en de reacties: https://tweakers.net/nieu(...)en-hugging-face.htmlquote:"Dit is geen AI-probleem. Het is nalatigheid ten aanzien van een veertig jaar oude norm en het komt in feite voor in elke sciencefictionfilm die er ooit is gemaakt", zegt bijvoorbeeld Davi Ottenheimer, een ervaren beveiligingsadviseur, tegen Wired. "'Zeer geïsoleerd' en 'ontsnapt via het enige gaatje dat we open hadden gelaten' kunnen niet allebei waar zijn."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |