Nico Dijkshoorn aka
@doordevil:
https://www.libelle.nl/sh(...)enen-lasagne~9c143c0Nico Dijkshoorn deelt ook dit seizoen van B&B vol liefde zijn hersenspinsels over zijn én ons favoriete programma. Deze week vraagt hij zich af hoe Arie in de ‘Garden of Hell’ belandde en waarom Fred nog altijd denkt dat hij de vrouwen iets moet leren.
CarolineHet lachen is mij na acht weken wel een beetje vergaan. Wanneer ik naar Arie kijk, voel ik diep, diep medelijden. Dat uitgerekend hij, die lieve professionele hulpverlener, zo wanhopig op zoek is naar een terloopse vrouwenhand over zijn bolletje. Dat juist hij in de ‘Garden of Hell’ terecht is gekomen en twintig uur lang warme kak van obese honden met een plastic zakje van het gras moet pulken.
Precies op het moment dat ik dacht: deze vernedering kan niet nog smartelijker en pijnlijker worden, nam Caroline haar drollengrasmaaierkledingkastkampeerder apart om over zijn gebit te praten. Of er niet iets nieuws in zijn mond kon worden gemetseld, was de vraag. Arie stond overal voor open. Desnoods liet hij een klein hondje in zijn mond slapen.
Ik schreeuwde naar de televisie: ‘Nu Arie. Nu. Zeg het haar. Nu.’ Maar er kwam niets. Ik zou hebben gehuild van vreugde als Arie het volgende had geantwoord op Carolines gezeur over zijn gebit. ‘Ja, Caroline, dat wil ik wel overwegen, een spierwit wasrek vol met borden in mijn mond laten plamuren, maar dan is het wel gelijk oversteken, hè? Jij wil een nieuwe Arie met een nieuw gebit en dan wil ik graag dat jij je haar niet meer als Gandalf de tovenaar uit Lord of the rings draagt.
Verder nog een paar kleine dingen. We gaan voortaan samen koken. Op vuur. Oppassen dat je haar niet in brand vliegt. Dat is mijn voorstel: ik een wit gebitje en jij doet alle 19 airfryers het huis uit.
En ik wil dat je je excuses aanbiedt aan Jeff, die hier na anderhalf uur alweer vertrok omdat jij hem als een onwillige kabouter behandelde. Kun je daarmee leven, met deze voorwaarden? Ik versta je niet. De airfryer piept.’
Die tekst kwam niet. Ik ben zo bang voor de reünieaflevering. Arie opeens heel dun met het gebit van Dries Roelvink in zijn mond. De liefste man van dit seizoen van B&B vol liefde bij de vervelendste vrouw die ooit meedeed.
MireilleNa een aanvankelijk korte maar hevige verliefdheid op Mireille was het deze week even slikken. Ze heeft een verbetenheid die slecht werkt wanneer je met een nieuwe partner een half kasteel moet onderhouden.
Dick deed zijn best, Kasper bleef in zijn groene Jamaicaanse padvindershemd zo huisvriendachtig mogelijk om Mireilles 146 opgespaarde theezakjes, bergen lepels en vorken, 23 jaar oude jaargangen van Libelle, vliegenvangers uit de vorige eeuw en 19 rechterschoenen heen draaien.
Het afscheidsgesprek met Dick ontaarde in een filosofische discussie over het zagen van hout. Alsof ze met z’n tweeën de wereldvrede zaten op te lossen. Dick bleef Mireille onderbreken: ‘Jij had geluk! Je had een droge boom!’ en de reactie van Mireille ontroerde mij. Het ging helemaal niet over zagen, over hout of over de manier waarop je een bed opmaakt. Het ging eigenlijk steeds over rouw.
Tegen beter weten in meedoen aan dit programma en er meteen achter komen dat iedere man je vernietigend verdrietig maakt omdat je eigenlijk steeds je overleden man achter in de kamer ziet staan. Dat ontroerde mij.
Dick sloot gelukkig luchtig af. Hij meldde op camera dat hij een leuke vrouw ging zoeken bij de houtzagerij.
ElineHaar gesprekken met Oscar voelden vreemd aan. Leuke man, gezellige sfeer, haar vrienden vonden hem leuk en toch voelde je als kijker dat ze na haar deelname aan dit programma zes weken lang in haar eentje de hokiepokie heeft staan dansen. Fijne reclame voor haar huisje, maar ze zat nog zo ontzettend in een onpeilbaar verdriet. Ik zag in acht weken eigenlijk geen enkele beweging richting overgave, losbandigheid en plezier. Dat is eigenlijk heel verdrietig.
ThomasHoe loop je samen naar een slaapkamer waar wild zal worden gecopuleerd als je weet dat een cameraman of -vrouw graag nog een shot wil maken van een inleidende verstrengeling? Mexx’ onhandigheid en geduld waren aandoenlijk. Ze leek wekenlang in het verkeerde programma te zitten. Veel te lief voor de andere vrouwen en veel te lief wanneer Thomas enthousiast met zijn eeuwige zonnebril om de borsten van een influencer heen draaide.
Het ongemak spatte er dan ook vanaf toen het gebruikelijke ‘is er nog geneukt’ interview werd afgenomen. Zo zou de serie eigenlijk moeten heten.
Acht weken lang kijk je naar een liefdesravage, naar vleesmeesters, naar gebroken weduwnaars, narcistische tonijnknuffelaars en steeds hangt de Grote Vraag boven iedere laatste week van het programma: zien we ze nog samen in bed liggen? Zien we een deelnemer met waterige oogjes zeggen: ‘Ik kan er niet te veel over zeggen, maar onze buren hebben vannacht geen oog dicht gedaan’?
FredDoete, mijn favoriete deelneemster aan B&B vol liefde, stelde op het nippertje de vraag der vragen: ‘Fred, heb jij een kunstgebit?’ Ik dacht er zelf achteraan: ‘Het lijkt namelijk met oud ijzerdraad in je babbelende mondje te zijn genaaid.’
De rilling die even kort over Freds gezicht trok, verraadde veel. Fred wil over anderen praten. Niet over zichzelf. Hij wil vrouwen duiden. Hij wil de langskomende vrouwen met wat vaag gereutel over kunst, voelen en beleven in zijn bed zien te krijgen. Daarom was het fijn om te zien hoe hij snel moest schakelen na de gebitsvraag.
Ik hoopte op een beetje humor in zijn antwoord. Dat zou veel goed hebben gemaakt. ‘Ja, dat is een kunstgebit. Ik heb dat uit een enorme schelp gehakt en er zitten ook wat stukken kippenkarkas in verwerkt. Het is een kunstwerk. Over drie weken sta ik met mijn mond open hier in het plaatselijke museum.’
Maar Fred is niet zo van de humor. Hij is wel heel erg van de jaloezie en op het manische af vrouwen iets proberen te leren. Wekenlang zie ik die rare, zwetende dubbeltjeskunstenaar oordelen over de karakters van de vrouwen die naar hem toe zijn gereisd. Om het heel duidelijk te zeggen: wie niet onder hem wilde liggen, kon meteen vertrekken.
Daarom heb ik een rondedans door mijn woonkamer gemaakt toen Doete reageerde op Freds motivatie om niet met haar door te gaan. Daar zat ze, de vrouw die zich niet blind wilde onderwerpen aan de zwetende, kale scharrelkipverkoper die nog maar 200 maanden te gaan had. Ze weigerde een of andere steen van hem aan te nemen. Ik heb midden in de kamer staan juichen.
De oplettende kijker wist al wekenlang genoeg. Het essentiële fragment zat in een eerdere aflevering. Doete, prachtig dansend in een bar vol leuke, zorgeloze mensen, en Fred in zijn naar tonijn ruikende hemd met een zure kop aan de bar. Het ging even niet over hem. Je zag zijn pijn.
Paul en Timothy zullen extra lang aan bod komen in mijn afsluitende column over de laatste uitzending, waarin duidelijk wordt welke koppels nog bij elkaar zijn en bij elkaar wonen. Een gok: geen enkel stel.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer