Ik vraag me dus af op het demonstratierecht niet begrensd is door de grenzen van het fatsoen. We hebben al optochten vol met babypoppen besmeerd met bloed (rode verf) gehad maar dit is een tandje verder. In Zwolle speelt al veel langer de irritatie over de straatpredikers die de omzet van ondernemers met hun terrassen en het werken voor hun personeel vergallen. Ook daar kan niks aan gedaan worden.quote:Bloederige anti-abortusactie bij terras Maxim’s was aangemeld bij gemeente
De anti-abortusdemonstratie met bloederige afbeeldingen bij het terras van Maxim’s was vooraf bij de gemeente Zwolle aangemeld. Dat bevestigt gemeentewoordvoerder Myon Padding. Van een vergunning was geen sprake: die is voor een demonstratie niet nodig.
Hendrik Folmer van het Dutch Centre For Bio-Ethical Reform (DCBR) zegt dat zijn organisatie demonstraties altijd bij de gemeente meldt. “Dit is ook gebeurd voor Zwolle.”
Enkele activisten zeiden zaterdag tegen een medewerker van Maxim’s en Zwolle Inside dat zij een vergunning van de gemeente hadden. Voor een demonstratie is echter geen toestemming nodig. Er geldt wel een meldplicht en daaraan had DCBR voldaan.
Aanmelding is geen vrijbrief
Een kennisgeving betekent niet dat de gemeente toestemming geeft voor de boodschap, de gekozen afbeeldingen of de manier waarop actie wordt gevoerd. Demonstreren is een grondrecht, maar de burgemeester kan wel grenzen stellen in het belang van de gezondheid, het verkeer of om wanordelijkheden te voorkomen.
De activisten plaatsten meerdere manshoge borden met expliciete en bloederige afbeeldingen op de Grote Markt en in de Diezerstraat. Enkele borden stonden pal voor het terras van Maxim’s. Gasten vertrokken, omdat zij tijdens het eten en drinken niet met de beelden geconfronteerd wilden worden.
Nadat een medewerker van Maxim’s de activisten had aangesproken, verplaatsten zij de borden enkele meters. De groep bleef nog altijd vlak bij het terras staan. Ook winkelend publiek en jonge kinderen liepen langs de afbeeldingen. Meerdere voorbijgangers lieten merken de actie ongepast te vinden.
“Waar ligt de grens?”
De VVD heeft het stadsbestuur naar aanleiding van de actie vragen gesteld. Raadslid Niels Tol, woordvoerder openbare orde en veiligheid, wil weten waar voor het college de grens ligt en wanneer de burgemeester kan ingrijpen. “Waar ligt de grens? Wanneer kun je ingrijpen bij dit gedrag?”
Tol noemde de afbeeldingen walgelijk en vindt het onbegrijpelijk dat jonge kinderen ermee werden geconfronteerd. Hij wees ook op een eerder door Swollwacht, SP en VVD ingediende motie over intimidatie en overlast door straatpredikers. Die motie werd in februari door de gemeenteraad aangenomen.
Alleen de burgemeester kan een demonstratie verbieden of door de politie laten beëindigen. Wanneer een demonstratie niet is aangemeld, mag dat bovendien niet de enige reden zijn om de betoging stop te zetten. De politie is er in eerste instantie om een demonstratie veilig te laten verlopen en deelnemers, omstanders en hulpverleners te beschermen.
Geen religieuze organisatie
Folmer benadrukt dat DCBR geen religieuze organisatie is. “Wij baseren ons op mensenrechten, met name het meest fundamentele mensenrecht op leven. Wij vinden dat alle mensen mensenrechten hebben. Abortus doodt een mens in de baarmoeder en is daarom een schending van de mensenrechten.”
Wil jij het heilige demonstratierecht verstoren!?quote:Op dinsdag 8 september 2026 11:34 schreef the-eye het volgende:
En er was niemand die met een dikke stift even een snorretje en een brilletje bij zo'n foetus tekende?
Ja, ze zijn allicht snugger genoeg om te bedenken dat "mag niet van de bijbel" als argument in Nederland niet veel tractie meer gaat vinden.quote:Op dinsdag 8 september 2026 11:37 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Zit een eng Amerikaans clubje achter. Wel degelijk religieus geïnspireerd alleen gooien ze het in dit geval over een andere boeg om strategische redenen. De vraagstukken blijven echter gewoon hetzelfde. Pro-choice en pro-life zijn het gewoon niet eens over wanneer het leven of menszijn precies begint en zijn het niet eens in hoeverre vrouwen de baas zijn over eigen lichaam. Daar brengen bloedige plaatjes (vaak in valse context) geen verandering in.
Zet ik er toch gewoon free palestine bij en scheld ik die agenten uit voor racisten dan mag het welquote:Op dinsdag 8 september 2026 11:36 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wil jij het heilige demonstratierecht verstoren!?
De politie was ter plekke en constateerde geen overtreding.
Met een dikke stift borden te lijf gaan is wel een overtreding.
Dat de prioriteiten even duidelijk zijn.
Vergeet je gezicht niet te bedekken. Je mag ook je eigen islamistische ordedienst meenemen.quote:Op dinsdag 8 september 2026 11:44 schreef the-eye het volgende:
[..]
Zet ik er toch gewoon free palestine bij en scheld ik die agenten uit voor racisten dan mag het wel
Ze verkopen die hamas sjalen tegenwoordig gewoon bij bôlquote:Op dinsdag 8 september 2026 11:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Vergeet je gezicht niet te bedekken. Je mag ook je eigen islamistische ordedienst meenemen.
Geschoren/ongeschorenquote:Op dinsdag 8 september 2026 11:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Willen jullie ook komen?![]()
[ afbeelding ]
Zoals God het gemaakt heeft!quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:02 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Geschoren/ongeschoren
Wat denk jij?
Ik denk dat als een beloega dat voorhoofd ziet, hij spontaan komt jaquote:Op dinsdag 8 september 2026 11:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Is dat niet gewoon de filmposter van Coneheads III?quote:Op dinsdag 8 september 2026 11:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Of ze bemoeien zich gewoon niet met de keuze van een ander.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:28 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is niet de manier. Bovendien kan dit mensen en zeker kinderen onnodig schokken. Men kan dat beter een positieve insteek bedenken, bijvoorbeeld mooie foto's en/of quotes van vrouwen of koppels die besloten toch niet voor een abortus te kiezen.
De tienduizenden abortussen die er jaarlijks plaatsvinden in Nederland is op z'n zachts gezegd nogal veel. Ik ben zelf een voorstander voor het principe 'safe, legal, and rare', daar lijkt het inmiddels geen sprake meer van te zijn. Anticonceptie en andere voorbehoedsmiddelen moeten wat mij betreft ook gratis beschikbaar worden gemaakt.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:32 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Dat bemoei iedere keer bah.
Als mensen het niet als anticonceptie gaan gebruiken dan vind ik het prima, mensen doen over het algemeen geen abortus voor de lol.
Dat zeg ik het moet niet te gemakkelijk gemaakt worden, de pil weer vergoeden zou al helpen, en 1 of 2 keer een abortus vergoeden en daarna zelf betalen.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De tienduizenden abortussen die er jaarlijks plaatsvinden in Nederland is op z'n zachts gezegd nogal veel. Ik ben zelf een voorstander voor het principe 'safe, legal, and rare', daar lijkt het inmiddels geen sprake meer van te zijn. Anticonceptie en andere voorbehoedsmiddelen moeten wat mij betreft ook gratis beschikbaar worden gemaakt.
Het grootste deel (8 op de tien) van de abortussen vindt plaats binnen een relatie tussen twee volwassenen. 90% is bij mensen boven de 20.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:40 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat zeg ik het moet niet te gemakkelijk gemaakt worden, de pil weer vergoeden zou al helpen, en 1 of 2 keer een abortus vergoeden en daarna zelf betalen.
Ik vind het wel schikbarend dat veel (meestal jongeren) het gewoon onveilig doen omdat condoom niet lekker is en als ze zwanger worden ach dan doen we toch gewoon een abortus. Dat vind ik een schijt mentaliteit.
Zou kunnen hoor, ik hoor vaak jongeren roepen dat ze geen veiligheid gebruiken. In de 20 is ook nog jong.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:46 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het grootste deel (8 op de tien) van de abortussen vindt plaats binnen een relatie tussen twee volwassenen. 90% is bij mensen boven de 20.
Het probleem bij dit debat is dat er altijd wordt geschermd met extremen, dus bloederige foetussen, terwijl de meeste abortussen (ruim 90%) plaatsvinden voor 12 weken.
Dat valt ook wel weer mee. Het aandeel is tussen het begin van deze eeuw gestegen van +/-32k naar 39k en het aandeel van alle zwangerschappen van 14% naar 19%. Dit komt door een daling de laatste jaren van het aantal geboorten gecombineerd met een stijging van abortussen.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De tienduizenden abortussen die er jaarlijks plaatsvinden in Nederland is op z'n zachts gezegd nogal veel. Ik ben zelf een voorstander voor het principe 'safe, legal, and rare', daar lijkt het inmiddels geen sprake meer van te zijn. Anticonceptie en andere voorbehoedsmiddelen moeten wat mij betreft ook gratis beschikbaar worden gemaakt.
Misschien heb jij meer contact met jongeren dan. Ik heb dat niet dus dat soort gesprekken heb ik niet veel met deze groep. Bij mijn eigen kinderen en hun vrienden (jonge twintigers) zie ik deze tendens in elk geval niet maar ik moet dus zeggen dat ik geen discussie over de abortuspil serveer naast het koekje bij de theequote:Op dinsdag 8 september 2026 12:53 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Zou kunnen hoor, ik hoor vaak jongeren roepen dat ze geen veiligheid gebruiken. In de 20 is ook nog jong.
De meeste abortussen komen voor bij mensen tussen de 30 en 34, dus zelfs als jouw verhaal al klopt (heb je dit onderzocht ofzo?) dan zijn jongeren nog steeds niet verantwoordelijk voor de meeste abortussen.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:40 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat zeg ik het moet niet te gemakkelijk gemaakt worden, de pil weer vergoeden zou al helpen, en 1 of 2 keer een abortus vergoeden en daarna zelf betalen.
Ik vind het wel schikbarend dat veel (meestal jongeren) het gewoon onveilig doen omdat condoom niet lekker is en als ze zwanger worden ach dan doen we toch gewoon een abortus. Dat vind ik een schijt mentaliteit.
Ik hoor wel eens wat om me heen, het fijne weet ik er niet van gelukkig.quote:Op dinsdag 8 september 2026 13:04 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Misschien heb jij meer contact met jongeren dan. Ik heb dat niet dus dat soort gesprekken heb ik niet veel met deze groep. Bij mijn eigen kinderen en hun vrienden (jonge twintigers) zie ik deze tendens in elk geval niet maar ik moet dus zeggen dat ik geen discussie over de abortuspil serveer naast het koekje bij de thee
Hear hear. Seksuele voorlichting voor jongeren -ook iets waar deze lobby met de bloederige posters aan tornt- moet beschermd worden. Ik heb familieleden in het basisonderwijs en het gedonder rond dit onderwerp en zeker de Week van de Lentekriebels neemt elk jaar toe met dank aan activisten.quote:Op dinsdag 8 september 2026 13:29 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Als je het aantal abortussen écht wil verminderen moet je misschien niet als een mongool bij zo'n kliniek gaan staan maar iets doen aan:
- de inflatie en hoge kosten van levensonderhoud;
- de woningnood en het feit dat 20ers en 30ers óf nog bij hun ouders wonen of met een kleine starterswoning genoegen moeten nemen;
- de anti-anticonceptietrend.
Huh nee mensen praten tegen elkaar, over hoe stom het is om met condoom te turnen en zo, kan je gewoon horen.quote:Op dinsdag 8 september 2026 13:25 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
De meeste abortussen komen voor bij mensen tussen de 30 en 34, dus zelfs als jouw verhaal al klopt (heb je dit onderzocht ofzo?) dan zijn jongeren nog steeds niet verantwoordelijk voor de meeste abortussen.
Niet in of over haar in ieder geval.quote:Op dinsdag 8 september 2026 11:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Het is het verwijderen van een klompje ongewenste cellen. En gelukkig is dat hier gewoon toegestaan.quote:Op dinsdag 8 september 2026 13:45 schreef Cruzinats het volgende:
het is en blijft namelijk babymoord
Dat wordt ook geboden, door medische professionals aan de vrouwen/stellen in kwestie. Dat zijn de enige twee partijen die er iets mee te maken hebben en geen buitenstaanders. Daarvan is geen maatwerk nodig.quote:Op dinsdag 8 september 2026 13:45 schreef Cruzinats het volgende:
...
Motieven of achtergronden bij een abortus worden niet geregistreerd in Nederland. Je zou denken dat dit handig is want dan kan je juist maatwerk bieden. ...
100% een religekkie.quote:Op dinsdag 8 september 2026 11:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Bijzondere reactie gezien die pf.quote:Op dinsdag 8 september 2026 14:16 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Het is het verwijderen van een klompje ongewenste cellen. En gelukkig is dat hier gewoon toegestaan.
De XR, Pallie en weet ik het wat voor clubjes die staan te sneuneuzen op stations, straat etc. veroorzaken dat ook.quote:Op dinsdag 8 september 2026 14:48 schreef Hexagon het volgende:
Wat mij betreft pakken ze dit gewoon aan omdat ze hier gewoon overlast veroorzaken. Ze kunnen prima demonstreren door met spandoeken over straat te gaan of reclames te kopen waar ze hun mening uitgooien. Maar ondernemers lastig vallen is niet de bedoeling.
Op dat voorhoofd? Ruimte zat.quote:Op dinsdag 8 september 2026 11:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Zijn we in een parallel universum waar je het met letterlijk elk standpunt van de partij waar je op stemt eens moet zijn dan? Da's bijzonder.quote:Op dinsdag 8 september 2026 15:04 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Bijzondere reactie gezien die pf.
De juiste zorgverzekering nemen.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom denk ik aan Dory als ik deze meid zie?quote:Op dinsdag 8 september 2026 11:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, en verdedig ik dat ergens?quote:Op dinsdag 8 september 2026 15:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
De XR, Pallie en weet ik het wat voor clubjes die staan te sneuneuzen op stations, straat etc. veroorzaken dat ook.
quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk dat als een beloega dat voorhoofd ziet, hij spontaan komt ja
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |