Dat je dat denkt is prima, hoewel ik het er niet mee eens ben. Dat je zoiets tegen je vrienden zegt of in een app-groepje tegen je incrowrd in een emotionele bui na het verlies. Begrijpelijk.quote:
Ten eerste is het 'binnenhalen' volkomen onzin. Door zo'n geografische ligging is Europa een logischere bestemming dan de VS voor asielzoekers uit Afrika en het Midden-Oosten. De VS heeft overigens ook een backlog van pakweg 4 miljoen asielcases.quote:Op dinsdag 8 september 2026 11:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Europa heeft een leger aan uitvreters binnengehaald (bv uit de Hoorn van Afrika) die niet aan een baan zullen komen omdat ze de taal niet beheersen, geen diploma's hebben en cultureel niet passen in een Europese werkomgeving. Dat politici daar handenwringend "iets aan hebben proberen te doen" zal mij worst wezen. Feit is dat al die mensen nog steeds parasiteren op de samenleving en dat zullen blijven doen totdat ze dood zijn.
Dat is natuurlijk een leuk anekdotisch bewijs en ik kan net zo goed in Nederland aanhalen dat er helemaal geen tekort is aan ITers als je maar betere arbeidsvoorwaarden dan de rest biedt. Dat is echter het punt niet zozeer. De VS zit al aardig tegen volledige werkgelegenheid aan, wat voor economen overigens geen 0% werkloosheid betekent. Je kunt inderdaad prima bouwvakkers 5x hun huidige salaris bieden om het tekort aan mensen in die sector te reduceren. Maar goed, dan is de boze burger weer woest omdat een uitbouwtje niet meer te betalen is.quote:Wat betreft die Amerikanen en het vermeende tekort aan arbeiders: ik heb er net een half jaar gewerkt, en een afdeling waar ik mee samenwerkte had daar een vacature die ze maar niet vervuld kregen. Stond al twee jaar open. Wij hebben eenzelfde vacature op onze afdeling, waar we 46 sollicitaties voor hebben gehad. Dit zegt volgens mij genoeg: Amerikanen willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Betaal die bouwvakkers een marktconform loon, en men staat te springen om bouwvakker te worden. De VS heeft sinds de Clinton jaren goedkope arbeid uit het buitenland gehaald, en wordt nu met een nieuwe realiteit geconfronteerd.
Je zit in een ivoren toren. Ik heb met veel Amerikanen gesproken die gemeen hadden dat ze veel voortanden kwijt waren, en voor hen was die goedkope arbeid wel een probleem.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:17 schreef Monolith het volgende:
En laten we wel wezen, voor veel Amerikanen is de import van goedkope, illegale arbeid helemaal niet het probleem.
Goedkope retoriek natuurlijk. Ik neem verder niet aan dat ik of mijn omgeving op enigerlei wijze representatief zijn voor de gehele bevolking. Dat doe jij. Ik stel slechts dat in willekeurige sampling onder Amerikanen dit beeld eruit komt.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je zit in een ivoren toren. Ik heb met veel Amerikanen gesproken die gemeen hadden dat ze veel voortanden kwijt waren, en voor hen was die goedkope arbeid wel een probleem.
Ik heb van 2000 tot 2009 in de VS gewerkt, en heb net weer een half jaar VS er op zitten. Dat is niet in een bubbel zitten. Vergeleken met 2009 zijn Amerikanen er flink op achteruit gegaan, en dan met name de bevolking zonder degelijke opleiding. Dat blijken dan vaak mensen zonder voortanden te zijn, omdat ze de middelen niet hebben om naar de tandarts te gaan.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Goedkope retoriek natuurlijk. Ik neem verder niet aan dat ik of mijn omgeving op enigerlei wijze representatief zijn voor de gehele bevolking. Dat doe jij. Ik stel slechts dat in willekeurige sampling onder Amerikanen dit beeld eruit komt.
Jij zit net als ik in een bubbel. Dat onderkennen is de eerste stap. Je kunt best betogen dat random sampling lastig te realiseren is, maar dat maakt jouw eigen ervaring niet opeens representatief. Laat staan dan ik ergens sprak over specifiek sampling onder 'mensen zonder voortanden'.
Je snapt het concept bubbel niet zo goed. Ik woon al 44 jaar in Nederland. Mijn omgeving is gemiddeld genomen gewoon bovengemiddeld mannelijk, blank en jong (met uitzondering van de echt jonge cohorten). Dat is geen willekeurige sampling van de Nederlandse bevolking. Zo moeilijk is dat concept toch niet?quote:Op dinsdag 8 september 2026 13:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb van 2000 tot 2009 in de VS gewerkt, en heb net weer een half jaar VS er op zitten. Dat is niet in een bubbel zitten. Vergeleken met 2009 zijn Amerikanen er flink op achteruit gegaan, en dan met name de bevolking zonder degelijke opleiding. Dat blijken dan vaak mensen zonder voortanden te zijn, omdat ze de middelen niet hebben om naar de tandarts te gaan.
Ach Monolith. Met je minzame 'je begrijpt het concept bubbel niet'. Alsof ik een 9-jarige kneus ben. Fuck off.quote:Op dinsdag 8 september 2026 13:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je snapt het concept bubbel niet zo goed. Ik woon al 44 jaar in Nederland. Mijn omgeving is gemiddeld genomen gewoon bovengemiddeld mannelijk, blank en jong (met uitzondering van de echt jonge cohorten). Dat is geen willekeurige sampling van de Nederlandse bevolking. Zo moeilijk is dat concept toch niet?
Kijk jij begint met jij-bakken alsof ik in een bubbel leef. Ik geef aan dat we allemaal in een bubbel leven en dan is meneer weer beledigd. 'Ik zie dit in mijn omgeving dus dit is hoe de wereld in elkaar steekt' is nou eenmaal niet zo'n goede raadgever. Maar meneer Lyrebird heeft veel gezien, dus hij weet hoe dingen zitten en de rest van de wereld leeft in een bubbel. Tja, met zo weinig zelfreflectie is een inhoudelijke discussie lastig natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 september 2026 13:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ach Monolith. Met je minzame 'je begrijpt het concept bubbel niet'. Alsof ik een 9-jarige kneus ben. Fuck off.
Wil de AfD niet.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het zou mij niets verbazen wanneer Sarah Wagenknecht met de AFD gaat regeren. Een Moskowalitie
"Wir schaffen das" kan je naast de advocatenindustrie, mensensmokkelaars, NGO's, gezinshereniging, generale pardons, rechterlijke uitspraken in Spanje en politici zoals Irene Montero gewoon binnenhalen noemen.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ten eerste is het 'binnenhalen' volkomen onzin. Door zo'n geografische ligging is Europa een logischere bestemming dan de VS voor asielzoekers uit Afrika en het Midden-Oosten. De VS heeft overigens ook een backlog van pakweg 4 miljoen asielcases.
Populistisch rechts is zich waarschijnlijk in enige mate bewust van het ontbreken van een realistisch handelsperspectief op dit vlak. We mogen niet eens naar België en Italië uitzetten en Mo met 118 veroordelingen mag gewoon zijn gezin laten overkomen. De EU heeft de ballen niet om landen als Marokko en Algerije op de knieën te dwingen en te laten zien wie de grootste pik op tafel heeft (dat zou de EU kunnen zijn). Ook dat weet een Wilders best wel.quote:En de reden dat ik aanhaal dat men zaken doet, die overigens ook gewoon effect sorteren, is dat wanneer populistisch rechts eens aan de macht is er doorgaans maar bar weinig verandert en sterker nog dat er eerder een averechts effect te zien is omdat men met veel bombarie symboolpolitiek voert die sterk op de emotie speelt, maar niets doet aan het reduceren van instroom of problematisch verblijf.
Nu zie je dus wel dat zelfs de Afd niet langs dezelfde lijnen denkt. De afvaardigingen in het Oosten zijn redelijk Russofiel, maar in het westen is dat minder. Daarnaast denken ze nu wel hetzelfde over voormalige vriend Trump, wiens steun ze nu liever niet meer hebben (waarschijnlijk wachten tot Vance de lijnen uitzet)quote:Op dinsdag 8 september 2026 13:51 schreef nostra het volgende:
Maar anders moet ze met het CDU samen.En die willen ook niet.
En groeit het Nationalistisch Populisme gewoon verder, geen reden om te kijken hoe je fout op fout stapelt. Putin en Trump lachen zich slap hoe Europa verzand in kleinstaterij.quote:
Integendeel. Geen minderheid is beter voor de AFD.quote:Op maandag 7 september 2026 12:32 schreef Cyan9 het volgende:
Het had nog (ietsje) erger gekund..
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)-grondvesten-trillen
Met ook nog een stukje vooroorlogse uitspraken. Eng.
Ja, maar ervan uit gaan dat bijvoorbeeld AFD 'pro-Rusland' is is eigenlijk ook onderdeel van die 'fouten'.quote:Op dinsdag 8 september 2026 15:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En groeit het Nationalistisch Populisme gewoon verder, geen reden om te kijken hoe je fout op fout stapelt. Putin en Trump lachen zich slap hoe Europa verzand in kleinstaterij.
En jij denkt dat de AfD de problemen gaat oplossen? En dat het de top vol SED en Stasi elite iets anders wil dan Putin pijpen?quote:Op dinsdag 8 september 2026 15:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, maar ervan uit gaan dat bijvoorbeeld AFD 'pro-Rusland' is is eigenlijk ook onderdeel van die 'fouten'.
Je hebt echt wel een deel van de AFD die inderdaad erg aan het slijmen is bij Rusland. Maar het grootste deel wil gewoon dat eerst de problemen in Duitsland worden opgelost, voordat het naar een bodemloze (in hun ogen) put gaat zoals Oekraïne. En wees eerlijk: we (Duitsland, maar eigenlijk heel West-Europa) heeft het ook allemaal slecht verkocht. We gingen Oekraïne steunen, zonder er echt iets voor terug te willen. Dat werkt niet als mensen van mening zijn dat er in eigen land ook werk aan de winkel is.
Over het algemeen blijkt toch vaak dat bots, algoritmen en online propaganda maar een zeer beperkt effect hebben.quote:
1: Nee. Dat denk ik niet.quote:Op dinsdag 8 september 2026 17:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En jij denkt dat de AfD de problemen gaat oplossen? En dat het de top vol SED en Stasi elite iets anders wil dan Putin pijpen?
Jullie zijn toch beide ongefundeerd aan het speculeren? volgens mij kunnen wij pas bij de verkiezingen in 2028 zien wat de prioriteiten van de Amerikanen waren/zijn.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Goedkope retoriek natuurlijk. Ik neem verder niet aan dat ik of mijn omgeving op enigerlei wijze representatief zijn voor de gehele bevolking. Dat doe jij. Ik stel slechts dat in willekeurige sampling onder Amerikanen dit beeld eruit komt.
Jij zit net als ik in een bubbel. Dat onderkennen is de eerste stap. Je kunt best betogen dat random sampling lastig te realiseren is, maar dat maakt jouw eigen ervaring niet opeens representatief. Laat staan dan ik ergens sprak over specifiek sampling onder 'mensen zonder voortanden'.
Je vindt dus dat de FvD-lijsttrekker gelijk heeft met zijn hang naar de jaren negentig, toen was het daar immers krimp, krimp, krimp.quote:Op dinsdag 8 september 2026 10:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het hele systeem en haar succesfactoren hangen op aan groei, groei, groei.
Politici leggen daarom maar al te graag de spelregels uit.
Die poging zal vast gewaagd worden. Weten wel wel één ding zeker, namelijk dat interne ruzies het beeld zullen domineren.quote:Op dinsdag 8 september 2026 12:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het zou mij niets verbazen wanneer Sarah Wagenknecht met de AFD gaat regeren. Een Moskowalitie
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |