abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221711002
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een traject inzetten waarbij de bijstand geleidelijk wordt afgeschaft en de WW-duur juist verlengen is imo de enige weg. Maar dat gaat niet gebeuren, men kiest liever voor pappen en nathouden en kaasschaven welke geen oplossing is. Het is eerder het langzaam lostrekken van een pleister van een pijnlijke wond warvoor de mens kiest.
Raar verhaal. De bijstand is peanuts op de rijksbegroting. 7,5 miljard versus bijvoorbeeld 55 miljard voor de AOW.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221711043
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
Raar verhaal. De bijstand is peanuts op de rijksbegroting. 7,5 miljard versus bijvoorbeeld 55 miljard voor de AOW.
Dat zijn de directe kosten, maar dat is slechts een deel van het verhaal, denk aan de toename van arbeidsparticipatie, toeslagen en immigratie-incentives.

Meet the Syrians: The Story of a Refugee Family in the US
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221711138
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat zijn de directe kosten, maar dat is slechts een deel van het verhaal, denk aan de toename van arbeidsparticipatie, toeslagen en immigratie-incentives.

Meet the Syrians: The Story of a Refugee Family in the US
Ja, dat is de grote fantasie van mensen die zich altijd luidkeels afvragen waarom ze bijvoorbeeld in de tuinbouw in vredesnaam Oost-Europese migranten invliegen, terwijl we allemaal mensen in de bijstand hebben zitten. Een commercieel bedrijf is geen charitatieve instelling natuurlijk. Dat wil gewoon productieve medewerkers.

En je kunt mensen wel helemaal uit de bijstand schoppen, maar dat levert ook weer allerhande negatieve externaliteiten op, die de overheid per saldo best eens meer zouden kunnen kosten.
pi_221711163
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:41 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja, dat is de grote fantasie van mensen die zich altijd luidkeels afvragen waarom ze bijvoorbeeld in de tuinbouw in vredesnaam Oost-Europese migranten invliegen, terwijl we allemaal mensen in de bijstand hebben zitten. Een commercieel bedrijf is geen charitatieve instelling natuurlijk. Dat wil gewoon productieve medewerkers.

En je kunt mensen wel helemaal uit de bijstand schoppen, maar dat levert ook weer allerhande negatieve externaliteiten op, die de overheid per saldo best eens meer zouden kunnen kosten.
Ik geloof eerder dat de huidige bijstand niets anders is dan een tijdelijke fantasie die onhoudbaar zal blijken De meeste landen kennen het ook niet.
pi_221711170
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik geoof eerder dat de huidige bijstand niets anders is dan een tijdelijke fantasie die onhoudbaar is en onhoudbaar zal blijken. De meeste landen kennen het ook niet.,
Waarom is een uitgave van 7,5 miljard volgens jou onhoudbaar?
Als er al iets onhaalbaar is, dan is dat eerder de AOW financieren middels een omslagstelsel.
pi_221711194
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:47 schreef Monolith het volgende:

[..]
Waarom is een uitgave van 7,5 miljard volgens jou onhoudbaar?
Als er al iets onhaalbaar is, dan is dat eerder de AOW financieren middels een omslagstelsel.
Dat is gerekend zonder de verdere effecten. Ik woon tussen bijstandstrekkers, heb zelfs een eritresche familie als kennisen en weet door met de pootjes in de modder te gaan staan waar de schoen wringt, althans voor een deel ervan. Degenen die eigenlijk in de WIA thuishoren uitgezonderd.

Ik verwacht dan ook dat pensioenen aan means-testing gekoppeld gaan worden, Ruim pensioen, geen of nauwelijks AOW erbij.
pi_221711238
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:50 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is gerekend zonder de verdere effecten. Ik woon tussen bijstandstrekkers, heb zelfs een eritresche familie als kennisen en weet door met de pootjes in de modder te gaan staan waar de schoen wringt, althans voor een deel ervan. Degenen die eigenlijk in de WIA thuishoren uitgezonderd.

Ik verwacht dan ook dat pensioenen aan means-testing gekoppeld gaan worden, Ruim pensioen, geen of nauwelijks AOW erbij.
Je kwantificeert verder niets. Je roept maar wat en zwaait met het VVD-toverstafje.
En aan de A van de AOW tornen is nog steeds een behoorlijk taboe. Natuurlijk ook omdat het hele idee van sparen voor een aanvullend pensioen daarmee op losse schroeven komt te staan als je feitelijk voor niets afdraagt.
pi_221711269
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:57 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je kwantificeert verder niets. Je roept maar wat en zwaait met het VVD-toverstafje.
En aan de A van de AOW tornen is nog steeds een behoorlijk taboe. Natuurlijk ook omdat het hele idee van sparen voor een aanvullend pensioen daarmee op losse schroeven komt te staan als je feitelijk voor niets afdraagt.
Ik ga al meer dan 10 jaar niet naar de stembus en met de VVD heb ik helemaal niets. Jij gelooft in de bijstand, ik niet. The proof is in eating the pudding uiteindelijk :P
pi_221711296
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik ga al meer dan 10 jaar niet naar de stembus en met de VVD heb ik helemaal niets. Jij gelooft in de bijstand, ik niet. The proof is in eating the pudding uiteindelijk :P
Wat een raar verhaal. Ik haal de VVD aan, omdat die met loze slogans als 'handen uit de mouwen, niet je hand ophouden' oid komen.

En je maakt er plotseling een 'geloofskwestie' van. Lekker makkelijk. Jij claimt allerlei vermeende voordelen van het afschaffen van de bijstand. Ik kan ook nog wel allerlei potentiële negatieve gevolgen voor de overheidsfinanciën verzinnen. Maar belangrijker, geen van die dingen zijn makkelijk te kwantificeren. Je zou een poging kunnen wagen, maar dat doe je niet.
Dan blijft het enige harde cijfer over dat we hebben en dat is dat er op dit moment 7,5 miljard aan overheidsuitgaven naar de bijstand gaat en dat dit nou niet bepaald de grootste kostenpost op de rijksbegroting is op z'n zachtst gezegd.
En als je denkt dat we hier een lage arbeidsparticipatie hebben in vergelijking met bjivoorbeeld de VS, dan zou ik de statistieken van de OECD er eens bijpakken als ik jou was.
pi_221711299
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Wat wil je dan doen met mensen die in de bijstand zitten. Moeten die maar op straat slapen creperen.?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221711371
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:08 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Wat wil je dan doen met mensen die in de bijstand zitten. Moeten die maar op straat slapen creperen.?
Wij nu hebben daar evenveel van als in Polen, terwijl die vanuit de overheid weinig aan vangnet hebben buiten de WW, terwijl hun bevolking 2x groter is.

Prompt: Why has the netherlands about the same amount of homeless people as Poland while Poland has a twice bigger population?

quote:
AI Overview
The paradox of why the Netherlands and Poland both report around 30,000 to 33,000 homeless people--despite Poland's population being more than twice as large--comes down to a combination of severe housing market differences, social structure, and intra-European migration.1. The Dutch Housing Crisis vs. Polish HomeownershipThe primary driver of the spike in Dutch homelessness is an extreme, structural housing shortage.The Netherlands: Skyrocketing rental prices and a severe lack of affordable properties have given rise to a massive wave of "economically homeless" individuals. These are people with stable jobs and incomes who end up on the streets or in shelters simply because there are physically no apartments available.Poland: Property dynamics are entirely different. Poland has one of the highest rates of outright homeownership in Europe. Furthermore, multigenerational living arrangements are much more common, functioning as an informal safety net. If a person falls on hard financial times, they are far more likely to move back in with extended family than to end up on the street.
2. The Impact of Migrant Worker Exploitation A major portion of the unhoused population in major Dutch cities isn't originally from the Netherlands; ironically, many are from Poland and other Eastern European nations.The "Package Deal" Trap: Many Eastern European labor migrants travel to the Netherlands through recruitment agencies that bundle employment with housing.Sudden Homelessness: If a worker loses their job, gets sick, or the seasonal contract ends, they instantly lose their housing simultaneously. Because they lack local support networks and cannot afford market-rate Dutch rentals, a high percentage end up unhoused in cities like Amsterdam and Rotterdam. In fact, organizations like Amsterdam's De Regenboog Groep report that Polish nationals consistently make up one of the largest single demographics utilizing municipal winter shelters and repatriation programs.
pi_221711717
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Wij nu hebben daar evenveel van als in Polen, terwijl die vanuit de overheid weinig aan vangnet hebben buiten de WW, terwijl hun bevolking 2x groter is.

Prompt: Why has the netherlands about the same amount of homeless people as Poland while Poland has a twice bigger population?
[..]

Dus het is al een probleem en jouw voorstel is om dat probleem nog eens flink te gaan vergroten?

Een significant deel van die daklozen heeft niet eens recht op bijstand. En zoals je AI dump al aangeeft is exploitatie van arbeidsmigranten daarbij een groot probleem. Harde cijfers zijn er niet, maar naar schatting is 60 to 70% van de daklozen hierheen gekomen als arbeidsmigrant.
pi_221711754
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:07 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dus het is al een probleem en jouw voorstel is om dat probleem nog eens flink te gaan vergroten?

Een significant deel van die daklozen heeft niet eens recht op bijstand. En zoals je AI dump al aangeeft is exploitatie van arbeidsmigranten daarbij een groot probleem. Harde cijfers zijn er niet, maar naar schatting is 60 to 70% van de daklozen hierheen gekomen als arbeidsmigrant.
Ik ben er sterk voor om werkgevers te verplichten na ontslag, de huisvesting minstens met de WW-duur waarop ontslagene recht heeft te verlengen. Dat kan een deel van de problematiek verminderen en lijkt me ook redelijk.
Het europees vrij verkeer van diensten heeft uitkeringshoppen buiten de WW uitgesloten voor zover mij bekend. Europese arbeidsmigranten zijn eigenlijk gast-arbeiders. Er zijn na een lang arbeidsverleden wel mogelijkheden te naturaliseren en dan heeft men hier (nog) wel recht op bijv bijstand.

[ Bericht 6% gewijzigd door Digi2 op 02-09-2026 14:18:22 ]
pi_221711773
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ook een beetje geneuzel hoor. De staatschuld als percentage van het BBP is in Nederland vrij laag. Vergelijk het eens met Frankrijk (of de VS):
[ afbeelding ]
Frankrijk kan de staatsschuld zo gemakkelijk laten oplopen,, mede vanwege de dekking van Nederland in de euro.
Uitstappen uit de EU hoeft nu niet, maar we moeten zo snel mogelijk uit de Euro, en overstappen op een eigen munt de florijn zoals de Tsjechen., de Denen en de Polen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 02-09-2026 14:34:46 ]
pi_221711794
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:16 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Frankrijk kan de staatsschuld zo gemakkelijk laten oplopen,, mede vanwege de dekking van Nederland in de euro.
Uitstappen uit de ERU hoeft nu niet, maar we moeten zo snel mogelijk uit de Euro, en overstappen op een eigen munt de florijn zoals de Tsjechen., de Denen en de Polen.
Frankrijk, Japan of de VS, het wereldwijde fiat-valutastelsel wankelt stevig, maar wanneer Humpty dumpty breekt blijft koffiedik kijken imo.
pi_221711864
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Frankrijk, Japan of de VS, het wereldwijde fiat-valutastelsel wankelt stevig, maar wanneer Humpty dumpty breekt blijft koffiedik kijken imo.
Humpty dumpty breekt altijd op een onverwacht moment in de toekomst. Daarom moeten wij dat voor zijn, en nu maatregelen gaan nemen.
pi_221711948
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:16 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Uitstappen uit de ERU hoeft nu niet, maar we moeten zo snel mogelijk uit de Euro, en overstappen op een eigen munt de florijn zoals de Tsjechen., de Denen en de Polen.
Dat helpt iets, maar de Fransen hebben net als b.v. de Grieken of Italianen nog steeds gewoon een flinke bond spread t.o.v. Duitsland bijvoorbeeld.
pi_221711960
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:27 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Humpty dumpty breekt altijd op een onverwacht moment in de toekomst. Daarom moeten wij dat voor zijn, en nu maatregelen gaan nemen.
Volgens mij kan je alleen van de euro af dmv Art50 als je eenmaal in de eurozone zit. Dat houdt in dat je uit de EU moet treden. Die drempel is hoog, ik zie dat niet gebeuren, een euro-crisis ligt veel meer voor de hand als Frankrijk bij het ESM moet aankloppen als de ECB ze net zoals Griekenland overkwam ze doorverwijst. Daarbij verliest Frankrijk de eigen controle over hun begroting, dat zal ze daar dun door de darmpjes gaan. Ze krijgen dan een bedrag en daar moeten ze mee rondkomen, hoe en wat, daarover kunnen ze overleggen en dat is het wel zo'n beetje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Stabiliteitsmechanisme

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 02-09-2026 14:44:50 ]
pi_221712009
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik ben er sterk voor om werkgevers te verplichten na ontslag, de huisvesting minstens met de WW-duur waarop ontslagene recht heeft te verlengen. Dat kan een deel van de problematiek verminderen en lijkt me ook redelijk.
Het europees vrij verkeer van diensten heeft uitkeringshoppen buiten de WW uitgesloten voor zover mij bekend. Europese arbeidsmigranten zijn eigenlijk gast-arbeiders. Er zijn na een lang arbeidsverleden wel mogelijkheden te naturaliseren en dan heeft men hier (nog) wel recht op bijv bijstand.
Mja het hele probleem is dat er allerlei malafide tussenpartijtjes zijn, waardoor de werkgever niet rechtstreeks verantwoordelijk is.
pi_221712083
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:42 schreef Monolith het volgende:

[..]
Mja het hele probleem is dat er allerlei malafide tussenpartijtjes zijn, waardoor de werkgever niet rechtstreeks verantwoordelijk is.
Dat moet imo dan sowieso veranderen. Het faciliteren van allerlei malafide tussenpartijtjes lijkt me nogal ongewenst.
pi_221712223
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Volgens mij kan je alleen van de euro af dmv Art50 als je eenmaal in de eurozone zit. Dat houdt in dat je uit de EU moet treden. Die drempel is hoog, ik zie dat niet gebeuren, een euro-crisis ligt veel meer voor de hand als Frankrijk bij het ESM moet aankloppen als de ECB ze net zoals Griekenland overkwam ze doorverwijst. Daarbij verliest Frankrijk de eigen controle over hun begroting, dat zal ze daar dun door de darmpjes gaan. Ze krijgen dan een bedrag en daar moeten ze mee rondkomen, hoe en wat, daarover kunnen ze overleggen en dat is het wel zo'n beetje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Stabiliteitsmechanisme
Dat de rest van Europa Frankrijk iets kan opleggen, is een illusie.
pi_221712242
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:54 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat de rest van Europa Frankrijk iets kan opleggen, is een illusie.
Dan komt er max 50 euro per dag uit de ATM's per rekening, dat houdt Frankrijk evenmin vol als destijds Griekenland.
pi_221712311
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat moet imo dan sowieso veranderen. Het faciliteren van allerlei malafide tussenpartijtjes lijkt me nogal ongewenst.
Daar gaat volgend jaar nieuwe wetgeving voor in:
https://www.rijksoverheid(...)egels-uitzendbureaus
pi_221712445
Kan de overheid niet beter een soort van bank oprichten waar burgers geld kunnen uitlenen aan de overheid voor een aantrekkelijke rente, in ruil voor minder belasting op dat vermogen?
Samen staat er zo'n 600 miljard spaargeld op rekeningen, daar moet je toch iets mee kunnen doen lijkt me.
pi_221712468
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:37 schreef Dutch_view het volgende:
Kan de overheid niet beter een soort van bank oprichten waar burgers geld kunnen uitlenen aan de overheid voor een aantrekkelijke rente, in ruil voor minder belasting op dat vermogen?
Samen staat er zo'n 600 miljard spaargeld op rekeningen, daar moet je toch iets mee kunnen doen lijkt me.
Dat is onnodig en kan gewoon. Je kan kiezen geld op een spaarrekening te zetten of er Nl-staatobligaties voor kopen. Dat eenvoudiger maken is wel een idee.

Vooral ten tijde van oorlog wordt hiermee geadverteerd.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')