quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:02 schreef FlippingCoin het volgende:
ik vind dat de lasten eerlijk verdeeld moeten worden, iedereen moet gewoon hetzelfde vaste bedrag afdragen; geen percentage of die onzin.
armoedzaaier gespotquote:
Juist.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:02 schreef FlippingCoin het volgende:
ik vind dat de lasten eerlijk verdeeld moeten worden, iedereen moet gewoon hetzelfde vaste bedrag afdragen; geen percentage of die onzin.
Dat lijkt me vooral een VVD fabeltje.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:49 schreef Charles33 het volgende:
Omdat die zorgen voor een groot deel van de welvaart van ons land, dus die mag je best een beetje koesteren.
Maar waarom?quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:37 schreef Hexagon het volgende:
Omdat mensen de VVD machtig maken. Dus blijkbaar wil men dat graag.
Alles hangt af van wat je ervoor terug krijgt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:23 schreef VEM2012 het volgende:
Die 72% was onderdeel van een systeem waarin de grondslag veel smaller was. Je had een enorme berg aan aftrekposten en kon met geld schuiven zodat de figuren die toen in de Quote 500 hadden gestaan als de Q500 toen al bestond feitelijk 1 gulden belasting betaalden in enig jaar (letterlijk, ik heb in die tijd vers van de uni de aangiftes mogen doen van dit soort cliënten).
Kortom: de feitelijke belastingheffing van de rijken is fors gestegen ondanks verlaging van het tarief.
72% is ook gewoon idioot.
Daar krijg je ook veel voor terug. Het is naïef om te denken dat het allemaal veel goedkoper kan.quote:En het probleem van Europese landen is niet te weinig belasting heffen, maar een veel en veel en veel te grote overheid.
Het is gewoon een simpel rekensommetje. Ze zorgen voor investeringen in bedrijven, ze zorgen voor banen, ze zorgen dat er huizen gebouwd kunnen worden en nog veel meer dingen, waar de netto-ontvangers allemaal van profiteren. En alsnog betalen ze de meeste belasting. Laat anderen ook maar eens iets bijdragen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 08:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat lijkt me vooral een VVD fabeltje.
In 1991 was de top in Maastricht waarin de Euro werd ingevoerd. Zou het daarmee te maken gehad kunnen hebben? De geboorte van het neoliberalisme waar de EU op gestoeld is?quote:Op dinsdag 1 september 2026 08:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Maar waarom?
Het gebeurde in Europa continent-breed ongeveer tegelijk dat de belastingem fors omlaag gingen.
Kan me toch niet voorstellen dat men in het hele werelddeel ineens dacht "laten we nu naar het neoliberalisme schuiven"?
Maar hoe kunnen 'de rijken' het minste belasting betalen als de onderste helft effectief helemaal niks betaalt? En wie zijn dat, de rijken? Zijn dat mensen met een koopwoning die samen anderhalf keer modaal verdienen?quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:14 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Het cpb rapport van eerder dit jaar (Groeiende verschillen tussen huishoudens niet afgeremd door belastingstelsel) liet zien dat de ongelijkheid groeit omdat de rijksten de minste belasting betalen. Een conclusie van een ander onderzoek luidde dat toename van de ongelijkheid de kans dat een democratie verandert in een autocratie vergroot. Het komt dan ook niet uit de lucht vallen dat het populisme tegenwoordig zo welig tiert. Een ideologie die de democratische rechtsstaat eerder ziet als hinderlijk dan als iets om te verdedigen. In de jaren dat de toptarieven nog hoger lagen was het populisme dan ook marginaal.
quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:17 schreef TAmaru het volgende:
Belasting is sowieso diefstal. Dat de diefstal voor de topinkomens nu minder is dan in de jaren 70 is alleen maar een goede zaak. Echter: als de belasting nu 50% is, is dat nog steeds 50% te hoog
Deze post staat bol van het populismequote:Op dinsdag 1 september 2026 11:14 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Het cpb rapport van eerder dit jaar (Groeiende verschillen tussen huishoudens niet afgeremd door belastingstelsel) liet zien dat de ongelijkheid groeit omdat de rijksten de minste belasting betalen. Een conclusie van een ander onderzoek luidde dat toename van de ongelijkheid de kans dat een democratie verandert in een autocratie vergroot. Het komt dan ook niet uit de lucht vallen dat het populisme tegenwoordig zo welig tiert. Een ideologie die de democratische rechtsstaat eerder ziet als hinderlijk dan als iets om te verdedigen. In de jaren dat de toptarieven nog hoger lagen was het populisme dan ook marginaal.
Dat is helemaal niet naïef. Je moet voor de aardigheid eens kijken hoe het aantal ambtenaren blijft groeien (veel sneller dan het aantal inwoners). En dat is niet omdat de overheid steeds meer doet voor de inwoners. Nee, het serviceniveau gaat ieder jaar verder achteruit.quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:51 schreef CarbonC het volgende:
Daar krijg je ook veel voor terug. Het is naïef om te denken dat het allemaal veel goedkoper kan.
Nee, de rijksten betalen niet het minste belasting. Dat is een fabel.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:14 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Het cpb rapport van eerder dit jaar (Groeiende verschillen tussen huishoudens niet afgeremd door belastingstelsel) liet zien dat de ongelijkheid groeit omdat de rijksten de minste belasting betalen.
Het is de enige branche die zelf kan besluiten dat ze meer mensen aan gaan nemen zonder dat ze failliet gaan, hè.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet naïef. Je moet voor de aardigheid eens kijken hoe het aantal ambtenaren blijft groeien (veel sneller dan het aantal inwoners). En dat is niet omdat de overheid steeds meer doet voor de inwoners. Nee, het serviceniveau gaat ieder jaar verder achteruit.
Ok. Iedereen draagt 30.000 euro per maand af dan.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:02 schreef FlippingCoin het volgende:
Bondsrepubliek gooit ook inkomen en kapitaal door elkaar, maakt geen onderscheid daarin in zijn reactie. Laat goed zien hoe goed hij het thema snapt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, de rijksten betalen niet het minste belasting. Dat is een fabel.
Dat lijkt mij buitensporig veel hoe kom je in hemelsnaam bij dit bedrag.quote:Op dinsdag 1 september 2026 17:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ok. Iedereen draagt 30.000 euro per maand af dan.
weerzinwekkendquote:
Dit laat goed zien dat het overdelen een industrie is geworden van de overheid. Aan de ene kant betaalt iedereen veel belastingen en accijns, ook de lage docielen, en aan de andere kant is er een hele fabriek aan toeslagen, bijslagen, tegemoetkomingen, subsidies, aftrekposten, gelden en ander overheidsgeld.quote:
Het is nog een slag erger. Het zijn de ambtenaren die de politiek voorschotelen dat er meer regels nodig zijn en die regels zorgen weer voor meer ambtenaren. Kortom: ze profiteren zelf van hun adviezen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 17:18 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Het is de enige branche die zelf kan besluiten dat ze meer mensen aan gaan nemen zonder dat ze failliet gaan, hè.
Waarom bepaal jij dat dat buitensporig is? Als we toch lekker maar een of ander arbitrair bedrag moeten bedenken wat niets meer per se te maken heeft met iemands inkomen (zoals een percentage van inkomen dat doet) dan maken we van "nachtclub nederland" toch gewoon een premium nachtclub met een vast bedrag zo hoog dat alle plebs moeten oprotten en alleen alle mensen van het goede leven overblijven.quote:Op dinsdag 1 september 2026 17:30 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat lijkt mij buitensporig veel hoe kom je in hemelsnaam bij dit bedrag.
quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, de rijksten betalen niet het minste belasting. Dat is een fabel.
Kwats er hoeft geen arbitrair bedrag bedacht te worden. Er moet gehaald worden wat nodig is.quote:Op dinsdag 1 september 2026 17:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom bepaal jij dat dat buitensporig is? Als we toch lekker maar een of ander arbitrair bedrag moeten bedenken wat niets meer per se te maken heeft met iemands inkomen (zoals een percentage van inkomen dat doet) dan maken we van "nachtclub nederland" toch gewoon een premium nachtclub met een vast bedrag zo hoog dat alle plebs moeten oprotten en alleen alle mensen van het goede leven overblijven.
De laffer curve en stagflatie.quote:Op dinsdag 1 september 2026 08:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Maar waarom?
Het gebeurde in Europa continent-breed ongeveer tegelijk dat de belastingem fors omlaag gingen.
Kan me toch niet voorstellen dat men in het hele werelddeel ineens dacht "laten we nu naar het neoliberalisme schuiven"?
Geld van anderen uitgeven is altijd makkelijk he. Ze nemen steeds meer mensen aan, maar vooruitgang zit er niet in.quote:Op dinsdag 1 september 2026 17:18 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Het is de enige branche die zelf kan besluiten dat ze meer mensen aan gaan nemen zonder dat ze failliet gaan, hè.
Ik krijg eigenlijk nauwelijks nog iets 'gratis' van de overheid. Want ik betaal overal voor. Als ik op het gemeentehuis een papiertje nodig heb kost me dat 12 euro. Zwemmen in het gemeentelijk zwembad is ook 8 euro. De wegen worden uit de wegenbelasting betaald, riolering uit die belasting. Dus wat gebeurt er allemaal met IB en VRH? Dat is grotendeels gewoon herverdeling van geld.quote:Op dinsdag 1 september 2026 17:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit laat goed zien dat het overdelen een industrie is geworden van de overheid. Aan de ene kant betaalt iedereen veel belastingen en accijns, ook de lage docielen, en aan de andere kant is er een hele fabriek aan toeslagen, bijslagen, tegemoetkomingen, subsidies, aftrekposten, gelden en ander overheidsgeld.
Ik zeg het al jaren en blijf het zeggen, schaf dat hele apencircus zoveel mogelijk af, schaf alle toe en bijslagen, subsidies, aftrekposten, gelden, tegemoetkomingen ontheffingen af, en steek dat in lastenverlagingen op inkomen en indirecte lasten. Schop vervolgens alle aanvraagverwerkers, toekenners, controleurs, administrateurs, midden en hoge managers ervan uit, verkoop de kantoren. De besparing op de overhead is enorm. Steek ook dit geld in lastenverlaging. Verder bespaar je dan nog meer omdat fraude onmogelijk wordt en de opsporing van fraude met deze om en herverdeling onmogelijk wordt.
Maar dit gaat nooit gebeuren. Waarom niet
1. Ambtenaren snijden niet in eigen vlees en zij worden hier wegbezuinigd
2. Mensen menen er altijd meer uit te halen dan ze erin steken
3. Er zal een enorm wantrouwen zijn tegen dit idee omdat de overheid wel aan de ene kant bezuinigd, maar dat niet gelijk teruggeeft in lastenverlichtingen, overheden geven het geld dan gewoon aan wat anders uit, want budget budget.
4. Politici doen niets liever dan stemmen kopen met belastinggeld.
5. Partijen willen zich profileren, verzinnen een jankgeval en dat moet gerepareerd worden (hun achterban) anders blokkeren ze de coalitie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |