Die staan waarschijnlijk naast de Leopards ergens in een bos geparkeerdquote:Op zondag 30 augustus 2026 23:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat is er eigenlijk gebeurd met al die Marders, Strykers en dergelijk materieel? Nooit meer wat van gehoord.
Als je er een UGV van maakt wordt het wel een hele dure en opvallende..quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:05 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Later in het draadje
[ x ]
+
[ x ]
Ik denk dat het gros uitgebrand ergens op de steppe ligtquote:Op zondag 30 augustus 2026 23:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat is er eigenlijk gebeurd met al die Marders, Strykers en dergelijk materieel? Nooit meer wat van gehoord.
Misschien is dat niet altijd meer nodig als je die drones ver genoeg voor je kunt krijgen. En dan pak je gewoon een IFV om ze op hun drone-uitvalbasis te krijgen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:07 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Toch heb je iets nodig lijkt me om manschappen enigszins veilig in te vervoeren?
Overigens hebben houwitsers, wat toch een soort tank is maar dan zonder alle bescherming, wel degelijk nut.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:07 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Toch heb je iets nodig lijkt me om manschappen enigszins veilig in te vervoeren?
Een houwitser is geen soort tank maar een soort artilleriegeschutquote:Op zondag 30 augustus 2026 23:09 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Overigens hebben houwitsers, wat toch een soort tank is maar dan zonder alle bescherming, wel degelijk nut.
Een houwitser kan meerdere mortieren per minuut afvuren. En omdat de mortieren binnen komen vliegen is de impact groter dan als de mortier van onder een drone vandaan komt vallen.
Maar goed, het moet samenwerken met elkaar, je hebt wel coördinaten nodig voor een houwitser, doelen die bijvoorbeeld via drones verzameld worden.
Ik probeer het deze discussie in te krijgen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een houwitser is geen soort tank maar een soort artilleriegeschut
Om eerlijk te zijn ben ik ook niet praktisch opgeleid.quote:Een houwitser vuurt geen mortieren af maar granaten
Ik heb deze info van een reportage uit Oekraïne waarbij een drone-unit en een artillerie-eenheid gevolgd werden.quote:In principe maakt het bij een mortiergranaat niet zoveel uit of hij vanuit een mortier afgevuurd wordt of door een drone wordt losgelaten, de werking komt van het explosief aan boord
Dat laatste klopt.
Verder weet ik nagenoeg niks van artillerie, dus wil er ook niet zoveel over zeggen.
Rosomoks, Marders heb ik amper nog gezien, Bradles ook niet echt veel meer.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Hij heeft ook geweldige inzichten zoals deze:quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je hebt universele principes mbt oorlogsvoering en tijdelijke, tactische principes.
Tsun Tsu had het vaak over universele principes. Die blijven in principe ongewijzigd. Dat principe van die gouden brug, of je nu met pijl en boog vecht of met drones, de metafoor blijft prima toepasbaar. Juist daarom wordt Tsun Tsu na zo lange tijd nog steeds gelezen. Niet alleen in het leger.
Klopt als een bus natuurlijk. Net zoals nog een paar andere teksten die zo als horoscoop kunnen dienen.quote:“There is no instance of a nation benefitting from prolonged warfare.”
of deze topperquote:Appear weak when you are strong, and strong when you are weak
Maar laten we het niet dogmatisch beschouwen.quote:If you sit by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.
Dus een gouden brug is niet altijd de enige juiste manier voor een overwinning. Het ligt er een beetje aan.quote:Water shapes its course according to the nature of the ground over which it flows; the soldier works out his victory in relation to the foe he is facing
quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik probeer het deze discussie in te krijgen.
[..]
Om eerlijk te zijn ben ik ook niet praktisch opgeleid.
[..]
Ik heb deze info van een reportage uit Oekraïne waarbij een drone-unit en een artillerie-eenheid gevolgd werden.
In de beeldvorming is het soms alsof drones de toekomst zijn en oude technologieën niet meer nodig zijn. Maar de houwitser was nog erg belangrijk.
Ja tuurlijk voor enkel vervoer is het soweiso handig om IFVs of andere APCs te gebruiken.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien is dat niet altijd meer nodig als je die drones ver genoeg voor je kunt krijgen. En dan pak je gewoon een IFV om ze op hun drone-uitvalbasis te krijgen.
Ja, ik zou ook niet weten hoe een doorbraak zonder tanks eruit ziet. Maar op het huidige gevechtsveld ook niet hoe het er met tanks uitziet. Want die worden uitgeschakeld voordat ze kunnen inbreken.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:20 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ja tuurlijk voor enkel vervoer is het soweiso handig om IFVs of andere APCs te gebruiken.
Bedoel meer als "we" zelf ergens een doorbraak willen forceren mocht zo een scenario zich voordoen, is de tank voor een grondoorlog nog steeds een formidabel wapen die niet door heel veel andere alternatieven te vervangen is?
Welke tanks gaat ons nieuwe tankbataljon eigenlijk gebruiken?
De tank kan een belangrijke rol vervullen, maar het is wel belangrijk om dronebescherming op orde te hebben.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:20 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ja tuurlijk voor enkel vervoer is het soweiso handig om IFVs of andere APCs te gebruiken.
Bedoel meer als "we" zelf ergens een doorbraak willen forceren mocht zo een scenario zich voordoen, is de tank voor een grondoorlog nog steeds een formidabel wapen die niet door heel veel andere alternatieven te vervangen is?
Welke tanks gaat ons nieuwe tankbataljon eigenlijk gebruiken?
Klopt. Misschien is de oplossing wel tanks met een soort mini-goalkeeper om drones uit te schakelen op korte afstand.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De tank kan een belangrijke rol vervullen, maar het is wel belangrijk om dronebescherming op orde te hebben.
En wij zeggen nog altijd: Panzer fahren wie Wasser fliesst.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:16 schreef Adames het volgende:
Water shapes its course according to the nature of the ground over which it flows; the soldier works out his victory in relation to the foe he is facing
Voor die taak van recon drones hadden wij altijd de Forward Observer. Die geef je nu dus een drone ipv een verrekijker.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:23 schreef skysherrif het volgende:
Ben ook wel benieuwd of wij onze structuren van ons leger bijv. aanpassen naar structuren lijkt op die van Rusland en Oekraine gebaseerd op hun oorlog of iig inspiratie uit nemen.
Elk artilleriebatajon heeft daar ook meerdere droneteams. 1 team met interceptdrones om vijandeljke uit de lucht te schieten, 1 team met offensieve drones die het overnemen als de kans op "counterfire" te groot is om de positie van het artillerigecshut weg te geven en een team met recon drones voor live info naar de howitzer.
Alleen jammer dat die dekselse Oekraïense modderherfst er weer aan komt dan.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
En wij zeggen nog altijd: Panzer fahren wie Wasser fliesst.
Ik vraag me af of er nog mensen in leven zijn die dit nu voor de 5e keer meemaken. Statistisch gezien moeten dat er nog wel enkele tientallen zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:30 schreef Adames het volgende:
[..]
Alleen jammer dat die dekselse Oekraïense modderherfst er weer aan komt dan.
Ik vond het wel interessant om een uitgebreider verslag te lezen van de Russische tank push van een maand geleden bij noordoost pokrovsk.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Misschien is de oplossing wel tanks met een soort mini-goalkeeper om drones uit te schakelen op korte afstand.
Ligt er geheel aan waar je je in Oekraïne of op het front bevindt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vraag me af of er nog mensen in leven zijn die dit nu voor de 5e keer meemaken. Statistisch gezien moeten dat er nog wel enkele tientallen zijn.
Ja, bedoel natuurlijk frontsoldaten. En die zullen toch ook wel roteren over sectoren?quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ligt er geheel aan waar je je in Oekraïne of op het front bevindt.
Of weer een andere mobiele rol.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. Misschien is de oplossing wel tanks met een soort mini-goalkeeper om drones uit te schakelen op korte afstand.
er liggen ok al heel wat Russen in Oekraine waar de wormen nu door het restant van de neus naar buiten kruipenquote:Op zondag 30 augustus 2026 23:30 schreef Adames het volgende:
[..]
Alleen jammer dat die dekselse Oekraïense modderherfst er weer aan komt dan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |