abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221691459
Aan kunnen lezen, schrijven en rekenen hebben leerlingen toch niets in het echte leven? Dat vertellen de onderwijzers de leerlingen echter niet want dan zouden ze minder inkomsten krijgen.
pi_221691463
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:29 schreef ToT het volgende:

[..]
Kinderen die vroeger de studiepikken van de klas zaten te treiteren, zouden vandaag de dag zelf als studiepik gezien worden.
Als je meer trage leerlingen hebt krijg je ook meer een onderlinge cultuur waarin het goed kunnen leren ongewenst is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:27:34 #78
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221691493
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:10 schreef ootjekatootje het volgende:
Mijn dochter (4vwo) kreeg vorige week de boekenlijst. Allemaal boeken over migratie geschreven door nieuwe Nederlanders…

Bizar. Weg met de Nederlandse literatuur, weg met de Nederlandse geschiedenis.
Haha je spreekt jezelf tegen :')

quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:33 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dit, helemaal niks.

Een boek van Adriaan van Dis staat er wel op, over een hond.
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:28:22 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221691497
quote:
2s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:16 schreef Jippie het volgende:

[..]
Serieus? Ook bezwaar tegen een vrouwelijke moderator die buiten de gezinssituatie jouw posts modereer?
Nee hoor, want ik vind dat jij dat best wel goed doet.
The End Times are wild
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:29:19 #80
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221691505
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:27 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Haha je spreekt jezelf tegen :')
[..]

Van Dis was ook een migrant en nieuwe Nederlander.

Edit: oh nee toch niet, zijn ouders wel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:30:32 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221691510
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:19 schreef torentje het volgende:
Aan kunnen lezen, schrijven en rekenen hebben leerlingen toch niets in het echte leven? Dat vertellen de onderwijzers de leerlingen echter niet want dan zouden ze minder inkomsten krijgen.
Eindelijk iemand die durft te zeggen hoe de vork aan de steel zit
The End Times are wild
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:31:27 #82
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221691516
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Als je meer trage leerlingen hebt krijg je ook meer een onderlinge cultuur waarin het goed kunnen leren ongewenst is.
"Dus jij vindt jezelf zo slim?"

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:32:48 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221691520
In de 17e eeuw klaagden ze ook al dat de jeugd steeds minder kon. De boosdoener was nieuwe technologie: de boekdrukkunst :')

quote:
Schoolmeesters bezorgd over afnemende schrijfkunst onder jeugd

AMSTERDAM, 12 november 1637 – Verscheidene schrijfmeesters uit Holland waarschuwen dat de vaardigheid in het schoonschrijven onder jonge leerlingen merkbaar achteruitgaat. Vooral de beheersing van de Italiaansche hand en het zorgvuldig vormen van kapitalen zouden te wensen overlaten.

Volgens de meesters besteden leerlingen minder tijd aan het oefenen met pen en inkt dan een generatie geleden. Waar scholieren vroeger lange teksten overschreven om een vaste hand te verkrijgen, zouden zij tegenwoordig te snel tevreden zijn met letters die weliswaar leesbaar, maar weinig sierlijk zijn.

„Een jongeling acht zijn schrift tegenwoordig goed genoeg wanneer een ander het slechts verstaan kan,” zegt de Amsterdamse schrijfmeester Pieter Claesz. van der Meer. „Doch schrijven is niet enkel het stellen van woorden. Een welgevormde letter getuigt van oefening, orde en geduld.”

Ook het gebruik van gedrukte boeken wordt door sommige meesters als oorzaak genoemd.

Sinds boeken en geschriften in steeds grotere aantallen van de drukpers komen, hoeven leerlingen aanzienlijk minder teksten met de hand over te schrijven. Volgens Van der Meer dreigt daardoor een vaardigheid verloren te gaan die voor kooplieden, klerken en bestuurders onmisbaar is.

„Men geeft een kind een gedrukt boek en meent dat het daarmee geleerd wordt,” zegt hij. „Het oog leest de letter, doch de hand leert haar niet meer maken.”

Vooral onder kooplieden bestaan hierover zorgen. Een duidelijke en geoefende schrijfhand is noodzakelijk voor het bijhouden van rekeningen, het opstellen van contracten en de correspondentie met handelshuizen in andere landen. Een verkeerd gevormde letter of een onduidelijk cijfer kan daarbij kostbare vergissingen veroorzaken.

Schrijfmeesters wijzen daarom op werken als Spieghel der Schrijfkonste, waarin verschillende schrijfwijzen en de juiste vorming der letters worden voorgedaan. Zulke exemplaarboeken worden op scholen gebruikt om leerlingen door herhaald naschrijven een vaste en sierlijke hand aan te leren.

Toch zouden steeds minder leerlingen bereid zijn die oefening langdurig vol te houden.

„Zij verlangen spoedig te schrijven en veel te schrijven,” aldus Van der Meer. „Maar zij willen niet eerst leren schoon te schrijven.”

Niet alle onderwijzers delen de sombere verwachting. Sommigen menen dat de drukpers juist meer boeken beschikbaar maakt en daardoor meer kinderen met geschreven taal in aanraking komen. Dat leerlingen minder kalligrafisch schrijven, zou volgens hen niet betekenen dat zij minder geleerd zijn.

Van der Meer is daarvan niet overtuigd.

„Wat zal er van onze brieven, registers en koopmansboeken worden wanneer ieder schrijft naar eigen gemak?” vraagt hij. „Indien deze gewoonte voortduurt, vrees ik dat men binnen honderd jaren nauwelijks nog waarde zal hechten aan een goede hand.”

Volgens de schrijfmeester ligt de oplossing bij strengere oefening op school: dagelijks schrijven, het nauwkeurig kopiëren van voorbeelden en geen bevordering voordat een leerling de voornaamste handen behoorlijk beheerst.

„De drukpers is een nuttig werktuig,” besluit hij. „Maar zij behoort de pen te dienen, niet haar te vervangen.”
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 30 augustus 2026 @ 13:32:59 #84
485843 crew  Jippie
pi_221691523
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee hoor, want ik vind dat jij dat best wel goed doet.
Dat is dan in contradictie met de uitspraak waar ik op reageerde. Dan zal je mij vast als een manwijf zien :7
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:33:50 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221691529
quote:
2s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:32 schreef Jippie het volgende:

[..]
Dat is dan in contradictie met de uitspraak waar ik op reageerde. Dan zal je mij vast als een manwijf zien :7
Nee. Zeker niet
The End Times are wild
  zondag 30 augustus 2026 @ 13:34:17 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221691533
Eigenlijk denk ik zelfs dat juist vrouwen vaak over de eigenschappen beschikken om een goede moderator te zijn
The End Times are wild
pi_221691551
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:29 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Van Dis was ook een migrant en nieuwe Nederlander.

Edit: oh nee toch niet, zijn ouders wel.
En in dat boek hebben ze het ook over vluchtelingen.
pi_221692079
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 13:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Eindelijk iemand die durft te zeggen hoe de vork aan de steel zit
De onderwijzers willen dat echter in de doofpot, omdat zij dan minder inkomsten zouden krijgen.
pi_221692355
quote:
Regiolock? Ik kan 'm niet vinden op Apple TV.

Maar goed, wel net een Duitse DVD box gehaald met Engelse audiotrack (met de ongecensureerde content als ik de reviews moet geloven) die ik ga rippen naar mijn NAS, hoop leuke sci-fi die ik me herinner blijkt namelijk van die serie te zijn dus ga die een keer helemaal kijken :D
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zondag 30 augustus 2026 @ 15:49:10 #90
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221693607
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:10 schreef ootjekatootje het volgende:
Mijn dochter (4vwo) kreeg vorige week de boekenlijst. Allemaal boeken over migratie geschreven door nieuwe Nederlanders…

Bizar. Weg met de Nederlandse literatuur, weg met de Nederlandse geschiedenis.
Heb je ook een afbeelding of de precieze lijst?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 30 augustus 2026 @ 15:57:10 #91
56749 BlaZ
pi_221693716
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
https://www.jeugdbiblioth(...)aar/alle-boeken.html

Dit zijn boeken van de boekenlijst. Veel verschillende schrijvers en onderwerpen.
Wel weer een typische lijst om met name de jongens een hekel aan het lezen te geven.
  zondag 30 augustus 2026 @ 16:01:13 #92
56749 BlaZ
pi_221693773
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 12:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Mijn dochter loopt stage voor de PABO in een klas waar ook een Down-syndroompersoon zit. Daar gaat een onevenredig deel van de aandacht van de leerkracht naar toe. Dat betekent automatisch dat die aandacht dus niet naar de andere kinderen gaat. Om één toch eerlijk gezegd kansloos iemand gezellig 'mee te laten doen' wordt dus een hele klas opgeofferd. Voor de 25% beste leerlingen kan dat niet zoveel kwaad, voor de 25% die aan de onderkant zit juist wel. Stoppen met dat soort politiek-correcte onzin
Dit soort problematiek lost zich vanzelf op in de vorm van privéscholen als het te erg uit de hand loopt.
  zondag 30 augustus 2026 @ 16:03:45 #93
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221693824
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:16 schreef Jahr00n het volgende:
Als je mensen met een iq ver beneden gemiddeld binnen haalt moet je natuurlijk niet raar staan te kijken als het gemiddelde iq daalt.
Dat is natuurlijk het belangrijkste fundamentele probleem. Daarnaast worden kernvakken verwaterd door gebrek aan gedegen vakmanschap (zeker op roc's en categoriale vmbo's in achterstandswijken).
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 30 augustus 2026 @ 16:05:02 #94
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221693842
Het wordt wel irritant dat er blijkbaar honderden beleidsambtenaren zijn met hoge salarisschalen die om de 3 jaar van die nota's schrijven met wat er wel of niet moet gebeuren. Dat is niet nodig. Die mensen zoeken wij niet.

Beter ga je gewoon docenten periodiek na- en bijscholen in hun kernvak. Niet punitief, maar puur om het niveau hoog te houden en daar waar docenten underperformen dat op te krikken.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  zondag 30 augustus 2026 @ 16:07:49 #95
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221693876
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 16:01 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit soort problematiek lost zich vanzelf op in de vorm van privéscholen als het te erg uit de hand loopt.
En dat is ook ongewenst.
  zondag 30 augustus 2026 @ 16:20:11 #96
56749 BlaZ
pi_221693989
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2026 16:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En dat is ook ongewenst.
Dat dacht ik vroeger ook. Hier aan de overkant van de Atlantische oceaan heb ik de vrijheid om te kunnen kiezen voor een school en onderwijssysteem toch wel leren appreciëren.
pi_221694007
quote:

[..]
En dat is ook ongewenst.
Voor wie precies? Het is echt een verademing om je kinderen een woon, leef en leeromgeving te kunnen bieden zonder gedegenereerd tuig.
pi_221694014
quote:

[..]
En dat is ook ongewenst.
Hoezo? Als ouder betaal je toch graag wat extra's als je daarmee je kind goed onderwijs kan bieden?
  Moderator zondag 30 augustus 2026 @ 16:24:02 #99
5428 crew  miss_sly
pi_221694027
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 15:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wel weer een typische lijst om met name de jongens een hekel aan het lezen te geven.
Tja, van verplicht lezen krijgt vrijwel niemand zin in lezen. Vraag is hoe je het leesniveau opkrikt zonder verplicht lezen, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221694031
Erfenisje van het coronabeleid alsook structurele bezuinigingen op onderwijs. Komt niet meer goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')