abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 26 augustus 2026 @ 14:31:42 #1
485843 crew  Jippie
pi_221659254
Nederland onderzoekt de invoer van een wet naar Engels voorbeeld die het gewelddadige verleden van een partner inzichtelijk maakt. De Engelse wet, Clare's Law, bestaat sinds 2014 en geeft partners en naasten het recht om bij de politie na te gaan of iemand een strafblad heeft voor geweld. Minister Van Weel van Justitie en Veiligheid liet Nederlandse juristen onderzoeken of een Nederlandse variant van Clare's Law mogelijk is.

Clare's Law is vernoemd naar de Britse Clare Wood, die in 2009 door haar ex-partner George Appleton werd vermoord. De politie kende zijn gewelddadige verleden en strafblad, maar Clare wist daar niets van.

Clare en George hadden enkele maanden een relatie, die ze in oktober 2008 beëindigde vanwege zijn dwingende gedrag en zijn ontrouw. Daarna werd George steeds gewelddadiger: Clare deed meerdere aangiften tegen hem wegens intimidatie, vandalisme, doodsbedreigingen en seksuele aanranding waar de politie niets mee deed. Kort voor haar dood werd George gearresteerd nadat hij haar voordeur had ingetrapt en had geprobeerd haar te verkrachten.

Op 2 februari 2009 werd Clare dood aangetroffen in haar woning; ze was gewurgd en in brand gestoken. Na een zoektocht werd het lichaam van George zes dagen later gevonden, hij had zichzelf opgehangen in een leegstaand café — vastgesteld als zelfmoord.

EenVandaag-journalist Fannie Tijmstra sprak in Engeland met de dochter van Clare, die tien jaar oud was toen haar moeder werd vermoord. Volgens de dochter was Clare erg bang voor George en deed ze meerdere keren aangifte van mishandeling, maar stuurde de politie haar telkens weg.

Strafblad bleef verborgen voor slachtoffer

Clare wist alleen dat George een strafblad had voor verkeersovertredingen. In werkelijkheid had George meerdere vrouwen bedreigd en aangevallen, een gebiedsverbod gekregen en jarenlang vastgezeten voor de gijzeling van een vrouw met een mes. Met Clare's Law worden partners wél over zo'n gewelddadig verleden geïnformeerd.

Volgens haar dochter had de wet Clare's leven mogelijk kunnen redden. Als ze het gevaar had gekend, was ze wellicht ondergedoken of verhuisd, aldus Tijmstra.

Nederland loopt achter op rest van Europa

Barbara Godwaldt verloor haar zus in 2020 aan femicide en pleit voor de wet. Volgens haar was er destijds nauwelijks een aanpak tegen femicide in Nederland en loopt het land achter op de rest van Europa. Ze werkt inmiddels met bijna-slachtoffers van femicide en slachtoffers van huiselijk geweld.

Achteraf herkende Godwaldt bij haar zus bekende signalen: isolatie, vernedering, niet-fatale verwurging en het mishandelen van huisdieren. Ook het verleden van de pleger kan volgens haar een duidelijke waarschuwing zijn.

Politiek initiatief in Tweede Kamer

Drie partijen — D66, GroenLinks-PvdA en de VVD — namen het initiatief voor een Nederlandse versie van Clare's Law. In Nederland gaat het wetsvoorstel om het voorkomen van situaties waarin mensen onbewust in een gewelddadige relatie terechtkomen met iemand die eerder betrokken was bij ernstig huiselijk geweld. Justitieminister Van Weel noemde de aanpak van femicide een prioriteit, mede omdat er jaarlijks 1,3 miljoen meldingen zijn van vrouwen die slachtoffer zijn van geweld.

Clare's Law bestaat in het Verenigd Koninkrijk uit twee onderdelen: een 'recht om te vragen' (burgers, waaronder partners, kunnen bij de politie informatie opvragen over een mogelijke dader) en een 'recht om te weten' (de politie kan die informatie ook uit eigen initiatief openbaar maken).

De regeling werd in 2014 voor het eerst ingevoerd in Engeland en Wales, en is sindsdien in verschillende vormen overgenomen of voorgesteld in andere delen van het VK, Australië en Canada. Ondanks de naam is het niet per se een wet in formele zin — vaak wordt het juist geïmplementeerd als beleidsdocument of richtlijn voor politiekorpsen.

Bron en poll

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 26-08-2026 19:04:26 ]
  woensdag 26 augustus 2026 @ 14:34:31 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221659281
Prima toch. Eventueel met toestemming van de desbetreffende persoon. Mag niet? Nou, dan weet je ook prima dat je hem/haar ontwijken moet :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 26 augustus 2026 @ 14:37:34 #3
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221659302
Ga nou godverdomme eens aan het werk joh ipv iedere keer weer nieuwe onzin waar over gedebatteerd gaat worden maar waarvan je nu al weet dat het niks op gaat leveren
pi_221659317
Geldt dit inzicht alleen voor geweldsmisdrijven of voor alle veroordelingen die iemand heeft gehad?

Leuk middel ook voor journalisten die eens diep willen graven bij personen van interesse..
pi_221659332
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:34 schreef Dven het volgende:
Prima toch. Eventueel met toestemming van de desbetreffende persoon. Mag niet? Nou, dan weet je ook prima dat je hem/haar ontwijken moet :)
Ik begrijp het idee erachter wel, maar zou me er toch wat gewantrouwd door voelen. Een beetje als een partner die in je telefoon wilt kijken. Daar staat niet geks in, maar het feit dat iemand dat uberhaupt zou willen is toch een signaal dat diegene je blijkbaar niet voldoende vertrouwt. Ook daar kun je conclusies uit trekken.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 14:44:17 #6
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221659334
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:37 schreef the-eye het volgende:
Ga nou godverdomme eens aan het werk joh ipv iedere keer weer nieuwe onzin waar over gedebatteerd gaat worden maar waarvan je nu al weet dat het niks op gaat leveren
Onzin?

Wekelijks komen berichten voorbij van vrouwen die door hun (ex) partner om het leven zijn gebracht.

Zeg dat eens tegen hun vrienden en familie. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221659336
Dat lijkt me toch wel behoorlijk lastig om dat in Nederland te regelen in verband met de privacy wetten. Verwacht niet dat dit mogelijk is in NL zonder dat de persoon in kwestie er toestemming voor geeft of er vanaf weet.

Daarnaast vraag me eigenlijk ook af wat het nut hiervan is. Die gewelddadige mannetjes zijn over het algemeen niet zo gediend van een nee. Dan vraag je zijn strafblad op, kom je er achter dat je hem moet vermijden en dan nemen we aan dat hij zich daar aan houdt?

Het probleem lijkt me eerder te zijn dat de politie over het algemeen pas in mag grijpen na het feit. Die vrouw in kwestie heeft ook meerdere keren aangifte gedaan en ondanks dat de politie wist dat hij wel een strafblad heeft deden ze, of konden ze, er niets mee. Dat lijkt me het probleem te zijn wat je moet oplossen, dat doet dit niet.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 14:46:31 #8
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_221659354
Waarom niet alle moord verbieden?
  woensdag 26 augustus 2026 @ 14:47:14 #9
438527 MissButterflyy
pi_221659359
De topictitel is inderdaad een beetje vreemd.
pi_221659417
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:44 schreef Timwonnacott het volgende:
Dat lijkt me toch wel behoorlijk lastig om dat in Nederland te regelen in verband met de privacy wetten. Verwacht niet dat dit mogelijk is in NL zonder dat de persoon in kwestie er toestemming voor geeft of er vanaf weet.

Daarnaast vraag me eigenlijk ook af wat het nut hiervan is. Die gewelddadige mannetjes zijn over het algemeen niet zo gediend van een nee. Dan vraag je zijn strafblad op, kom je er achter dat je hem moet vermijden en dan nemen we aan dat hij zich daar aan houdt?

Het probleem lijkt me eerder te zijn dat de politie over het algemeen pas in mag grijpen na het feit. Die vrouw in kwestie heeft ook meerdere keren aangifte gedaan en ondanks dat de politie wist dat hij wel een strafblad heeft deden ze, of konden ze, er niets mee. Dat lijkt me het probleem te zijn wat je moet oplossen, dat doet dit niet.
Nederland is helemaal doorgeslagen met privacy wetten. Dieptepunt dat we niet eens mobiels mogen nakijken van mensen uit terroristische gebieden. Gaat nergens meer over.

Prima idee dit verder, als je niks te verbergen hebt tenminste.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 14:54:24 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221659425
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik begrijp het idee erachter wel, maar zou me er toch wat gewantrouwd door voelen. Een beetje als een partner die in je telefoon wilt kijken. Daar staat niet geks in, maar het feit dat iemand dat uberhaupt zou willen is toch een signaal dat diegene je blijkbaar niet voldoende vertrouwt. Ook daar kun je conclusies uit trekken.
Ik zie wel een verschil tussen in iemand zijn of haar telefoon willen kijken of een check of je niet per ongeluk met een psychopaat te maken hebt :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_221659532
Ja, ik ben gevoelsmatig ook wel voor natuurlijk, maar hoe zit het dan met:

Strafrechtelijke rehabilitatie geeft mensen die een strafbaar feit hebben gepleegd de kans om hun juridische status te herstellen. Zo kunnen ze weer volledig meedoen in de samenleving. Dit proces kan het strafblad wissen en juridische obstakels voor werk, opleiding of andere kansen

Op deze manier maak je een uitzondering voor 1 specifieke situatie waarbij je eigenlijk nooit "vergeven" kan worden voor een fout in het verleden. En dat is vele gevallen wellicht "terecht, moet je je poten maar thuishouden" maar geldt dat niet gewoon voor al het geweld en moorden?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_221659633
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:54 schreef Dven het volgende:

[..]
Ik zie wel een verschil tussen in iemand zijn of haar telefoon willen kijken of een check of je niet per ongeluk met een psychopaat te maken hebt :)
Het ergste is dat je dat niet altijd kunt zien.
pi_221659723
quote:
5s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:58 schreef HeatWave het volgende:
Ja, ik ben gevoelsmatig ook wel voor natuurlijk, maar hoe zit het dan met:

Strafrechtelijke rehabilitatie geeft mensen die een strafbaar feit hebben gepleegd de kans om hun juridische status te herstellen. Zo kunnen ze weer volledig meedoen in de samenleving. Dit proces kan het strafblad wissen en juridische obstakels voor werk, opleiding of andere kansen

Op deze manier maak je een uitzondering voor 1 specifieke situatie waarbij je eigenlijk nooit "vergeven" kan worden voor een fout in het verleden. En dat is vele gevallen wellicht "terecht, moet je je poten maar thuishouden" maar geldt dat niet gewoon voor al het geweld en moorden?
Rehabilitatie betekent ook dat je je verleden onder ogen ziet en daarover eerlijk bent richting je huidige partner. Dan zal informatie vanuit de politie ook niet nieuw zijn.

Ik verwacht ook dat je dit als vrouw alleen gaat gebruiken als je je toch al niet veilig voelt. Het is best een drempel om naar de politie te stappen en daar met een agent in gesprek te moeten over je relatie. Dat doe je alleen als je toch al een onderbuikgevoel hebt dat er iets niet pluis is.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 15:12:25 #15
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_221659754
Ze was al bang en was al bij de politie geweest voor mishandelingen. Dan was ze toch al op de hoogte van het gevaar van die vent, had het wat uitgemaakt als ze wist dat hij een relevant strafblad had?
  woensdag 26 augustus 2026 @ 15:25:44 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221659832
quote:
80s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 15:12 schreef Mano_ het volgende:
Ze was al bang en was al bij de politie geweest voor mishandelingen. Dan was ze toch al op de hoogte van het gevaar van die vent, had het wat uitgemaakt als ze wist dat hij een relevant strafblad had?
Klinkt meer als een symboolmaatregel, zolang justitie stalkers keer op keer op hun blauwe ogen gelooft lost het namelijk niets op.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221659849
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Het kan zijn dat iemand in het verleden erg mishandeld is en daarom achterdochtig of angstig is in een nieuwe relatie, maar dat zou ik zo ongeveer het enige geldige excuus vinden om zo in je leven te gaan zitten graven.
pi_221659856
Ik sta hier een beetje dubbel in. Enerzijds vind ik dat de staat het geweldsmonopolie heeft maar niet het monopolie op een moreel oordeel over iemands gedrag, en alle rechtszaken zijn in beginsel openbaar. Als wij een veroordeelde sociaal uit willen sluiten dan is dat onze keuze, daar mag een rechter of de staat niet voor gaan liggen, zoals wij niet het recht hebben iemand op te sluiten want dat hoort bij het geweldsmonopolie.

Anderzijds heb ik ook wat moeite met een overheidstaak in partnerkeuze. Dus ik zou zeggen hou gewoon de openbaarheid van het strafproces in ere, laat de samenleving weten wat iemand gedaan heeft. Hoezo heeft een dader het recht om vergeten te worden? Als het niet geweten is kan hij ook niet vergeven worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221659864
quote:
80s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 15:12 schreef Mano_ het volgende:
Als in elkaar gebeukt worden en half gewurgd worden niet al een klein signaaltje is dat er iets mis is in de relatie.....
Geen victim blaming, maar wat is dan de toegevoegde waarde van iemands strafblad te weten?
  woensdag 26 augustus 2026 @ 15:31:47 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221659872
Daders moeten gewoon publiekelijk en de schandpaal en alle data van misdrijven moet ten alle tijde publiekelijk beschikbaar zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Moderator woensdag 26 augustus 2026 @ 15:32:40 #21
451823 crew  Plompzakker
Met het ov reizen :')
pi_221659877
quote:
Kort voor haar dood was hij al gearresteerd nadat hij haar voordeur had ingetrapt en had geprobeerd haar te verkrachten. Maar de politie greep niet in.
Dit klinkt anders wel als ingrijpen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_221659881
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:46 schreef butz0rs het volgende:
Waarom niet alle moord verbieden?
Dat is al verboden. Het gaat hier om een wet waarbij burgers dus inzicht kunnen krijgen in het strafblad van partners.
pi_221659908
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 15:28 schreef ToT het volgende:

[..]
Het kan zijn dat iemand in het verleden erg mishandeld is en daarom achterdochtig of angstig is in een nieuwe relatie, maar dat zou ik zo ongeveer het enige geldige excuus vinden om zo in je leven te gaan zitten graven.
Ja uiteraard, maar aan de andere kant: accepteren "we" het van iemand dat diegene in priveberichten wil loeren, de partner ook op het werk wil kunnen controleren, enzovoort omdat die in een eerdere relatie bedrogen is? Naar ik meen wordt dat hier zelden als acceptabel excuus voor een dergelijke controledrang gezien.
pi_221660273
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 15:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja uiteraard, maar aan de andere kant: accepteren "we" het van iemand dat diegene in priveberichten wil loeren, de partner ook op het werk wil kunnen controleren, enzovoort omdat die in een eerdere relatie bedrogen is? Naar ik meen wordt dat hier zelden als acceptabel excuus voor een dergelijke controledrang gezien.
Ook weer waar. :Y Dat accepteer ik ook absoluut niet.
  Spellchecker woensdag 26 augustus 2026 @ 16:25:42 #25
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221660345
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 15:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Nee idd.
Ik moet ineens denken aan een heleboel topics in R&P.
Mijn vriend/vriendin had zijn/haar telefoon beneden op tafel laten liggen en ging douchen.
Ik hoorde een *pling* en zag een bericht van ...
pi_221660348
quote:
accepteren "we" het van iemand dat diegene in priveberichten wil loeren, de partner ook op het werk wil kunnen controleren, enzovoort omdat die in een eerdere relatie bedrogen is?
Onder geen enkele voorwaarde.
pi_221660355
Goed plan.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221660483
Hoe toets je dan of iemand partner is? Omdat het zo is opgeven bij de jaarlijkse belastingaangifte :? Of ben je dan alleen partner als je getrouwd bent, een samenlevingscontract hebt of een geregistreerd partnerschap?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 26 augustus 2026 @ 17:04:31 #29
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_221660548
Denk dat het niks uitmaakt. Als je eenmaal wil gaan wroeten in iemands verleden ben je er al te diep in, tegen die tijd heeft hij al de macht en loop je gevaar als je weg wil
Te vaak lezen we nog dat 'de politie niet ingreep ', dat kan ook pas als er iets gebeurd is :')
pi_221660608
:')
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
pi_221660637
Ik wil strafblad van Hugo opvragen
pi_221660771
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:44 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Onzin?

Wekelijks komen berichten voorbij van vrouwen die door hun (ex) partner om het leven zijn gebracht.

Dat is lastig als je geen Arabisch spreekt.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 17:52:07 #33
438527 MissButterflyy
pi_221660963
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 17:29 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dat is lastig als je geen Arabisch spreekt.
Er is geen enkel verband dat het alleen in bepaalde culturen voorkomt.
Het komt bij alle culturen voor, en alle lagen van de bevolking.

En deze discussie wil ik ook helemaal niet voeren.
Het zijn altijd dezelfde types die met de vinger wijzen naar andere culturen en in andere topics hun vrouwenhaat spuien.
Ze moeten eens in de spiegel kijken.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 17:55:52 #34
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221660991
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:44 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Onzin?

Ik vermoed toch dat er op het strafblad van deze daders geen moord te vinden was.....
en op het moment dat iemand een relatie heeft met iemand met een strafblad waar huiselijk geweld op staat, is het te laat om op de schreden terug te keren want dat zal nu juist de boel triggeren

[ Bericht 11% gewijzigd door the-eye op 26-08-2026 18:00:54 ]
pi_221661043
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 17:52 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Er is geen enkel verband dat het alleen in bepaalde culturen voorkomt.
Het komt bij alle culturen voor, en alle lagen van de bevolking.
Niet in mijn cultuur.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:02:51 #36
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221661052
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 16:54 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Hoe toets je dan of iemand partner is? Omdat het zo is opgeven bij de jaarlijkse belastingaangifte :? Of ben je dan alleen partner als je getrouwd bent, een samenlevingscontract hebt of een geregistreerd partnerschap?
Ja dit vraag ik me ook af. Zelf zou ik het namelijk dan wel willen opvragen bij elke man die ik begin te daten. Dan kun je zo'n hele situatie, waar je meestal per ongeluk en langzaam in terecht komt, voorkomen. Maar ben je dan al partner?
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:03:48 #37
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221661061
quote:
2s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:31 schreef Jippie het volgende:
Maar de politie greep niet in
Ik zou daar eerst maar iets aan doen voordat we gaan praten over strafdossiers op straat gooien
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:08:02 #38
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221661139
Hoewel ik volledig voor het recht om te weten ben (waarin ik blijkbaar van alles en iedereen afwijk) vind ik dit toch wel te ver gaan. Het hele idee is toch juist dat als je de straf hebt uitgezeten, je toch weer een nieuwe kans krijgt? Straf ze dan zwaarder als de indruk bestaat dat de recidive hoog is en diegene er niets van heeft geleerd.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221661160
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Hoewel ik volledig voor het recht om te weten ben (waarin ik blijkbaar van alles en iedereen afwijk) vind ik dit toch wel te ver gaan. Het hele idee is toch juist dat als je de straf hebt uitgezeten, je toch weer een nieuwe kans krijgt? Straf ze dan langer als de indruk bestaat dat de recidive hoog is en diegene er niets van heeft geleerd.
Dat is niet echt hoe het werkt. Daar hebben we in Nederland bijvoorbeeld de VOG voor om aan te tonen dat jij geen verleden hebt van bijvoorbeeld financiële of zedendelicten waardoor jij ongeschikt bent om een bepaalde functie uit te oefenen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:18:13 #40
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221661260
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:09 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat is niet echt hoe het werkt. Daar hebben we in Nederland bijvoorbeeld de VOG voor om aan te tonen dat jij geen verleden hebt van bijvoorbeeld financiële of zedendelicten waardoor jij ongeschikt bent om een bepaalde functie uit te oefenen.
Maar die kunnen (of mogen) ook niet onbeperkt terugkijken. Is maximaal 5 jaar geloof ik.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221661345
Bizar
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:36:32 #42
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221661411
Ja, en wie heeft er dan precies inzicht?

Clare's Law bestaat in het Verenigd Koninkrijk uit twee onderdelen: een 'recht om te vragen' (burgers, waaronder partners, kunnen bij de politie informatie opvragen over een mogelijke dader)

Als ik dit lees dan kan buurvrouw Ria de dossiers ook af voor haar dagelijkse juice. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Weer zo'n Trojaans paard onder de noemer veiligheid.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221661437
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:36 schreef inslagenreuring het volgende:
Ja, en wie heeft er dan precies inzicht?

Clare's Law bestaat in het Verenigd Koninkrijk uit twee onderdelen: een 'recht om te vragen' (burgers, waaronder partners, kunnen bij de politie informatie opvragen over een mogelijke dader)

Als ik dit lees dan kan buurvrouw Ria de dossiers ook af voor haar dagelijkse juice. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Weer zo'n Trojaans paard onder de noemer veiligheid.
"Right to ask" is niet "right to get an answer" natuurlijk. Er gaat nog steeds toetsing overheen om te kijken of risico en gegronde reden aanwezig zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221661445
Volgens mij is de oorzaak niet dat zij het niet wist, die Clare. Volgens mij is de oorzaak dat de politie geen flikker deed met alle aangiftes. Oftewel zn taak niet deed.

En nu: leg het maar weer neer bij de samenleving. En wat heeft een nieuwe Clare er precies aan dan dat ze gegevens natrekt van aangiftes die geweigerd zijn?

Schijnoplossing.

Dus het zal wel ingevoerd worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:44:10 #45
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221661446
Ik heb vaak genoeg vrouwen zien vallen voor klootzakken en flapdrollen maar vrouwen zouden dan met zo'n wet hun verliefdheid opzij zetten en verstandig gaan handelen?
Geloof er geen hol van
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:49:08 #46
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221661470
Weer een stuk privacy de prullenbak in.
Straks mogen mensen allerlei informatie over elkaar op zoeken. Tief op.

Engeland en de VS zijn trouwens wel de laatste landen waar je een voorbeeld aan moet nemen op het gebied van strafrecht.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:50:35 #47
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221661475
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:44 schreef the-eye het volgende:
Ik heb vaak genoeg vrouwen zien vallen voor klootzakken en flapdrollen maar vrouwen zouden dan met zo'n wet hun verliefdheid opzij zetten en verstandig gaan handelen?
Geloof er geen hol van
Ja dit.
Vrouwen kunnen daadwerkelijk aanvoelen of een kerel deugt of niet.
En er is simpelweg een type vrouw die kletsnat wordt van mannen die niet deugen en niet goed voor haar is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 26 augustus 2026 @ 18:50:55 #48
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221661478
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:42 schreef Monolith het volgende:

[..]
"Right to ask" is niet "right to get an answer" natuurlijk. Er gaat nog steeds toetsing overheen om te kijken of risico en gegronde reden aanwezig zijn.
Klinkt als een hoop rompslomp voor twijfelachtige meerwaarde.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221661492
Toch fijn zeg, dat je als partner in zo'n register mag kijken, om vervolgens tot de conclusie te komen dat je dat graag geweten had vóórdat je de relatie aanging 8)7

Dit gaat het in elk geval niet oplossen:

quote:
2s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 14:31 schreef Jippie het volgende:
Clare en George hadden enkele maanden een relatie, die ze in oktober 2008 beëindigde vanwege zijn dwingende gedrag en zijn ontrouw. Daarna werd George steeds gewelddadiger: Clare deed meerdere aangiften tegen hem wegens intimidatie, vandalisme, doodsbedreigingen en seksuele aanranding. Kort voor haar dood was hij al gearresteerd nadat hij haar voordeur had ingetrapt en had geprobeerd haar te verkrachten. Maar de politie greep niet in.
pi_221661532
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 18:54 schreef littlemindy het volgende:
Toch fijn zeg, dat je als partner in zo'n register mag kijken, om vervolgens tot de conclusie te komen dat je dat graag geweten had vóórdat je de relatie aanging 8)7

Dit gaat het in elk geval niet oplossen:
[..]

Exact.

Gaat nergens over dit. Schijnoplossing die onzin is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')