Zolang de EBU zo flexibel is als een betonnen muur is er weinig beweegruimte. Wat zelfreflectie vanuit de EBU zou een mooi begin zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 10:28 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben echt niet blind voor de ellende in Gaza en het verschrikkelijke bewind van Netanyahu, maar ik snak er ook wel naar dat na een paar jaar gezeik en gedoe het ESF weer een beetje kan opschuiven naar waar het voor bedoeld is, puur een culturele muziekwedstrijd tussen landen.
Ja het is best frustrerend, maar ik hoop dan maar dat de babysteps die ze zetten in ieder geval wat bijdragen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:16 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Zolang de EBU zo flexibel is als een betonnen muur is er weinig beweegruimte. Wat zelfreflectie vanuit de EBU zou een mooi begin zijn.
Ze zijn wel flexibel: ze bewegen op allerlei manieren om het echte probleem heen. Regelaanpassingen, waarschuwingen, persberichten, gekloot met de startvolgorde, maar we weten allemaal waar het eigenlijk om gaat. Maar dit gaat niet worden opgelost. In een land als Duitsland zal de binnenlandse politieke situatie ervoor zorgen dat ze nooit, maar dan ook nooit, zullen stemmen voor het uitsluiten van Israël. En dan kan de EBU hoog of laag springen, het gebeurt niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:16 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Zolang de EBU zo flexibel is als een betonnen muur is er weinig beweegruimte. Wat zelfreflectie vanuit de EBU zou een mooi begin zijn.
Het is op zichzelf een goede maatregel, die inderdaad Israël wat verder van de winst en het splitscreen zal houden, en ook andere niet op muziek gebaseerde stemmen wat zal neutraliseren. Maar het blijft natuurlijk gewoon symptoombestrijding.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:44 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Eens, maar ik ben benieuwd of dat scenario nu voorbij is met het nieuwe stemsysteem waarbij je max 3 keer mag stemmen en op 3 verschillende landen. Ik denk dat dat in ieder geval een stuk eerlijker is dan het huidige systeem
Met name dat dikgedrukte stuk is dan natuurlijk wel essentieel.quote:Angela: „Maar als ik toch voor het songfestival ben, dan wil dat toch niet zeggen dat ik voor genocidaal geweld ben? Of goedkeur wat er in Gaza gebeurt. Ik vind dat een hele rare vergelijking. Die twee dingen staan los van elkaar. Zoals er ook een Olympische Spelen in China kan zijn, terwijl je het totaal niet eens bent met de regering in dat land. Die artiesten die er staan hebben er niks mee te maken. Zorg dat die Israelische regering op afstand wordt gehouden, dan kan het prima naast elkaar bestaan.’’
Het is het standaard-argument, "je kunt de artiesten toch niet verwijten wat hun regering doet". Daar komen de Albert Verlindes, Aran Bades, Angela de Jongs steeds mee, en het klinkt als een redelijk argument... maar artiesten hebben die zeggenschap wel ("agency" is een beter woord, in het Engels). Als ik namens Nederland naar Eurovisie ga terwijl mijn regering een bevolkingsgroep systematisch treitert en zelfs vermoordt, dan ben ik niet zelf verantwoordelijk voor die gruweldaden, maar ik ben wel verantwoordelijk voor het feit dat ik daar sta om mijn land te vertegenwoordigen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:02 schreef TheVulture het volgende:
Bron AD:
Nooit gedacht dat ik het nog eens eens zou zijn met Angela de Jong:
[..]
Met name dat dikgedrukte stuk is dan natuurlijk wel essentieel.
Eens maar dat vind ik dan meer een afweging voor een Israëlische artiest dan voor een Nederlandse artiesten die het naast Israël tegen 35 andere landen opneemt. Die wil gewoon een fair speelveld zonder manipulatie en daar zet de EBU wel degelijk stappen, ook al gaan ze de meest makkelijke optie uit de weg.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:12 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het is het standaard-argument, "je kunt de artiesten toch niet verwijten wat hun regering doet". Daar komen de Albert Verlindes, Aran Bades, Angela de Jongs steeds mee, en het klinkt als een redelijk argument... maar artiesten hebben die zeggenschap wel ("agency" is een beter woord, in het Engels). Als ik namens Nederland naar Eurovisie ga terwijl mijn regering een bevolkingsgroep systematisch treitert en zelfs vermoordt, dan ben ik niet zelf verantwoordelijk voor die gruweldaden, maar ik ben wel verantwoordelijk voor het feit dat ik daar sta om mijn land te vertegenwoordigen.
De vraag is of je dat met de huidige (nieuwe) regels succesvol kan beteugelen. Ik ben sceptisch.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:22 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Eens maar dat vind ik dan meer een afweging voor een Israëlische artiest dan voor een Nederlandse artiesten die het naast Israël tegen 35 andere landen opneemt. Die wil gewoon een fair speelveld zonder manipulatie en daar zet de EBU wel degelijk stappen, ook al gaan ze de meest makkelijke optie uit de weg.
Militaire conflicten zijn er altijd geweest, maar het werd qua ESF pas echt lelijk omdat Israël hun deelname als propaganda ging gebruiken. Als je dat weer kunt beteugelen krijg je in ieder geval een zoveel mogelijk faire wedstrijd, waar dan inderdaad ook iemand namens een onfris regime op de planken staat. Dat was echter niet anders toen we naast Rusland meededen of bij andere conflicten.
Het probleem met de Angela de Jong-figuren is dat de lastigste discussies moeten worden versimpeld tot hapklare brokken. In dit geval dat AVROTROS niet meedoet aan het ESF omdat er een oorlog in Gaza is. Terwijl je het talentenjachtsterretje op het podium toch niet verantwoordelijk kan houden voor al die bommen. En door als omroep zo kinderachtig te doen kan een heel land niet genieten van dat plotseling enorm geliefde ESF.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:22 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Eens maar dat vind ik dan meer een afweging voor een Israëlische artiest dan voor een Nederlandse artiesten die het naast Israël tegen 35 andere landen opneemt. Die wil gewoon een fair speelveld zonder manipulatie en daar zet de EBU wel degelijk stappen, ook al gaan ze de meest makkelijke optie uit de weg.
Militaire conflicten zijn er altijd geweest, maar het werd qua ESF pas echt lelijk omdat Israël hun deelname als propaganda ging gebruiken. Als je dat weer kunt beteugelen krijg je in ieder geval een zoveel mogelijk faire wedstrijd, waar dan inderdaad ook iemand namens een onfris regime op de planken staat. Dat was echter niet anders toen we naast Rusland meededen of bij andere conflicten.
Totaal mee eens. Ik verbaas me er wel over dat juist Avrotros zo'n bolwerk van performative activisme is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 10:28 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben echt niet blind voor de ellende in Gaza en het verschrikkelijke bewind van Netanyahu, maar ik snak er ook wel naar dat na een paar jaar gezeik en gedoe het ESF weer een beetje kan opschuiven naar waar het voor bedoeld is, puur een culturele muziekwedstrijd tussen landen.
Al die 'andere zaken' waren nooit aanleiding om niet mee te doen. Zelfs niet toen er na de diskwalificatie van Joost alle reden was om een principiële boycot te starten. Door Claude te sturen heeft Avrotros eigenlijk zelf het onmogelijk gemaakt om hun bezwaren als wat anders te zien dan een misplaatst Gaza protest.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:21 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het probleem met de Angela de Jong-figuren is dat de lastigste discussies moeten worden versimpeld tot hapklare brokken. In dit geval dat AVROTROS niet meedoet aan het ESF omdat er een oorlog in Gaza is. Terwijl je het talentenjachtsterretje op het podium toch niet verantwoordelijk kan houden voor al die bommen. En door als omroep zo kinderachtig te doen kan een heel land niet genieten van dat plotseling enorm geliefde ESF.
Maar de problemen zijn natuurlijk wel wat breder, en spelen bovenal op het ESF zelf. Politieke beïnvloeding, door de EBU erkende manipulatie van de televoting, misdragingen achter de schermen en beledigend TV-commentaar, en daarbij een EBU die ze telkens binnenhaalt alsof het Sinterklaas is, waar Nederland bij één onbewezen incident meteen werd weggestuurd. Het is nogal logisch dat AVROTROS dan niet na wat aanpassingen in de stemprocedure meteen gaat doet alsof alles vergeten en vergeven is.
Claude sturen was vrij stom, maar daar zijn ze zelf vorig jaar ook achtergekomen. En de twee edities na Joost is er aan de lijst redenen om niet mee te doen genoeg toegevoegd.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Al die 'andere zaken' waren nooit aanleiding om niet mee te doen. Zelfs niet toen er na de diskwalificatie van Joost alle reden was om een principiële boycot te starten. Door Claude te sturen heeft Avrotros eigenlijk zelf het onmogelijk gemaakt om hun bezwaren als wat anders te zien dan een misplaatst Gaza protest.
Ja mee eens, die deelname in 2025 blijft eigenlijk in het licht van de beslissingen voor 2026/2027 heel vreemd, omdat toen in feite de situatie politiek/militair/humanitair ook niet heel veel anders was dan nu maar je juist wel het hele Joost-gebeuren als legitieme extra motivatie had om thuis te blijven.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 21:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Al die 'andere zaken' waren nooit aanleiding om niet mee te doen. Zelfs niet toen er na de diskwalificatie van Joost alle reden was om een principiële boycot te starten. Door Claude te sturen heeft Avrotros eigenlijk zelf het onmogelijk gemaakt om hun bezwaren als wat anders te zien dan een misplaatst Gaza protest.
Ik blijf ook sceptisch, maar je moet soms ook zaken een kans geven. Punt is denk ik alleen dat de relatie tussen AVROTROS en de EBU al onherstelbaar verziekt is dat die nooit meer tot elkaar zullen komen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:11 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
De vraag is of je dat met de huidige (nieuwe) regels succesvol kan beteugelen. Ik ben sceptisch.
Het koppelen van de wedstrijdtechnische foulplay met de humanitaire/militaire situatie als extra onderbouwing van het afhaken, is denk ik gekozen om niet afgeschilderd te worden als ongevoelige omroep die enkel naar een liedjeswedstrijd kijkt. Het maakt een terugkeer alleen haast onmogelijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 22:11 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Claude sturen was vrij stom, maar daar zijn ze zelf vorig jaar ook achtergekomen. En de twee edities na Joost is er aan de lijst redenen om niet mee te doen genoeg toegevoegd.
Sowieso kan AVROTROS natuurlijk niet terugkeren op basis van het argument dat de EBU de regels heeft aangepast, zoals al die voorstanders roepen, als het alleen om Gaza zou gaan.
Ja, de werkelijke reden is ongetwijfeld dat AVROTROS helemaal klaar is met al het geklooi van de EBU in de voorbije jaren. Maar dat kan je lastig als hoofdargument aanvoeren. Want dan krijg je dat mensen gaan roepen dat het maar een liedjeswedstrijd is, dat het te technisch/moeilijk wordt en dat je dan alle schuld openlijk naar de EBU schuift, die je ooit nog nodig gaat hebben.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 23:00 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het koppelen van de wedstrijdtechnische foulplay met de humanitaire/militaire situatie als extra onderbouwing van het afhaken, is denk ik gekozen om niet afgeschilderd te worden als ongevoelige omroep die enkel naar een liedjeswedstrijd kijkt. Het maakt een terugkeer alleen haast onmogelijk.
Het zijn toch vooral de Israëliërs (van fans tot journalisten en delegatieleden) op het ESF die al drie jaar lang iedereen daar lastig vallen met de vraag of ze pro-Israël of pro-Palestina zijn. En als het antwoord ze niet bevalt mensen direct bestempelen als antisemiet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 10:28 schreef TheVulture het volgende:
Ik zie dat niet gebeuren.Waarom zouden ze? De polls wijzen duidelijk aan dat een meerderheid van de liefhebbers van het festival achter de beslissing van AvroTros staat. En dat juist die groep ook kritisch stond tegenover de manier waarop NOS de verslaggeving dit jaar heeft aangepakt is ze ook vast niet ontgaan. Ik kan me niet voorstellen dat juist deze omroep het als een kerntaak ziet om zelf een afvaardiging te sturen. Ze passen op de winkel, om een terugkeer in de toekomst mogelijk te maken, door het evenement uit te zenden. Meer niet. En het zal mij niet verbazen als er volgend jaar commentaar komt vanuit een studio hier in Nederland.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 08:46 schreef Cyan9 het volgende:
Ik zie eigenlijk alleen de NOS het nog oppakken, maar ook dat vind ik twijfelachtig.
Dat artikel doet wel een behoorlijk aantal aannames.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 01:19 schreef TheVulture het volgende:
https://www.bd.nl/show/ho(...)veranderen~a9187bb8/
Interessant artikel wel, over dat AVROTROS eigenlijk door hun politieke standpunt nu nooit meer terug kan als participerende omroep aan het ESF. Dat Taco Zimmerman dat stiekem ook helemaal niet zo erg vindt, omdat hij nooit veel met het songfestival heeft gehad. En passant maken ze het voor een andere omroep ook vrij lastig om, zonder meteen als pro-Israel afgeschilderd te worden, de deelname nu wel nog over te pakken.
Maak er wel uit op dat onder Van Stade en Daniel Decker waarschijnlijk andere afwegingen zouden zijn gemaakt.
Je kan het natuurlijk zo ver opblazen als je wil, maar het is weinig anders dan een conflict tussen AVROTROS en EBU dat in 2024 is ontstaan en sindsdien alleen maar verder is geëscaleerd. Uiteindelijk vergelijkbaar met een arbeidsconflict tussen een werknemer en het management. Als je daar niet uitkomt, en je merkt dat andere werknemers op jouw niveau de kant van het management kiezen, kan je besluiten weg te gaan of in te binden. Waarbij je bij optie 2 uiteraard achteraan staat bij promoties en bonussen enzo. AVROTROS is dus weggegaan, en dan is terugkeren naar de oorspronkelijke situatie niet realistisch. Want zolang dezelfde mensen in de EBU en andere omroepen de scepter zwaaien, ga je altijd benadeeld worden op het ESF. Dus het minste dat moet gebeuren voor een enigszins normale rentree is een andere omroep.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 01:19 schreef TheVulture het volgende:
https://www.bd.nl/show/ho(...)veranderen~a9187bb8/
Interessant artikel wel, over dat AVROTROS eigenlijk door hun politieke standpunt nu nooit meer terug kan als participerende omroep aan het ESF. Dat Taco Zimmerman dat stiekem ook helemaal niet zo erg vindt, omdat hij nooit veel met het songfestival heeft gehad. En passant maken ze het voor een andere omroep ook vrij lastig om, zonder meteen als pro-Israel afgeschilderd te worden, de deelname nu wel nog over te pakken.
Maak er wel uit op dat onder Van Stade en Daniel Decker waarschijnlijk andere afwegingen zouden zijn gemaakt.
Het is sowieso het AD natuurlijk. En hoor en wederhoor gaat al gauw wat makkelijker als de “journalist” zijn eigen mening in de eerste ronde niet terughoortquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 14:10 schreef NLpop het volgende:
Ik weet niet hoor, dat artikel... Geschreven door Alexander van Eenennaam van AD Nieuwsmedia.
Het is meer roddel en speculatie. Journalistiek gezien een incompleet broddelwerkje. Maar ja, soms zitten er ook dingen tussen die wel blijken te kloppen, of dichtbij de waarheid zitten, en ik vind het toch interessant om te lezen/horen. Ik wil het wel weten, ook anonieme bronnen, van achter de schermen enz. Dus ik heb er een dubbel gevoel over.
AVROTROS gunt Cornald ook wel dat ie onder een andere omroep het commentaar verzorgt van het esf. Als een andere omroep de deelname oppakt, zal AVROTROS vast een paar tips en tricks delen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 16:09 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het is sowieso het AD natuurlijk. En hoor en wederhoor gaat al gauw wat makkelijker als de “journalist” zijn eigen mening in de eerste ronde niet terughoort![]()
Maar goed, ik heb niet de indruk dat ze elkaar bij AVROTROS momenteel de tent uitvechten. Hooguit dat er wat mensen zijn die het anders hadden aangepakt. Onder wie Cornald (FOMO/wil belangrijk zijn/bankrekening) dan. Maar hoewel Taco hier ongetwijfeld veel verantwoordelijkheid heeft gepakt, hadden we echt wel gemerkt als daar veel weerstand tegen was bij zijn omroep.
Niet dat we daar rouwig om hoeven te zijn. Jan Slagter is wat het ESF betreft ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw achtergebleven.quote:Op dinsdag 1 september 2026 23:18 schreef TheVulture het volgende:
https://www.ad.nl/show/ja(...)opgezadeld~abd7916b/
Omroep Max kan definitief een streep door
Wel weer knap van Jan Slagter dat hij in een jaar dat er allerlei argumenten te bedenken zijn om niet mee te doen, hij uiteindelijk afhaakt op de kwaliteit van de muziek. Alsof de KNVB het WK in Saudi-Arabië boycot omdat er tegenwoordig zo slecht gevoetbald wordtquote:Op dinsdag 1 september 2026 23:18 schreef TheVulture het volgende:
Het enige punt waarover ik het wel met hem eens ben is dat AVROTROS het met hun specifieke statement over moreel kompas wel heel lastig heeft gemaakt voor een andere partij om het over te pakken alsof die dan geen moreel kompas zouden hebben.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:31 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Wel weer knap van Jan Slagter dat hij in een jaar dat er allerlei argumenten te bedenken zijn om niet mee te doen, hij uiteindelijk afhaakt op de kwaliteit van de muziek. Alsof de KNVB het WK in Saudi-Arabië boycot omdat er tegenwoordig zo slecht gevoetbald wordt![]()
En dan ook nog boos zijn als AVROTROS dat ESF met een gegronde reden niet wil uitzenden, want dat circus van de wansmaak is zo verschrikkelijk belangrijk dat het een schande is dat ze dat niet willen.
Jan is anders ook degene die nog net niet op zijn knieën naar Matthijs van Nieuwkerk ging om hem binnen te hengelen, nadat de situatie achter de schermen bij DWDD naar buiten kwam.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:36 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het enige punt waarover ik het wel met hem eens ben is dat AVROTROS het met hun specifieke statement over moreel kompas wel heel lastig heeft gemaakt voor een andere partij om het over te pakken alsof die dan geen moreel kompas zouden hebben.
Ik denk dat het vooral voor de potentiële artiest een issue is. Als je nu naar Eurovisie gaat is dat op zichzelf al een politiek statement. Daarom verwacht ik er helemaal niks van, zelfs al gaat een omroep het organiseren is er geen enkele geloofwaardige artiest die mee wil doen.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:45 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Jan is anders ook degene die nog net niet op zijn knieën naar Matthijs van Nieuwkerk ging om hem binnen te hengelen, nadat de situatie achter de schermen bij DWDD naar buiten kwam.
En sowieso lijkt me dit voor een EO ofzo misschien lastig, maar een instituut als de NOS zal zich toch niet door zo’n statement laten afschrikken.
Ook met een typische antwoorden komen als: 'het is geen muziek meer' 'het is vulgair en ordinair' (namen en rugnummers graag) 'alleen Italie zendt nog iets moois' en 'we kunnen toch niet meer terug naar een songfestival met een orkest'quote:Op dinsdag 1 september 2026 23:18 schreef TheVulture het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |