abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:16:26 #106
375570 crew  Cyan9
pi_221650037
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 10:28 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben echt niet blind voor de ellende in Gaza en het verschrikkelijke bewind van Netanyahu, maar ik snak er ook wel naar dat na een paar jaar gezeik en gedoe het ESF weer een beetje kan opschuiven naar waar het voor bedoeld is, puur een culturele muziekwedstrijd tussen landen.
Zolang de EBU zo flexibel is als een betonnen muur is er weinig beweegruimte. Wat zelfreflectie vanuit de EBU zou een mooi begin zijn.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221650156
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 12:16 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Zolang de EBU zo flexibel is als een betonnen muur is er weinig beweegruimte. Wat zelfreflectie vanuit de EBU zou een mooi begin zijn.
Ja het is best frustrerend, maar ik hoop dan maar dat de babysteps die ze zetten in ieder geval wat bijdragen.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_221650217
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 12:16 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ze zijn wel flexibel: ze bewegen op allerlei manieren om het echte probleem heen. Regelaanpassingen, waarschuwingen, persberichten, gekloot met de startvolgorde, maar we weten allemaal waar het eigenlijk om gaat. Maar dit gaat niet worden opgelost. In een land als Duitsland zal de binnenlandse politieke situatie ervoor zorgen dat ze nooit, maar dan ook nooit, zullen stemmen voor het uitsluiten van Israël. En dan kan de EBU hoog of laag springen, het gebeurt niet.
pi_221650458
Als EBU Israël niet kan uitsluiten, zouden ze er wel op kunnen toezien dat - met name als het om Israël gaat - de al bestaande regels en afspraken beter worden nageleefd. En bij elke misstap, hoe klein ook, met stevige maatregelen komen. Dat de EBU dat met Nederland wél heeft gedaan en dat Israël overal mee wegkomt, dat is natuurlijk een enorme doorn in het oog. Ik denk dat dat voor AvroTros ook nog steeds brandstof genoeg is om hier een principe kwestie van te maken. En terecht.
Voor een klein onbewezen incident achter de schermen kun je zomaar stante pede uit de wedstrijd worden geflikkerd en als je op grote schaal de hele wedstrijd traineert en naar je hand zet om goede sier te maken in de wereld, en daar ook nog eens genoeg bewijs voor is, dan word je met fluwelen handschoenen aangepakt. Dat voelt en ís zo krom.
Alleen al om die reden zal het nooit meer een festijn zijn dat alleen maar om muziek en verbinding gaat. Er staat een enorme roze olifant in de kamer, daar kun je en moet je niet omheen kijken. Het wordt pas weer onbekommerd als die olifant de kamer wordt uitgezet of flink aan banden wordt gelegd. AvroTros benoemt die olifant tenminste. De Aran Bades, Albert Verlindes en Angela de Jongs types, zetten een roze bril op en proberen van die olifant een mug te maken.
Maar gelukkig is de zwijgende meerderheid wel in staat om de situatie goed in te schatten. Ook al gaat dit gepaard met pijn in het hart. Het wordt pas weer eerlijk en leuk en verbroederend, als de rotte appel verdwenen is.
pi_221651248
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 11:44 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Eens, maar ik ben benieuwd of dat scenario nu voorbij is met het nieuwe stemsysteem waarbij je max 3 keer mag stemmen en op 3 verschillende landen. Ik denk dat dat in ieder geval een stuk eerlijker is dan het huidige systeem
Het is op zichzelf een goede maatregel, die inderdaad Israël wat verder van de winst en het splitscreen zal houden, en ook andere niet op muziek gebaseerde stemmen wat zal neutraliseren. Maar het blijft natuurlijk gewoon symptoombestrijding.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_221652329
Bron AD:

Nooit gedacht dat ik het nog eens eens zou zijn met Angela de Jong:

quote:
Angela: „Maar als ik toch voor het songfestival ben, dan wil dat toch niet zeggen dat ik voor genocidaal geweld ben? Of goedkeur wat er in Gaza gebeurt. Ik vind dat een hele rare vergelijking. Die twee dingen staan los van elkaar. Zoals er ook een Olympische Spelen in China kan zijn, terwijl je het totaal niet eens bent met de regering in dat land. Die artiesten die er staan hebben er niks mee te maken. Zorg dat die Israelische regering op afstand wordt gehouden, dan kan het prima naast elkaar bestaan.’’
Met name dat dikgedrukte stuk is dan natuurlijk wel essentieel.
pi_221652665
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 16:02 schreef TheVulture het volgende:
Bron AD:

Nooit gedacht dat ik het nog eens eens zou zijn met Angela de Jong:
[..]
Met name dat dikgedrukte stuk is dan natuurlijk wel essentieel.
Het is het standaard-argument, "je kunt de artiesten toch niet verwijten wat hun regering doet". Daar komen de Albert Verlindes, Aran Bades, Angela de Jongs steeds mee, en het klinkt als een redelijk argument... maar artiesten hebben die zeggenschap wel ("agency" is een beter woord, in het Engels). Als ik namens Nederland naar Eurovisie ga terwijl mijn regering een bevolkingsgroep systematisch treitert en zelfs vermoordt, dan ben ik niet zelf verantwoordelijk voor die gruweldaden, maar ik ben wel verantwoordelijk voor het feit dat ik daar sta om mijn land te vertegenwoordigen.
pi_221652711
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 17:12 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Het is het standaard-argument, "je kunt de artiesten toch niet verwijten wat hun regering doet". Daar komen de Albert Verlindes, Aran Bades, Angela de Jongs steeds mee, en het klinkt als een redelijk argument... maar artiesten hebben die zeggenschap wel ("agency" is een beter woord, in het Engels). Als ik namens Nederland naar Eurovisie ga terwijl mijn regering een bevolkingsgroep systematisch treitert en zelfs vermoordt, dan ben ik niet zelf verantwoordelijk voor die gruweldaden, maar ik ben wel verantwoordelijk voor het feit dat ik daar sta om mijn land te vertegenwoordigen.
Eens maar dat vind ik dan meer een afweging voor een Israëlische artiest dan voor een Nederlandse artiesten die het naast Israël tegen 35 andere landen opneemt. Die wil gewoon een fair speelveld zonder manipulatie en daar zet de EBU wel degelijk stappen, ook al gaan ze de meest makkelijke optie uit de weg.

Militaire conflicten zijn er altijd geweest, maar het werd qua ESF pas echt lelijk omdat Israël hun deelname als propaganda ging gebruiken. Als je dat weer kunt beteugelen krijg je in ieder geval een zoveel mogelijk faire wedstrijd, waar dan inderdaad ook iemand namens een onfris regime op de planken staat. Dat was echter niet anders toen we naast Rusland meededen of bij andere conflicten.
  Moderator dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:11:04 #114
375570 crew  Cyan9
pi_221653328
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 17:22 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Eens maar dat vind ik dan meer een afweging voor een Israëlische artiest dan voor een Nederlandse artiesten die het naast Israël tegen 35 andere landen opneemt. Die wil gewoon een fair speelveld zonder manipulatie en daar zet de EBU wel degelijk stappen, ook al gaan ze de meest makkelijke optie uit de weg.

Militaire conflicten zijn er altijd geweest, maar het werd qua ESF pas echt lelijk omdat Israël hun deelname als propaganda ging gebruiken. Als je dat weer kunt beteugelen krijg je in ieder geval een zoveel mogelijk faire wedstrijd, waar dan inderdaad ook iemand namens een onfris regime op de planken staat. Dat was echter niet anders toen we naast Rusland meededen of bij andere conflicten.
De vraag is of je dat met de huidige (nieuwe) regels succesvol kan beteugelen. Ik ben sceptisch.
pi_221653413
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 17:22 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Het probleem met de Angela de Jong-figuren is dat de lastigste discussies moeten worden versimpeld tot hapklare brokken. In dit geval dat AVROTROS niet meedoet aan het ESF omdat er een oorlog in Gaza is. Terwijl je het talentenjachtsterretje op het podium toch niet verantwoordelijk kan houden voor al die bommen. En door als omroep zo kinderachtig te doen kan een heel land niet genieten van dat plotseling enorm geliefde ESF.

Maar de problemen zijn natuurlijk wel wat breder, en spelen bovenal op het ESF zelf. Politieke beïnvloeding, door de EBU erkende manipulatie van de televoting, misdragingen achter de schermen en beledigend TV-commentaar, en daarbij een EBU die ze telkens binnenhaalt alsof het Sinterklaas is, waar Nederland bij één onbewezen incident meteen werd weggestuurd. Het is nogal logisch dat AVROTROS dan niet na wat aanpassingen in de stemprocedure meteen gaat doet alsof alles vergeten en vergeven is.
pi_221654633
quote:
Ik ben echt niet blind voor de ellende in Gaza en het verschrikkelijke bewind van Netanyahu, maar ik snak er ook wel naar dat na een paar jaar gezeik en gedoe het ESF weer een beetje kan opschuiven naar waar het voor bedoeld is, puur een culturele muziekwedstrijd tussen landen.
Totaal mee eens. Ik verbaas me er wel over dat juist Avrotros zo'n bolwerk van performative activisme is.
pi_221654707
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 19:21 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het probleem met de Angela de Jong-figuren is dat de lastigste discussies moeten worden versimpeld tot hapklare brokken. In dit geval dat AVROTROS niet meedoet aan het ESF omdat er een oorlog in Gaza is. Terwijl je het talentenjachtsterretje op het podium toch niet verantwoordelijk kan houden voor al die bommen. En door als omroep zo kinderachtig te doen kan een heel land niet genieten van dat plotseling enorm geliefde ESF.

Maar de problemen zijn natuurlijk wel wat breder, en spelen bovenal op het ESF zelf. Politieke beïnvloeding, door de EBU erkende manipulatie van de televoting, misdragingen achter de schermen en beledigend TV-commentaar, en daarbij een EBU die ze telkens binnenhaalt alsof het Sinterklaas is, waar Nederland bij één onbewezen incident meteen werd weggestuurd. Het is nogal logisch dat AVROTROS dan niet na wat aanpassingen in de stemprocedure meteen gaat doet alsof alles vergeten en vergeven is.
Al die 'andere zaken' waren nooit aanleiding om niet mee te doen. Zelfs niet toen er na de diskwalificatie van Joost alle reden was om een principiële boycot te starten. Door Claude te sturen heeft Avrotros eigenlijk zelf het onmogelijk gemaakt om hun bezwaren als wat anders te zien dan een misplaatst Gaza protest.
pi_221655225
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 21:14 schreef HiZ het volgende:

[..]
Al die 'andere zaken' waren nooit aanleiding om niet mee te doen. Zelfs niet toen er na de diskwalificatie van Joost alle reden was om een principiële boycot te starten. Door Claude te sturen heeft Avrotros eigenlijk zelf het onmogelijk gemaakt om hun bezwaren als wat anders te zien dan een misplaatst Gaza protest.
Claude sturen was vrij stom, maar daar zijn ze zelf vorig jaar ook achtergekomen. En de twee edities na Joost is er aan de lijst redenen om niet mee te doen genoeg toegevoegd.

Sowieso kan AVROTROS natuurlijk niet terugkeren op basis van het argument dat de EBU de regels heeft aangepast, zoals al die voorstanders roepen, als het alleen om Gaza zou gaan.
pi_221655492
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 21:14 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ja mee eens, die deelname in 2025 blijft eigenlijk in het licht van de beslissingen voor 2026/2027 heel vreemd, omdat toen in feite de situatie politiek/militair/humanitair ook niet heel veel anders was dan nu maar je juist wel het hele Joost-gebeuren als legitieme extra motivatie had om thuis te blijven.
pi_221655501
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 19:11 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
De vraag is of je dat met de huidige (nieuwe) regels succesvol kan beteugelen. Ik ben sceptisch.
Ik blijf ook sceptisch, maar je moet soms ook zaken een kans geven. Punt is denk ik alleen dat de relatie tussen AVROTROS en de EBU al onherstelbaar verziekt is dat die nooit meer tot elkaar zullen komen.
pi_221655528
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 22:11 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Claude sturen was vrij stom, maar daar zijn ze zelf vorig jaar ook achtergekomen. En de twee edities na Joost is er aan de lijst redenen om niet mee te doen genoeg toegevoegd.

Sowieso kan AVROTROS natuurlijk niet terugkeren op basis van het argument dat de EBU de regels heeft aangepast, zoals al die voorstanders roepen, als het alleen om Gaza zou gaan.
Het koppelen van de wedstrijdtechnische foulplay met de humanitaire/militaire situatie als extra onderbouwing van het afhaken, is denk ik gekozen om niet afgeschilderd te worden als ongevoelige omroep die enkel naar een liedjeswedstrijd kijkt. Het maakt een terugkeer alleen haast onmogelijk.
pi_221656142
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 23:00 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Het koppelen van de wedstrijdtechnische foulplay met de humanitaire/militaire situatie als extra onderbouwing van het afhaken, is denk ik gekozen om niet afgeschilderd te worden als ongevoelige omroep die enkel naar een liedjeswedstrijd kijkt. Het maakt een terugkeer alleen haast onmogelijk.
Ja, de werkelijke reden is ongetwijfeld dat AVROTROS helemaal klaar is met al het geklooi van de EBU in de voorbije jaren. Maar dat kan je lastig als hoofdargument aanvoeren. Want dan krijg je dat mensen gaan roepen dat het maar een liedjeswedstrijd is, dat het te technisch/moeilijk wordt en dat je dan alle schuld openlijk naar de EBU schuift, die je ooit nog nodig gaat hebben.

Terwijl er ook zonder Israël allerlei slecht gemanagede zaken zijn, zoals dat vlaggenbeleid, het toevoegen van nep gejuich, de manipulatie met de startvolgorde, om maar wat dingen te noemen. Maar dat wordt voor buitenstaanders al gauw te lang en te onnavolgbaar. Of dan gaan ze er losse dingen uitpikken als “AVROTROS wil niet meer meedoen omdat hun woke muzikant niet mag zwaaien met zijn regenboogvlaggetje”.
pi_221656336
quote:
Het zijn toch vooral de Israëliërs (van fans tot journalisten en delegatieleden) op het ESF die al drie jaar lang iedereen daar lastig vallen met de vraag of ze pro-Israël of pro-Palestina zijn. En als het antwoord ze niet bevalt mensen direct bestempelen als antisemiet.
pi_221670944
Ik hoor net in de Radio Vrij Nederland-podcast (die het deze week ook over het Songfestival hebben) dat nota bene Johan Derksen wel positief was over AVROTROS.

Hier het fragment uit VI: Johan Derksen: ‘Ik vind dat AVROTROS karakter toont’

Merel Wielaert is in die podcast kritisch dat er in talkshows zo'n eenzijdig beeld gegeven wordt. Terwijl uit peilingen blijkt dat de meeste Songfestival-fans het besluit van AVROTROS steunen, klinkt er in de media bijna alleen maar kritiek op. Ze noemt Tina Telraam, Raymond Mens, Tom Staal, Albert Verlinde, Rita Verdonk, Cornald Maas die het allemaal oneens zijn met AVROTROS. En nota bene Eva Jinek (in Vlaamse talkshow) er niks over wilde zeggen.

Radio Vrij Nederland over het Songfestival van 2:45 tot 13:05 op YouTube (of Spotify, etc.) Auto-dubbed kan je uitzetten.

Ik vind er geen peil op te trekken, wat NPO en NOS (of misschien MAX) gaan doen. Een week geleden werd er in de media druk op gezinspeeld dat AVROTROS weer mee zou doen, maar dat bleek onzin. Nu beweren dezelfde talking heads dat de NOS het moet doen. Is het vooral wensdenken?

Ik heb de indruk dat er wel een aantal bigwigs zijn die het willen (zoals Jurre Bosman, directeur Media bij NPO, en Twan van de Nieuwenhuijzen, eindredacteur Evenementen bij NOS, die beide afgelopen editie ook in de delegatie naar Wenen zaten. Zij hebben zich daar duidelijk vermaakt) maar of zij tot een meerderheid binnen NPO en NOS behoren?
♡
  Moderator vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:46:59 #125
375570 crew  Cyan9
pi_221672784
Ik zie eigenlijk alleen de NOS het nog oppakken, maar ook dat vind ik twijfelachtig.
pi_221675221
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 08:46 schreef Cyan9 het volgende:
Ik zie eigenlijk alleen de NOS het nog oppakken, maar ook dat vind ik twijfelachtig.
Ik zie dat niet gebeuren.Waarom zouden ze? De polls wijzen duidelijk aan dat een meerderheid van de liefhebbers van het festival achter de beslissing van AvroTros staat. En dat juist die groep ook kritisch stond tegenover de manier waarop NOS de verslaggeving dit jaar heeft aangepakt is ze ook vast niet ontgaan. Ik kan me niet voorstellen dat juist deze omroep het als een kerntaak ziet om zelf een afvaardiging te sturen. Ze passen op de winkel, om een terugkeer in de toekomst mogelijk te maken, door het evenement uit te zenden. Meer niet. En het zal mij niet verbazen als er volgend jaar commentaar komt vanuit een studio hier in Nederland.
pi_221679979
https://www.bd.nl/show/ho(...)veranderen~a9187bb8/

Interessant artikel wel, over dat AVROTROS eigenlijk door hun politieke standpunt nu nooit meer terug kan als participerende omroep aan het ESF. Dat Taco Zimmerman dat stiekem ook helemaal niet zo erg vindt, omdat hij nooit veel met het songfestival heeft gehad. En passant maken ze het voor een andere omroep ook vrij lastig om, zonder meteen als pro-Israel afgeschilderd te worden, de deelname nu wel nog over te pakken.

Maak er wel uit op dat onder Van Stade en Daniel Decker waarschijnlijk andere afwegingen zouden zijn gemaakt.

[ Bericht 24% gewijzigd door TheVulture op 29-08-2026 02:10:28 ]
  Moderator zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:42:19 #128
375570 crew  Cyan9
pi_221681008
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 01:19 schreef TheVulture het volgende:

Interessant artikel wel, over dat AVROTROS eigenlijk door hun politieke standpunt nu nooit meer terug kan als participerende omroep aan het ESF. Dat Taco Zimmerman dat stiekem ook helemaal niet zo erg vindt, omdat hij nooit veel met het songfestival heeft gehad. En passant maken ze het voor een andere omroep ook vrij lastig om, zonder meteen als pro-Israel afgeschilderd te worden, de deelname nu wel nog over te pakken.

Maak er wel uit op dat onder Van Stade en Daniel Decker waarschijnlijk andere afwegingen zouden zijn gemaakt.

Dat artikel doet wel een behoorlijk aantal aannames. :P
pi_221681038
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 01:19 schreef TheVulture het volgende:

Je kan het natuurlijk zo ver opblazen als je wil, maar het is weinig anders dan een conflict tussen AVROTROS en EBU dat in 2024 is ontstaan en sindsdien alleen maar verder is geëscaleerd. Uiteindelijk vergelijkbaar met een arbeidsconflict tussen een werknemer en het management. Als je daar niet uitkomt, en je merkt dat andere werknemers op jouw niveau de kant van het management kiezen, kan je besluiten weg te gaan of in te binden. Waarbij je bij optie 2 uiteraard achteraan staat bij promoties en bonussen enzo. AVROTROS is dus weggegaan, en dan is terugkeren naar de oorspronkelijke situatie niet realistisch. Want zolang dezelfde mensen in de EBU en andere omroepen de scepter zwaaien, ga je altijd benadeeld worden op het ESF. Dus het minste dat moet gebeuren voor een enigszins normale rentree is een andere omroep.

De houding van Van Stade vind ik overigens wel tergend naïef. Het suggereert al dat AVROTROS sowieso geen steun bij andere landen heeft gezocht. En vooral dat ze die als hij het had gedaan ook gevonden zou hebben. Terwijl de landen waar je het van moet hebben duidelijk niet thuis geven. Scandinavië kiest voor het geld, Frankrijk zal altijd denken dat ze gaan winnen, UK heeft nooit een visie, de Duits-Italiaanse as heeft een andere mening en Oost-Europa maakt het niet uit. Behalve misschien Portugal, Wallonië of Tsjechië was er niets te halen. En wat had Van Stade dan gedaan, proberen van binnenuit het systeem te verbeteren? Nou, we hebben vorig jaar december gezien hoeveel kans van slagen dat heeft.
pi_221683160
Ik weet niet hoor, dat artikel... Geschreven door Alexander van Eenennaam van AD Nieuwsmedia.

Op zich vind ik het interessant wat Eric van Stade en Daniël Dekker ervan vinden. (Zij hebben overigens ook geen vlekkeloos blazoen, maar dat terzijde). Daarnaast wordt een anonieme bron (of twee? dat is onduidelijk) opgevoerd.

Omdat het artikel zich richt op de rol van Taco Zimmerman, en er ongefundeerd beweerd wordt door een anonieme bron 'uit de omroepwereld' dat dit AVROTROS goed zou uitkomen, en ze het Songfestival niet eens meer zouden willen, vind ik het een journalistieke lacune dat er geen wederhoor gepleegd is. Dat is eigenlijk een journalistieke doodzonde.

Bij dat soort beschuldigingen moet je gewoon wederhoor plegen.

Maar goed, we weten wat Taco Zimmerman ongeveer zou antwoorden, want hij heeft dat afgelopen week gezegd. Hij zei letterlijk en herhaaldelijk: "Wij willen niets liever dan meedoen aan het Songfestival" en "Laat duidelijk zijn dat ik niets liever had gehad dan naar Bulgarije te gaan. Het Songfestival-bloed zit in de aderen van AVROTROS".

(Als je daar tegenin wilt gaan, Van Eenennaam, moet je met meer komen dan één anonieme bron)

Daarnaast zei Zimmerman dat het een zorgvuldig proces was in overleg met alle stakeholders, en hij noemde specifiek de Raad van Toezicht, de Ondernemingsraad, Verenigingsraad, mensen uit de Songfestival-community en anderen.

(Niet bevestigd of ze ook overlegden met mensen van RTVE, RTÉ, RTVSLO, RÚV en VRT maar Zimmerman zei wel dat hij de afgelopen maanden behoorlijk intensief overleg had met de EBU)

Als Van Eenennaam dat alles als wederhoor in het artikel had verwerkt, dan had het een andere toon en strekking gekregen.

Door wederhoor weg te laten is het een beetje tendentieus roddelblad-niveau waar we vaker mee geconfronteerd worden bij de usual suspects die van alles in de media beweren over het Songfestival waarbij je niet kan zeggen dat het journalistiek is.

Het is meer roddel en speculatie. Journalistiek gezien een incompleet broddelwerkje. Maar ja, soms zitten er ook dingen tussen die wel blijken te kloppen, of dichtbij de waarheid zitten, en ik vind het toch interessant om te lezen/horen. Ik wil het wel weten, ook anonieme bronnen, van achter de schermen enz. Dus ik heb er een dubbel gevoel over.

[ Bericht 1% gewijzigd door NLpop op 29-08-2026 14:21:50 ]
♡
pi_221684433
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 14:10 schreef NLpop het volgende:
Ik weet niet hoor, dat artikel... Geschreven door Alexander van Eenennaam van AD Nieuwsmedia.

Het is meer roddel en speculatie. Journalistiek gezien een incompleet broddelwerkje. Maar ja, soms zitten er ook dingen tussen die wel blijken te kloppen, of dichtbij de waarheid zitten, en ik vind het toch interessant om te lezen/horen. Ik wil het wel weten, ook anonieme bronnen, van achter de schermen enz. Dus ik heb er een dubbel gevoel over.
Het is sowieso het AD natuurlijk. En hoor en wederhoor gaat al gauw wat makkelijker als de “journalist” zijn eigen mening in de eerste ronde niet terughoort :P

Maar goed, ik heb niet de indruk dat ze elkaar bij AVROTROS momenteel de tent uitvechten. Hooguit dat er wat mensen zijn die het anders hadden aangepakt. Onder wie Cornald (FOMO/wil belangrijk zijn/bankrekening) dan. Maar hoewel Taco hier ongetwijfeld veel verantwoordelijkheid heeft gepakt, hadden we echt wel gemerkt als daar veel weerstand tegen was bij zijn omroep.
pi_221687682
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 16:09 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het is sowieso het AD natuurlijk. En hoor en wederhoor gaat al gauw wat makkelijker als de “journalist” zijn eigen mening in de eerste ronde niet terughoort :P

Maar goed, ik heb niet de indruk dat ze elkaar bij AVROTROS momenteel de tent uitvechten. Hooguit dat er wat mensen zijn die het anders hadden aangepakt. Onder wie Cornald (FOMO/wil belangrijk zijn/bankrekening) dan. Maar hoewel Taco hier ongetwijfeld veel verantwoordelijkheid heeft gepakt, hadden we echt wel gemerkt als daar veel weerstand tegen was bij zijn omroep.
AVROTROS gunt Cornald ook wel dat ie onder een andere omroep het commentaar verzorgt van het esf. Als een andere omroep de deelname oppakt, zal AVROTROS vast een paar tips en tricks delen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221708882
https://www.ad.nl/show/ja(...)opgezadeld~abd7916b/

Omroep Max kan definitief een streep door
pi_221709163
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 23:18 schreef TheVulture het volgende:

Niet dat we daar rouwig om hoeven te zijn. Jan Slagter is wat het ESF betreft ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw achtergebleven.
  woensdag 2 september 2026 @ 05:20:20 #135
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221709303
O.k., geen risico meer dat Marga Bult (die zingt nog steeds/weer) oid opeens uit de hoge hoed getoverd zou worden. :P
pi_221710354
quote:

Wel weer knap van Jan Slagter dat hij in een jaar dat er allerlei argumenten te bedenken zijn om niet mee te doen, hij uiteindelijk afhaakt op de kwaliteit van de muziek. Alsof de KNVB het WK in Saudi-Arabië boycot omdat er tegenwoordig zo slecht gevoetbald wordt :')

En dan ook nog boos zijn als AVROTROS dat ESF met een gegronde reden niet wil uitzenden, want dat circus van de wansmaak is zo verschrikkelijk belangrijk dat het een schande is dat ze dat niet willen.
pi_221710383
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:31 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Wel weer knap van Jan Slagter dat hij in een jaar dat er allerlei argumenten te bedenken zijn om niet mee te doen, hij uiteindelijk afhaakt op de kwaliteit van de muziek. Alsof de KNVB het WK in Saudi-Arabië boycot omdat er tegenwoordig zo slecht gevoetbald wordt :')

En dan ook nog boos zijn als AVROTROS dat ESF met een gegronde reden niet wil uitzenden, want dat circus van de wansmaak is zo verschrikkelijk belangrijk dat het een schande is dat ze dat niet willen.
Het enige punt waarover ik het wel met hem eens ben is dat AVROTROS het met hun specifieke statement over moreel kompas wel heel lastig heeft gemaakt voor een andere partij om het over te pakken alsof die dan geen moreel kompas zouden hebben.
pi_221710420
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:36 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Het enige punt waarover ik het wel met hem eens ben is dat AVROTROS het met hun specifieke statement over moreel kompas wel heel lastig heeft gemaakt voor een andere partij om het over te pakken alsof die dan geen moreel kompas zouden hebben.
Jan is anders ook degene die nog net niet op zijn knieën naar Matthijs van Nieuwkerk ging om hem binnen te hengelen, nadat de situatie achter de schermen bij DWDD naar buiten kwam.

En sowieso lijkt me dit voor een EO ofzo misschien lastig, maar een instituut als de NOS zal zich toch niet door zo’n statement laten afschrikken.
pi_221710639
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:45 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Jan is anders ook degene die nog net niet op zijn knieën naar Matthijs van Nieuwkerk ging om hem binnen te hengelen, nadat de situatie achter de schermen bij DWDD naar buiten kwam.

En sowieso lijkt me dit voor een EO ofzo misschien lastig, maar een instituut als de NOS zal zich toch niet door zo’n statement laten afschrikken.
Ik denk dat het vooral voor de potentiële artiest een issue is. Als je nu naar Eurovisie gaat is dat op zichzelf al een politiek statement. Daarom verwacht ik er helemaal niks van, zelfs al gaat een omroep het organiseren is er geen enkele geloofwaardige artiest die mee wil doen.
pi_221710866
quote:

Ook met een typische antwoorden komen als: 'het is geen muziek meer' 'het is vulgair en ordinair' (namen en rugnummers graag) 'alleen Italie zendt nog iets moois' en 'we kunnen toch niet meer terug naar een songfestival met een orkest' :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')