abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221675221
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 08:46 schreef Cyan9 het volgende:
Ik zie eigenlijk alleen de NOS het nog oppakken, maar ook dat vind ik twijfelachtig.
Ik zie dat niet gebeuren.Waarom zouden ze? De polls wijzen duidelijk aan dat een meerderheid van de liefhebbers van het festival achter de beslissing van AvroTros staat. En dat juist die groep ook kritisch stond tegenover de manier waarop NOS de verslaggeving dit jaar heeft aangepakt is ze ook vast niet ontgaan. Ik kan me niet voorstellen dat juist deze omroep het als een kerntaak ziet om zelf een afvaardiging te sturen. Ze passen op de winkel, om een terugkeer in de toekomst mogelijk te maken, door het evenement uit te zenden. Meer niet. En het zal mij niet verbazen als er volgend jaar commentaar komt vanuit een studio hier in Nederland.
pi_221679979
https://www.bd.nl/show/ho(...)veranderen~a9187bb8/

Interessant artikel wel, over dat AVROTROS eigenlijk door hun politieke standpunt nu nooit meer terug kan als participerende omroep aan het ESF. Dat Taco Zimmerman dat stiekem ook helemaal niet zo erg vindt, omdat hij nooit veel met het songfestival heeft gehad. En passant maken ze het voor een andere omroep ook vrij lastig om, zonder meteen als pro-Israel afgeschilderd te worden, de deelname nu wel nog over te pakken.

Maak er wel uit op dat onder Van Stade en Daniel Decker waarschijnlijk andere afwegingen zouden zijn gemaakt.

[ Bericht 24% gewijzigd door TheVulture op 29-08-2026 02:10:28 ]
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:42:19 #128
375570 crew  Cyan9
pi_221681008
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 01:19 schreef TheVulture het volgende:

Interessant artikel wel, over dat AVROTROS eigenlijk door hun politieke standpunt nu nooit meer terug kan als participerende omroep aan het ESF. Dat Taco Zimmerman dat stiekem ook helemaal niet zo erg vindt, omdat hij nooit veel met het songfestival heeft gehad. En passant maken ze het voor een andere omroep ook vrij lastig om, zonder meteen als pro-Israel afgeschilderd te worden, de deelname nu wel nog over te pakken.

Maak er wel uit op dat onder Van Stade en Daniel Decker waarschijnlijk andere afwegingen zouden zijn gemaakt.

Dat artikel doet wel een behoorlijk aantal aannames. :P
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221681038
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 01:19 schreef TheVulture het volgende:

Je kan het natuurlijk zo ver opblazen als je wil, maar het is weinig anders dan een conflict tussen AVROTROS en EBU dat in 2024 is ontstaan en sindsdien alleen maar verder is geëscaleerd. Uiteindelijk vergelijkbaar met een arbeidsconflict tussen een werknemer en het management. Als je daar niet uitkomt, en je merkt dat andere werknemers op jouw niveau de kant van het management kiezen, kan je besluiten weg te gaan of in te binden. Waarbij je bij optie 2 uiteraard achteraan staat bij promoties en bonussen enzo. AVROTROS is dus weggegaan, en dan is terugkeren naar de oorspronkelijke situatie niet realistisch. Want zolang dezelfde mensen in de EBU en andere omroepen de scepter zwaaien, ga je altijd benadeeld worden op het ESF. Dus het minste dat moet gebeuren voor een enigszins normale rentree is een andere omroep.

De houding van Van Stade vind ik overigens wel tergend naïef. Het suggereert al dat AVROTROS sowieso geen steun bij andere landen heeft gezocht. En vooral dat ze die als hij het had gedaan ook gevonden zou hebben. Terwijl de landen waar je het van moet hebben duidelijk niet thuis geven. Scandinavië kiest voor het geld, Frankrijk zal altijd denken dat ze gaan winnen, UK heeft nooit een visie, de Duits-Italiaanse as heeft een andere mening en Oost-Europa maakt het niet uit. Behalve misschien Portugal, Wallonië of Tsjechië was er niets te halen. En wat had Van Stade dan gedaan, proberen van binnenuit het systeem te verbeteren? Nou, we hebben vorig jaar december gezien hoeveel kans van slagen dat heeft.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_221683160
Ik weet niet hoor, dat artikel... Geschreven door Alexander van Eenennaam van AD Nieuwsmedia.

Op zich vind ik het interessant wat Eric van Stade en Daniël Dekker ervan vinden. (Zij hebben overigens ook geen vlekkeloos blazoen, maar dat terzijde). Daarnaast wordt een anonieme bron (of twee? dat is onduidelijk) opgevoerd.

Omdat het artikel zich richt op de rol van Taco Zimmerman, en er ongefundeerd beweerd wordt door een anonieme bron 'uit de omroepwereld' dat dit AVROTROS goed zou uitkomen, en ze het Songfestival niet eens meer zouden willen, vind ik het een journalistieke lacune dat er geen wederhoor gepleegd is. Dat is eigenlijk een journalistieke doodzonde.

Bij dat soort beschuldigingen moet je gewoon wederhoor plegen.

Maar goed, we weten wat Taco Zimmerman ongeveer zou antwoorden, want hij heeft dat afgelopen week gezegd. Hij zei letterlijk en herhaaldelijk: "Wij willen niets liever dan meedoen aan het Songfestival" en "Laat duidelijk zijn dat ik niets liever had gehad dan naar Bulgarije te gaan. Het Songfestival-bloed zit in de aderen van AVROTROS".

(Als je daar tegenin wilt gaan, Van Eenennaam, moet je met meer komen dan één anonieme bron)

Daarnaast zei Zimmerman dat het een zorgvuldig proces was in overleg met alle stakeholders, en hij noemde specifiek de Raad van Toezicht, de Ondernemingsraad, Verenigingsraad, mensen uit de Songfestival-community en anderen.

(Niet bevestigd of ze ook overlegden met mensen van RTVE, RTÉ, RTVSLO, RÚV en VRT maar Zimmerman zei wel dat hij de afgelopen maanden behoorlijk intensief overleg had met de EBU)

Als Van Eenennaam dat alles als wederhoor in het artikel had verwerkt, dan had het een andere toon en strekking gekregen.

Door wederhoor weg te laten is het een beetje tendentieus roddelblad-niveau waar we vaker mee geconfronteerd worden bij de usual suspects die van alles in de media beweren over het Songfestival waarbij je niet kan zeggen dat het journalistiek is.

Het is meer roddel en speculatie. Journalistiek gezien een incompleet broddelwerkje. Maar ja, soms zitten er ook dingen tussen die wel blijken te kloppen, of dichtbij de waarheid zitten, en ik vind het toch interessant om te lezen/horen. Ik wil het wel weten, ook anonieme bronnen, van achter de schermen enz. Dus ik heb er een dubbel gevoel over.

[ Bericht 1% gewijzigd door NLpop op 29-08-2026 14:21:50 ]
♡
pi_221684433
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 14:10 schreef NLpop het volgende:
Ik weet niet hoor, dat artikel... Geschreven door Alexander van Eenennaam van AD Nieuwsmedia.

Het is meer roddel en speculatie. Journalistiek gezien een incompleet broddelwerkje. Maar ja, soms zitten er ook dingen tussen die wel blijken te kloppen, of dichtbij de waarheid zitten, en ik vind het toch interessant om te lezen/horen. Ik wil het wel weten, ook anonieme bronnen, van achter de schermen enz. Dus ik heb er een dubbel gevoel over.
Het is sowieso het AD natuurlijk. En hoor en wederhoor gaat al gauw wat makkelijker als de “journalist” zijn eigen mening in de eerste ronde niet terughoort :P

Maar goed, ik heb niet de indruk dat ze elkaar bij AVROTROS momenteel de tent uitvechten. Hooguit dat er wat mensen zijn die het anders hadden aangepakt. Onder wie Cornald (FOMO/wil belangrijk zijn/bankrekening) dan. Maar hoewel Taco hier ongetwijfeld veel verantwoordelijkheid heeft gepakt, hadden we echt wel gemerkt als daar veel weerstand tegen was bij zijn omroep.
pi_221687682
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 16:09 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het is sowieso het AD natuurlijk. En hoor en wederhoor gaat al gauw wat makkelijker als de “journalist” zijn eigen mening in de eerste ronde niet terughoort :P

Maar goed, ik heb niet de indruk dat ze elkaar bij AVROTROS momenteel de tent uitvechten. Hooguit dat er wat mensen zijn die het anders hadden aangepakt. Onder wie Cornald (FOMO/wil belangrijk zijn/bankrekening) dan. Maar hoewel Taco hier ongetwijfeld veel verantwoordelijkheid heeft gepakt, hadden we echt wel gemerkt als daar veel weerstand tegen was bij zijn omroep.
AVROTROS gunt Cornald ook wel dat ie onder een andere omroep het commentaar verzorgt van het esf. Als een andere omroep de deelname oppakt, zal AVROTROS vast een paar tips en tricks delen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221708882
https://www.ad.nl/show/ja(...)opgezadeld~abd7916b/

Omroep Max kan definitief een streep door
pi_221709163
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 23:18 schreef TheVulture het volgende:

Niet dat we daar rouwig om hoeven te zijn. Jan Slagter is wat het ESF betreft ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw achtergebleven.
  woensdag 2 september 2026 @ 05:20:20 #135
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221709303
O.k., geen risico meer dat Marga Bult (die zingt nog steeds/weer) oid opeens uit de hoge hoed getoverd zou worden. :P
pi_221710354
quote:

Wel weer knap van Jan Slagter dat hij in een jaar dat er allerlei argumenten te bedenken zijn om niet mee te doen, hij uiteindelijk afhaakt op de kwaliteit van de muziek. Alsof de KNVB het WK in Saudi-Arabië boycot omdat er tegenwoordig zo slecht gevoetbald wordt :')

En dan ook nog boos zijn als AVROTROS dat ESF met een gegronde reden niet wil uitzenden, want dat circus van de wansmaak is zo verschrikkelijk belangrijk dat het een schande is dat ze dat niet willen.
pi_221710383
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:31 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Wel weer knap van Jan Slagter dat hij in een jaar dat er allerlei argumenten te bedenken zijn om niet mee te doen, hij uiteindelijk afhaakt op de kwaliteit van de muziek. Alsof de KNVB het WK in Saudi-Arabië boycot omdat er tegenwoordig zo slecht gevoetbald wordt :')

En dan ook nog boos zijn als AVROTROS dat ESF met een gegronde reden niet wil uitzenden, want dat circus van de wansmaak is zo verschrikkelijk belangrijk dat het een schande is dat ze dat niet willen.
Het enige punt waarover ik het wel met hem eens ben is dat AVROTROS het met hun specifieke statement over moreel kompas wel heel lastig heeft gemaakt voor een andere partij om het over te pakken alsof die dan geen moreel kompas zouden hebben.
pi_221710420
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:36 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Het enige punt waarover ik het wel met hem eens ben is dat AVROTROS het met hun specifieke statement over moreel kompas wel heel lastig heeft gemaakt voor een andere partij om het over te pakken alsof die dan geen moreel kompas zouden hebben.
Jan is anders ook degene die nog net niet op zijn knieën naar Matthijs van Nieuwkerk ging om hem binnen te hengelen, nadat de situatie achter de schermen bij DWDD naar buiten kwam.

En sowieso lijkt me dit voor een EO ofzo misschien lastig, maar een instituut als de NOS zal zich toch niet door zo’n statement laten afschrikken.
pi_221710639
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:45 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Jan is anders ook degene die nog net niet op zijn knieën naar Matthijs van Nieuwkerk ging om hem binnen te hengelen, nadat de situatie achter de schermen bij DWDD naar buiten kwam.

En sowieso lijkt me dit voor een EO ofzo misschien lastig, maar een instituut als de NOS zal zich toch niet door zo’n statement laten afschrikken.
Ik denk dat het vooral voor de potentiële artiest een issue is. Als je nu naar Eurovisie gaat is dat op zichzelf al een politiek statement. Daarom verwacht ik er helemaal niks van, zelfs al gaat een omroep het organiseren is er geen enkele geloofwaardige artiest die mee wil doen.
pi_221710866
quote:

Ook met een typische antwoorden komen als: 'het is geen muziek meer' 'het is vulgair en ordinair' (namen en rugnummers graag) 'alleen Italie zendt nog iets moois' en 'we kunnen toch niet meer terug naar een songfestival met een orkest' :')
  Redactie Sport woensdag 2 september 2026 @ 17:03:24 #142
109131 crew  sportfreak
pi_221712881
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:59 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Ook met een typische antwoorden komen als: 'het is geen muziek meer' 'het is vulgair en ordinair' (namen en rugnummers graag) 'alleen Italie zendt nog iets moois' en 'we kunnen toch niet meer terug naar een songfestival met een orkest' :')
Klopt wel, Maneskin maakt prachtige ouderwetse muziek kun je helemaal niet vulgair noemen. :D
pi_221712949
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:03 schreef sportfreak het volgende:

[..]
Klopt wel, Maneskin maakt prachtige ouderwetse muziek kun je helemaal niet vulgair noemen. :D
Dan is er goed nieuws: Zij maken volgend jaar hun comeback bij Sanremo.

https://eurovoix.com/2026(...)ite-at-sanremo-2027/

(Ik zou het alsnog niet vulgair noemen)

[ Bericht 2% gewijzigd door NailQueen op 02-09-2026 18:46:46 ]
pi_221713056
quote:
Nou welke The Voice kandidaat kunnen we met potlood opschrijven?
pi_221713282
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:32 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Nou welke The Voice kandidaat kunnen we met potlood opschrijven?
Qua staging doet TVOH het vaak wel erg goed. Dus in zoverre hoeft het niet eens zo verkeerd uit te pakken. (Niet dat ik vind dat we iemand moeten sturen)
pi_221713313
Misschien moeten ze het ON laten organiseren en JW Broken Veteran sturen.
  woensdag 2 september 2026 @ 18:24:15 #147
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_221713338
Volgens het AD zijn er nog twee opties voor een nederlandse deelnemer.

Of de NRT gaat het doen (eventueel onder druk van de NPO) of de weg via Talpa/John de Mol

Krijgt Claude komend songfestival een opvolger? De NPO doet er in elk geval alles aan
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_221714009
Het is wel AD die dit meldt, hè.
Ik zou het allemaal maar met de nodige korrels zout nemen.
pi_221715005
Weer zo'n speculatief gossip artikel in AD Media, met alleen vage, anonieme bronnen. Ik weet niet hoor..
♡
pi_221715169
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 19:57 schreef Aadrianus het volgende:
Het is wel AD die dit meldt, hè.
Ik zou het allemaal maar met de nodige korrels zout nemen.
Het proeft wel alsof ze meer weten dat de NPO in ieder geval mee gaat doen. En heel eerlijk, als men af zou haken zouden we het denk ik nu ook al wel geweten hebben...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')