abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221618994
quote:
Zwitserse toerist krijgt jaar cel voor bespotten hindoe-ritueel op Bali

Een Zwitserse toerist is op het Indonesische eiland Bali veroordeeld tot een jaar celstraf, omdat hij op een religieus belangrijke dag naar buiten was gegaan en zichzelf had gefilmd terwijl hij die dag bespotte. Hij postte die video op Instagram, waarna lokale agenten hem arresteerden.

Het gaat om de 'dag van de stilte', een religieuze ceremonie die doorgaans in maart valt. Op die dag worden inwoners van het overwegend hindoeïstische eiland geacht om thuis te blijven, stil te zijn en aan introspectie te doen. Deze eis geldt ook voor niet-gelovige bezoekers. Op deze dag wordt het internet uitgeschakeld, zijn er geen vluchten van en naar het eiland, en patrouilleren politieteams om te zorgen dat er niemand op straat is.

'Shit is crazy'
De veroordeelde, een 26-jarige man, was volgens het vonnis gewaarschuwd door personeel van de villa waarin hij verbleef, dat hij thuis moest blijven. Hij ging toch de straat op in de badplaats Legian en filmde zichzelf terwijl hij zei "Ik heb het gered tot het strand, ze hebben me niet gepakt. Shit is crazy." Die video werd vervolgens door veel Indonesiërs verspreid, die vooral aanstoot namen aan de schuttingtaal die de man gebruikte.

In Indonesië, verder vooral bewoond door moslims en christenen, gelden strenge regels tegen het beledigen van religieuze gebruiken. Het gebeurt vaker dat mensen in de problemen komen voor hun posts op sociale media. In dit geval heeft de Zwitserse man "de Balinese bevolking beledigd, hun geloof geschaad en publieke woede opgeroepen", aldus de rechter. "Hij zal hiervan de gevolgen moeten dragen."

Honger
Tijdens de rechtszaak zei de Zwitserse man dat hij gefrustreerd naar buiten was gegaan omdat hij honger had, en dat hij niet helemaal had begrepen hoe serieus hij de 'dag van de stilte' moest nemen. "Ik heb spijt van mijn acties, en maak mijn excuses aan de Balinese bevolking."

Bron
Ik betrapte mezelf op wat hypocrisie. Want in eerste instantie zat ik van binnen te juichen, maar aan de andere kant heb ik juist een hekel aan religieuze wetgeving, zeker met draconische straffen.

Misschien gaat het ook wel een laag dieper dan puur dit geval, en is dit slechts een voorbeeld van de normalisering van totaal grenzeloos egocentrisch narcistisch asociaal gedrag dat in milliseconden een globaal publiek bereikt en daarmee een zichzelf versterkend effect heeft. En waar het voor zowel de sujetten zelf, als de corporaties die het faciliteren een verdienmodel is.
En dat er daarom eens flinke consequenties tegenover staan, dat dát hetgeen is dat toe te juichen is.

[ Bericht 3% gewijzigd door silverhill op 21-08-2026 11:29:42 ]
  Spellchecker vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:11:26 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221619003
Eigen schuld.
Geen medelijden mee.

Mensen denken tegenwoordig maar dat alles overal en altijd moet mogen.
pi_221619007
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:10 schreef silverhill het volgende:
maar aan de andere kant heb ik juist een hekel aan religieuze wetgeving, zeker met draconische straffen.
Dit wint het bij mij.

Mensen met hun idiote geloven in boze onzichtbare luchttovenaars :') En dan van menig zijn dat elk ander zich ook aan hun idiote geloven zou moeten houden :')

Maargoed, daarom blijf ik ook ver weg van dat soort landen die nog in de middeleeuwen hangen.
pi_221619010
Wel apart een soort religieuze lockdown en die dan ook aan anderen opleggen.

Dacht altijd dat bali juist tolerant was.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221619033
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wel apart een soort religieuze lockdown en die dan ook aan anderen opleggen.

Dacht altijd dat bali juist tolerant was.
Religie en tolerant?
pi_221619037
Billen
Blaren
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_221619058
Lekker voor 'm. Jammer dat hij dat niet in Aceh flikte.
pi_221619087
When in Rome do as Romans do.

Je kan er van alles van vinden. Religieuze achterlijkheid, draconisch, intolerant etc. Feit is dat ze in Bali hun eigen regels bepalen, hij was op de hoogte van de regels, hij is gewaarschuwd en heeft doelbewust besloten de regels aan zijn laars te lappen.

Nou, dan ga ik er eerlijk gezegd vanuit dat je ook na hebt gedacht over de mogelijke gevolgen en deze als acceptabel hebt beoordeeld.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221619154
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:11 schreef maily het volgende:
Eigen schuld.
Geen medelijden mee.

Exact net zoals die etterbak in Korea. Die pest-fluencer die de bak in moet, en dan opeens wel kan janken. Niet omdat ie spijt heeft, nee nee, opeens is ie niet meer zo stoer.
Ook in moeilijke tijden.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:36:51 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221619318
quote:
Eigen schuld.
Geen medelijden mee.

Mwa een cel in Bali is hartstikke vreselijk dat zou je eigenlijk niemand mogen toe wensen. Of in elk geval mag je er wel wat medelijden mee hebben.

En vanuit seculiere westerlingen/atheisitische oogpunten gezien, is het gedrag misschien niet netjes maar een jaar is natuurlijk belachelijk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:38:14 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221619356
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:26 schreef Gibson88 het volgende:
Niet omdat ie spijt heeft, nee nee
Hoe weet je dat hij geen spijt heeft?
Stuurt die je brieven vanuit de gevangenis?
pi_221619375
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:36 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Mwa een cel in Bali is hartstikke vreselijk dat zou je eigenlijk niemand mogen toe wensen. Of in elk geval mag je er wel wat medelijden mee hebben.

En vanuit seculiere westerlingen/atheisitische oogpunten gezien, is het gedrag misschien niet netjes maar een jaar is natuurlijk belachelijk.
Een jaar is belachelijk gezien jouw nederlandse bril.

Maar in Bali bekijken ze het met een Balinese bril.

Had hij maar op zijn hotelkamer moeten blijven, zoals hem was verteld.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221619431
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hoe weet je dat hij geen spijt heeft?
Stuurt die je brieven vanuit de gevangenis?
Ja.
Ook in moeilijke tijden.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:43:20 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_221619482
Zwitserse toerist haalt Engelse toeristen rechts in. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:44:45 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221619510
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Een jaar is belachelijk gezien jouw nederlandse bril.

Maar in Bali bekijken ze het met een Balinese bril.

Had hij maar op zijn hotelkamer moeten blijven, zoals hem was verteld.
Ja dat zou ik hebben gedaan.
Maar wederom nergens empathie te bekennen hier.

"geen medelijden mee"
"laat hem maar verrotten daar"

En waarom? Een jaar cel omdat hij op een debiele religieuze dag naar buiten is gegaan.
Volgens mij zijn er in die landen in gevangenissen ook regelmatig lijfstraffen maar dat weet ik niet zeker.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:48:44 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221619554
quote:
De veroordeelde, een 26-jarige man, was volgens het vonnis gewaarschuwd door personeel van de villa waarin hij verbleef, dat hij thuis moest blijven. Hij ging toch de straat op in de badplaats Legian en filmde zichzelf terwijl hij zei "Ik heb het gered tot het strand, ze hebben me niet gepakt. Shit is crazy." Die video werd vervolgens door veel Indonesiërs verspreid, die vooral aanstoot namen aan de schuttingtaal die de man gebruikte.
Can't fix stupid.

Nu heeft hij een heel jaar om aan introspectie te doen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221619585
Religie is een serieuze zaak in Indonesië. Als je je daar niet van bewust bent of het er niet mee eens bent, kun je beter niet naar Indonesië gaan.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:51:17 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221619617
Je kunt religieuze dwang verwerpen en toch erkennen dat iemand die bewust een heilige traditie bespot en, ondanks waarschuwingen, demonstratief zijn eigen gelijk komt etaleren, zich respectloos en asociaal gedraagt.

Vrijheid van religie betekent immers niet de vrijheid om andermans overtuigingen zonder consequentie te vernederen en belachelijk te maken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221619760
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ja dat zou ik hebben gedaan.
Maar wederom nergens empathie te bekennen hier.

"geen medelijden mee"
"laat hem maar verrotten daar"

En waarom? Een jaar cel omdat hij op een debiele religieuze dag naar buiten is gegaan.
Volgens mij zijn er in die landen in gevangenissen ook regelmatig lijfstraffen maar dat weet ik niet zeker.
Ja erg vervelend voor hem. Had hij zich maar aan de regels moeten houden.

Iedere europese toerist weet toch dat ze in dat deel van de wereld niet aan europese fopstraffen doen.

Hij neemt een bewust risico, en dat gaat fout. Erg vervelend voor hem. Maar hoeveel empathie is genoeg?
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:09:34 #20
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_221619768
Mensen die hier komen dienen zich aan te passen aan de geldende normen en waarden in dit land. Dus als je naar Bali gaat geldt hetzelfde. Of je daar nou voor op tegen bent. Oliedomme actie natuurlijk en nu lekker op de blaren zitten in een 5 sterren jail!
"Hoka Hey!"
pi_221619795
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:36 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dat weet je als je op Bali bent. Je neemt ook niet een paar jointjes mee "omdat dat nergens over gaat". En hij was er waarschijnlijk nog relatief prima mee weggekomen als hij alleen maar naar buiten was gegaan, maar hij moet er weer een schreeuwende Tiktok-post van maken om te laten zien wat voor Mannetje het wel niet is. Nou, niet dus. FAFO.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:43:49 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221620030
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 12:12 schreef nostra het volgende:
Dat weet je als je op Bali bent.
Hoe weten we of hij dat wist?
Je hebt ook kans dat hij gewoon een boete had verwacht of zo. Je kunt slechts 100% het complete strafboek uit je hoofd leren als je op vakantie gaat.

Nou goed, niet handig, maar ik heb echter wel met hem te doen. Die gevangenissen daar zijn vreselijk.
pi_221620067
Hindoes :')
pi_221620167
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 12:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Hoe weten we of hij dat wist?
Je hebt ook kans dat hij gewoon een boete had verwacht of zo. Je kunt slechts 100% het complete strafboek uit je hoofd leren als je op vakantie gaat.

Nou goed, niet handig, maar ik heb echter wel met hem te doen. Die gevangenissen daar zijn vreselijk.
Dan is hij dus ontzettend dom als hij een boete had verwacht.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:11:57 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221620445
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 12:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dan is hij dus ontzettend dom als hij een boete had verwacht.
Vanuit zijn cultuur is dat begrijpelijk.
Je bent namelijk als Zwitser niet gewend dat wanneer je naar buiten loopt op een feestdag een jaar celstraf boven je hoofd hangt.
pi_221620501
quote:
"Ik heb het gered tot het strand, ze hebben me niet gepakt. Shit is crazy."
pi_221620515
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 13:11 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Vanuit zijn cultuur is dat begrijpelijk.
Je bent namelijk als Zwitser niet gewend dat wanneer je naar buiten loopt op een feestdag een jaar celstraf boven je hoofd hangt.
Ja, maar ook hij zal begrijpen of moeten begrijpen dat op Bali niet de Zwitserse maar de Balinese cultuur leidend is. En dan moet je dus niet zomaar aannemen dat je slechts een boete krijgt, dat moet je dan eerst checken. En anders ben je zoals ik al zei best wel dom.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:09:56 #28
441859 crew  Lenny77
pi_221621008
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 13:16 schreef BeriBeri het volgende:

[..]

Dit...
Hij wist het goed genoeg en is verwittigd geweest
@Harvest89
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:12:56 #29
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221621028
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:09 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dit...
Hij wist het goed genoeg en is verwittigd geweest
@:Harvest89
Is nog steeds de vraag of hij wist dat er een torenhoge straf op stond, en, je mag er nog steeds medelijden mee hebben. Ook als iemand een fout begaat mag je medeleven hebben hoor, dat is geen schande.
pi_221621061
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 11:12 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dit wint het bij mij.

Mensen met hun idiote geloven in boze onzichtbare luchttovenaars :') En dan van menig zijn dat elk ander zich ook aan hun idiote geloven zou moeten houden :')

Maargoed, daarom blijf ik ook ver weg van dat soort landen die nog in de middeleeuwen hangen.
Behalve dan als het gaat over ons eigen kerstfeest e.d.

Nee, even serieus, wat is het doel om in een of ander buitenland de religieuze gewoontes te bespotten?
Blijf dan gewoon lekker thuis en ga skieen of zo.
Of fondueen of blazen op die enorme hoorns.

Of ga de stoeptegels afstoffen.
pi_221621078
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:12 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Is nog steeds de vraag of hij wist dat er een torenhoge straf op stond, en, je mag er nog steeds medelijden mee hebben. Ook als iemand een fout begaat mag je medeleven hebben hoor, dat is geen schande.
Dan blijf ik bij mijn stelling: als je bewust de wet gaat overtreden zonder op zijn minst te checken wat de worst case consequentie kan zijn dan ben je erg dom.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:30:45 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221621137
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dan blijf ik bij mijn stelling: als je bewust de wet gaat overtreden zonder op zijn minst te checken wat de worst case consequentie kan zijn dan ben je erg dom.
Er is ook niemand hier die zegt dat het een wetenschapper is.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:32:09 #33
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221621151
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:17 schreef Hiddendoe het volgende:
Behalve dan als het gaat over ons eigen kerstfeest e.d.
Kerst was eerst een religieus kutfeest, nu een commercieel kutfeest. Dat zouden we gewoon in de prullenbak moeten gooien.
  Spellchecker vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:32:24 #34
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221621155

geen internet
dat zal hij snel genoeg doorgehad hebben
pi_221622082
quote:
Eigen schuld.
Geen medelijden mee.

Inderdaad, en je kan lullen wat je wilt of de straf extreem is of niet, niet proportioneel of wat dan ook, als regels en wetten in een ander land niet gerespecteerd worden heeft dat gewoon consequenties. In tegenstelling tot dat slappe gedoe van hier, En daar kan je het dan mee doen.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:24:44 #36
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221622103
Het is een ongehoorde dooddoener maar ik gooi hem er toch in op de vrijdagmiddag:

Play stupid games...
- vmi voor intimi -
pi_221622123
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 16:24 schreef vul_maar_in het volgende:
Het is een ongehoorde dooddoener maar ik gooi hem er toch in op de vrijdagmiddag:

Play stupid games...
Niks mis mee als de waarheid er gewoon mee gezegd word.
pi_221622330
Eigen schuld, dikke bult. Wel een lachwekkend hoge straf natuurlijk.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:07:54 #39
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221622434
Maar toch. Ze vragen 1 ding, voor 1 dag. Je ziet aan heel het land dat ze het fakking serieus nemen en dan kom jij met je domme kut tiktop kop op het idee om "haha kijk deze achterlijken" te gaan filmen.

[ Bericht 2% gewijzigd door vul_maar_in op 21-08-2026 17:21:27 ]
- vmi voor intimi -
pi_221622560
Bali faciliteert het toerisme nogal... Ze hadden ook kunnen denken: stomme onwetende buitenlander. Geef hem een symbolische boete en zet hem op het eerste vliegtuig naar huis.

Maar dus 1 jaar gevangenis... dat is echt over the top.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')