Ik betrapte mezelf op wat hypocrisie. Want in eerste instantie zat ik van binnen te juichen, maar aan de andere kant heb ik juist een hekel aan religieuze wetgeving, zeker met draconische straffen.quote:Zwitserse toerist krijgt jaar cel voor bespotten hindoe-ritueel op Bali
Een Zwitserse toerist is op het Indonesische eiland Bali veroordeeld tot een jaar celstraf, omdat hij op een religieus belangrijke dag naar buiten was gegaan en zichzelf had gefilmd terwijl hij die dag bespotte. Hij postte die video op Instagram, waarna lokale agenten hem arresteerden.
Het gaat om de 'dag van de stilte', een religieuze ceremonie die doorgaans in maart valt. Op die dag worden inwoners van het overwegend hindoeïstische eiland geacht om thuis te blijven, stil te zijn en aan introspectie te doen. Deze eis geldt ook voor niet-gelovige bezoekers. Op deze dag wordt het internet uitgeschakeld, zijn er geen vluchten van en naar het eiland, en patrouilleren politieteams om te zorgen dat er niemand op straat is.
'Shit is crazy'
De veroordeelde, een 26-jarige man, was volgens het vonnis gewaarschuwd door personeel van de villa waarin hij verbleef, dat hij thuis moest blijven. Hij ging toch de straat op in de badplaats Legian en filmde zichzelf terwijl hij zei "Ik heb het gered tot het strand, ze hebben me niet gepakt. Shit is crazy." Die video werd vervolgens door veel Indonesiërs verspreid, die vooral aanstoot namen aan de schuttingtaal die de man gebruikte.
In Indonesië, verder vooral bewoond door moslims en christenen, gelden strenge regels tegen het beledigen van religieuze gebruiken. Het gebeurt vaker dat mensen in de problemen komen voor hun posts op sociale media. In dit geval heeft de Zwitserse man "de Balinese bevolking beledigd, hun geloof geschaad en publieke woede opgeroepen", aldus de rechter. "Hij zal hiervan de gevolgen moeten dragen."
Honger
Tijdens de rechtszaak zei de Zwitserse man dat hij gefrustreerd naar buiten was gegaan omdat hij honger had, en dat hij niet helemaal had begrepen hoe serieus hij de 'dag van de stilte' moest nemen. "Ik heb spijt van mijn acties, en maak mijn excuses aan de Balinese bevolking."
Bron
Dit wint het bij mij.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:10 schreef silverhill het volgende:
maar aan de andere kant heb ik juist een hekel aan religieuze wetgeving, zeker met draconische straffen.
Religie en tolerant?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wel apart een soort religieuze lockdown en die dan ook aan anderen opleggen.
Dacht altijd dat bali juist tolerant was.
Exact net zoals die etterbak in Korea. Die pest-fluencer die de bak in moet, en dan opeens wel kan janken. Niet omdat ie spijt heeft, nee nee, opeens is ie niet meer zo stoer.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:11 schreef maily het volgende:
Eigen schuld.
Geen medelijden mee.
Mensen denken tegenwoordig maar dat alles overal en altijd moet mogen.
Mwa een cel in Bali is hartstikke vreselijk dat zou je eigenlijk niemand mogen toe wensen. Of in elk geval mag je er wel wat medelijden mee hebben.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:11 schreef maily het volgende:
Eigen schuld.
Geen medelijden mee.
Hoe weet je dat hij geen spijt heeft?quote:
Een jaar is belachelijk gezien jouw nederlandse bril.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mwa een cel in Bali is hartstikke vreselijk dat zou je eigenlijk niemand mogen toe wensen. Of in elk geval mag je er wel wat medelijden mee hebben.
En vanuit seculiere westerlingen/atheisitische oogpunten gezien, is het gedrag misschien niet netjes maar een jaar is natuurlijk belachelijk.
Ja.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:38 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat hij geen spijt heeft?
Stuurt die je brieven vanuit de gevangenis?
Ja dat zou ik hebben gedaan.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Een jaar is belachelijk gezien jouw nederlandse bril.
Maar in Bali bekijken ze het met een Balinese bril.
Had hij maar op zijn hotelkamer moeten blijven, zoals hem was verteld.
Can't fix stupid.quote:De veroordeelde, een 26-jarige man, was volgens het vonnis gewaarschuwd door personeel van de villa waarin hij verbleef, dat hij thuis moest blijven. Hij ging toch de straat op in de badplaats Legian en filmde zichzelf terwijl hij zei "Ik heb het gered tot het strand, ze hebben me niet gepakt. Shit is crazy." Die video werd vervolgens door veel Indonesiërs verspreid, die vooral aanstoot namen aan de schuttingtaal die de man gebruikte.
Ja erg vervelend voor hem. Had hij zich maar aan de regels moeten houden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja dat zou ik hebben gedaan.
Maar wederom nergens empathie te bekennen hier.
"geen medelijden mee"
"laat hem maar verrotten daar"
En waarom? Een jaar cel omdat hij op een debiele religieuze dag naar buiten is gegaan.
Volgens mij zijn er in die landen in gevangenissen ook regelmatig lijfstraffen maar dat weet ik niet zeker.
Dat weet je als je op Bali bent. Je neemt ook niet een paar jointjes mee "omdat dat nergens over gaat". En hij was er waarschijnlijk nog relatief prima mee weggekomen als hij alleen maar naar buiten was gegaan, maar hij moet er weer een schreeuwende Tiktok-post van maken om te laten zien wat voor Mannetje het wel niet is. Nou, niet dus. FAFO.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mwa een cel in Bali is hartstikke vreselijk dat zou je eigenlijk niemand mogen toe wensen. Of in elk geval mag je er wel wat medelijden mee hebben.
En vanuit seculiere westerlingen/atheisitische oogpunten gezien, is het gedrag misschien niet netjes maar een jaar is natuurlijk belachelijk.
Hoe weten we of hij dat wist?quote:
Dan is hij dus ontzettend dom als hij een boete had verwacht.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hoe weten we of hij dat wist?
Je hebt ook kans dat hij gewoon een boete had verwacht of zo. Je kunt slechts 100% het complete strafboek uit je hoofd leren als je op vakantie gaat.
Nou goed, niet handig, maar ik heb echter wel met hem te doen. Die gevangenissen daar zijn vreselijk.
Vanuit zijn cultuur is dat begrijpelijk.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan is hij dus ontzettend dom als hij een boete had verwacht.
Ja, maar ook hij zal begrijpen of moeten begrijpen dat op Bali niet de Zwitserse maar de Balinese cultuur leidend is. En dan moet je dus niet zomaar aannemen dat je slechts een boete krijgt, dat moet je dan eerst checken. En anders ben je zoals ik al zei best wel dom.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Vanuit zijn cultuur is dat begrijpelijk.
Je bent namelijk als Zwitser niet gewend dat wanneer je naar buiten loopt op een feestdag een jaar celstraf boven je hoofd hangt.
Is nog steeds de vraag of hij wist dat er een torenhoge straf op stond, en, je mag er nog steeds medelijden mee hebben. Ook als iemand een fout begaat mag je medeleven hebben hoor, dat is geen schande.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit...
Hij wist het goed genoeg en is verwittigd geweest
@:Harvest89
Behalve dan als het gaat over ons eigen kerstfeest e.d.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:12 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dit wint het bij mij.
Mensen met hun idiote geloven in boze onzichtbare luchttovenaarsEn dan van menig zijn dat elk ander zich ook aan hun idiote geloven zou moeten houden
Maargoed, daarom blijf ik ook ver weg van dat soort landen die nog in de middeleeuwen hangen.
Dan blijf ik bij mijn stelling: als je bewust de wet gaat overtreden zonder op zijn minst te checken wat de worst case consequentie kan zijn dan ben je erg dom.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:12 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Is nog steeds de vraag of hij wist dat er een torenhoge straf op stond, en, je mag er nog steeds medelijden mee hebben. Ook als iemand een fout begaat mag je medeleven hebben hoor, dat is geen schande.
Er is ook niemand hier die zegt dat het een wetenschapper is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dan blijf ik bij mijn stelling: als je bewust de wet gaat overtreden zonder op zijn minst te checken wat de worst case consequentie kan zijn dan ben je erg dom.
Kerst was eerst een religieus kutfeest, nu een commercieel kutfeest. Dat zouden we gewoon in de prullenbak moeten gooien.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:17 schreef Hiddendoe het volgende:
Behalve dan als het gaat over ons eigen kerstfeest e.d.
Inderdaad, en je kan lullen wat je wilt of de straf extreem is of niet, niet proportioneel of wat dan ook, als regels en wetten in een ander land niet gerespecteerd worden heeft dat gewoon consequenties. In tegenstelling tot dat slappe gedoe van hier, En daar kan je het dan mee doen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:11 schreef maily het volgende:
Eigen schuld.
Geen medelijden mee.
Niks mis mee als de waarheid er gewoon mee gezegd word.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:24 schreef vul_maar_in het volgende:
Het is een ongehoorde dooddoener maar ik gooi hem er toch in op de vrijdagmiddag:
Play stupid games...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |