Bron https://www.omroepwest.nl/misdaad/5139002/geen-levenslang-maar-na-21-jaar-helemaal-vrij-straf-zoetermeerse-gezinsmoordenaar-voorbijquote:Geen levenslang, maar na 21 jaar helemaal vrij: straf Zoetermeerse gezinsmoordenaar voorbij
Martijn Hooijer
Vandaag, 16:30 • Aangepast Vandaag, 17:53 • 3 minuten leestijd
ZOETERMEER - Gezinsmoordenaar Richard H. is over twee weken vrijwel zeker weer een volledig vrij man. H. vermoordde in 2005 in Zoetermeer zijn vrouw Claudia en hun dochtertjes van drie en vijf jaar oud. Tijdens een tbs-zitting in de rechtbank in Den Haag bleek dat alle deskundigen die H. onderzochten vinden dat hij helemaal terug de maatschappij in kan. Het Openbaar Ministerie vroeg de rechtbank daarom de tbs-maatregel van H. niet meer te verlengen. Daarmee komt er na iets meer dan 21 jaar een eind aan zijn gevangenisstraf en daaropvolgende tbs-behandeling.
'De vraag is of de veiligheid van de samenleving verlenging van tbs-maatregel verlangt.' Die vraag stelde officier van justitie Maaike Kampen hardop. Haar antwoord op die vraag is helder. 'De rapporten zijn eenduidig. Er is geen stoornis meer en het gevaar op herhaling is laag. Daar zie ik dan ook geen risico.'
Richard H. vermoordde zijn vrouw Claudia van Veen (31) en hun dochtertjes Marieke (5) en Charlotte (3) op 6 april 2005 in hun huis in Zoetermeer, om zijn Poolse maîtresse te kunnen ontvangen. Zijn gezin zat hem daarbij in de weg, verklaarde hij later.
H. zag geen andere uitweg dan zijn vrouw in haar slaap dood te slaan en daarna hun kinderen de keel dicht te knijpen. Hij stopte ze in de achterbak van zijn auto, reed naar Noord-Brabant en begroef ze daar in een bos.
Richard H. zocht zelf mee
De volgende dag ontving hij zijn Poolse vriendin en sliep dat weekend samen met haar in het bed waarin hij Claudia om het leven had gebracht. De maandag erop gaf hij zijn vrouw en kinderen op als vermist.
Wrang genoeg deed hij zelfs nog mee aan de zoektochten naar hen en deed een oproep op televisie om naar ze uit te kijken.
Richard H. kreeg in 2006 levenslang door de rechtbank opgelegd, maar in hoger beroep werd dat 20 jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging voor de drie moorden.
Twee jaar geleden besloot de rechtbank al dat de dwangverpleging beëindigd kon worden omdat hij 'beter in staat is om zijn grenzen aan te geven'. Wel bleef hij onder toezicht staan, maar dat toezicht gaat er nu dus vrijwel zeker ook af.
Welke vrouw gaat mij accepteren met mijn delict?
Richard H.
H. werd in 2024, na dertien jaar gevangenisstraf en zes jaar tbs-behandeling, ook al voorwaardelijk vrijgelaten. 'Het gaat prima met mij. Ik woon sinds een jaar of drie op mezelf en werk in de infrastructuur. Als plaatsvervangend teamleider. Ik doe ook vrijwilligerswerk in de kerk en leef mijn leven met de dingen die nu mogelijk zijn.'
De enige risicofactor die de deskundigen nog zien, is wanneer H. een langdurige intieme relatie zou aangaan. 'Ik heb er geen behoefte aan', zegt hij er zelf over. 'Ik heb wel wat dates gehad, maar kom tot de conclusie dat ik met geheim loop en dat gaat niet. Het voelt gewoon niet fijn. Welke vrouw gaat mij accepteren met mijn delict?’
Een beladen zaak
Als de rechter over twee weken besluit dat de tbs van H. is afgerond, hoeven nabestaanden voorlopig niet bang te zijn hem in Zoetermeer op straat tegen te komen. Hij heeft een contact- en locatieverbod dat tot 2031 geldt.
De advocaat van H. vroeg de rechter vanmiddag direct uitspraak te doen, maar die weigerde dat. 'Het is een beladen zaak, de rechtbank wil een evenwichtig antwoord formuleren.'
Deze man zal straks ook weer een nieuwe liefdesrelatie aangaan. Ben benieuwd hoe meneer zich dan gedraagt als het binnen de relatie niet gaat zoals hij wil.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:37 schreef Charmian het volgende:
'De rapporten zijn eenduidig. Er is geen stoornis meer en het gevaar op herhaling is laag. Daar zie ik dan ook geen risico.'
Fucking hellquote:. H. vermoordde in 2005 in Zoetermeer zijn vrouw Claudia en hun dochtertjes van drie en vijf jaar oud.
Las ergens dat ie al zijn geld in World Online had gestopt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:45 schreef Hyaenidae het volgende:
Maar hoe zou hij er financieel nu voorstaan dan, vraag ik me dan af? Stel dat hij toen een ton had (door verkoop huis oid?) en dat in Nasdaq had geinvesteerd 21 jaar lang dan zou hij nu bijna 2 miljoen hebben.
niet zomaar moord. je eigen kinderen. langzaam.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:48 schreef Kottnauer het volgende:
7 jaar voor moord.
En dan zijn er steevast mensen die beweren dat de straffen in Nederland zo hoog zijn.
Oh jammer, dan wordt het toch weer een uitkering en gewoon verder teren op onze belastingcentjes.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Las ergens dat ie al zijn geld in World Online had gestopt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:54 schreef RamboDirk het volgende:
Nou jongens!
Het recht heeft gezegevierdoven is te makkelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- vmi voor intimi -
3-voudige moordquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:48 schreef Kottnauer het volgende:
7 jaar voor moord.
En dan zijn er steevast mensen die beweren dat de straffen in Nederland zo hoog zijn.
Is toch geen verrassing dat er zoveel vrouwen en kinderen steeds het slachtoffer worden van daders? Men laat de sociale controle overal weghalen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:49 schreef vul_maar_in het volgende:
Sorry maar dit zijn "mensen" die w.m.b. de doodstraf verdienen in een land waar ze het hanteren.
ik wou dat ik het nooit had gelezen , ik wil niet sensationeel doen maar het is echt heel erg.
Ik denk dat de staat alles wel heeft afgepakt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:45 schreef Hyaenidae het volgende:
Maar hoe zou hij er financieel nu voorstaan dan, vraag ik me dan af? Stel dat hij toen een ton had (door verkoop huis oid?) en dat in Nasdaq had geinvesteerd 21 jaar lang dan zou hij nu bijna 2 miljoen hebben.
dude wat lul je nou? iemand met een zwaar narcistische sociopatische stoornis (of iets wat er op lijkt) moord zijn familie uit en dit is jouw antwoord?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Is toch geen verrassing dat er zoveel vrouwen en kinderen steeds het slachtoffer worden van daders? Men laat de sociale controle overal weghalen.
mag ik een teiltje.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:57 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ik denk dat de staat alles wel heeft afgepakt.
Maar goed, hij krijgt dit nu terug met een uitkering, allerhande toeslagen, voorrang op een huis, re-integratie traject. Wat een land
Nee, hij werkt notabene al. Hij zit dus al een tijdje niet meer tussen 4 muren. Maar nu gaat het toezicht er ook af.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:57 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
dude wat lul je nou? iemand met een zwaar narcistische sociopatische stoornis (of iets wat er op lijkt) moord zijn familie uit en dit is jouw antwoord?
quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:54 schreef RamboDirk het volgende:
Nou jongens!
Het recht heeft gezegevierdMet Kabinet Jetten 1 kan Richard lekker straks GTA 6 spelen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, alleen vertelt men er zelden bij dat dit de maximum straffen betreft. Die zijn inderdaad best hoog, alleen worden ze niet vaak opgelegd. Probleem is dat het Nederlandse Wetboek van Strafrecht geen minimumstraffen kent, en er dus best vaak relatief lage straffen worden opgelegd.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:48 schreef Kottnauer het volgende:
7 jaar voor moord.
En de reden dat hij jaren vast heeft gezeten was... vanwege een intieme relatie. Dus de deskundigen denken zelf ook dat het nog steeds een risico vormt als deze meneer toch maar ooit weer aan de gang gaat met relaties, nota bene de omstandigheden waardoor hij vorige keer zijn hele gezin heeft vermoord.quote:De enige risicofactor die de deskundigen nog zien, is wanneer H. een langdurige intieme relatie zou aangaan. 'Ik heb er geen behoefte aan', zegt hij er zelf over. 'Ik heb wel wat dates gehad, maar kom tot de conclusie dat ik met geheim loop en dat gaat niet. Het voelt gewoon niet fijn. Welke vrouw gaat mij accepteren met mijn delict?’
Klinkt als iemand die goed kan acteren, laten we dan maar hopen dat hij dat niet bij zijn behandelaars heeft gedaan.quote:De volgende dag ontving hij zijn Poolse vriendin en sliep dat weekend samen met haar in het bed waarin hij Claudia om het leven had gebracht. De maandag erop gaf hij zijn vrouw en kinderen op als vermist.
Wrang genoeg deed hij zelfs nog mee aan de zoektochten naar hen en deed een oproep op televisie om naar ze uit te kijken.
Richard is nu met God @KingRolandquote:H. werd in 2024, na dertien jaar gevangenisstraf en zes jaar tbs-behandeling, ook al voorwaardelijk vrijgelaten. 'Het gaat prima met mij. Ik woon sinds een jaar of drie op mezelf en werk in de infrastructuur. Als plaatsvervangend teamleider. Ik doe ook vrijwilligerswerk in de kerk en leef mijn leven met de dingen die nu mogelijk zijn.'
Die kan geen relatie meer krijgen man, die is nu minimaal 50.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 20:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En de reden dat hij jaren vast heeft gezeten was... vanwege een intieme relatie. Dus de deskundigen denken zelf ook dat het nog steeds een risico vormt als deze meneer toch maar ooit weer aan de gang gaat met relaties, nota bene de omstandigheden waardoor hij vorige keer zijn hele gezin heeft vermoord.
Ja top. Gewoon vrijlaten joh...
Als god die hufter niet regelrecht naar de hel stuurt op zijn overlijden vind ik het hele dogma niet zijn werk doen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 20:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Richard is nu met God @:kingroland
Wel respect dat hij aan een redelijk goede baan is gekomen nog, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemenquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 20:10 schreef RamboDirk het volgende:
Mocht je nou je gezin zat zijn.
Moord ze gewoon uit.
Ga 20 jaar lekker aan jezelf werken en volg wat studies, sport elke dag.
En ga midden 50 fris en fruitig weer aan de slag
Binnenkort wellicht te zien bij de EO? Bij - hoe heet dat programma ook alweer - waar men het licht heeft gezien en god gevonden heeft?quote:
Dat zou eigenlijk voor elke Nederlander moeten gelden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:37 schreef Charmian het volgende:
Als de rechter over twee weken besluit dat de tbs van H. is afgerond, hoeven nabestaanden voorlopig niet bang te zijn hem in Zoetermeer op straat tegen te komen. Hij heeft een contact- en locatieverbod dat tot 2031 geldt.
Hou op hoorquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 20:14 schreef Kottnauer het volgende:
Triest ook voor de ouders en zus van de vermoorde vrouw, en haar kinderen.
Zij blijven leven met de voortdurende angst dat Richard op een nacht ook bij hun langskomt met zijn klauwhamer.
Ik geloof er dan ook niks van wat hij zegt. Sowieso is het een leugenaar tot en met. Maar ook een tikkende tijdbom. Ik hoop dat hij in die 20 jaar een vieze kale vadsig persoon is geworden waar geen vrouw naar kijkt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 19:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Deze man zal straks ook weer een nieuwe liefdesrelatie aangaan. Ben benieuwd hoe meneer zich dan gedraagt als het binnen de relatie niet gaat zoals hij wil.
Dan mogen de rapporten wel aangeven dat het risico op herhaling laag is, ik ben er niet gerust op.
in de die serie ging ie weer gezellig voetballen....(kots)quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 20:10 schreef RamboDirk het volgende:
Mocht je nou je gezin zat zijn.
Moord ze gewoon uit.
Ga 20 jaar lekker aan jezelf werken en volg wat studies, sport elke dag.
En ga midden 50 fris en fruitig weer aan de slag
Hij zal na die 21 jaar vast nog exact hetzelfde eruit zien. En hij had al zo'n onherkenbare kop.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 20:18 schreef Jahr00n het volgende:
Het enige wat we nu kunnen doen is zijn foto's overal verspreiden en zorgen dat alle vrouwen op de hoogte zijn van deze gek.
En stiekem ook hopen dat iemand hem kapot slaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |