quote:
Waarom is dat gek.... is de situatie nu dan plots zoveel beter?
wat is precies het voordeel van die hogere strafmaat?
Hij is oorspronkelijk voor 20 jaar met TBS veroordeeld, de gevangenisstraf gold als uitgezeten na 13 jaar (2/3e van de straf, mits de gevangene zich goed gedraagt en meewerkt) en daarna heeft hij dus nog 8 jaar TBS ondergaan (en was nu al enige tijd voorwaardelijk vrij en stond enkel onder toezicht).
Hij heeft 19 jaar gezeten, en is nu 2 jaar onder toezicht.
Wat zou de meerwaarde zijn dat hij wel levenslang zou hebben...? Zou hij dan die moorden niet gepleegd hebben (die waren zo irrationaal en dom en zo zonder enige afweging over de bestraffing dat er geen goede grond is te stellen dat levenslang als straf ipv 20 jaar + TBS hem plots daarvan had laten afzien)
De enige grond waarbij ik me kan voorstellen dat je het nut van straffen kunt vergelijken is vooral welke kosten er voor de maatschappij zijn verder, en daarbij denk ik dat het gewoon veel praktischer is ook veroordelde gevangenen een motivatie te geven goed gedrag te tonen en mee te werken, terwijl levenslang en die mensen tot aan hun overlijden in detentie te houden eerder veel kostbaarder is en weinig meerwaarde bied.
Wat dat betreft vind ik het eerder zorgelijk dat er vooral een op emotionele gronden gevoerde drang is steeds nóg zwaaardere straffen te willen opleggen vanuit een soort van publieke verontwaardiging, terwijl die hogere straffen niet echt een objectief vaststelbare meerwaarde hebben
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25