Niet mijn OP.quote:Een meerderheid van de Nederlanders zou het een goede zaak vinden als er nu nieuwe verkiezingen komen. 61 procent ziet een nieuwe gang naar de stembus wel zitten, blijkt uit onderzoek van het Hart van Nederland Panel. En veel vertrouwen dat het kabinet-Jetten lang blijft zitten, is er niet: de grootste groep verwacht zelfs dat het nog voor het einde van dit jaar valt.
Het kabinet gaat een zwaar halfjaar tegemoet, verwacht voormalig VVD-politicus Halbe Zijlstra.
In totaal denkt 78 procent dat het kabinet van D66, VVD en CDA de volledige regeerperiode niet volmaakt. Daarvan verwacht 42 procent dat het nog voor het einde van dit jaar misgaat. Slechts 7 procent denkt dat premier Rob Jetten en zijn ploeg de volledige regeerperiode blijven zitten. 15 procent weet het niet.
Van de deelnemers zou 61 procent het een goede zaak vinden als er nu nieuwe verkiezingen komen, vooral stemmers van oppositiepartijen. 34 procent zit daar niet op te wachten, vooral stemmers van de coalitiepartijen D66 en CDA. Maar ook de mensen die vorig jaar nog stemden op GL-PvdA, Volt en ChristenUnie willen liever geen nieuwe verkiezingen. Van de coalitiepartijen zeggen alleen de VVD-stemmers in meerderheid wel nieuwe verkiezingen te willen. 5 procent heeft geen mening.
Cruciale weken voor kabinet
De cijfers komen op een belangrijk moment voor het minderheidskabinet. D66, VVD en CDA hebben samen 66 van de 150 zetels in de Tweede Kamer. Om plannen aangenomen te krijgen, moeten ze dus steun zoeken bij andere partijen.
De komende weken staat komt er een grote test voor het kabinet wanneer gesproken gaat worden over de begroting voor volgend jaar. In aanloop naar Prinsjesdag, waarop de begroting gepresenteerd moet worden, gaat premier Jetten daarom met verschillende oppositiepartijen om tafel.
Hoe ver moet Jetten gaan?
Om de begroting door de Tweede Kamer te krijgen, zal het kabinet waarschijnlijk wensen van oppositiepartijen moeten overnemen. Premier Jetten staat ervoor open om plannen aan te passen, gaf hij al eerder aan. 44 procent vindt dat Jetten daarbij best flinke concessies mag doen als dat nodig is voor een meerderheid.
39 procent vindt dat het kabinet minder ver moet gaan. Volgens deze groep moet Jetten alleen afspraken maken met de oppositie als die niet botsen met de belangrijkste plannen van D66, VVD en CDA. 17 procent heeft hierover geen mening.
Bron: https://www.hartvannederl(...)TvkPPd4GF9ANjZbnVQOQ
nou dat ie in een Argentijns shirt loopt is wel raarquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:16 schreef probeer het volgende:
[..]
Alleen als men het kan misbruiken als stok om D66 te slaan. Plus nog een subtiel homofobe sneer door over zijn partner te beginnen, omdat we tegenwoordig blijkbaar net doen alsof het normaal is om kritiek op een MP ook te betrekken op diens partner.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dat ie in een Argentijns shirt loopt is wel raar
Ik ben het met je eens hoor.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Mwah, mwah.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hij kan zich ook gewoon met het land en de bevolking bezighouden, het is nou niet dat het hier allemaal op rolletjes loopt of wel?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mwah, mwah.
Ik zou het niet doen als premier, maar zijn vriend is Argentijns, dus wat dat betreft is het begrijpelijk.
Uiteraard, maar die man heeft ook nog een privéleven natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:51 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hij kan zich ook gewoon met het land en de bevolking bezighouden, het is nou niet dat het hier allemaal op rolletjes loopt of wel?
Dit is echt huilen om het huilen. Laat die man lekker zijn vriend aanmoedigen tijdens hockey. Boehoe dat hij dan een Argentinië shirt draagt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:51 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hij kan zich ook gewoon met het land en de bevolking bezighouden, het is nou niet dat het hier allemaal op rolletjes loopt of wel?
Ja maar daar hebben wij niks mee te schaften. Hij moet gewoon zijn werk, waar hij rijkelijk voor beloond wordt, doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Uiteraard, maar die man heeft ook nog een privéleven natuurlijk.
Schande idd dat hij ook nog in zijn priveleven/tijd dingen doet die hij leuk vind.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:55 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Ja maar daar hebben wij niks mee te schaften. Hij moet gewoon zijn werk, waar hij rijkelijk voor beloond wordt, doen natuurlijk.
Dat is niet wat ik zeg.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:56 schreef Ama het volgende:
[..]
Schande idd dat hij ook nog in zijn priveleven/tijd dingen doet die hij leuk vind.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:56 schreef Ama het volgende:
[..]
Schande idd dat hij ook nog in zijn priveleven/tijd dingen doet die hij leuk vind.
Je snapt me best. Niet zo moeilijk doen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:57 schreef probeer het volgende:
[..]![]()
Zijn partner is een mens, geen ding.
Ik plaag je maar. Kusjes vragen en zo.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:58 schreef Ama het volgende:
[..]
Je snapt me best. Niet zo moeilijk doen.
NEEN ROP JATTEN MOET GEGEN DIE MAUERquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:54 schreef Ama het volgende:
[..]
Dit is echt huilen om het huilen. Laat die man lekker zijn vriend aanmoedigen tijdens hockey. Boehoe dat hij dan een Argentinië shirt draagt.
Het zal me eerlijk gezegd worst wezen wat voor team hij aanmoedigt. Hij doet maar, het is een vrij land en ik stem toch al niet op hem.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of ie homo is of wat dan ook doet er niet toequote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor.
Bij de eerste homoseksuele minister president van Nederland is het toch opeens heel belangrijk om zijn relatie te bekritiseren, want iemand draagt een raar shirt.
nee als premier is dat niet begrijpelijkquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 14:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mwah, mwah.
Ik zou het niet doen als premier, maar zijn vriend is Argentijns, dus wat dat betreft is het begrijpelijk.
en in kleine letters eronder (But i pay for the American ones that look like em. MAGA)quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 15:45 schreef UitStraling het volgende:
Beetje hetzelfde als Donald Trump een shirtje zou dragen met, "I Love Slovenian Sluts"
Dit klinkt een stuk beter dan belastingen verhogen voor de 'rijken'.quote:JA21 en SGP smeden bondje in onderhandelingen over begroting: ’Realistisch rechts’
Den Haag- JA21 en SGP hebben, nu het kabinet moet zoeken naar steun voor een nieuwe begroting, een gelegenheidsbondje gesmeed. Onder het mom van ’realistisch rechts’ hopen ze de overheidsfinanciën een rechtse zwieper te kunnen geven. De twee partijen kunnen de coalitie aan een meerderheid helpen in de Tweede Kamer, in de senaat schieten ze net wat zetels tekort.
JA21 en SGP schoven dinsdagochtend aan bij minister Heinen (Financiën), die nog minder dan twee weken heeft om een begroting voor Prinsjesdag in elkaar te zetten. Daarvoor heeft hij uiteindelijk steun nodig van meerdere oppositiepartijen, omdat de coalitie niet genoeg zetels in de Eerste en Tweede Kamer heeft voor een meerderheid.
JA21 en SGP gelden daarbij als nadrukkelijke steunpilaren voor een route over rechts. En zij zoeken daarin ook de samenwerking, vertelt SGP-Kamerlid Flach na afloop van het gesprek: „Wij trekken hierin samen op.” Zijn JA21-collega heeft zelfs al een naam verzonnen voor de samenwerking: „Realistisch rechts.”
Kiezen tussen links of rechts
In de senaat zal ook steun van de BBB nodig zijn om de route over rechts aan een meerderheid te helpen. Bij een deal over links is Pro cruciaal. Die partij schuift dinsdagmiddag aan bij Heinen en probeerde ook al een bondje met 50Plus-leider Struijs te sluiten, maar die wees dat volgens Haagse bronnen af. SGP en JA21 zien samen met Pro praten niet zitten. „Dat vind ik niet heel voorstelbaar, dus ergens moet er een keuze gemaakt worden”, zegt Flach.
Waar Klaver na zijn gesprek met de kabinetstop maandagavond mopperde over grote verschillen tussen zijn partij en de kabinetskoers, klinkt bij JA21 en SGP een optimistischer geluid. „Dit eerste gesprek ben ik redelijk tevreden over”, zegt Flach. Maar ’met het mes tussen de tanden’ onderhandelen is volgens Hoogeveen nog niet gebeurd.
JA21 en SGP willen ’minder uitgaven’
Het gesprek ging over de miljardenbezuinigingen die het kabinet heeft ingetekend op de sociale zekerheid en de zorg. JA21 en SGP zijn daar toeschietelijker in dan Pro, dat die ingrepen van tafel wil. De rechtse partijen zien ook dat de begrotingen waar het kabinet in wil snijden steeds verder uitdijen, inmiddels beide meer dan 100 miljard euro per jaar. Ze zetten volgens Hoogeveen in op ’lagere lasten, een kleinere overheid en minder uitgaven’.
Met Heinen kunnen de partijen meer inhoudelijk op zoek gaan naar plannen die wel op hun steun kunnen rekenen. De VVD-minister van Financiën is opvallend genoeg niet aanwezig bij de begrotingsgesprekken die premier Jetten (D66) en vicepremiers Yesilgöz (VVD) en Van den Brink (CDA) deze week voeren met de partijleiders van oppositiepartijen. Maandag waren dat JA21 en Pro, woensdag zijn de leiders van SGP, CU en 50Plus aan de beurt.
Volgens Heinen is dat omdat de kabinetstop zo zijn ’politieke commitment’ aan het begrotingsproces geeft. „Ik kan dan op de inhoud verder. De begroting maken we gewoon op Financiën.”
https://www.telegraaf.nl/(...)echts/160161681.html
Dit dusquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 15:44 schreef cinderloom het volgende:
Nu in zijn kostuum zal hij zich moeten bewijzen. Wat hij privé doet moet hij zelf weten. Het is ook maar een mens. Maar hij moet niet denken dat hij kan leven als een god in Frankrijk als het land op knappen staat. Of hij dit echt ziet betwijfel ik.
Erg realistische clubjes inderdaadquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:42 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit klinkt een stuk beter dan belastingen verhogen voor de 'rijken'.
Of hij is erg Maxima fanquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 20:08 schreef matspontius het volgende:
Argentijns shirt - het is een heel subtiel maar overduidelijk signaal van deze koketterende paling. Hiermee geeft ie in alles aan niet voor het Nederlandse volk te staan maar diversiteit, inclusiviteit, migratie en al die shit voorop te stellen. Hij gaat helemaal niets aan migratie doen want daar is die eikel namelijk een groot voorstander van. Voor de buhne en voor de stemmen zegt ie van wel maar deze dildo liegt het volk glashard voor!!!!! Hopelijk na Prinsjesdag opgerot
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |