Ja, wat zou dat een vreselijk gemis zijn zeg.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:56 schreef de_boswachter het volgende:
Het zou toch zo erg zijn als zo’n gast op zo’n ding zichzelf dood rijdt. Bah. Nu alvast RIP aan de nabestaanden voor het toekomstige slachtoffer.
RIP aan de nabestaanden.
Op de zundap en kreitler.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:50 schreef junkiesietze het volgende:
Vroeger gingen we gewoon 110, 120, 130 geen enkel probleeeeem
200 weet ik niet, maar een vriend van me pakte onderweg naar school altijd een stukje snelweg want die haalde op zijn brommer (geen idee welk merk meer) ook 120 na opvoeren. Totaal onverantwoord natuurlijk, maar zo ging dat in het buitengebied.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:54 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik hoorde laatst over 50cc motorfietsen die wel 200km/h gingen. Van Kreidler oid. Dat is toch gekkenwerk? Nooit gedacht dat het mogelijk was.
Met 50cc 200kmh is wel heel erg ambitieus. Bij die snelheden heb je naar schatting 100kw vermogen nodig, en dat krijg je niet zomaar uit een 50cc.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:54 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik hoorde laatst over 50cc motorfietsen die wel 200km/h gingen. Van Kreidler oid. Dat is toch gekkenwerk? Nooit gedacht dat het mogelijk was.
Die waren wild ja. Maar niet te vergelijken met de kreidlers die de gemiddelde puber in zijn fietsenschuurtje aan het opvoeren was.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:12 schreef StaceySinger het volgende:
De Van Veen Kreidler 50cc-racemotor haalde een topsnelheid van meer dan 200 km/u (tot circa 204 km/u). Deze racemotor leverde ongeveer 20 pk bij een toerental van 16.000 tpm
50cc Class: factory Derbi and Kreidler 50cc race bikes pushed out up to 18 horsepower and reached top speeds of 170 to 195 km/h (106 to 121 mph)
Ja precies, wat vroeger gebeurde qua scheuren op brommertjes was ook gevaarlijk en daar zijn ook zeer regelmatig dode jongeren bij gevallen, maar dat waren a. "al" 16-jarigen en geen brugklassers of nog jonger en b. niemand die deed alsof het eigenlijk fietsen waren.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:05 schreef Qarrad het volgende:
[..]
200 weet ik niet, maar een vriend van me pakte onderweg naar school altijd een stukje snelweg want die haalde op zijn brommer (geen idee welk merk meer) ook 120 na opvoeren. Totaal onverantwoord natuurlijk, maar zo ging dat in het buitengebied.
Het verschil met fatbikes is wel dat ze niet met die opgevoerde brommers over de stoep door het stadscentrum liepen te eikelen zoals nu.
BBW bikequote:Op maandag 17 augustus 2026 09:43 schreef Hexagon het volgende:
Moet meteen aan dit nummer denken.
Bekijk deze YouTube-video
Grotendeels zijn het ook echt nog kinderen op zo'n ding. 8-12 jaar oud is geen uitzondering meer op de openbare weg.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:05 schreef Qarrad het volgende:
[..]
200 weet ik niet, maar een vriend van me pakte onderweg naar school altijd een stukje snelweg want die haalde op zijn brommer (geen idee welk merk meer) ook 120 na opvoeren. Totaal onverantwoord natuurlijk, maar zo ging dat in het buitengebied.
Het verschil met fatbikes is wel dat ze niet met die opgevoerde brommers over de stoep door het stadscentrum liepen te eikelen zoals nu.
En als 15/16 jarige heb je wel ervaring in het verkeer (school, stad, vrienden), maar in de basisschool leeftijd nog weinig.quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:13 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Grotendeels zijn het ook echt nog kinderen op zo'n ding. 8-12 jaar oud is geen uitzondering meer op de openbare weg.
Ik heb nog steeds een Aerox staan, 5 jaar terug van een sjonnie overgenomen voor paar 100 piek. 70cc, 21 mm carb en Yasuni R uitlaat maar hij loopt niet lekker... moet hem nog laten afstellen. Heb er zelf weinig verstand van. Gaat wel richting de 100. Rammelt aan alle kanten dus ik ben niet echt van die hoge topsnelheid maar auto wheelies zijn wel grappigquote:Op maandag 17 augustus 2026 10:41 schreef de_boswachter het volgende:
Ach wat waren Kreidler en Zundap toch fantastische merken hé. Moet dan altijd even‘ en als mensen er met weemoed over praten. Want ze zijn beide failliet gegaan, mede omdat het een hype was en de interesse van de consument door o.a. niet door te ontwikkelen uitging naar ander spul. Luie firma’s die niet hebben willen innoveren en zo hun ondergang hebben ingeluid. Maar ach wat was het fantastisch!!!
Doe mij maar een Yamaha Aerox, dat is pas materiaal. Voetje aan de grond en zonder helm met de middelvingers hoog plankgas 135 rijden door de bebouwde kom. Mooi was die tijd.
Schroevendraaier, koevoet, flipper en een baksteennnquote:Op maandag 17 augustus 2026 09:50 schreef junkiesietze het volgende:
Vroeger gingen we gewoon 110, 120, 130 geen enkel probleeeeem
Dit ja, maar dan heb je het over professioneel spul:quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:12 schreef StaceySinger het volgende:
De Van Veen Kreidler 50cc-racemotor haalde een topsnelheid van meer dan 200 km/u (tot circa 204 km/u). Deze racemotor leverde ongeveer 20 pk bij een toerental van 16.000 tpm
50cc Class: factory Derbi and Kreidler 50cc race bikes pushed out up to 18 horsepower and reached top speeds of 170 to 195 km/h (106 to 121 mph)
Ja precies, ik denk aan zulke dingen: https://nl.aliexpress.com(...)%7C_p_origin_prod%3Aquote:Op maandag 17 augustus 2026 11:16 schreef StateOfMind het volgende:
Vermoed overigens niet dat deze skinnybike een vettefiets is zoals we die kennen, maar dan met smallere banden.
Maar eerder een electrische cross 'brommer' is.
Die kunnen idd heel hard, en die zijn ook al vaker in het nieuws geweest.
Niet haalbaar voor de gemiddelde 16-jarige vakkenvuller uiteraard. Maar goed, het is/was in ieder geval zo (of je moet nog verder terug in de tijd gaan) dat je voor brommers een certificaat moet, een kenteken, een verzekeringsplicht, een helmplicht, een minimumleeftijd bovenal. Niets van dat alles voor een fatbike, daar zie ik wel eens mannetjes op waarvan ik vermoed dat ze nog niet eens oud genoeg zijn voor hun fietsexamen basisschool. En in dat geval begrijp ik bovenal de ouders niet.quote:Op maandag 17 augustus 2026 13:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit ja, maar dan heb je het over professioneel spul:
Bekijk deze YouTube-video
Die hele scooter hype kwam pas veel later. Als je je in mijn tijd vertoonde op een scooterachtig iets zoals een Vespa Piaggio dan was je gewoon een enorme kneus...quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:41 schreef de_boswachter het volgende:
Ach wat waren Kreidler en Zundap toch fantastische merken hé. Moet dan altijd even‘ en als mensen er met weemoed over praten. Want ze zijn beide failliet gegaan, mede omdat het een hype was en de interesse van de consument door o.a. niet door te ontwikkelen uitging naar ander spul. Luie firma’s die niet hebben willen innoveren en zo hun ondergang hebben ingeluid. Maar ach wat was het fantastisch!!!
Doe mij maar een Yamaha Aerox, dat is pas materiaal. Voetje aan de grond en zonder helm met de middelvingers hoog plankgas 135 rijden door de bebouwde kom. Mooi was die tijd.
Idd, komt bij dat je op je 17e tegenwoordig onder begeleiding al auto mag rijden.quote:Op maandag 17 augustus 2026 13:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Niet haalbaar voor de gemiddelde 16-jarige vakkenvuller uiteraard. Maar goed, het is/was in ieder geval zo (of je moet nog verder terug in de tijd gaan) dat je voor brommers een certificaat moet, een kenteken, een verzekeringsplicht, een helmplicht, een minimumleeftijd bovenal. Niets van dat alles voor een fatbike, daar zie ik wel eens mannetjes op waarvan ik vermoed dat ze nog niet eens oud genoeg zijn voor hun fietsexamen basisschool. En in dat geval begrijp ik bovenal de ouders niet.
Wat waren de regels vroeger dan omtrent brommers? In mijn tijd hoefde je nog geen apart brommerrijbewijs, maar de regels over max 50cc enzo bestonden allemaal al wel. Is er nog een tijd geweest waarbij bepaalde brommers of motorscooters nog toegestaan waren in een andere vorm dan nu? In veel andere landen mag je ook met bepaalde motorscooters rijden die hier alleen met motorrijbewijs mogen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 13:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die hele scooter hype kwam pas veel later. Als je je in mijn tijd vertoonde op een scooterachtig iets zoals een Vespa Piaggio dan was je gewoon een enorme kneus...![]()
Uiteindelijk was het natuurlijk een kwestie van regelgeving wat de brommermarkt een beetje de nek heeft omgedraaid. De verzekering voor een schakel-/herenbrommer kostte je klauwen vol met geld. Een damesbrommer zonder versnelling was een stuk goedkoper. Eigenlijk had je altijd twee kampen, de lui die op Japanse merken reden (vnl Honda en Yamaha) en de lui op de Duitse buikschuivers (Kreidler en Zundapp). De laatsten vond je ook vnl op het platteland.
Maar goed, was vroeger een schitterende tijd, heb iets van 14 brommers gehad sinds ongeveer mijn 12e tot ik mijn rijbewijs haalde. De twee snelsten waren toch wel de Kreidler RMC met 70cc en de Zundapp KS50 met 70cc. Die reden zo'n 110/115 met de auto gemeten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |