https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/08/13/goudschat-dendermonde/quote:
Arbeiders stuiten op verborgen goudschat ter waarde van 9 miljoen euro tijdens werken in Dendermonde
Werknemers van een bouwfirma hebben tijdens renovatiewerken in Sint-Gillis-Dendermonde (Dendermonde) een grote hoeveelheid goud ontdekt. Het gaat om goudklompen en gouden munten. Ze zaten in een kist, ingemetseld in de muren van een kelder. De waarde wordt geschat op om en bij de 9 miljoen euro.
De vondst gebeurde tijdens verbouwingswerken aan een gebouw van CAW Oost-Vlaanderen. Werknemers van bouwfirma De Brand uit Baasrode bij Dendermonde stootten op de schat en contacteerden meteen hun opdrachtgever en vervolgens ook de politie, die het verhaal bevestigt.
"Het goud bestaat uit genummerde goudklompen en oude gouden ponden, verborgen in een kist in de kelder", reageert Geert Hillaert van CAW Oost-Vlaanderen. Hij zag de vondst zelf, maar had naar eigen zeggen geen tijd om ze in detail te onderzoeken. "De verrassing en de verwondering waren de eerste reactie", zegt hij. "Dit is een 'once in a lifetime'-ervaring."
Parket onderzoekt herkomst
De politie nam het goud in bewaring en bracht het naar een veilige locatie. Het parket Oost-Vlaanderen voert nu een onderzoek. Woordvoerder Hanne Ollevier legt uit: "Op dit moment is niet geweten waarvan dat goud afkomstig is en ook juridisch niet aan wie dat goud toebehoort." Het parket wil nagaan hoe het goud daar terechtgekomen is, en of dat al dan niet op een illegale manier is gebeurd.
Of CAW Oost-Vlaanderen ook eigenaar wordt van het goud, is dus nog niet zeker. "Voor hetzelfde geld is deze vondst het gevolg van een of andere malafide praktijk en is het daar verborgen", zegt Hillaert.
Vindersloon?
Als het goud uiteindelijk toch naar het CAW gaat, is de bestemming al duidelijk. "We zullen bijkomende capaciteit creëren voor onze doelgroep over heel Oost-Vlaanderen", zegt Hillaert, verwijzend naar dak- en thuislozen. "Dat zou een zeer welgekomen geschenk zijn om de gigantische nood die wij dagelijks ervaren op te vangen."
Ook de vraag of de werknemers van De Brand een vindersloon krijgen, is nog niet beantwoord. Wie iets van grote waarde vindt, is juridisch gezien niet automatisch de eigenaar. Daar bestaan specifieke burgerlijke regels voor.
Straks komt de Nijvelbende hun buit terugeisenquote:"Voor hetzelfde geld is deze vondst het gevolg van een of andere malafide praktijk en is het daar verborgen", zegt Hillaert.
Die bendeleden zijn intussen allemaal stokoud, als ze nog leven.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:30 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Straks komt de Nijvelbende hun buit terugeisen
Zolang je niks zegt weet iemand iets. Succes aan die 'bendeleden', die kunnen van mijn part lekker de boom in.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:39 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die bendeleden zijn intussen allemaal stokoud, als ze nog leven.
Ik zou de gok wel durven te nemen.
Maar wat doe je er vervolgens mee? Zou niet weten hoe of waar ik dat ongemerkt voor contant geld zou kunnen inwisselenquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:33 schreef Gibson88 het volgende:
Je zou het toch vinden. Heel eerlijk, zou ik het vinden tijdens het renoveren van mijn huis weet ik niet of ik het meld. Denk dat ik me wijslijk stil zal houden.
Nooit opgelost. Gladio. 😃quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:39 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die bendeleden zijn intussen allemaal stokoud, als ze nog leven.
Ik zou de gok wel durven te nemen.
Dat is ook wel triest hoor. Volgens mij is vindersloon altijd minimaal 10% ofsoquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:41 schreef halfway het volgende:
Kende een loonwerker die ploegde een kist met zilveren munten uit de grond.
Boer blij loonwerker kreeg niets
Dan kent deze loonwerker zijn rechen niet goed. Hij had recht gehad op een vindersloon, rond de 10% van de waardequote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:41 schreef halfway het volgende:
Kende een loonwerker die ploegde een kist met zilveren munten uit de grond.
Boer blij loonwerker kreeg niets
Ik zal het ook niet in 1x doen. Zat goudhandelaren in het land waar je per stuk kan inwisselen. (Goudkantoor bijv.)quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:46 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar wat doe je er vervolgens mee? Zou niet weten hoe of waar ik dat ongemerkt voor contant geld zou kunnen inwisselen
Ik weet een fantastische mogelijkheid!quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:46 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar wat doe je er vervolgens mee? Zou niet weten hoe of waar ik dat ongemerkt voor contant geld zou kunnen inwisselen
U-huh.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:27 schreef Lichtloper het volgende:
De politie nam het goud in bewaring en bracht het naar een veilige locatie.
Maar dan zul je het eerst moeten laten omsmelten als het om genummerde goudklompen gaat. Munten is niet zo spannend.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:49 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Ik zal het ook niet in 1x doen. Zat goudhandelaren in het land waar je per stuk kan inwisselen. (Goudkantoor bijv.)
Je gaat naar een grote stad en zoekt de meest louche goudhandelaar die je kan vinden. Je hangt een verhaaltje op dat je het van je opa hebt geërfd en snel geld wil. Die goudhandelaar stelt niet teveel vragen, biedt 80% van de waarde en smelt het allemaal om.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:46 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Daar haal je een goed punt aan. Zeker iets om te onthouden !quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar dan zul je het eerst moeten laten omsmelten als het om genummerde goudklompen gaat. Munten is niet zo spannend.
En natuurlijk in hele kleine porties inwisselen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:58 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Daar haal je een goed punt aan. Zeker iets om te onthouden !
Even gekeken weet niks van goud maar zijn wel grappige muntjes. Waar kun je die het beste (voordeligste) kopen?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
En natuurlijk in hele kleine porties inwisselen.
Een Krugerrand bijvoorbeeld kun je zo inwisselen bij een goudwisselkantoor. En kan zelfs cash uitbetaald worden als je dat wil. Wel op afspraak en meestal 1 munt.
101munten.nl.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Even gekeken weet niks van goud maar zijn wel grappige muntjes. Waar kun je die het beste (voordeligste) kopen?
Nu de goudprijs weer wat gezakt is mogelijk interessant.
Ook bij het goudwisselkantoor of online. Het mooie is dat munten buiten de provisie gunstig is. Ik kocht mijn eerste Kruggerrand destijds voor 700 gulden. Deze munten zijn een onderdeel van mijn pensioen en zo nu en dan, nu wat vaker verkoop ik.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Even gekeken weet niks van goud maar zijn wel grappige muntjes. Waar kun je die het beste (voordeligste) kopen?
Eens. Daar zijn de beleggingsmunten ook het beste voor, hogere liquiditeit dan de fancy verzamelmunten. Dus de Krugers, Maples, Philharmonikers, American Eagles, American Buffalos. Britannias, etc.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ook bij het goudwisselkantoor of online. Het mooie is dat munten buiten de provisie gunstig is. Ik kocht mijn eerste Kruggerrand destijds voor 700 gulden. Deze munten zijn een onderdeel van mijn pensioen en zo nu en dan, nu wat vaker verkoop ik.
Uitstekend middel tegen inflatie, niet meer dan dat.
Mag het een onsje meer zijnquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik weet een fantastische mogelijkheid!
[ afbeelding ]
louche goudhandelaren bieden doorgaans niet 80% van de waardequote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:56 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Je gaat naar een grote stad en zoekt de meest louche goudhandelaar die je kan vinden. Je hangt een verhaaltje op dat je het van je opa hebt geërfd en snel geld wil. Die goudhandelaar stelt niet teveel vragen, biedt 80% van de waarde en smelt het allemaal om.
In etappes, want 9 miljoen zal beetje lastig worden in één keer
En als het gebouw niet van mij zou zijn gewoon tussen het bouwafval en zogenaamd afvoeren.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 10:33 schreef Gibson88 het volgende:
Je zou het toch vinden. Heel eerlijk, zou ik het vinden tijdens het renoveren van mijn huis weet ik niet of ik het meld. Denk dat ik me wijslijk stil zal houden.
Overgens waar gunstig te kopen maakt niet zoveel uit. De inkoop en verkoop is gebaseerd op de actuele goudprijs. Dat is het voordeel van belegingsmunten of goudbaren zoals bijvoorbeeld de Krugerrand. Gewicht is bijvoorbeeld een ounce goud. Thats it. Wel in-er verkoop kosten maar die vallen mee.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Mompelt geen BTWquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 14:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Overgens waar gunstig te kopen maakt niet zoveel uit. De inkoop en verkoop is gebaseerd op de actuele goudprijs. Dat is het voordeel van belegingsmunten of goudbaren zoals bijvoorbeeld de Krugerrand. Gewicht is bijvoorbeeld een ounce goud. Thats it. Wel in-er verkoop kosten maar die vallen mee.
Ik heb nooit online gekocht maar in de jaren 80 nog via de bank.
Nu gaat dat bijvoorbeeld via,een goudwisselkantoor. Loop daar eens binnen en vraag naar info.
https://www.shop-goudwiss(...)PEAAYASAAEgIHx_D_BwE
Ga niet in gouden sierraden. Dit omdat de kans op misbruik groot is mbt gewicht en samenstelling. En nog erger is wanneer een gouden sierraad met edelstenen is bewerkt(gezet) krijg je voor die edelstenen niets terug.
En je moet het zien als een lange termijn aanvulling en middel tegen inflatie.
Sieraden ben ik ook niet van plan, ik zie het dan puur als belegging in goud met een stukje van mijn geld. En muntjes zijn dan makkelijk te kopen/verkopen en op te bergen. Al ben ik er ook niet heel gerust op als dat in huis ligt, misschien dan ook maar meteen een kluisje huren bij een bank.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 14:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Overgens waar gunstig te kopen maakt niet zoveel uit. De inkoop en verkoop is gebaseerd op de actuele goudprijs. Dat is het voordeel van belegingsmunten of goudbaren zoals bijvoorbeeld de Krugerrand. Gewicht is bijvoorbeeld een ounce goud. Thats it. Wel in-er verkoop kosten maar die vallen mee.
Ik heb nooit online gekocht maar in de jaren 80 nog via de bank.
Nu gaat dat bijvoorbeeld via,een goudwisselkantoor. Loop daar eens binnen en vraag naar info.
https://www.shop-goudwiss(...)PEAAYASAAEgIHx_D_BwE
Ga niet in gouden sierraden. Dit omdat de kans op misbruik groot is mbt gewicht en samenstelling. En nog erger is wanneer een gouden sierraad met edelstenen is bewerkt(gezet) krijg je voor die edelstenen niets terug.
En je moet het zien als een lange termijn aanvulling en middel tegen inflatie.
Tinnen gouden soldaatjes van maken. Ik heb nog wat gietmallen van vroeger.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:41 schreef junkiesietze het volgende:
Ik zou een cursusje "smeltles" gaan volgen als ik zoiets vond.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |