quote:
Niet een ander mens voor de omgeving, we zijn voor anderen nog steeds diezelfde zoon/broer/dochter/zus/vriend/vriendin/collega/buur enzoverder. In de vroege ochtend gewoon opstaan om naar het werk te gaan en de dagelijkse taken doen.
Volgens de levensbomen/alchemie is de transformatie (rups wordt een vlinder) de wedergeboorte, herboren zijn. Maar zoals ik aan
@Pixelman schreef is dat zeer waarschijnlijk een illusie omdat het hier gaat om bereiken en dus ook cultivatie van de persoonlijkheid. Naar mijn mening gaat het dan ook juist niet om wedergeboorte maar om het wegvallen van de illusionaire persoonlijkheid.
Nee, er was geen sprake van hechting aan geloof. ik heb wel christelijke school genoten wat behoorlijk conflicteerde met wat thuis gebeurde. Echt een gelovige ben ik nimmer geweest. Natuurlijk waren er wel de vragen maar de harde werkelijkheid waarin ik leefde was zo averechts aan wat ik op school leerde over god dat ik het als een leugen begon te zien. Godsdienst heeft dus nooit echt geworteld bij mij.
Enkele maanden geleden deelde
@Mijk een stukje van Eckhart Tolle over de donkere nacht van de ziel, sindsdien weet ik dat het een naam heeft en wellicht meer mensen het vroeg of laat ondergaan wanneer ze niet meer verder kunnen. In feite zouden we dan kunnen spreken over een overlevingsmechanisme in de psyche waarbij de oude persoonlijkheid volledig afgelegd wordt.
Destijds was het alsof de werkelijkheid ontsluierd was en ik voor het eerst echt kon zien maar ga dat als jonge ongeschoolde gast maar eens in woorden gieten zonder voor gek verklaard te worden als je al met iemand kan praten. De nieuwe persoonlijkheid die erna ontstaat kan misschien gezien worden als een wedergeboorte maar het is naar mijn mening vanzelfsprekend dat er sprake is van persoonlijkheid al is deze verfijnder en niet egocentrisch. We hebben de wereld immers niet verlaten, vaste lasten moeten betaald en mondjes gevoed.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.