abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221561332
quote:
Jongen loopt Albert Heijn met 7 oktober-shirt binnen: ‘Een expliciete verheerlijking van terreur’
Een jongen die zondagavond in een Amsterdams filiaal van Albert Heijn rondliep in een shirt met de opdruk ‘October 7’, zorgt voor grote verontwaardiging. De Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding (NCAB) meldt dat hier sprake is van ‘expliciete verheerlijking van terreur’. Dat moet strafbaar worden, opperen Joodse instanties in gesprek met deze site.

De foto die op sociale media rondgaat, is alleen al op X enkele miljoenen keren bekeken. Bij het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) zijn al vijftien klachten van antisemitisme binnengekomen.

„Het is moeilijk anders te zien dan een expliciete verheerlijking van terreur en dat verdient veroordeling”, zegt Eddo Verdoner, NCAB-coördinator en adviseur van het kabinet, tegen deze site. Hij stelt dat dit soort uitingen direct impact heeft op de veiligheid in ons land.

De datum op het shirt verwijst naar 7 oktober 2023, de dag waarop Hamas een bloedige terreuraanval uitvoerde op Israël. Daarbij werden zo’n 1200 mensen vermoord. Hoewel de verontwaardiging over het shirt groot is, is het dragen ervan niet per se strafbaar in ons land.

Politiek debat
Daar moet verandering in komen, vinden Joodse instanties. Het strafbaar stellen van het verheerlijken van terrorisme is al jaren onderwerp van debat in de Tweede Kamer. De PVV heeft inmiddels Kamervragen gesteld over deze kwestie.

In 2017 diende Mona Keijzer (toen CDA) al een wetsvoorstel over het strafbaar stellen van terreurverheerlijking in. De Raad van State wees dat destijds echter af.

Volgens het adviesorgaan voegde het voorstel ‘niets wezenlijks toe aan de bestaande wetgeving’ omdat tegen verstoring van de openbare orde al kon worden opgetreden. Bovendien vond de Raad dat het voorstel de vrijheid van meningsuiting te veel zou beperken.

De NCAB meldt dat deze actie juist aantoont dat er grenzen moeten worden gesteld. „Een shirt met ‘7 October’ in gouden letters is geen politieke stellingname”, aldus Verdoner. „Verheerlijking van deze terreuraanslag draagt bij aan de normalisering van haat en geweld tegen Joden en leidt daarom terecht tot onbegrip en boosheid.”

Echt of AI-nepfoto?
Begin deze week laaide de discussie over terreurverheerlijking op nadat het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) de foto deelde op het sociale platform X. Online ontstond direct discussie of de foto mogelijk met AI was gemaakt.

Dat kwam mede doordat de letters ‘c’ en ‘t’ van ‘October’ deels bedekt werden door een tas, waardoor sommigen er ‘Orober’ (de naam van een zogenaamde Kroatische voetballer) in lazen.

Een test die deze site uitvoerde met AI-detector Pangram (zie afbeelding hieronder) wijst erop dat de foto, gemaakt met een iPhone 13, niet lijkt te zijn bewerkt. Ook de originele Live Photo is met deze site gedeeld. Die bevat naast de foto ook korte videobeelden en originele camerametadata.

Dat zijn allemaal aanwijzingen dat de opname authentiek is en niet achteraf is gemanipuleerd. Daar gelooft ook AI-expert Henk van Ess niet in. „Het is zeker dat de foto niet is gemaakt door ChatGPT of Gemini. Ook de andere modellen slaan niet aan op het plaatje”, concludeert hij.

De maker van de foto - een Joodse jongeman wiens naam bekend is bij de redactie - zegt dat op de voorkant van het shirt de tekst ‘Palestine’ stond, met daaronder landkaarten van Israël en de Palestijnse gebieden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)an-terreur~ae22de25/
Vrij kansloze actie natuurlijk, anderzijds staat er alleen een datum op dat shirt dus misschien is het wel zijn verjaardag. Zo kun je alles wel gaan verbieden onder de noemer terreur.
blablablabla
pi_221561344
Ik had het echt terplekke van z'n lijf getrokken. Belachelijk sowieso dat die hele linkse woke pro palestina beweging gewoon mag lopen roepen en schreeuwen. Het is gewoon terrorisme verheerlijking.
pi_221561351
Achja, Amsterdam.... dat was tijdens de 2de wereldoorlog ook al een van de grootste nazi bolwerken in Europa. :r
pi_221561362
Maar oh-wee als je iets over de Islam zegt...

Wat een k*volk is het toch. :r
Ook in moeilijke tijden.
pi_221561394
Niet teveel aandacht aan geven. Dat vindt zo'n mannetje juist heerlijk.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_221561399
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:33 schreef Elan het volgende:

[..]
dus misschien is het wel zijn verjaardag.
Als dit stukje waar is niet natuurlijk:

quote:
De maker van de foto - een Joodse jongeman wiens naam bekend is bij de redactie - zegt dat op de voorkant van het shirt de tekst ‘Palestine’ stond, met daaronder landkaarten van Israël en de Palestijnse gebieden.
Staatsondermijnende linkse sneuneus en klimaat mongool
pi_221561401
Ook echt met de fam _O-

Amsterdam, ach, wat verwachten we.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221561404
Iedereen heeft het maar over Rusland als gevaar voor de veiligheid van Europese landen, ondertussen krijgt de vijfde colonne al decennia verblijfsvergunningen en met voorrang huizen toegewezen :s)
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_221561405
Ik zou gewoon mijn boodschappen doen en naar huis gaan. Heel rustig.
pi_221561407
Was van het weekend al op Geenstijl.
Lage actie en erg 'verrassend' weer wat voor volk er mee rond loopt.
Lekker warm
pi_221561424
Het aandeel Ahold Delhaize is de afgelopen tijd onder druk gekomen en kent een dalende tendens.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
  donderdag 13 augustus 2026 @ 12:50:22 #12
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221561434
Tja vrijheid van meningsuiting geld ook voor hem. helaas
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221561460
quote:
15s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:50 schreef junkiesietze het volgende:
Dit is geen vvmu. Dit is terrorismeverheerlijking.
Lekker warm
  donderdag 13 augustus 2026 @ 12:56:22 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_221561472
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:33 schreef Elan het volgende:

[..]
Vrij kansloze actie natuurlijk, anderzijds staat er alleen een datum op dat shirt dus misschien is het wel zijn verjaardag. Zo kun je alles wel gaan verbieden onder de noemer terreur.
Loop maar eens in een shirt rond met 1213 erop (of ACAB).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_221561514
Wat een stuk stront.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef @Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_221561519
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:37 schreef Gibson88 het volgende:
Maar oh-wee als je iets over de Islam zegt...

Wat een k*volk is het toch. :r
Is weer een incident @Ronald-Koeman :')

Kut volk. En het mag allemaal in Nederland. Walgelijk land.

Fatbikes, messentrekkers, vrouwen aanranden. Joden en homohaat. Het moet allemaal maar kunnen. Maar het echte gevaar komt vanuit Rusland. :') Wie houden we nog voor de gek. We hebben het paard van Troje allang binnengehaald.
pi_221561523
quote:
Dus ik mag met een Sieg Heil shirt rondlopen?

Dan was dit land te klein geweest.
pi_221561542
Tja, de vraag is vooral hoeveel moslims (en Westerse naïevelingen met pro-Palestijnse sentimenten) steunen dit stiekem, maar komen er niet openlijk voor uit? Ik denk dat als we die cijfers zouden hebben het veel meer schrikken is dan een individu in de AH met zo een shirt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221561547
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:56 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Loop maar eens in een shirt rond met 1213 erop (of ACAB).
Maar dat is belediging van een ambtenaar dat is strafbaar in de wet. Er ligt een wetsvoorstel om dit soort uitingen strafbaar te maken, er van uitgaande dat hij een afbeelding van de bezette gebieden op dat shirt geprint had.

https://www.rijksoverheid(...)-naar-raad-van-state

Zolang dat niet wettelijk geregeld is kan je denk ik niet zo veel als overheid. Of je moet er een ander misdrijf van maken zoals haatzaaien of weet ik het.
blablablabla
  Moderator donderdag 13 augustus 2026 @ 13:11:37 #20
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221561550
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:07 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dus ik mag met een Sieg Heil shirt rondlopen?

Dan was dit land te klein geweest.
Maar volgens de huidige wet niet verboden. Of je er heel mee thuiskomt is een andere vraag.

Juridische Status: De Context Bepaalt: Het alleen maken van het gebaar of roepen van de leus leidt niet altijd tot een strafbarheid. Justitie kijkt streng naar de omstandigheden en de combinatie met andere uitlatingen.Strafbare Combinatie: Wanneer "Sieg Heil" of de Hitlergroet wordt gecombineerd met discriminerende of racistische leuzen (zoals "Nederlanders voor Nederlanders") in het openbaar, is dit wel strafbaar als groepsbelediging of aanzet tot haat.
- vmi voor intimi -
pi_221561584
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:11 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Maar volgens de huidige wet niet verboden. Of je er heel mee thuiskomt is een andere vraag.

Juridische Status: De Context Bepaalt: Het alleen maken van het gebaar of roepen van de leus leidt niet altijd tot een strafbarheid. Justitie kijkt streng naar de omstandigheden en de combinatie met andere uitlatingen.Strafbare Combinatie: Wanneer "Sieg Heil" of de Hitlergroet wordt gecombineerd met discriminerende of racistische leuzen (zoals "Nederlanders voor Nederlanders") in het openbaar, is dit wel strafbaar als groepsbelediging of aanzet tot haat.
Terwijl een hakenkruis per definitie strafbaar is in het openbaar :P
blablablabla
pi_221561586
De Gelderlander;
quote:
Wel of niet aanspreken?
„Wat de exacte beweegredenen van de man zijn geweest, dat weten wij niet”, meldt het CIDI. „Maar een shirt met daarop deze bewoordingen is niet neutraal of toevallig. Zo’n shirt trek je niet per ongeluk aan en komt ook niet zomaar in je kledingkast terecht.”

Voormalig Kamerlid en opiniemaker Claudia van Zanten zegt dat het goed zou zijn als iemand de jongen zou aanspreken in de supermarkt. „Aan de andere kant: in Amsterdam weet je ook nooit wanneer je zelf een mes tussen je ribben krijgt als je je mond opentrekt”, zegt ze in het actualiteitenprogramma Nieuws van de Dag.
Ach Amsterdam...

You get what you fucking deserve.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef @Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_221561590
quote:
7s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:43 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Iedereen heeft het maar over Rusland als gevaar voor de veiligheid van Europese landen, ondertussen krijgt de vijfde colonne al decennia verblijfsvergunningen en met voorrang huizen toegewezen :s)
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:06 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Is weer een incident @:Ronald-Koeman :')

Kut volk. En het mag allemaal in Nederland. Walgelijk land.

Fatbikes, messentrekkers, vrouwen aanranden. Joden en homohaat. Het moet allemaal maar kunnen. Maar het echte gevaar komt vanuit Rusland. :') Wie houden we nog voor de gek. We hebben het paard van Troje allang binnengehaald.
Er kan natuurlijk altijd maar 1 gevaar tegelijk zijn toch?

Iedereen zegt altijd dat je goed moet uitkijken wanneer je de weg oversteekt, maar persoon x was laatst op een onbeveiligde spoorweg door een trein doodgereden en niet door een auto! Leugens dus dat je moet uitkijken wanneer je de weg oversteekt!
Krekker is de bom!
pi_221561593
quote:
4s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:15 schreef SpaceOddity het volgende:
De Gelderlander;
[..]
Ach Amsterdam...

You get what you fucking deserve.
Ik zal ze ook niet aanspreken, net wat die gast zegt. Voor je het weet heb je een mes in je rug. Het nieuwe stedelijke Nederland.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 13:18:49 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221561605
Ach, de vrijheid van meningsuiting mag weer slechts 1 kant op werken, zie ik.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_221561627
Is dit niet fake?

Een Italiaanse nieuwssite meldt dat de foto digitaal gemanipuleerd is. De jongen droeg oorspronkelijk een Burnley FC‑voetbalshirt met de naam Odobert en rugnummer 47. In de virale versie zijn:

de “4” verwijderd, zodat alleen “7” overblijft;

de laatste letter “t” van Odobert weggehaald, waardoor de tekst lijkt op “October”.

https://www.31mag.nl/un-m(...)m_source=copilot.com
pi_221561638
quote:
18s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Komend van een user die bij elke post die enigszins ook maar een beetje rechts lijkt schuimbekkend FB binnenkomt om moderatie te eisen :').

Wel dapper :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator donderdag 13 augustus 2026 @ 13:23:56 #28
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221561641
quote:
18s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dan lees je wel heel selectief de reacties.
- vmi voor intimi -
pi_221561646
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:22 schreef AFA2022 het volgende:
Is dit niet fake?

Een Italiaanse nieuwssite meldt dat de foto digitaal gemanipuleerd is. De jongen droeg oorspronkelijk een Burnley FC‑voetbalshirt met de naam Odobert en rugnummer 47. In de virale versie zijn:

de laatste letter “t” van Odobert weggehaald, waardoor de tekst lijkt op “October”.

Nee, allemaal ontkracht, bullshit en het is gewoon echt, zie AI rapport eerder.
Get woke, go broke!
pi_221561654
Ik vind die sandalen met blote voeten oneindig veel smeriger, en dat loopt dan in de AH vlak langs je eten :r :r
pindazakje
pi_221561661
quote:
13s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:24 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Nee, allemaal ontkracht, bullshit en het is gewoon echt, zie AI rapport eerder.
Tja met al die AI shit, weet je ook niet meer wat echt is en wat niet of wie je moet geloven.
pi_221561673
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:27 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Tja met al die AI shit, weet je ook niet meer wat echt is en wat niet of wie je moet geloven.
Sure, maar dit is niet net ontdekt, discussie speelt al een tijdje oa op X.

En ik zie ook niet in waarom dit niet echt zou zijn, dit soort tuig loopt hier nou eenmaal rond helaas, ik moet er naast wonen....
Get woke, go broke!
pi_221561676
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:22 schreef AFA2022 het volgende:
Is dit niet fake?

Ja hoor...
In NL met een shirt van een onbekende Burnley speler rondlopen...

Uhhu ..
:')
pi_221561679
Het is pas 13 augustus.
pi_221561703
quote:
Vrijheid van meningsuiting geldt niet voor het verheerlijken van terreur. Oppakken en vastzetten.
Incelfrikandel
pi_221561706
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:29 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Sure, maar dit is niet net ontdekt, discussie speelt al een tijdje oa op X.

En ik zie ook niet in waarom dit niet echt zou zijn, dit soort tuig loopt hier nou eenmaal rond helaas, ik moet er naast wonen....
Woon je in Amsterdam dan? Mijn Nederlandse collega's doen een moord om een huis te bemachtigen in Amsterdam en willen er dolgraag terug.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 13:37:55 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221561711
Als het echt is een enorme IQ-loze sukkel

Maar gezien je dit ook gewoon met AI kan maken heb ik er mijn twijfels bij.
pi_221561714
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:37 schreef Hexagon het volgende:
Als het echt is een enorme IQ-loze sukkel

Maar gezien je dit ook gewoon met AI kan maken heb ik er mijn twijfels bij.
AI‑expert Henk van Ess zegt dat de foto niet door generatieve AI (ChatGPT, Gemini, Midjourney, etc.) is gemaakt.
Dit betekent: het is geen AI‑gegenereerde foto, maar zegt niets over digitale manipulatie van een bestaande foto.
pi_221561716
Misschien is ie wel jarig op 7 oktober
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  donderdag 13 augustus 2026 @ 13:39:52 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221561718
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:39 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
AI‑expert Henk van Ess zegt dat de foto niet door generatieve AI (ChatGPT, Gemini, Midjourney, etc.) is gemaakt.
Dit betekent: het is geen AI‑gegenereerde foto, maar zegt niets over digitale manipulatie van een bestaande foto.
Ja je hebt er niet per se AI voor nodig.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 13:41:12 #41
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221561722
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:27 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Dit. Ik probeer terughoudend te zijn in mijn reactie met dergelijke zaken. Nep of echt is steeds moeilijker te onderscheiden. Ga dus niet altijd direct de gordijnen in. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221561750
Dit moet gewoon kunnen, ben er geen fan van dat er wetgeving is wat dit soort dingen strafbaar stelt of dat het interpretabel is. Daar krijg je op termijn allemaal wetgeving en vervolging op basis van activistische herkenkronkels van.

Als je geen zin hebt om te praten met zo'n arabier die moslim geweld verheerlijkt en hem niet in je bedrijf wilt hebben dan moet daarvoor ook alle ruimte zijn. Als je geen trek hebt in mensen met nazi tattoos dan even goed.
pi_221561793
Onder Marokkanen is er blijkbaar een run op shirtjes van ene Kroatische amateurvoetballer "Dejan Orober".

Alleen:
- Dejan Orober heeft nooit op hoog niveau gespeeld
- droeg nummer 23 in plaats van 7
- had geen enkele link met de kleuren of het ontwerp van het gedragen shirt.

Beetje vreemd verhaal toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')