Ja die vallen niet echt op in de binnenstad van Palermo. Je bent aan het overleven in het verkeer. En aan het opletten dat je zelf niemand dood rijdt.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zo’n bord is niet duidelijk?
[ afbeelding ]
Het is uniform herkenbaar dat inrijden niet is toegestaan.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Helemaal eens.
Voor je het weet rij je zo meerdere malen zo'n zone in zonder dat je het doorhebt.
Zou gewoon uniform herkenbaar moeten zijn.
Nou dat hebben wij eens gehad, het anwb kastje piepte wel, de boom ging open maar er was iets niet goed en later kregen we 7 boetes binnen.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Als je zo’n apparaatje hebt dat je bij ANWB kunt kopen, gaat ook dit stukje via dat apparaatje en rij je zo door alle tolpoortjes zonder stoppen
Ik had jouw post niet gezien, maar we praten idd over het zelfde.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat is die proef met digitale tol.
Vandaar het lage bedrag, dat wordt straks hoger en dan gaan de tolpoorten ook weg wat de doorstroming verbeterd
Bejaarden kunnen de rambam krijgen zal Macron denken
Ik rij niet veel in het buitenland, maar misschien is het wel iets om een keer naar te kijken.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Als je zo’n apparaatje hebt dat je bij ANWB kunt kopen, gaat ook dit stukje via dat apparaatje en rij je zo door alle tolpoortjes zonder stoppen
Misschien moet je dan niet in een stad als Palermo gaan rijden?quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja die vallen niet echt op in de binnenstad van Palermo. Je bent aan het overleven in het verkeer. En aan het opletten dat je zelf niemand dood rijdt.
quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou dat hebben wij eens gehad, het anwb kastje piepte wel, de boom ging open maar er was iets niet goed en later kregen we 7 boetes binnen.
Wij doen het al jaren zo en zonder enig probleem of boete.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:51 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik had jouw post niet gezien, maar we praten idd over het zelfde.
[..]
Ik rij niet veel in het buitenland, maar misschien is het wel iets om een keer naar te kijken.
Moest je weer aanvechten met 10 formulieren in Frans en downloads uitprinten en opsturen na 6 weken alsnog opgelostquote:
En dus bereid je je voor. Maar dat is stom, heb ik net gelezen.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja die vallen niet echt op in de binnenstad van Palermo. Je bent aan het overleven in het verkeer. En aan het opletten dat je zelf niemand dood rijdt.
Sodeju, wat een ellende...quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Moest je weer aanvechten met 10 formulieren in Frans en downloads uitprinten en opsturen na 6 weken alsnog opgelost
Het zou natuurlijk vreemd zijn om allerlei fixaties te moeten leren als naar een naburig land gaat binnen de EU federatie. Er is ook geen sprake van onwil, opzet of recalcitrantie. Maar dat begrijp jij ook wel.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dus bereid je je voor. Maar dat is stom, heb ik net gelezen.
Dus het is nooit je eigen schuld. What a way of life.
Ik heb een paar keer een vignetsticker gekocht en heb elke keer debiel veel tijd gebruikt om het zo netjes mogelijk op de juiste plek op te plakken.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Ook al eens ¤130 boete gehad omdat mijn vrouw een vignetsticker (te) schuin op de ruit had geplakt
quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk vreemd zijn om allerlei fixaties te moeten leren als naar een naburig land gaat binnen de EU federatie. Er is ook geen sprake van onwil, opzet of recalcitrantie. Maar dat begrijp jij ook wel.
Vreemd? Als je in een ander land gaat rijden, zelfs letterlijk een buurland wat Italië niet is, kun je te maken krijgen met andere verkeersregels. Dus informeer je je.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk vreemd zijn om allerlei fixaties te moeten leren als naar een naburig land gaat binnen de EU federatie. Er is ook geen sprake van onwil, opzet of recalcitrantie. Maar dat begrijp jij ook wel.
Hou op, schei uit ja!quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Het gaat allemaal nergens meer over.
Dit jaar onderweg ook al ¤2,50 betaald voor een toiletbezoek en ¤4,95 voor een slappe bak koffie onderweg.
¤7 per uur parkeren maar alleen als je een geel nummerbord had, de langgenoten mochten gewoon doorrijden
Als je reist voel je je steeds meer een wandelende portemonnee
What the actual......quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:56 schreef Lospedrosa het volgende:
In Denemarken moet je bijvoorbeeld parkeergeld betalen als je gewoon bij een tankstation een uur parkeert.
Mijn broertje was daar laatst, wist dat niet en kreeg ¤550 boete
Had ‘ie nou maar opgelet bij maatschappijleer.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:56 schreef Lospedrosa het volgende:
In Denemarken moet je bijvoorbeeld parkeergeld betalen als je gewoon bij een tankstation een uur parkeert.
Dan moest ie eerst maar even alle plaatselijke uitzonderingen moeten leren voor je helemaal ergens anders heen gaatquote:Op zondag 16 augustus 2026 12:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is geen oplettend type en heeft geld zat.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Had ‘ie nou maar opgelet bij maatschappijleer.
In de Denemarken moet je altijd een parkeerschijf gebruiken bij parkeren. Maar niet 1 maar een aantal verschillende soorten waaronder een digitale.quote:Op zondag 16 augustus 2026 13:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan moest ie eerst maar even alle plaatselijke uitzonderingen gaan leren voor je helemaal ergens anders heen gaat
quote:Op zondag 16 augustus 2026 13:00 schreef Lienekien het volgende:
Ben je nou een echte Nederlander als je goed voorbereid op weg gaat of als je overal over klaagt?
Hm…
meine liebequote:Op zondag 16 augustus 2026 13:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In de Denemarken moet je altijd een parkeerschijf gebruiken bij parkeren. Maar niet 1 maar een aantal verschillende soorten waaronder een digitale.
Ja we zijn 1 EU
Dus denk je: ik zit goed! Nee hij moet rechts onder geplaatst zijn, niet zoals in NL links want daar kun je als bestuurder gewoon bij.quote:.Let op: de parkeerschijf is geldig voor gratis parkeren. Kijk goed op de borden of je niet op een BETAALD parkeren plaats staat. Kun je het niet lezen? Gebruik dan je google translate app met camera om de tekst te vertalen. Dan kan het nooit mis gaan. Voor betaald parkeren kun je het gemakkelijkst de Easypark App gebruiken.
Welke parkeerschijf is geldig?
De blauwe Europese parkeerschijf is geldig in Denemarken, maar met enkele specifieke voorwaarden. In Denemarken wordt de parkeerschijf gebruikt in blauwe zones (gemarkeerd met blauwe lijnen en verkeersborden) om de aankomsttijd aan te geven en de maximale parkeertijd te reguleren, vaak 1 tot 2 uur, afhankelijk van de lokale regels. De Nederlandse/Belgische blauwe parkeerschijf, die voldoet aan het Europese model (met een blauwe kaft en aanduiding van hele en halve uren), mag worden gebruikt voor voertuigen met een Nederlands/Belgisch kenteken, zoals overal in de EU. Maar ook op private parkeerterreinen, met bijvoorbeeld zwarte borden, kun je deze gebruiken.
Volgens Deense verkeersregels moet de parkeerschijf duidelijk zichtbaar rechts onderaan de voorruit worden geplaatst. Voor voertuigen met een buitenlands kenteken, zoals een Nederlands, wordt de Europese parkeerschijf getolereerd, mits deze voldoet aan de standaard (geen kwartierindeling, alleen hele en halve uren). De lokale voorkeur in Denemarken is echter een vastgeplakte schijf, maar dit is geen verplichting voor buitenlandse bezoekers. Je mag de exacte aankomsttijd instellen, in tegenstelling tot Nederland waar afronding naar het volgende halve uur gebruikelijk is.
Waar?
Je kunt het gebruik van de parkeerschijf verwachten bij winkelcentra, overheidsinstellingen, in steden, shoppingmalls, restaurants, stations en overige plekken waar het druk kan zijn. Zelfs bij sommige fastfood filialen kan er gevraagd worden naar een parkeerschijf, om illegaal langparkeren te voorkomen.
Hoe werkt het?
Zoek naar een blauw of zwart bord met een ‘P’ en een schijfsymbool. Daaronder staat de maximale tijd, zoals ‘1 time’ (1 uur), ‘2 timer’ (2 uur) of ‘3 timer’ (3 uur). Stel je aankomsttijd in op de P-Skive en leg hem duidelijk zichtbaar achter de voorruit. Geen schijf? Koop er een bij tankstations of Thansen.
Boete bij fouten
Parkeer je zonder P-Skive, stel je hem verkeerd in of overschrijd je de tijd, dan kun je een boete krijgen. Die begint rond de 510 kronen (ongeveer ¤70), afhankelijk van de gemeente. Controle is streng, vooral op drukke plekken, dus het is slim om de tijdslimiet goed te checken en je aan te passen.
Krijg je een boete van de politie, dan valt de rekening vanzelf via het Nederlandse CJIB bij je op de deurmat. Is er een boete uitgeschreven door een particulier bedrijf, zoals Q-Park, dan kunnen zij alleen een boete innen via een gerechtelijk bevel van de Deense rechtbank.
PS, let ook op dat je IN de vakken parkeert, scheefparkeren kan je een fikse boete opleveren.
Gewoon even de site van de anwb checkenquote:Op zondag 16 augustus 2026 13:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan moest ie eerst maar even alle plaatselijke uitzonderingen moeten leren voor je helemaal ergens anders heen gaat
quote:Op donderdag 13 augustus 2026 12:21 schreef phpmystyle het volgende:
Wat ik wil is eigenlijk procederen zodat dit niet meer mag.
Ik kan me zo voorstellen dat dit in Palermo niet in ieder straatje even helder en duidelijk aangegeven staat.quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zo’n bord is niet duidelijk?
[ afbeelding ]
Aangeleerde hulpeloosheid.quote:Op zondag 16 augustus 2026 16:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat dit in Palermo niet in ieder straatje even helder en duidelijk aangegeven staat.
En dan hebben ze er vaak ook nog een hele rits borden met tekst onder over uitzonderingen met tijden enzo.
Succes!quote:
Ik heb daar niet zo’n moeite mee.quote:Op zondag 16 augustus 2026 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Succes!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Italië's ZTL zones staan erom bekend dat ze voor buitenlandse bestuurders erg ingewikkeld en verwarrend kunnen zijn.
Ik ben wel voor één Europees systeem.
Geweldig duidelijk ja.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:29 schreef SimonB. het volgende:
Sowieso. Je ziet een wit rond bord met een rode rand, dan gaan toch meteen alle alarmbellen af?
Een Europees systeem zou mooi zijn, maar dat is er nu eenmaal (nog) niet.quote:Op zondag 16 augustus 2026 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Succes!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Italië's ZTL zones staan erom bekend dat ze voor buitenlandse bestuurders erg ingewikkeld en verwarrend kunnen zijn.
Ik ben wel voor één Europees systeem.
Ik had een hotel in de ZTL, maar bij het doorgeven van het kenteken werd alles voor mij geregeld.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:41 schreef capricia het volgende:
Gewoon geniaal. Altijd prijs. Als je hier je hotel hebt.![]()
[ afbeelding ]
Misschien voortaan maar gewoon een boete incalculeren![]()
Jazeker hoor!quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:43 schreef capricia het volgende:
Had je wel een leuke vakantie verder @:phpmystyle ?
Lekker gegeten en van de cultuur genoten
Misschien staat daar ergens op een van die verfomfaaide bordjes wel dat gasten voor dat hotel wel ontheffing kunnen krijgen. Natuurlijk wel via de lokale municipality een verzoek indienenquote:Op zondag 16 augustus 2026 18:41 schreef capricia het volgende:
[ afbeelding ]
Je bent nog nooit in Palermo geweest. Er is geen gelegenheid tot het maken van een foto van die bordjes om daarna je auto even aan de kant te zetten om zodoende het alsnog te regelen. De gemiddelde Italiaan krijgt een beroerte als je treuzelt in de auto.quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik had een hotel in de ZTL, maar bij het doorgeven van het kenteken werd alles voor mij geregeld.
Ik snap best dat veel borden en tekst ingewikkeld kunnen zijn, maar als je zo'n bord ziet kan je zelf ook even op onderzoek uit voor je verder gaat.
Maak je het nou niet moeilijker dan het is? Er staat een bordje 'voetgangersgebied'. Basisuitgangspunt als toerist: Daar mag je niet in. Dan kan er ook niets mis gaan.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:41 schreef capricia het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind deze borden niet minder opvallend dan bijvoorbeeld dit verstopte bordje op een nogal onopmerkelijk stukje halverwege een Nederlandse straatquote:Op zondag 16 augustus 2026 18:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Geweldig duidelijk ja.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Serieus veel toeristen klagen hierover.
En ik ben het er wel mee eens. Het is allemaal niet zo duidelijk en eenduidig.
Ken er nog een met een soort plattegrond. Als bord.Dat je wel naar het kerkhof mag, maar niet twee straten verder. En dat afhankelijk van de dag.
Heerlijk Italiaans.![]()
Dat klopt, ik ben in 4 andere Italiaanse steden met een ZTL geweest. Ik had me wel van te voren ingelezen en wist wat ik kon verwachten.quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je bent nog nooit in Palermo geweest. Er is geen gelegenheid tot het maken van een foto van die bordjes om daarna je auto even aan de kant te zetten om zodoende het alsnog te regelen. De gemiddelde Italiaan krijgt een beroerte als je treuzelt in de auto.
Hoe dan?quote:Op zondag 16 augustus 2026 12:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Ook al eens ¤130 boete gehad omdat mijn vrouw een vignetsticker (te) schuin op de ruit had geplakt
Omdat die met camera’s en software worden gecheckt en moeten voldoen aan regels (recht, 5 cm uit de linker buitenhoek enz)quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |