abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 augustus 2026 @ 12:14:35 #1
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221561240
Afgelopen voorjaar ben ik naar Palermo geweest. Een leuke stad maar in het historische centrum wel erg druk. Zeker als je daar met je (huur) auto rijdt.

Afgelopen week ontving ik bericht van mijn verhuurder dat ik een zogenoemde ZTL zone heb betreden. Hier ben ik mij niet van bewust geweest, maar het zal zo zijn. Ik had blijkbaar via internet een kleine betaling moeten voldoen om toegang te verkrijgen.

Het is geen afgesloten stuk centrum verder, je kan er gewoon (achteloos) inrijden. Zie hieronder locatie van de omgeving. Ik vraag mij eigenlijk af, zijn er al eens uitspraken gepubliceerd of dit rechtmatig is? Mijn eerste indruk is dat dit een weinig propere manier van bekeuren/innen is. Je wordt niet echt gewaarschuwd, het is een hele drukke omgeving.

Palermo, Sicilië
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221561255
Ik zou ze keihard uitlachen en zeggen kom het maar halen. Nummer blokkeren en niet meer opnemen.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 12:21:33 #3
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221561272
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:18 schreef incel het volgende:
Ik zou ze keihard uitlachen en zeggen kom het maar halen. Nummer blokkeren en niet meer opnemen.
Dat wil ik dus niet. Want dan starten ze misschien een incasso traject. Wat ik wil is eigenlijk procederen zodat dit niet meer mag. Als je tol moet betalen dan moet je dat kunnen doen 'on the road' ipv een breng/aangifte belasting. Je weet vaak niet eens dat je door zo'n zone bent gereden/.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
pi_221561282
quote:
7s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat wil ik dus niet. Want dan starten ze misschien een incasso traject. Wat ik wil is eigenlijk procederen zodat dit niet meer mag. Als je tol moet betalen dan moet je dat kunnen doen 'on the road' ipv een breng/aangifte belasting. Je weet vaak niet eens dat je door zo'n zone bent gereden/.
Ik zou er niet vanuit gaan dat je in zulke derde wereld landen een eerlijk proces krijgt. Het is of wel of niet betalen. Probeer jij maar eens paar van die spanjaarden wijs te maken dat je het allemaal niet zo bedoelt hebt. Die zullen ook wel alle excuusjes inmiddels kennen.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 12:24:08 #5
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221561284
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:23 schreef incel het volgende:

[..]
Ik zou er niet vanuit gaan dat je in zulke derde wereld landen een eerlijk proces krijgt. Het is of wel of niet betalen. Probeer jij maar eens paar van die spanjaarden wijs te maken dat je het allemaal niet zo bedoelt hebt. Die zullen ook wel alle excuusjes inmiddels kennen.
Het is Italie.
Nee, die zal via het EU hof moeten gaan. Weinig fiducie in de lokale kantonrechter van Palermo.
pi_221561423
Mijn stad, Enschede, heeft een vergelijkbare situatie: er staan borden, maar niets houdt je tegen om per ongeluk in te rijden.

Dus ik denk dat, ervanuit gaande dat in Nederland vaak elke wet en regel uitgebreid wordt getoetst voor invoering, het juridisch wel aardig dichtgetimmerd is ;)
pi_221561429
Je hoort je te informeren over de wetten en regels in het land waar je reist. Zeker als je met de auto reist, moet je op de hoogte zijn van dat soort zaken. Als je dat niet bent, loop je risico op boetes. Betalen dus gewoon.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221561445
Wat kost ie? En als je hem wél op de juiste manier betaald
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221561467
Toch niet veel anders dan milieuzones in Nederland en Duitsland. Deze kan je ook gewoon inrijden ondanks dat het niet mag zonder bv. sticker.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 12:55:38 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_221561468
quote:
2s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:48 schreef DJKoster het volgende:
Mijn stad, Enschede, heeft een vergelijkbare situatie: er staan borden, maar niets houdt je tegen om per ongeluk in te rijden.

Dus ik denk dat, ervanuit gaande dat in Nederland vaak elke wet en regel uitgebreid wordt getoetst voor invoering, het juridisch wel aardig dichtgetimmerd is ;)
Rij maar eens in een Duitse grote stad de milieu-zone binnen zonder een vignet dat bewijst dat jouw auto niet in een te vervuilende categorie zit. Die moet je ook van tevoren aanvragen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_221561624
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:14 schreef phpmystyle het volgende:
Afgelopen voorjaar ben ik naar Palermo geweest. Een leuke stad maar in het historische centrum wel erg druk. Zeker als je daar met je (huur) auto rijdt.

Afgelopen week ontving ik bericht van mijn verhuurder dat ik een zogenoemde ZTL zone heb betreden. Hier ben ik mij niet van bewust geweest, maar het zal zo zijn. Ik had blijkbaar via internet een kleine betaling moeten voldoen om toegang te verkrijgen.

Het is geen afgesloten stuk centrum verder, je kan er gewoon (achteloos) inrijden. Zie hieronder locatie van de omgeving. Ik vraag mij eigenlijk af, zijn er al eens uitspraken gepubliceerd of dit rechtmatig is? Mijn eerste indruk is dat dit een weinig propere manier van bekeuren/innen is. Je wordt niet echt gewaarschuwd, het is een hele drukke omgeving.

Palermo, Sicilië
de situatie ter plaatse doet niet heel veel ter zake. je kunt er vanuit gaan dat dat wel snor zit voor dit soort locaties waar het geautomatiseerd loopt.
onwetendheid is geen excuus, je had je maar moeten inlezen.. helaas... een verboden in te rijden straat kun je wat dat betreft ook achteloos inrijden.

lang verhaal kort, jazeker is het rechtmatig. als het goed is krijg je van het verhuurbedrijf een administratieve som opgelegd dat ze voor je aan de gang gaan, dan krijg je de boete. die kun je in essentie negeren, italie mag niet innen in NL. dan kunnen er 2 dingen gebeuren; 1) ze dragen de boete over aan CJIB, die mag wel innen. 2)je bent een keer in italie, je wordt staande gehouden en je mag ter plekke betalen.

oftewel; gewoon betalen.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:18 schreef incel het volgende:
gelukkig. iemand met kennis van juridische zaken! sluitend advies.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_221561747
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:21 schreef freak1 het volgende:

En ook nog goede topografische kennis, die denkt dat Palermo in Spanje ligt. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 13 augustus 2026 @ 13:57:40 #13
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221561818
quote:
2s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 12:48 schreef DJKoster het volgende:

Ik ken de situatie aldaar niet goed, maar zijn er delen van de stad ontsloten voor verkeer dat niet in het bezit is van toll of een vignet? Of doel je gewoon op die fatbikes?
  donderdag 13 augustus 2026 @ 13:59:19 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221561826
quote:
7s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ken de situatie aldaar niet goed, maar zijn er delen van de stad ontsloten voor verkeer dat niet in het bezit is van toll of een vignet? Of doel je gewoon op die fatbikes?
Gesloten.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 14:00:39 #15
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221561834
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 13:21 schreef freak1 het volgende:

[..]
de situatie ter plaatse doet niet heel veel ter zake. je kunt er vanuit gaan dat dat wel snor zit voor dit soort locaties waar het geautomatiseerd loopt.
onwetendheid is geen excuus, je had je maar moeten inlezen.. helaas... een verboden in te rijden straat kun je wat dat betreft ook achteloos inrijden.

lang verhaal kort, jazeker is het rechtmatig. als het goed is krijg je van het verhuurbedrijf een administratieve som opgelegd dat ze voor je aan de gang gaan, dan krijg je de boete. die kun je in essentie negeren, italie mag niet innen in NL. dan kunnen er 2 dingen gebeuren; 1) ze dragen de boete over aan CJIB, die mag wel innen. 2)je bent een keer in italie, je wordt staande gehouden en je mag ter plekke betalen.

oftewel; gewoon betalen.
[..]
Ik ga helemaal er niet zomaar vanuit dat iets wel 'snor' zit omdat iets geautomatiseerd zou zijn. Drogredenering.
Ik ben overigens ook niet op zoek naar moraal politiek of verontwaardiging. Ik ben oprecht benieuwd of je een zone van een stad zomaar kan ontsluiten voor verkeer dat niet (online?) een vignet heeft betaald a ¤2
Het is niet redelijk en billijk om er a priori vanuit te gaan dat je op de hoogte bent van alle finesses van het binnenstedelijk vervoer in Palermo. Er zou toch een vorm van banaliteit moeten zijn om het leefbaar en eerlijk te houden.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 14:01:25 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221561839
quote:
7s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 14:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ga helemaal er niet zomaar vanuit dat iets wel 'snor' zit omdat iets geautomatiseerd zou zijn. Drogredenering.
Ik ben overigens ook niet op zoek naar moraal politiek of verontwaardiging. Ik ben oprecht benieuwd of je een zone van een stad zomaar kan ontsluiten voor verkeer dat niet (online?) een vignet heeft betaald a ¤2
Het is niet redelijk en billijk om er a priori vanuit te gaan dat je op de hoogte bent van alle finesses van het binnenstedelijk vervoer in Palermo. Er zou toch een vorm van banaliteit moeten zijn om het leefbaar en eerlijk te houden.
Sluiten.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 14:02:07 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221561843
pi_221561924
quote:
7s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 14:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
geen drogredenering maar ervaring. voor een specifiek proces te automatiseren binnen de overheid moet je langs een dermate hoeveelheid gatekeepers dat er genoeg ogen overheen gaan. en dan voor een land waarin met een beruchte hekel heeft aan overheidsbemoeienis zou ik persoonlijk er vanuit gaan dat hier al door de lokale bevolking dermate hard tegen gevochten is dat de kinks wel uit de kabel zijn.. maargoed, dat mag je een drogredenering vinden. ik voel mij daarin ook gesteund door o.a. de waarschuwing van de ANWB over de milieuzones...

maar dan terugkomend op je vraag; ja dat kan. zie o.a. amsterdam en Utrecht. of zie de autobahn vignetten voor Oostenrijk. dus ja, dat kan. en het gaat dan niet om jou als persoon maar om je voertuig. het staat je vrij om naar binnen te lopen, de bus of trein te nemen, te fietsen of wat dan ook. voor de auto heb je een vignet nodig.

en ja, er mag wel vanuit gegaan worden dat jij je voorbereid op een rit in een voor jou onbekende stad. zeker in de tijd van internet waar een simpele google search "waar moet ik rekening mee houden als ik met de auto palermo wil binnenrijden?" leid tot
quote:
Als je met de auto Palermo in wilt rijden, moet je goed opletten op de strenge ZTL-milieuzones (het historische centrum), het chaotische en assertieve lokale verkeer, en de zeer beperkte parkeermogelijkheden.
of even heel generiek,
"waar moet ik rekening mee houden als ik met de auto naar italie ga"
leid al tot
quote:
Vooraf met de auto naar Italië rijden vraagt om goede voorbereiding. Je hebt te maken met tolgeld op de Franse, Duitse of Oostenrijkse en Italiaanse snelwegen, een verplichte milieusticker in sommige steden, en strikte verkeersregels zoals het meenemen van een gevarendriehoek, veiligheidshesjes en eventueel een brandblusser.
ik snap dat het oneerlijk voelt, maar op de bonnefooi een onbekende stad in een onbekend land binnenrijden kan hier tot leiden. heb daar verder weinig mening over, je vraagt of er een manier is om die dans te ontspringen en nee, die is er niet.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 14:28:33 #19
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221562023
Ja, die ZTL-zones in Italiaanse steden zijn berucht. Daar gaan veel buitenlanders nat op. Moet zeggen, vaak staat het wel behoorlijk goed aangegeven. Maar ja, dat wordt gewoon betalen.
The more debt, the better
pi_221562040
Tja ik ben vorig jaar zomer in Palermo geweest en stond toch wel aardig overal aangegeven dat je dat nodig had op straat, bij de verhuur, etc?
Lachen joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')