abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221549439
Er komt binnenkort een grote win11 update uit voor onze werk-laptops.
Naar verwachting duurt deze update 2 uur.

De leidinggevenden sturen er op aan om dit in 'eigen tijd' te doen.
Ik heb in mijn vrije tijd betere dingen te doen dan IT-gerelateerde zaken voor de werkgever uit te voeren.

Echter ben ik de kwaaiste niet en probeer ik me oplossingsgericht en flexibel op te stellen, ik stelde het volgende voor:

1. de update starten aan einde van mijn shift. En dan begin van m'n shift deze verder af te ronden waar nodig.
2. Op een andere laptop/pc/thinclient die al geupdate is, geleverd door de werkgever, te gaan werken.

Beiden voorstellen werd afwijzend op gereageerd.
Voorstel 1 was men tegen omdat (als de update nog niet succesvol was afgerond) ik dan niet direct kan beginnen met mijn werkzaamheden aan begin van mijn volgende shift.

Voorstel 2 werd afgewezen omdat dit organisatorisch niet te verwerken zou zijn.

Voorstel 1 leek mij het meest logische, wil men hier niet in meegaan, dan start ik de update aan het begin van mijn shift of ergens midden op de dag, heb ik langer lunch en ben ik juist langer niet productief, dat lijkt me ook niet wenselijk.

Kan de werkgever mij verplichten om onbetaald (over)werk uit te voeren voor hem?

Het lijkt me toch niet zo moeilijk om gewoon vanaf de server een geupdate image van de OS op de werklaptop te schrijven zonder dat ik hierdoor weer benadeeld wordt.
Maar dit zal waarschijnlijk weer te veel kosten.

[ Bericht 1% gewijzigd door r0binhood op 11-08-2026 17:05:12 ]
r0bin's freenas server, sponsored by Petturik's 100 mbit card.
pi_221549491
Godsamme ik ben blij dat ik geen werkgever ben. Een keer je laptop open klappen en op oke drukken . :')

Je hebt deze post toch wel in je eigen tijd gemaakt of stiekem ook onder werktijd?
pi_221549502
Het is toch een laptop? Neem dat ding mee naar huis en druk drie keer op oké terwijl je tv kijkt.
pi_221549503
Doe het gewoon in je eigen tijd en meld je daarna ziek wegens een burn-out.
pindazakje
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:10:15 #5
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_221549516
Het is niet dat je er zelf veel werk aan het werk toch?
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_221549549
is het nou veel werk, dit soort topics te verzinnen?
hebben ze geen monitoring software op dat callcenter waar je zit?

als je nou gewoon die tijd waarin je al dit soort topics verzint nuttig inzet... kun je nagaan wat voor winst je hebt.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_221549645
Ik snap niet dat de eerste 5 users die reageren zo weinig waarde hechten aan hun vrije tijd.
r0bin's freenas server, sponsored by Petturik's 100 mbit card.
pi_221549649
En op het eind van de dag is het te veel moeite om je werklaptop aan te laten, akkoord te gaan met de installatie en voila.... :') Dat je hier serieus een topic voor opent :N
Ook in moeilijke tijden.
pi_221549657
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 17:34 schreef r0binhood het volgende:
Ik snap niet dat de eerste 5 users die reageren zo weinig waarde hechten aan hun vrije tijd.
Jij opent liever topics dan de update te installeren?

Mijn Win10 update kon trouwens prima in werktijd, ik werkte gewoon door en einde dag deed je even een herstart en draaide de boel nog een uurtje ofzo. Hoef jij niks meer te doen
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:39:02 #10
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221549667
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 17:34 schreef r0binhood het volgende:
En jij gaat nooit een keer wat eerder naar huis? Of komt nooit een keer "morgen wat later want dit en dat"?

Ik ga me ook niet overdreven uitsloven na werktijd als het niet hoeft hoor, maar komop, dit soort geven en nemen dingen zijn redelijk normaal lijkt me.

DIng aanzetten, update instarten, hooguit 1 of 2 keer na een herstart opnieuw inloggen en klaar. Nou nou, onmenselijke taak idd :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_221549669
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 17:34 schreef Gibson88 het volgende:
En op het eind van de dag is het te veel moeite om je werklaptop aan te laten, akkoord te gaan met de installatie en voila.... :') Dat je hier serieus een topic voor opent :N
Volgens mij is dit exact voorstel #1 :{w
Colleziono francobolli di bambini
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:11:17 #12
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221549812
Hierom stop ik dus ook altijd een half uur eerder. Zul je net weer zien dat die klotelaptop weer een één of andere verplichte grote update moet doen. Nu werk ik amper nog op de laptop, maar bij ons is het laten berekenen van het planvoorstel ook gerust een half uur. Omdat ik niet graag wacht op niets begon ik daar altijd bij binnenkomst al mee en kon ik vrij vlot aan de slag. Ik vind voor beiden wat te zeggen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:14:00 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221549823
Begreep uit betrouwbare bron dat TS regelmatig deodorant steelt
pi_221549824
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 16:58 schreef r0binhood het volgende:
De leidinggevenden sturen er op aan om dit in 'eigen tijd' te doen..
HAHAHAA HA-HAHAA HA HA HAAHHAAA!!! _O-!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221549839
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 16:58 schreef r0binhood het volgende:
Kan de werkgever mij verplichten om onbetaald (over)werk uit te voeren voor hem?
Nee natuurlijk niet. Wellicht dat hij denkt van wel, maar zo werkt dat niet. Althans niet bij mij. Ik had hem in zijn gezicht uitgelachen. Bij voorkeur ten overstaan van het hele team.

Wat een gare knatser dat zeg :')!
  Spellchecker dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:17:21 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221549849
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 17:05 schreef Basp1 het volgende:
Godsamme ik ben blij dat ik geen werkgever ben. Een keer je laptop open klappen en op oke drukken . :')

Je hebt deze post toch wel in je eigen tijd gemaakt of stiekem ook onder werktijd?
TS wou ook niet twee minuten langer blijven op 4 mei
pi_221549858
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 18:17 schreef maily het volgende:

[..]
Daar was ik het ook mee eens. Puur uit principe. Die 2 minuten boeit mij niet, maar als een werkgever denkt ook maar enige zeggenschap te hebben over mijn vrije tijd dan gaan mijn hakken in het zand. :)
pi_221550251
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 18:17 schreef maily het volgende:

[..]
Ach, zo één. Daarom word ik dus ook geen partner.
pi_221550787
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 17:39 schreef HeatWave het volgende:

[..]
En jij gaat nooit een keer wat eerder naar huis? Of komt nooit een keer "morgen wat later want dit en dat"?

Ik ga me ook niet overdreven uitsloven na werktijd als het niet hoeft hoor, maar komop, dit soort geven en nemen dingen zijn redelijk normaal lijkt me.

DIng aanzetten, update instarten, hooguit 1 of 2 keer na een herstart opnieuw inloggen en klaar. Nou nou, onmenselijke taak idd :').
Precies, ik zou dit prima na werktijd willen doen (wel op een thuiswerkdag zodat ik lekker beneden aan het koken ben en boven die update draait) aangezien mijn werkgever ook flexibel is als ik bijvoorbeeld m'n auto naar de garage moet brengen ofzo. Als ik eens minder werk door dat soort privédingen hoef ik dat ook nooit op een ander moment in te halen.

Ooit gewerkt bij een bedrijf dat wel zo strak op de minuut keek en dat is echt vreselijk (en ook enorm onzinnig voor de gemiddelde kantoorbaan).
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:15:55 #20
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221550829
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 20:12 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Precies, ik zou dit prima na werktijd willen doen (wel op een thuiswerkdag zodat ik lekker beneden aan het koken ben en boven die update draait) aangezien mijn werkgever ook flexibel is als ik bijvoorbeeld m'n auto naar de garage moet brengen ofzo. Als ik eens minder werk door dat soort privédingen hoef ik dat ook nooit op een ander moment in te halen.

Ooit gewerkt bij een bedrijf dat wel zo strak op de minuut keek en dat is echt vreselijk (en ook enorm onzinnig voor de gemiddelde kantoorbaan).
Ja ok, het ligt natuurlijk ook een beetje aan de werksfeer en hoe ze met jouw afwijkingen van tijden/regels omgaan.

Maar ik heb het nog nooit echt meegemaakt dat ik een "gunst" als dit van mijn kant als echt iets onredelijks zou hebben gezien gelukkig :P.
Get woke, go broke!
pi_221550869
Twee keer klikken overwerk noemen

:')

Het moet niet gekker worden.
pi_221550878
Ligt er aan hoe je werkgever in het algemeen is. Wanneer er op de minuten wordt gelet wanneer je shift begint en eindigt zou ik ook weigeren om dit thuis te doen.
pi_221550901
:') Dit land gaat kapot aan volk als TS. In je vrije tijd uren druk zijn met je werk zodat je in je vrije tijd straks niet 20 seconden druk bent met je werk voor iets wat je gevraagd wordt.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:25:48 #24
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221550905
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 20:20 schreef MaximumRush het volgende:
Ligt er aan hoe je werkgever in het algemeen is. Wanneer er op de minuten wordt gelet wanneer je shift begint en eindigt zou ik ook weigeren om dit thuis te doen.
Ik zou het hierom echt niet op een conflict laten uitlopen.

In bijna alle gevallen is het in dit geval een kwestie van inloggen, update melding accepteren en dan kan je na even wachten op "update en afsluiten" klikken, daarna hoef je niets meer te doen.

Om daarom nou tegen je werkgever te reageren of je het hele weekend dat je met je kinderen zou doorbrengen moet afzeggen lijkt me niet bevorderlijk voor de werksfeer van jouw kant dan :P.
Get woke, go broke!
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:30:50 #25
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221550926
TS en werkgever verdienen elkaar.
Voorheen Bargehassus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: