Jij opent liever topics dan de update te installeren?quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:34 schreef r0binhood het volgende:
Ik snap niet dat de eerste 5 users die reageren zo weinig waarde hechten aan hun vrije tijd.
En jij gaat nooit een keer wat eerder naar huis? Of komt nooit een keer "morgen wat later want dit en dat"?quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:34 schreef r0binhood het volgende:
Ik snap niet dat de eerste 5 users die reageren zo weinig waarde hechten aan hun vrije tijd.
Volgens mij is dit exact voorstel #1quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:34 schreef Gibson88 het volgende:
En op het eind van de dag is het te veel moeite om je werklaptop aan te laten, akkoord te gaan met de installatie en voila....Dat je hier serieus een topic voor opent
HAHAHAA HA-HAHAA HA HA HAAHHAAA!!!quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:58 schreef r0binhood het volgende:
De leidinggevenden sturen er op aan om dit in 'eigen tijd' te doen..
Nee natuurlijk niet. Wellicht dat hij denkt van wel, maar zo werkt dat niet. Althans niet bij mij. Ik had hem in zijn gezicht uitgelachen. Bij voorkeur ten overstaan van het hele team.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:58 schreef r0binhood het volgende:
Kan de werkgever mij verplichten om onbetaald (over)werk uit te voeren voor hem?
TS wou ook niet twee minuten langer blijven op 4 meiquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:05 schreef Basp1 het volgende:
Godsamme ik ben blij dat ik geen werkgever ben. Een keer je laptop open klappen en op oke drukken .![]()
Je hebt deze post toch wel in je eigen tijd gemaakt of stiekem ook onder werktijd?
Daar was ik het ook mee eens. Puur uit principe. Die 2 minuten boeit mij niet, maar als een werkgever denkt ook maar enige zeggenschap te hebben over mijn vrije tijd dan gaan mijn hakken in het zand.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:17 schreef maily het volgende:
[..]
TS wou ook niet twee minuten langer blijven op 4 mei
Ach, zo één. Daarom word ik dus ook geen partner.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:17 schreef maily het volgende:
[..]
TS wou ook niet twee minuten langer blijven op 4 mei
Precies, ik zou dit prima na werktijd willen doen (wel op een thuiswerkdag zodat ik lekker beneden aan het koken ben en boven die update draait) aangezien mijn werkgever ook flexibel is als ik bijvoorbeeld m'n auto naar de garage moet brengen ofzo. Als ik eens minder werk door dat soort privédingen hoef ik dat ook nooit op een ander moment in te halen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En jij gaat nooit een keer wat eerder naar huis? Of komt nooit een keer "morgen wat later want dit en dat"?
Ik ga me ook niet overdreven uitsloven na werktijd als het niet hoeft hoor, maar komop, dit soort geven en nemen dingen zijn redelijk normaal lijkt me.
DIng aanzetten, update instarten, hooguit 1 of 2 keer na een herstart opnieuw inloggen en klaar. Nou nou, onmenselijke taak idd.
Ja ok, het ligt natuurlijk ook een beetje aan de werksfeer en hoe ze met jouw afwijkingen van tijden/regels omgaan.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:12 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Precies, ik zou dit prima na werktijd willen doen (wel op een thuiswerkdag zodat ik lekker beneden aan het koken ben en boven die update draait) aangezien mijn werkgever ook flexibel is als ik bijvoorbeeld m'n auto naar de garage moet brengen ofzo. Als ik eens minder werk door dat soort privédingen hoef ik dat ook nooit op een ander moment in te halen.
Ooit gewerkt bij een bedrijf dat wel zo strak op de minuut keek en dat is echt vreselijk (en ook enorm onzinnig voor de gemiddelde kantoorbaan).
Ik zou het hierom echt niet op een conflict laten uitlopen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:20 schreef MaximumRush het volgende:
Ligt er aan hoe je werkgever in het algemeen is. Wanneer er op de minuten wordt gelet wanneer je shift begint en eindigt zou ik ook weigeren om dit thuis te doen.
Wel een mooie aanval op het laatst.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 09:20 schreef incel het volgende:
Doet me trouwens denken aan deze
[ afbeelding ]
Conclusie: TS heeft gelijk, werkgever overtreed de regels.
heb je ook even de post historie van TS bekeken? TS schijnt er een sport van te maken om de werkgever te zieken. wanneer TS zich in zijn rechten beperkt wordt is de wereld te klein maar als de werkgever wellicht geschaad wordt dan is dat helemaal prima en moet dat aangemoedigd worden.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 09:07 schreef incel het volgende:
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat zoveel mensen zeggen "Ajoh doe maar 3x klikken terwijl je tv kijkt"
Je bent toch met werk bezig. Het is gewoon arbeid. Onbetaalde arbeid in je eigen tijd.
Wat is next? Ajoh alleen even op deze e-mail reageren, duurt maar 1 minuutje. Ajoh ik bel je ff snel om wat te vragen duurt hooguit een paar seconde. En zo gaat het maar door.
Godzijdank leven we in een maatschappij als Nederland waar werknemers beschermd worden.
Het is gewoon absoluut nodig voor je mentale en fysieke gezondheid dat je genoeg vrij krijgt. Dus ja in je eigen tijd twee uur lang updates installeren is gewoon hartstikke illegaal. Je kan niet ontspannen of rusten terwijl je aan het werk bent.
"hartstikke illegaal"quote:Op donderdag 13 augustus 2026 08:57 schreef incel het volgende:
Holy shit als je zo'n werkgever hebtje weet zeker dat hij ook zit bij te houden hoeveel minuten per dag iemand op de plee zit
Vrij = vrij. Betekent 0 werk. Je kan niet gratis in je eigen tijd werkzaamheden verrichten dit is hartstikke illegaal.
quote:Op donderdag 13 augustus 2026 10:38 schreef freak1 het volgende:
heb je ook even de post historie van TS bekeken?
laat ik dan starten metquote:Op donderdag 13 augustus 2026 10:41 schreef incel het volgende:
[..]![]()
Nee natuurlijk niet. Ik reageer gewoon ontopic
Dus we gaan zijn vraag of zo niet inhoudelijk behandelen maar we gaan hem persoonlijk aanvallen en op de man spelen?
Echt mensen zoals jullie he![]()
Ok naja ik beoordeel discussies altijd op de inhoud en nooit op de persoon en ik wil de rest van dit forum vragen om dit ook te doen.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 10:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
laat ik dan starten met![]()
ik kan de vraag wel beantwoorden, maar TS heeft nogal een historie in WGR van vragen stellen die geformuleerd zijn rondom hoe hij het moeilijkst kan zijn voor zijn werkgever.
de orginele vraag
"Kan de werkgever mij verplichten om onbetaald (over)werk uit te voeren voor hem?"
is niet zo heel complex. nee, dat kan de werkgever niet. klip en klaar.
echter, en dat weet TS ook heel goed, hij heeft immers volkssport nummer 1 ervan gemaakt moeilijk te doen, als de werkgever een heel redelijk verzoek stelt en zegt, joh, zet dat ding s; avonds even aan en druk 2 keer op okay, dan is er geen rechter op de wereld die dan zegt "oh dat is onbetaald overwerk! uren betalen!" dan is dat gewoon een redelijke vraag. geven en nemen.
en als die update niet lekker loopt en loopt ergens vast en TS moet er echt tijd aan gaan spenderen, mag hij hem gewoon dichtklappen en meenemen naar werk en daar melden, hij is stuk. en dan hoeft hij dat niet thuis in zijn vrije tijd te gaan troubleshooten. en dat weet TS. maar het is zo lekker hier een topic te posten. de tijd die gespendeerd is aan dit topic is vele malen hoger dan 2 maal op ok drukken.
vandaar ook de toevoeging van TS
"Het lijkt me toch niet zo moeilijk om gewoon vanaf de server een geupdate image van de OS op de werklaptop te schrijven zonder dat ik hierdoor weer benadeeld wordt.
Maar dit zal waarschijnlijk weer te veel kosten."
het valt me nog meer dat er geen vraag bij lag hoe de kosten voor het opladen van de laptop gedeclareerd kunnen worden.
redelijkheid. dat is het woord wat TS eens moet opzoeken.
ik twijfel hieraan, ook omdat je niet inhoudelijk op mijn post reageert.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 10:50 schreef incel het volgende:
[..]
Ok naja ik beoordeel discussies altijd op de inhoud en nooit op de persoon en ik wil de rest van dit forum vragen om dit ook te doen.
Als er iets killend is voor dit forum zijn het wel kliekjes die altijd iemand persoonlijk moeten aanvallen. Dat ondermijnt de hele essentie van een discussieplatform.
Elk topic zou gewoon individueel moeten worden beoordeelt. Zonder te zeggen "Ja deze TS dit en dat".
Dus ja, ik beoordeel elke discussie individueel en opnieuw. Op basis daarvan heb ik de conclusie getrokken dat TS gewoon gelijk heeft en juridisch in zijn recht staat om gratis in eigen tijd werkzaamheden te verrichten.
Aan de hand daarvan kan je een werknemer niet verplichter om 2 uur onbetaald werk te doen in zijn vrije tijd.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 10:54 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik twijfel hieraan, ook omdat je niet inhoudelijk op mijn post reageert.
als een TS een topic insteekt waarbij een redelijk verzoek van de werkgever meteen wordt gepositioneerd als een "dat ik weer eens benadeeld wordt" dan moge het duidelijk zijn wat d einsteek is en wat de inhoud is. daar beoordeel ik dit topic op. als ik de PoHi bekijk heb ik daar gelijk in.
mbt je diepe inzichten en je "juridisch gelijk" zou ik, voor je dat claimt, toch aanraden wellicht een blik te werken op Artikel 7:611 van het Burgerlijk Wetboek voor je een "juridisch gelijk" claimt.
en dat verplicht de werkgever toch ook niet?quote:Op donderdag 13 augustus 2026 10:55 schreef incel het volgende:
[..]
Aan de hand daarvan kan je een werknemer niet verplichter om 2 uur onbetaald werk te doen in zijn vrije tijd.
Maar goed, we zien het uiteindelijk wel op rechtsspraak
Maar wat is er in godsnaam mis met een beetje flexibiliteit bij een kantoorbaan (waar ik even vanuit ga omdat hij een laptop heeft) waar het geen zak uitmaakt hoe laat je precies je uren maakt en over het algemeen output sowieso belangrijker is dan het aantal uren dat je draait? Beetje kunnen geven en nemen vind ik een van de belangrijkste dingen die ik zoek in een baan.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 09:07 schreef incel het volgende:
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat zoveel mensen zeggen "Ajoh doe maar 3x klikken terwijl je tv kijkt"
Je bent toch met werk bezig. Het is gewoon arbeid. Onbetaalde arbeid in je eigen tijd.
Wat is next? Ajoh alleen even op deze e-mail reageren, duurt maar 1 minuutje. Ajoh ik bel je ff snel om wat te vragen duurt hooguit een paar seconde. En zo gaat het maar door.
Godzijdank leven we in een maatschappij als Nederland waar werknemers beschermd worden.
Het is gewoon absoluut nodig voor je mentale en fysieke gezondheid dat je genoeg vrij krijgt. Dus ja in je eigen tijd twee uur lang updates installeren is gewoon hartstikke illegaal. Je kan niet ontspannen of rusten terwijl je aan het werk bent.
Voor je je nog verder vastbijt in 7:611 BW, wat is er mis met:quote:Op donderdag 13 augustus 2026 10:58 schreef freak1 het volgende:
[..]
en dat verplicht de werkgever toch ook niet?
de werkgever vraagt om een update, die 2 uur duurt en waar TS absoluut niet met zijn neus op hoeft te zitten maar slechts moet aanzetten en na 2 uur zijn laptop in zijn tas doen. that's it.
dat valt 100 procent onder een goed werknemersschap en goed werkgeversschap relatie. nergens wordt er gevraagd om 2 uur voor die laptop te zitten. en als dat wel de vraag is dan heb je helemaal gelijk, dat kan je werkgever je niet verplichten. maar dat is hier niet aan de hand.
maar het is meer dan duidelijk al in de orginele vraagstelling dat TS geen greintje goed werknemersschap toont. flexibility is a two way street.
quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 16:58 schreef r0binhood het volgende:
Echter ben ik de kwaaiste niet en probeer ik me oplossingsgericht en flexibel op te stellen, ik stelde het volgende voor:
1. de update starten aan einde van mijn shift. En dan begin van m'n shift deze verder af te ronden waar nodig.
2. Op een andere laptop/pc/thinclient die al geupdate is, geleverd door de werkgever, te gaan werken.
Beiden voorstellen werd afwijzend op gereageerd.
wat mij betreft niets. lijkt mij een heel redelijk voorstel. maar als TS zich in werkelijkheid net zo gedraagd als op dit forum, en hij zet s' avonds de update voor einde shift aan en er moet nog op 2 knoppen gedrukt worden maar bam, het is exact eindtijd shift, dan vertrekt TS en duwt hij smorgens wel op die knoppen. of wellicht heeft werkgever het vermoeden dat TS niet veel moeite in einde shift gaat steken om er zo zorg voor te dragen dat die update alsnog zwaar gaat uitlopen smorgens. geen idee waarom ze dat idee zo zouden hebben als ik openingspost van TS lees...quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:05 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Voor je je nog verder vastbijt in 7:611 BW, wat is er mis met:
[..]
quote:Op donderdag 13 augustus 2026 08:57 schreef incel het volgende:
Je kan niet gratis in je eigen tijd werkzaamheden verrichten dit is hartstikke illegaal.
'Illegaal"quote:Op donderdag 13 augustus 2026 09:07 schreef incel het volgende:
Dus ja in je eigen tijd twee uur lang updates installeren is gewoon hartstikke illegaal.
Zullen we de aannames en vooroordelen even weglaten en het juridisch bekijken?quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
wat mij betreft niets. lijkt mij een heel redelijk voorstel. maar als TS zich in werkelijkheid net zo gedraagd als op dit forum, en hij zet s' avonds de update voor einde shift aan en er moet nog op 2 knoppen gedrukt worden maar bam, het is exact eindtijd shift, dan vertrekt TS en duwt hij smorgens wel op die knoppen. of wellicht heeft werkgever het vermoeden dat TS niet veel moeite in einde shift gaat steken om er zo zorg voor te dragen dat die update alsnog zwaar gaat uitlopen smorgens. geen idee waarom ze dat idee zo zouden hebben als ik openingspost van TS lees...
Ik vind wg nog halsstarriger dan wn, klinkt mij in de oren als callcenterwerk ofzo. Werkgever zadelt werknemers op met IT-werk en verwacht dat die 2 uur bij de update blijft, voor als er nog eens op OK of restart gedrukt moet worden. Als dat niet het geval was, zou de volgende morgen de laptop gewoon klaar staan voor de shift, met update geïnstalleerd.quote:maargoed, ook ik vind oplossing 1 van TS heel prima hoor. daarom denk ik dat we nog wat missen. wellicht moet er ook na een uur nog een keer op een knop gedrukt worden ofzo.
ik geef je volkomen gelijk dat, indien de werkgever inderdaad vraagt om een 2 uur lange update uit te voeren waarbij TS' aanwezigheid vereist is, dat dit niet onder goed werknemersschap geschaard kan worden maar overuren zijn.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:21 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Zullen we de aannames en vooroordelen even weglaten en het juridisch bekijken?
[..]
Ik vind wg nog halsstarriger dan wn, klinkt mij in de oren als callcenterwerk ofzo. Werkgever zadelt werknemers op met IT-werk en verwacht dat die 2 uur bij de update blijft, voor als er nog eens op OK of restart gedrukt moet worden. Als dat niet het geval was, zou de volgende morgen de laptop gewoon klaar staan voor de shift, met update geïnstalleerd.
Ik kan 'm geen ongelijk geven (en dan kijk ik even niet naar de PoHi), als de werkgever 2 uur privetijd claimt, mag-ie of a) dokken, of b) lekker de IT-afdeling laten doen.
7:611 BW is van een geheel andere orde dan dit.
Nou dat dus (dat vette).quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:30 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik geef je volkomen gelijk dat, indien de werkgever inderdaad vraagt om een 2 uur lange update uit te voeren waarbij TS' aanwezigheid vereist is, dat dit niet onder goed werknemersschap geschaard kan worden maar overuren zijn.
als het een update is waar 2 knoppen ingedrukt moeten worden, na een uur nog een knop, en daarna is t klaar met de kanttekening dat, mochten er problemen optreden er niet van TS verwacht wordt deze te troubleshooten maar gewoon de laptop dicht te klappen en hem mee te nemen naar werk, dan mag dat best gevraagd worden.
maargoed, we hebben beiden de exacte details niet. en ik vind het ook bijzonder dat optie 1 dan wordt afgewezen. wellicht werkt TS inderdaad wel in een callcenter en is de ruimte nodig voor andere mensen? maar waarom die dan niet op een knop kunnen duwen?
tja. ik vrees dat we daar nooit antwoord op gaan krijgen.
maar ja; tl;dr
een werkgever die 2 uur prive tijd claimt? nee dat is gewoon overuren.
een werkgever die vraagt op een paar knoppen te duwen en een paar minuutjes te spenderen? mag prima.
als we het dan toch juridisch houden;quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:43 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Nou dat dus (dat vette).
Punt is: werkgever verwacht dat er stipt om tijd xx:00 wordt begonnen met de shift, alles opgestart en ingelogd, geen minuut later. Eerst een restart van 2 minuten is dan al een doodzonde. Werkgever weet dondersgoed dat die voorbereidingstijd (opstarten, inloggen, en dan nu ook dus update afronden) eigenlijk werktijd is en betaald dient te worden. Is in het verleden al eens over geprocedeerd en beslecht in het nadeel van de werkgever.
Maar hij kan het proberen he, veel werkslaven pleasen de baas of weten niet beter. Win-win voor de werkgever.
Nope. Vrij is vrij. Dit is een juridische vraag en TS staat dus gewoon in z'n recht.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:04 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Maar wat is er in godsnaam mis met een beetje flexibiliteit bij een kantoorbaan (waar ik even vanuit ga omdat hij een laptop heeft) waar het geen zak uitmaakt hoe laat je precies je uren maakt en over het algemeen output sowieso belangrijker is dan het aantal uren dat je draait? Beetje kunnen geven en nemen vind ik een van de belangrijkste dingen die ik zoek in een baan.
Wat ik schreef, mijn werkgever doet totaal niet moeilijk als ik mijn auto naar de garage moet brengen of als ik op een dag met weinig werk een keer eerder naar huis ga of iets dergelijks. In ruil daarvoor doe ik totaal niet moeilijk over dit soort dingetjes of over m'n mail een keer bekijken en beantwoorden op m'n parttime dag en dat soort zaken. Tussen volwassen mensen zou dat toch de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.
Als je direct om 17:00 alles uit je handen laat flikkeren verwacht ik ook dat je nooit een privéappje stuurt tijdens werktijd en nooit staat te ouwehoeren bij de koffieautomaat, maar dan is dan ook weer nooit zo bij dit soort strikte mensen.
Klopt.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:50 schreef freak1 het volgende:
[..]
als we het dan toch juridisch houden;
hoewel je op dat specifieke punt gelijk hebt, inlogtijd en opstarten van een PC = werktijd mag een werkgever dan wel weer "eisen" dat TS om xx uur dan ook daadwerkelijk klaar staat om in te loggen. dus koffie gehaald, jas opgehangen, klaar zit achter de computer. dus laten we die kant van de medaille ook even belichten.
en dat komt dan alelmaal weer terug bij.. geven en nemen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |