Iran heeft hier gewoon echt de kaarten nu hoor. De VS staat voor schut. Die 600 kilogram verrijkt uranium horen we bijvoorbeeld ook niks meer over.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Iran heeft hier niet zoveel te willen aangezien zij met afstand de zwakkere partij zijn als het om pure militaire slagkracht gaat. En Iran gaat uiteraard niet zomaar de Golfstaten vernietigen, denk je dat die dit laten gebeuren? En dan met name Saoedie-Arabië, die een behoorlijk sterk leger hebben en de steun van de VS en Israël zullen krijgen.
Het is ook een beetje tegenstrijdig met wat je recent stelde, namelijk dat de Golfstaten en Iran toenadering met elkaar moeten zoeken en dat Iran als een beschermheer van die Golfstaten zou kunnen dienen.
En nu claim je ineens dat Iran de Golfstaten zouden ophouden te bestaan in de huidige vorm als de VS Kharg Island onder vuur zou nemen. Het staat haaks op elkaar. De Golfstaten moeten dus de banden aanhalen met een land dat als men een oorlog zou verliezen met de VS en Israël, uit wraak deze staten zou vernietigen?
[..]
Oh, echt? Vertel eens, wat heeft Iran allemaal gedaan naast wat ik al aanhaalde en dat is het afschermen van locaties die men gebruikt voor oorlogsvoering en het opkrikken en verbeteren van hun arsenal aan wapens? Je bent hier Iran weer groot aan het maken omdat jij zelf hoopt dat het land deze oorlog wint, voortkomende uit jouw eigen antipathie jegens de VS en Israël. Wensdenken heet dat.
[..]
Het is niet dat ik dit vind, het is feitelijk zo. Het is ook niet of-of maar en-en.
De VS en Israël heeft de huidige situatie onderschat, dat kun je zeker een blunder noemen. Maar het is tevens zo dat de VS en Israël gewoon veel sterker zijn dan Iran, maar vanuit een strategische afweging niet harder reageren dan met doet.
De gevolgen wegen voor hen namelijk zwaarder dan een mogelijke val van het Iraanse regime. Dat is echter iets anders dan machteloos zijn, dat wil zeggen dat je in geen enkel mogelijk scenario de middelen hebt om te winnen, dat hebben de VS en Israël natuurlijk wel.
De enige kaart die Iran heeft is de Staat van Hormuz. En die heeft men omdat de VS en Israël harder ingrijpen te simpelweg veel te risicovol vinden.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Iran heeft hier gewoon echt de kaarten nu hoor. De VS staat voor schut. Die 600 kilogram verrijkt uranium horen we bijvoorbeeld ook niks meer over.
Nou vertel, wat gaan die Golfstaatjes dan doen? We hebben ook goed kunnen zien hoe de Golfstaatjes door de VS en Israel werden verdedigd, het was letterlijk prijsschieten voor Iran. Het was zelfs zo erg dat ze bijna alle interceptors binnen een paar maanden hadden verschoten, wat Oekraine in een heel jaar doet. Dat Iran ze nu aanvalt, heeft te maken met het feit dat deze landen als platform dienen voor Amerikaanse aanvallen op Iran.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Iran heeft hier niet zoveel te willen aangezien zij met afstand de zwakkere partij zijn als het om pure militaire slagkracht gaat. En Iran gaat uiteraard niet zomaar de Golfstaten vernietigen, denk je dat die dit laten gebeuren? En dan met name Saoedie-Arabië, die een behoorlijk sterk leger hebben en de steun van de VS en Israël zullen krijgen.
Het is ook een beetje tegenstrijdig met wat je recent stelde, namelijk dat de Golfstaten en Iran toenadering met elkaar moeten zoeken en dat Iran als een beschermheer van die Golfstaten zou kunnen dienen.
En nu claim je ineens dat Iran de Golfstaten zouden ophouden te bestaan in de huidige vorm als de VS Kharg Island onder vuur zou nemen. Het staat haaks op elkaar. De Golfstaten moeten dus de banden aanhalen met een land dat als men een oorlog zou verliezen met de VS en Israël, uit wraak deze staten zou vernietigen?
[..]
Oh, echt? Vertel eens, wat heeft Iran allemaal gedaan naast wat ik al aanhaalde en dat is het afschermen van locaties die men gebruikt voor oorlogsvoering en het opkrikken en verbeteren van hun arsenal aan wapens? Je bent hier Iran weer groot aan het maken omdat jij zelf hoopt dat het land deze oorlog wint, voortkomende uit jouw eigen antipathie jegens de VS en Israël. Wensdenken heet dat.
[..]
Het is niet dat ik dit vind, het is feitelijk zo. Het is ook niet of-of maar en-en.
De VS en Israël heeft de huidige situatie onderschat, dat kun je zeker een blunder noemen. Maar het is tevens zo dat de VS en Israël gewoon veel sterker zijn dan Iran, maar vanuit een strategische afweging niet harder reageren dan met doet.
De gevolgen wegen voor hen namelijk zwaarder dan een mogelijke val van het Iraanse regime. Dat is echter iets anders dan machteloos zijn, dat wil zeggen dat je in geen enkel mogelijk scenario de middelen hebt om te winnen, dat hebben de VS en Israël natuurlijk wel.
Iran krijgt vanzelf honger en dorst = eindwinst voor Trump.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 17:36 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Nou vertel, wat gaan die Golfstaatjes dan doen? We hebben ook goed kunnen zien hoe de Golfstaatjes door de VS en Israel werden verdedigd, het was letterlijk prijsschieten voor Iran. Het was zelfs zo erg dat ze bijna alle interceptors binnen een paar maanden hadden verschoten, wat Oekraine in een heel jaar doet. Dat Iran ze nu aanvalt, heeft te maken met het feit dat deze landen als platform dienen voor Amerikaanse aanvallen op Iran.
Het is wensdenken om te denken dat Iran zo makkelijk te verslaan is. Zelfs met massale inzet van grondtroepen voorzie ik een jarenlange strijd, waarna de VS uiteindelijk met de staart tussen de benen de regio zal verlaten, net zoals in eerdere conflicten.
Ik zie inderdaad dat er na de oorlog, mocht de VS de regio gedeeltelijk verlaten, een toenadering tussen de regio en Iran kan ontstaan. Dan is het goed mogelijk dat Iran samen met Egypte en enkele Golfstaten zich aansluiten bij SATUPAC, die kans acht ik realistisch. Waarom denk je dat het Bibi kabinet zich zorgen maakt om deze pact, die zien de bui al hangen.
Is het voor jou nou zo moeilijk om toe te geven dat die twee clowns er een enorme rotzooi van hebben gemaakt, en gewoon hen de schuld te geven in plaats van steeds naar anderen te wijzen, zoals je altijd doet?
Ik dacht dat jij begaan was met de Iraanse bevolking, niet dus.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 17:39 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Iran krijgt vanzelf honger en dorst = eindwinst voor Trump.
Als je een tumor weg wil krijgen kun je beter een chirurg met vaste hand gebruiken dan iemand die rond eikenbomen danst met bloemen in het haar.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 18:40 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij begaan was met de Iraanse bevolking, niet dus.
Dat lijkt me ook niet te kloppen, schijnt op iets van 60% van pre war te liggen, maar dat is op zich al teveel voor Iran om echt druk te kunnen uitoefenen, zeker omdat ze er zelf het meeste last van hebben.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 19:34 schreef AFA2022 het volgende:
De olie vloeit als nooit tevoren...
[ x ]
Nou dan hebben de bewoners van iran aan de regering trump ook niet veel.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 18:46 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als je een tumor weg wil krijgen kun je beter een chirurg met vaste hand gebruiken dan iemand die rond eikenbomen danst met bloemen in het haar.
Naja alles beter dan schoolmeisjes vermoorden. Het hele leger zou in opstand moeten komen tegen de Trump administration.quote:
Ik leest dit opeens overal maar ik twijfel echt of het waar is hoor. Zou bizar zijn.quote:
Inderdaad. Chinese partijen berichten op Xiaohongshu al langer dat zoiets gaande is/zou zijn.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 09:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik leest dit opeens overal maar ik twijfel echt of het waar is hoor. Zou bizar zijn.
250 dagen is ook absurd, toen Hong Kong nog Engels was, kwamen ze weleens een weekend daarheen en ik moet zeggen dat de discipline enorm was, zelden rottigheid, in tegenstelling tot de engelse marine, dat was alleen maar rottigheid.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 09:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik leest dit opeens overal maar ik twijfel echt of het waar is hoor. Zou bizar zijn.
Tja, wat verwacht je ook met pistolen Pietje en Donny the draft dodger aan het roer? Die geven geen reet om het voetvolk. Al helemaal niet als ze uitgediend zijn overigens, want dat schijnheilige gelul over veteranen daar zou toch niemand meer in moeten trappen inmiddels.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |