------------------------------quote:Beroemd patatje ontstaan in Amsterdamse snackbar: "Bedacht niet hoe groot het kon worden"
In het jaar 1976 in Snackbar 2000 in Amsterdam-Noord zou het allemaal zijn ontstaan: het beroemde patatje oorlog. De 15-jarige Dick vroeg vriend en snackbarmedewerker Robbie om een wonderlijke combinatie. "Doe mij maar een patatje met mayonaise, flink wat satésaus en uitjes erop. Hij zegt: wat nou?"
Eén grote kledderzooi, werd het volgens Dick. Hij herinnert zich het moment in de patatzaak op het Zonneplein nog goed. "Klere, Dick, het lijkt wel oorlog!", zou medewerker Robbie hebben geroepen. En zo ontstond de naam. "Tuurlijk kan iedereen dit zeggen", erkent de nu 65-jarige Amsterdammer, "maar dit is wat ik in geheugen heb."
Frituurhistoricus Ubelski, zelfbenoemd 'fritoricus', weet het echter zeker: Dicks verhaal snijdt hout. "Ik zit al dertig jaar in de snackbarjournalistiek. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zegt: ik heb het patatje oorlog bedacht."
Amsterdams patatje
Ubelski acht het verhaal van Dick voor 99 procent zeker. Ook omdat het patatje negen jaar later in Het Parool, hoewel bij een andere snackbar, voor het eerst in Amsterdam gemeld wordt. "En dus heeft Rotterdam de kapsalon, maar Amsterdam nu het patatje oorlog.''
Dat je tegenwoordig overal in Nederland een zak oorlog kan bestellen daar heeft Dick niet zo'n mening over. "Op het moment dat je het betaalt, denk je daar niet over na. Je denkt gewoon: 'Ik vind dat lekker.' En zo gaat dat."
'Gewoon leuk' vindt de uitvinder het wel. Robbie en hij stonden in Tuindorp dus aan de geboorte van een landelijke klassieker. ''Naderhand kwam ik altijd terug bij de snackbar. Dan riep ik: 'Robbie, patatje oorlog!' Nou, zo is het een beetje gegaan."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)groot-het-kon-worden
Why not bothquote:Op zaterdag 25 juli 2026 12:21 schreef Managarm het volgende:
Lekker, altijd een keuze: speciaal of oorlog.
Curry, mayo, satésaus en uitjesquote:
PATAT oorlogquote:Op zaterdag 25 juli 2026 13:04 schreef StateOfMind het volgende:
Vanavond maar eens een frietje oorlog bestellen, lang niet op.
Het mooie hiervan is dat als je bijvoorbeeld een patat oorlog, frikandel speciaal én een mexicano speciaal bestelt, je altijd die mooie rode draad door het gehele 3 gangen menu heen hebt die alle smaken complimenteert en verbindt, de ui.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 12:21 schreef Managarm het volgende:
Lekker, altijd een keuze: speciaal of oorlog.
Ben jij de frietpresident? Al gooit men er een pot Nutella op, moeten zij weten.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 12:12 schreef Harvest89 het volgende:
Typisch Hollandse ranzige zooi. Soort obsessie met vettige pindasaus. Ze gooien dat ook op een spoetnik, terwijl daar curry op moet.
Op een friet hoort zuurvlees, of goulash. Anders gewoon alleen mayonaise.
Bestel dat maar niet in Brabant want dan krijg je je oorlog!quote:Op maandag 27 juli 2026 15:50 schreef Discombobulate het volgende:
Ik haal eigenlijk ook 99 van de 100 keer patat oorlog als ik patat bestel.
Matten omdat je het patat noemt, maar verder is het onder de rivieren altijd zooooooo gemoedelijk hoor, echtquote:Op maandag 27 juli 2026 16:50 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Bestel dat maar niet in Brabant want dan krijg je je oorlog!
TeamFriet
Correct, Friet komt van frituren, de bereidingswijze.quote:Op maandag 27 juli 2026 17:08 schreef Telefoonvork het volgende:
Je kan zeggen wat je wilt, maar het is en blijft PATAT (van het Spaanse "patata", wat "aardappel" betekent... en patat is van aardappel gemaakt). Daarom is het ook PATAT oorlog.
Hier wordt je gemoedelijk op je bek geslagen. © Theo Maassenquote:Op maandag 27 juli 2026 16:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Matten omdat je het patat noemt, maar verder is het onder de rivieren altijd zooooooo gemoedelijk hoor, echt.
Dan is een patatje friet met oorlog toch de juiste benaming?quote:Op maandag 27 juli 2026 17:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Correct, Friet komt van frituren, de bereidingswijze.
[ afbeelding ]
Dit is dus ook friet volgens de "logica".
Je eet toch de PATAT op en niet de frituur? Dezelfde logica.quote:Op maandag 27 juli 2026 17:09 schreef HeatWave het volgende:
Correct, Friet komt van frituren, de bereidingswijze.
Dus stamppot noem jij ook patat?quote:Op maandag 27 juli 2026 17:08 schreef Telefoonvork het volgende:
Je kan zeggen wat je wilt, maar het is en blijft PATAT (van het Spaanse "patata", wat "aardappel" betekent... en patat is van aardappel gemaakt). Daarom is het ook PATAT oorlog.
Nog niet eens een heel gek idee. Met wat poedersuiker ipv zout heb je dan een soort churro's.quote:Op maandag 27 juli 2026 16:49 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Al gooit men er een pot Nutella op
Mag allemaal van mij. Zelf vind ik churro’s niet te vreten.quote:Op maandag 27 juli 2026 18:04 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nog niet eens een heel gek idee. Met wat poedersuiker ipv zout heb je dan een soort churro's.
Het zijn gefrituurde aardappelen, vandaar de naam friet.quote:Op maandag 27 juli 2026 17:51 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Je eet toch de PATAT op en niet de frituur? Dezelfde logica.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |