Gelukkig weer terug aangepast... smaakte voor geen meter meer.quote:Waarom klanten zo fel reageren op een aangepast kaasbroodje bij Albert Heijn: ‘Geeft een gevoel van verlies van autonomie’
Het leek een kleine aanpassing van Albert Heijn: een nieuw recept voor het ‘kaasruitbroodje’. Maar klanten klaagden dat het een stuk minder naar kaas smaakte. Na een vloedgolf aan protest komt de supermarkt met een nieuw recept. Waarom reageren consumenten zo heftig? En waarom zwicht een bedrijf voor klachten? We leggen de kwestie voor aan een consumentenpsycholoog.
Waarom reageren klanten zo heftig op een verandering?
„Consumenten vinden het lastig als iets verandert aan hun product, zonder dat ze daar invloed op hebben”, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. „Het geeft ze een gevoel van verlies van autonomie en dat roept weerstand op.”
Als klanten daar iets aan willen doen, kunnen ze gaan klagen. „Dat doen ze niet altijd en ook niet altijd even massaal. Een tros druiven die niet helemaal goed is, daarvoor ga je niet meteen naar Albert Heijn. Maar als je merkt dat meer mensen klachten hebben, bijvoorbeeld op sociale media, is het veel makkelijker om je aan te sluiten.”
Luisteren bedrijven vaak naar die klachten?
Het bekendste voorbeeld is Coca-Cola uit 1985. Het beroemde frisdrankmerk besloot een zoetere variant van het drankje te maken als reactie op de opkomst van Pepsi. Het bleek een enorme blunder: klanten klaagden steen en been. Pepsi kwam met spottende reclames: ‘Als het zo goed was, waarom is Coca-Cola dan veranderd?’ Na drie maanden was de oude smaak weer terug.
Ook in 2007 was een soortgelijke kwestie met de raketjes van Ola, waarvan de receptuur werd aangepast. Het ijsje moest fruitiger worden, maar consumenten waren er niet over te spreken. Al snel kwam het oude recept terug.
In Nederland is de rookworst van Hema het bekendste voorbeeld. Het warenhuis liet haar iconische worst in een andere fabriek maken, waar werd gewerkt met het Beter Leven Keurmerk. Het leidde tot een stortvloed aan negatieve reacties, waarna Hema weer terugging naar de oude fabriek. Maar wel pas nadat de oude leverancier ook met het keurmerk ging werken.
Toch laat het kaasbroodje van Albert Heijn zich moeilijk vergelijken met deze bekende producten, zegt Wessels. „Bij Coca-Cola of Hema gaat het om hun meest iconische producten. Juist bij producten die we diep in ons hart hebben gesloten, zijn de reacties nog veel heviger. Dat geldt voor het kaasbroodje van Albert Heijn niet. Consumenten stappen gemakkelijk over naar een alternatief.’’
Waarom past Albert Heijn het broodje toch aan?
Een woordvoerder van Albert Heijn zegt dat klanten meestal niks merken van receptwijzigingen. „Bij de kaasruit pakte dat helaas anders uit. We kregen reacties van mensen die het broodje minder lekker vonden.”
Retaildeskundige Paul Moers vermoedt dat nog wat anders speelt: krimpflatie. „Door de gestegen grondstofprijzen stoppen fabrikanten gewoon wat minder van de duurste grondstof – in dit geval kaas – in hun product. Dat is een vorm van de consument belazeren en dat stempel wil Albert Heijn niet krijgen. Aangezien het een product is van het eigen huismerk, zullen ze extra voorzichtig zijn.’’
Momenteel speelt nog iets soortgelijks: Coca-Cola heeft de letters van de suikerloze variant (Zero) wit in plaats van zwart gemaakt, waardoor het flesje meer lijkt op het origineel. Ook hier komen reacties op. Moers verwacht niet dat Coca-Cola zal zwichten. „Dit gaat enkel om de letters op de verpakking, niet over de smaak.”
Ook Wessels denkt niet dat Coca-Cola de verpakking weer anders zal maken. „Coca-Cola is zó’n sterk merk: mensen stappen niet snel over. Dat is bij een broodje toch anders.”
Is het veranderen van het broodje voor Albert Heijn niet gewoon een kans om goede sier te maken?
Albert Heijn zal niet van tevoren hebben bedacht dat het een broodje met minder kaas ging maken om daar later weer op terug te komen, zegt Wessels. „Dat zou wel een heel omslachtige manier van reclame maken zijn. Maar dit is wel een slimme manier om gebruik te maken van de situatie. Een bedrijf zegt eigenlijk: wij luisteren goed naar de klant. Slim gedaan.”
Helpt het om te klagen?
Wessels denkt van wel en vindt ook dat consumenten dat vaker moeten doen. „Zo verandert er meer. Een leverancier en producent bepalen hoe producten smaken en eruit zien, maar consumenten hebben ook een stem die ze kunnen laten horen.”
Wat zeker meehelpt, zijn sociale media, zegt Moers: „Klagen helpt pas echt als je met genoeg mensen bent. En door sociale media heb je tegenwoordig, griezelig snel een grote groep mensen bij elkaar.”
Dit gaat over het superieure kaasruitenbroodje, niet dat bladerdeegonzin met kaasdrap.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:48 schreef Since2003 het volgende:
Bladerdeeg en 'kaas'
Bedankt, maar bedankt.
Meestal merk ik het alleen bij de verbeterde recepten, dan bedoelen ze dat het nieuwe recept beter is voor de winstmarge want de smaak gaat er over het algemeen niet op vooruit.quote:Een woordvoerder van Albert Heijn zegt dat klanten meestal niks merken van receptwijzigingen. „Bij de kaasruit pakte dat helaas anders uit. We kregen reacties van mensen die het broodje minder lekker vonden.”
Meestal merken mensen niets. Dat passen bedrijven vaak beetje bij beetje aan.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:56 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Meestal merk ik het alleen bij de verbeterde recepten, dan bedoelen ze dat het nieuwe recept beter is voor de winstmarge want de smaak gaat er meestal niet op vooruit.
Ja. Dat plebsbrood in van die bakjes van de broodafdeling waar iedereen met de handen doorheen grabbelt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dit gaat over het superieure kaasruitenbroodje, niet dat bladerdeegonzin met kaasdrap.
Zat ineens 90% minder kaassmaak aan
Serieus?quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:59 schreef Since2003 het volgende:
waar iedereen met de handen doorheen grabbelt.
quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dit gaat over het superieure kaasruitenbroodje, niet dat bladerdeegonzin met kaasdrap.
Zat ineens 90% minder kaassmaak aan
Nooit gezien. Ik pak gewoon broodjes met de tang.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:59 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ja. Dat plebsbrood in van die bakjes van de broodafdeling waar iedereen met de handen doorheen grabbelt.
Dit kende ik nog niet! Ff lezenquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:03 schreef Joopklepzeiker het volgende:
"New coke" effect.
Je zag het ook al met de Hema worst.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Coke
Die van de AH vond ik het meest naar kaas smaken, maar ineens niet meer. Heb het nog niet gekocht sinds ze het receptuur weer terug aangepast hebben, dus moet nog proberen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:01 schreef MissButterflyy het volgende:
Die van de Plus zijn superlekker in ieder geval. Daar wil ik best wat meer voor betalen, als er maar evenveel kaas op zit.
Ik ben gewoon niet stokoud zoals het gemiddeldequote:Op donderdag 23 juli 2026 11:12 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Komt omdat jij ook middelmatig en afgestompt bent.
Ook voor de mijne.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik ben gewoon niet stokoud zoals het gemiddeldeDat fenomeen in het artikel gaat over iets van ver voor mijn geboorte.
Nietquote:
Ik ga altijd eerst met mijn handen door mijn zak en daarna raak ik alles aan.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:08 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nooit gezien. Ik pak gewoon broodjes met de tang.
En al grabbelde iedereen er in... boeiend. In Frankrijk zetten ze het zo open neer:
[ afbeelding ]
Dat staat gewoon precies in het nieuwsbericht in de OPquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:03 schreef Joopklepzeiker het volgende:
"New coke" effect.
Je zag het ook al met de Hema worst.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Coke
Is gewoon onbewust een gedachte, ook bij jou en mij.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:05 schreef nostra het volgende:
Verlies van autonomie door het kaasbroodje, man man man wat een wereld.
@AIVDquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:39 schreef Raw85 het volgende:
Als ze ooit aan het frikandelbroodje komen rijd ik met een auto vol jerrycans benzine bij het hoofdkantoor naar binnen
Dat wordt uitgelegd in het artikel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:41 schreef junkiesietze het volgende:
Dit is zo'n fucking bullshit en gewoon marketing voor AH.
Er was ook ontiegelijk veel ophef over de veranderingen in chips smaken, mensen klagen met massa's, zijn die recepten al teruggedraait?, nee.![]()
![]()
Mijn grootste ergernis is zoutflatie. Alles waar zout in hoort krijgt steeds minder zout...quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:43 schreef vul_maar_in het volgende:
Ze maken alles stuk, smeriger, kleiner. En altijd onder het mom van "verbeterd recept" / "gezonder"
man man ik wordt er zo ziek van.
zoutflatie vetflatie, suikerflatie. ze verneuken alles.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mijn grootste ergernis is zoutflatie. Alles waar zout in hoort krijgt steeds minder zout...
Gast je moest een weten hoe de chips in de jaren 80-90 smaakte. Voor dal al het vet en zout eruit werd gesloopt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:41 schreef junkiesietze het volgende:
Dit is zo'n fucking bullshit en gewoon marketing voor AH.
Er was ook ontiegelijk veel ophef over de veranderingen in chips smaken, mensen klagen met massa's, zijn die recepten al teruggedraait?, nee.![]()
![]()
Ja, boeiend ja. Smerig volkquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:08 schreef Mikeytt het volgende:
En al grabbelde iedereen er in... boeiend.
Ja opgeklopt gelul. Het gaat er gewoon om dat het niet meer lekker is. Dan is het logisch dat mensen gaan klagen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:05 schreef nostra het volgende:
Dit dus hou toch op man. Alsof er ook maar iets nobels aan die "nieuwe smaak" is.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja opgeklopt gelul. Het gaat er gewoon om dat het niet meer lekker is. Dan is het logisch dat mensen gaan klagen.
Sow, Croky had toen echt intense smaken zeg!quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:01 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Gast je moest een weten hoe de chips in de jaren 80-90 smaakte. Voor dal al het vet en zout eruit werd gesloopt.
Die mensen moeten eens weten wat voor troep er in AH producten zit, sinds ik gezond ben gaan leven dit jaar mee gestopt en koop nu echt brood, ik kan het iedereen adviseren.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:05 schreef nostra het volgende:
Ik weet man, ik weet.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:11 schreef ToT het volgende:
[..]
Sow, Croky had toen echt intense smaken zeg!
Het trieste is dat zelfs (wel veelal) het slechte voedsel niet eens lekker meer is. Kun je net zo goed gezond eten.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die mensen moeten eens weten wat voor troep er in AH producten zit, sinds ik gezond ben gaan leven dit jaar mee gestopt en koop nu echt brood, ik kan het iedereen adviseren.
Oh dit was een reactie op dat psychologische gewauwel van dat mensen zich zogenaamd in hun autonomie aangetast voelen als een product ineens van inferieure kwaliteit is geworden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:10 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dit dus hou toch op man. Alsof er ook maar iets nobels aan die "nieuwe smaak" is.
Maar zelf toen beter te taaien dat dat karton van nu.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:17 schreef ToT het volgende:
[..]
Crispy (Lays) was altijd een stuk laffer.
Duurdere merken junkfood smaken meestal nog steeds wel vrij aardig, maar voor dat geld kun je idd beter echt voedsel kopen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:16 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het trieste is dat zelfs (wel veelal) het slechte voedsel niet eens lekker meer is. Kun je net zo goed gezond eten.
Mee eens!quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:17 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Maar zelf toen beter te taaien dat dat karton van nu.
Gewoon! is je redderquote:Op donderdag 23 juli 2026 12:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Duurdere merken junkfood smaken meestal nog steeds wel vrij aardig, maar voor dat geld kun je idd beter echt voedsel kopen.
Ik kijk altijd naar de prijs per kilo. Het is debiel hoe duur snacks tegenwoordig zijn.
Sommige huismerken zijn nog best wel oké qua smaak, maar helaas heb ik hier een Albert Heijn in de buurt en hun huismerkproducten vind ik vaak echt bedroevend slecht. Ik voel me helemaal in mijn autonomie aangetast dat ik die troep moet kopen zeg!
Ja, inderdaad.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:35 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat staat gewoon precies in het nieuwsbericht in de OP
Het verschil tussen nu en vroeger is dat A-Merken vroeger ook echt betere kwaliteit waren, tegenwoordig geven die die fabrikanten daarvan (veelal de Unilevers) van de wereld het geld liever uit aan marketing en reclame en uiteraard winst maximalisatie. Je kunt daarom beter iets van laten we zeggen de Aldi halen omdat die precies het omgekeerde doen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Duurdere merken junkfood smaken meestal nog steeds wel vrij aardig, maar voor dat geld kun je idd beter echt voedsel kopen.
Ik kijk altijd naar de prijs per kilo. Het is debiel hoe duur snacks tegenwoordig zijn.
Sommige huismerken zijn nog best wel oké qua smaak, maar helaas heb ik hier een Albert Heijn in de buurt en hun huismerkproducten vind ik vaak echt bedroevend slecht. Ik voel me helemaal in mijn autonomie aangetast dat ik die troep moet kopen zeg!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |