Kan wel degelijk. Waarom niet?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Een houtkachel in een sociale huurwoning gaat hem natuurlijk niet worden.
Als je die scheuren wilt opvoeren als argument om niet naar gas te boren maakt het inderdaad uit waardoor die zijn ontstaan. Dat lijkt me vrij logisch eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 18:24 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Maakt het uit waardoor die scheuren zijn ontstaan? Geen verwoestende beving nee, maar ze zitten er wel.
Veel van die oudere huizen in Groningen die schade hebben stonden daar al ver voor deze ellende begon. Daar kunnen de huidige bewoners niks aan doen hè, maar ze zitten er wel mee.
Fantastisch idee, maar niet teveel s.v.p.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 08:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Kan wel degelijk. Waarom niet?
Ik weet meerdere woningen bij mijn ouders in de straat waar al ver voordat de corporatie begon met verkoop van woningen er een houtkachel aanwezig was, die de bewoners hebben laten aanbrengen. Gezien de RVS pijp op het dak moet de woningcorporatie er wel van geweten hebben.
Dit gaat om jaren 70 betonnen dozen die niet van oorsprong met rookkanaal gebouwd zijn.
Bij oudere woningen waar al van oudsher een rookkanaal aanwezig was voor een kolenkachel is installatie van een houtkacheltje helemaal simpel. Bestaande rookkanaal retrofitten en kacheltje er op aansluiten.
Dan heb je actief je vingers in de oren gehouden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 22:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tot begin dit jaar hoorden we niemand zeuren. Dus je kan beter je hand ophouden bij Trump.
Maar nu ben je 2 verdieners met een 1 verdiener aan het vergelijken natuurlijk.quote:Op donderdag 23 juli 2026 21:07 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ga eens alles in de uitgaven wegsnijden wat een modale eenverdiender in de jaren 70-80 ook niet had.
Wat dan overblijft is dat vooral het bemachtigen van een eengezins koopwoning wat makkelijker was, maar dat veel andere zaken die nu doodnormaal zijn destijds een ondenkbare luxe waren.
Uit eten gaan deed men om de trouwdag te vieren en misschien nog een keer met de verjaardag van oma. Eten afhalen? Af en toe wat bij de snackbar of heel exotisch wat nasi en bami van de Chinees. Elektrische apparaten waren in verhouding heel duur. Een maandsalaris voor een TV! Nu koop je voor minder dan een kwart maandsalaris een veel betere TV.
Benzine was in verhouding tot het salaris vrijwel net zo duur als nu. En je mocht blij zijn als je Kadett of Golf die de luxe van een optionele rechter buitenspiegel had een verbruik haalde van 1 op 13 ofzo. Nu kom je op een liter benzine in een veel luxere, veiligere, grotere, snellere en comfortabelere Corsa of Polo 50% verder op een liter benzine.
Als je de luxe van central verwarming had, was een gasverbruik van 2000 kuub per jaar voor je nieuwbouw doorwaai woning met enkel glas en in het beste geval 3cm dakisolatie ook volkomen normaal.
Het grote verschil zit 'm, naast zorgkosten en energieprijzen, vooral in de woonlasten tot, wat je noemt: "bizarre prijzen" . De prijzen zijn onevenredig gestegen t.o.v. de inkomens. Plus bijkomende kosten zoals EWF en OZB-belasting en nog wat. .quote:Op vrijdag 24 juli 2026 13:32 schreef Redbullkid het volgende:
En daarnaast vergeet je dat de jeugd van nu daarnaast ook nog eens bizar veel voor een woning moeten betalen (mochten ze uberhaubt aan een wonigng kunnen komen).
Als je nu een 1 verdiener bent kan je niet veel meer dan jouw voorbeeld denk ik.
Dan kan je die dure auto en technologie ook gewoon niet betalen hoor.
Wellicht als je ouder bent en daardoor meer verdient en in een goede tijd je huis hebt gehuurd/gekocht, maar niet iemand van 20-30 die op zichzelf woont.
Dat hoor je als normale/gemiddelde twintiger of dertiger ook helemaal niet te kunnen betalenquote:Op vrijdag 24 juli 2026 13:32 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Maar nu ben je 2 verdieners met een 1 verdiener aan het vergelijken natuurlijk.
En daarnaast vergeet je dat de jeugd van nu daarnaast ook nog eens bizar veel voor een woning moeten betalen (mochten ze uberhaubt aan een wonign kunnen komen).
Als je nu een 1 verdiener bent kan je niet veel meer dan jouw voorbeeld denk ik.
Wellicht als je ouder bent en daardoor meer verdient en in een goede tijd je huis hebt gehuurd/gekocht, maar niet iemand van 20-30 die op zichzelf woont.
Wonen ook niet? Fatsoenlijke woonruimte was voor werkenden al decennia een (dure) voorziening, die er wel was en ook wel is , alleen errug duur en beperkte keuze/uitvoering.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 16:06 schreef kwiwi het volgende:
Dat hoor je als normale/gemiddelde twintiger of dertiger ook helemaal niet te kunnen betalenDat dat de verwachting is zegt al heel veel natuurlijk.
Het dikgedrukte benoem ik juist in de tweede zin van het bericht wat je geciteerd hebt. Die woonruimte is veel duurder geworden en voor een eenverdiener die nog geen woning met overwaarde heeft is een gezinswoning volledig buiten bereik.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 13:32 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Maar nu ben je 2 verdieners met een 1 verdiener aan het vergelijken natuurlijk.
En daarnaast vergeet je dat de jeugd van nu daarnaast ook nog eens bizar veel voor een woning moeten betalen (mochten ze uberhaubt aan een wonign kunnen komen).
Ja dat doen ze. Soms wel 3 keer een half uur.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 15:48 schreef Maerwynn het volgende:
en je hele huishouden doucht twee keer per dag een kwartier
Het monsterachtige verbruik van de airco, de schrik van iedere boomer.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 15:48 schreef Maerwynn het volgende:
Ze snappen vaak niet eens hoeveel ze verbruiken. Het is zomer, de kachel staat niet aan. Nee maar de airco staat 24/7 te blazen
Vrouwen hebben daar sowieso niet echt gevoel voor. Ze weten niet hoe het werkt en het interesseert ze terecht ook niet. Maar hun mening staat vast, zoveel is zeker.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 17:21 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het monsterachtige verbruik van de airco, de schrik van iedere boomer.
quote:Op vrijdag 24 juli 2026 17:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat doen ze. Soms wel 3 keer een half uur.En daarna nog eens in het ligbad. Ja degenen die het niet door hebben krijgen de rekening. Maar ze zijn wel lekker schoon.
Heb je misschien nog meer hyperbolen? Iets over hun meest recente Iphone b.v.
Als je geen nagel heb om aan je gat te krabben moet je niet duur gaan lopen doen. Gewoon je bewust zijn van je gedrag in plaats van je hand ophouden. (ik zit godver zelf in de bijstand en heb genoeg klaplopers voorbij zien komen die verwachten dat alles maar aan komt waaien want ze zijn zo zielig. Tieft toch op)quote:Op vrijdag 24 juli 2026 17:21 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het monsterachtige verbruik van de airco, de schrik van iedere boomer.
Dit, de inkoop van de energie valt qua kosten prima mee, het zijn de opslagen en accijnzen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:26 schreef quo_ het volgende:
Lekker en goedkoop schelden op mensen die geen baan hebben.
Kijk even naar de echte oorzaak.
Heffingen en belasting van 50% op elektriciteit en 65% op gas. (basisbehoeften !)
Dit alles door de groene droom van wereldvreemde figuren als Jetten en Timmermans, braaf en gretig geimplementeerd door plucheplakker Rutte.
Zie mijn eerdere bericht. Bij een gematigd energieverbruik zijn de energiebelastingen gering.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 14:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit, de inkoop van de energie valt qua kosten prima mee, het zijn de opslagen en accijnzen.
Het is meer een accijnzen probleem.
Douchen verbruikt niet zoveel energie.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 15:48 schreef Maerwynn het volgende:
Ze snappen vaak niet eens hoeveel ze verbruiken. Het is zomer, de kachel staat niet aan. Nee maar de airco staat 24/7 te blazen en je hele huishouden doucht twee keer per dag een kwartier. Warm water, koken, koelen, tig apparaten, het draagt allemaal bij aan het verbruik en ze verbruiken alsof ze het inkomen hebben van de minister president.
Ik volg jouw rekenmethodiek niet goed, en ik begrijp ook niet hoe je tot gering komt.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 14:28 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere bericht. Bij een gematigd energieverbruik zijn de energiebelastingen gering.
Bij een woning op stadsverwarming of all-electric is het bedrag aan energiebelasting in de meeste gevallen zelfs negatief.
Je mist dus expres even de vermindering energiebelasting a ¤630 die elk huishouden ontvangt via de elektriciteitsrekening?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 14:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik volg jouw rekenmethodiek niet goed, en ik begrijp ook niet hoe je tot gering komt.
De accijnzen op aardgas inclusief btw betreft 0,73 cent.
Bij een verbruik van 1000 m3 (wat heel zuinig is) gaat het om 730 euro, daarbovenop komen de kosten van het netwerk die ook al gestegen zijn.
Anyway, overal zit verbruiksbelasting op, en dat treft voornamelijk mensen met een bescheiden inkomen. Tabaks- en alcholaccijnzen, accijnzen op energie, accijnzen op brandstof. Dat hakt er wel in.
Een royale warme douche van 10 minuten met 100 liter water kost je ca. 4 kWh ofwel ongeveer 1,20 euro met een boiler.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 14:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Douchen verbruikt niet zoveel energie.
Moer je eens zien wat mensen nu alleen al kwijt zijn aan huur, dat is absurd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 09:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar was dat vroeger echt zoveel beter? Ik vind het lastig vergelijken, want moet je zien wat we nu allemaal in huis hebben in vergelijking met toen. Bijvoorbeeld meerdere tv's in plaats van 1 in de woonkamer, 2 auto's per gezin in plaats van 1, hele gezin smartphones in plaats van 1 huistelefoon, spelconsole(s) ipv 2x per jaar lenen bij de speel-o-theek, all-in vakanties in het buitenland ipv een weekje op de camping in Zeeland etc. De behoeftes zijn ook wel veranderd toch?
Heb je me gebandquote:Op zaterdag 25 juli 2026 20:10 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Moer je eens zien wat mensen nu alleen al kwijt zijn aan huur, dat is absurd.
Te hoge belastingen eerder.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:17 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
[..]
Te laag inkomen dus, niet per se bizar hoog verbruik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |