quote:33 minuten geleden
Marlou Visser
Algemeen stadsverslaggever AmsterdamDe kleine studio ligt aan de Vijzelstraat in het centrum van Amsterdam © ANP / Herman Wouters
Amsterdam- Een complete woning op acht vierkante meter? In het centrum van Amsterdam staat dit nu te huur voor internationale studenten. De toekomstige huurder moet liefst 1300 euro per maand betalen voor de piepkleine woonruimte.
Een douche boven het toilet en een tafeltje met slechts één stoel: luxe is de gemeubileerde studio in de Vijzelstraat niet, die sinds kort via Kamernet wordt aangeboden. Daar zoekt de particuliere verhuurder een internationale student met studentenvisum voor het kamertje. Die kan dan van 12 augustus tot 12 november in de ruimte wonen.
Bij de advertentie staat dat de ’woning’ in Amsterdam negen vierkante meter is, maar in de tekst staat acht. „Geschikt voor een jong persoon die weinig comfort nodig heeft.” De huurprijs van 1300 euro per maand is exclusief gas, water en licht.
Koelkast maar niet koken
De kamer heeft een wastafel en een minikoelkast, maar geen kookmogelijkheid. Als de toekomstige bewoner veel kookt, kan die nog een kookplaatje op de koelkast plaatsen, schrijft de verhuurder in de advertentie.
„Kijk goed naar de foto’s, want dit is alles wat je zult hebben. Niets meer en niets minder.” De kamer heeft verder nog een eenpersoonsbed van 90 bij 200 centimeter en wat kastruimte. Wel zijn er grote ramen en is de kamer stil, belooft de advertentie. Ook biedt de kamer met slot op de deur privacy, aldus de verhuurder.
De Amsterdamse studentenwoning is met acht vierkante meter ongeveer de helft van een klein ’tiny house’. „Het is creatief, maar wat moet het benauwend zijn om daar te wonen”, schrijft Gert-Jan Bakker van meldpunt !Woon, die de Amsterdamse krappe woningmarkt in de gaten houdt. Hij vermoedt dat dit de kleinste huurwoning van de stad is.
Zeven vierkante meter
Toch bestaat er een woning die nóg kleiner is: in Rotterdam realiseerde het Spaans-Duitse architectenduo Beatriz Ramo en Bernd Upmeyer een luxe studio op iets minder dan zeven vierkante meter.
quote:Toch bestaat er een woning die nóg kleiner is: in Rotterdam realiseerde het Spaans-Duitse architectenduo Beatriz Ramo en Bernd Upmeyer een luxe studio op iets minder dan zeven vierkante meter.
quote:zeven vierkante meter
quote:luxe studio
Geen kookplaat nodig als de zon erop staat dus.quote:Wel zijn er grote ramen en is de kamer stil,
Hebben die mensen ooit seks?quote:Op maandag 20 juli 2026 17:02 schreef monkyyy het volgende:
Inb4 podshares in de randstad:
Bekijk deze YouTube-video
2posts boven je. Je moet overigens na 3 maanden ook weer opgerot zijn.quote:Op maandag 20 juli 2026 17:00 schreef Eightyone het volgende:
Zijn er ook nog ergens beelden van de binnenkant van dat Amsterdamse appartement?
Minimale leeftijd 26 jaar, lijkt me meer dat 'ie een expat zoekt.quote:Op maandag 20 juli 2026 16:54 schreef Anton91 het volgende:
Het word tijd dat er eens een soort moderatie op die studentenwoningen komt, waar enerzijds mensen makkelijker een student in huis kunnen nemen maar ook dit soort eigenaren crimineel worden vervolgd. ¤1300 voor 8m2Er is natuurlijk een reden dat ze alleen internationale studenten zoeken.
https://huurplug.nl/woning/21122011
Dan klop ik wel bij het Leger des Heils aan, dan heb je het alsnog beter en dat kost geen $50 per nachtquote:Op maandag 20 juli 2026 17:02 schreef monkyyy het volgende:
"Geïntegreerd bidet"quote:Op maandag 20 juli 2026 18:00 schreef Mortaxx het volgende:
Wel handig dat je na het poepen meteen kunt schoon spoelen
Dit zit nog een niveau onder eerdergenoemde hotelkamer, met dat vage hoekje met dat sanitair en van-alles-en-nog-wat.quote:
Ja, het is ook nog eens ruk ingericht. Hoogte is key dan, plus die ramen wordt als pluspunt verkocht, maar je bent dus wel een volledige muur kwijt.quote:Op maandag 20 juli 2026 18:06 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dit zit nog een niveau onder eerdergenoemde hotelkamer, met dat vage hoekje met dat sanitair en van-alles-en-nog-wat.
Gratis zal niet gaan vanwege alle onderhoudskosten en de kosten om bij te bouwen, maar wat mij betreft wordt vrije sector huur verboden en gaat alle verhuur via een woningbouwvereniging.quote:Op maandag 20 juli 2026 18:08 schreef torentje het volgende:
Een schande is het om mensen geen ruime woon-en leefruimte gratis aan te bieden.
De leden van de koninklijke familie hebben toch ook ruime woon-en leefruimtes zonder dat zij de onderhoudskosten hoeven te betalen?quote:Op maandag 20 juli 2026 18:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Gratis zal niet gaan vanwege alle onderhoudskosten en de kosten om bij te bouwen, maar wat mij betreft wordt vrije sector huur verboden en gaat alle verhuur via een woningbouwvereniging.
Daar betalen wij voor. Wie gaat onze gratis leefruimte betalen dan?quote:Op maandag 20 juli 2026 18:27 schreef torentje het volgende:
[..]
De leden van de koninklijke familie hebben toch ook ruime woon-en leefruimtes zonder dat zij de onderhoudskosten hoeven te betalen?
Want dat zou u zelf ook best willen?quote:Op maandag 20 juli 2026 18:27 schreef torentje het volgende:
[..]
De leden van de koninklijke familie hebben toch ook ruime woon-en leefruimtes zonder dat zij de onderhoudskosten hoeven te betalen?
Er zijn maar 3 paleizen van de Staat, de rest dokken ze zelf. Vraag anders of je gratis mag logeren in Huis Ten Bosch?quote:Op maandag 20 juli 2026 18:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Waar bewaar je dan je set Mizunos en elektrische trolleyquote:Op maandag 20 juli 2026 17:02 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben er een voorstander van om gewone mensen gratis te geven wat zij nodig hebben. M.a.w. heel sociaal zijn.quote:Op maandag 20 juli 2026 18:51 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Want dat zou u zelf ook best willen?
En misschien niet per se op grootschalig koninklijk niveau, maar toch wel alles gratis en ruim.Dat zijn wel erg hoge eisen dan! Ook 'n beetje hypocriet zelfs, want dealen met huidige omstandigheden voor eventueel minder kapitaalkrachtigen geldt niet alleen voor u maar ook voor andere burgers in hun soort!
![]()
Dus u wilt het kennelijk zelf beter hebben dan veel anderen, lijkt het wel. Verder ga ik ervan uit dat u sowieso al veel ruimer woont dan die 8 m2, met sanitaire voorzieningen en wellicht nog wat extra's incluis.
Fijne avond!
U lijkt iemand met een goed hart, en mss net iets te goed helaas.quote:Op maandag 20 juli 2026 20:49 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik ben er een voorstander van om gewone mensen gratis te geven wat zij nodig hebben. M.a.w. heel sociaal zijn.
Jij zal enkel met een VR bril kunnen golfen.quote:Op maandag 20 juli 2026 19:02 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Waar bewaar je dan je set Mizunos en elektrische trolley
Dat Engelsquote:Op maandag 20 juli 2026 16:54 schreef Anton91 het volgende:
Het word tijd dat er eens een soort moderatie op die studentenwoningen komt, waar enerzijds mensen makkelijker een student in huis kunnen nemen maar ook dit soort eigenaren crimineel worden vervolgd. ¤1300 voor 8m2Er is natuurlijk een reden dat ze alleen internationale studenten zoeken.
Vuil boeventuig.quote:Studio/room 8 square meters, very private, with the lock on the door, very bright with 2 big 4 x glazed windows, that's for there is no noise from outside, it has shower and toilet inside of the room so its private, it has mini fridge but no kitchen , you can instal cooker on the fridge if you cook a lot.
Single but comfortable bed 80x200cm. Please look very well on the pictures, it's all you will have, nothing more and nothing less. There is free Wi-Fi in the house. Mostly suitable for young people who is not in search for a great comfort.
De eigenaar staat het toch gewoon vrij te doen en laten wat hij of zij er mee wil. Al verhuurt ie het voor 10k per maand. Er is vast wel internationale debiel die het huurtquote:Op maandag 20 juli 2026 16:54 schreef Anton91 het volgende:
tuurlijk ,maar dat iedereen op een dotje bij elkaar in kleine hokjes moet gaan wonen dat is de schuld van de overheidquote:Op dinsdag 21 juli 2026 00:49 schreef 111210 het volgende:
[..]
De eigenaar staat het toch gewoon vrij te doen en laten wat hij of zij er mee wil. Al verhuurt ie het voor 10k per maand. Er is vast wel internationale debiel die het huurt
Dit is bij mijn weten trouwens wel illegaal om al voor het selecteren van een kandidaat te vragen om persoonlijke documenten. Maar dat gebeurt altijd.quote:Please upload the required documents (proof of income, roof of uni enrolment, copy of ID) with your application
Mwa dat vraag ik mij af, men wil nou eenmaal in de binnenstad wonen met alles in de buurt.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 08:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tuurlijk ,maar dat iedereen op een dotje bij elkaar in kleine hokjes moet gaan wonen dat is de schuld van de overheid
beetje goed plannen dan heeft iedereen de ruimte
Net als Hugo zoeken ze een rijke vriend.quote:
Alles kletsnat na het douchen en geen verduisterende gordijnen.quote:Op maandag 20 juli 2026 16:54 schreef Anton91 het volgende:
Nog afgezien van voorzieningen, ga ik in Zeeland mentaal dood (idem voor Drenthe).quote:Op dinsdag 21 juli 2026 08:22 schreef 111210 het volgende:
[..]
In een Zeeland of Limburg is woningaanbod zat en betaalbaarder ook, maar daar wil blijkbaar geen hond wonen.
dom jong volk, denken dat het gezellig is om hutje mutje kutje te wonen ,quote:Op dinsdag 21 juli 2026 08:22 schreef 111210 het volgende:
[..]
Mwa dat vraag ik mij af, men wil nou eenmaal in de binnenstad wonen met alles in de buurt.
In een Zeeland of Limburg is woningaanbod zat en betaalbaarder ook, maar daar wil blijkbaar geen hond wonen.
Zeeland trekt mij ook niet, maar zou zo tekenen voor Drenthe, mooie natuur, kleine dorpjes, geen files. Alleen woon nu ook prima in een rustig gebied, dus heb niet veel te klagen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 08:52 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Nog afgezien van voorzieningen, ga ik in Zeeland mentaal dood (idem voor Drenthe).
Er zit nog genoeg tussen Amsterdam en krimpregio's (of 'the middle of nowhere').quote:Op dinsdag 21 juli 2026 09:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dom jong volk, denken dat het gezellig is om hutje mutje kutje te wonen ,
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |