abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221379178
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:37 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Betaalsysteem is toch redelijk eenvoudig tegenwoordig? Zelfs op de markt kun je al met van die pinapplicaties werken. Een samenwerking met Ideal/Weroo zal vast niet zo lastig zijn, daar zijn ze voor ontworpen. Het is vooral dat mensen uit gemak snel de app weten te openen en dan kunnen kiezen ipv dat ze eerst moeten bedenken wat ze willen eten en dan gaan zoeken naar een geschikte leverancier.
Niet heel moeilijk, maar je moet het wel inrichten en contracten afsluiten, daarnaast als je een payment provider buiten Ideal afsluit betaal je ook weer een fee, niet heel veel, maar toch weer geld.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221382227
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 08:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daar gaat dus die comissie vanaf, dus die gasten betalen dat uit hun deel.
Daarom eigen site of gewoon bellen.
Er zitten hier ook tentjes die op thuisbezorgd duurder zijn en op hun eigen site 10% korting geven op de standaard prijs.

Ja dan is het doe moeite waard om direct bij ze te bestellen
  zondag 19 juli 2026 @ 19:03:22 #103
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221382458
Als horeca hier een tegenwicht aan wil bieden kunnen ze het beste hun vereniging een dergelijk platform laten oprichen dat tegen de kostprijswerkt.

Een beetje zoals Funda ooit door de NvM werd opgericht.
pi_221389628
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je wilt zeggen dat ze met een pistool op hun hoofd worden gedwongen om lid te worden?

Nee ze worden vanwege de monopoly positie van thuisbezorgd vanwege klantbereik gedwongen tot deelname aan die grote nederlandse menukaart waarvoor ze 14% moeten aftikken dat klanten hun menu kaartje op die site kunnen zien. Misschien nog wel een procentje extra zodat ze boven hun concurrent komen te staan.
pi_221389630
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 19:03 schreef Hexagon het volgende:
Als horeca hier een tegenwicht aan wil bieden kunnen ze het beste hun vereniging een dergelijk platform laten oprichen dat tegen de kostprijswerkt.

Een beetje zoals Funda ooit door de NvM werd opgericht.
Geef ze een vinger….
https://nos.nl/artikel/26(...)iet-disproportioneel
  maandag 20 juli 2026 @ 07:30:56 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221389692
quote:
Maar zoals je leest komen leden in verzet, en dat kan omdat er een vereniging achterzit. In principe is het gewoon een soort cooperatie, waarbij leden kunnen uitvechten wat het mag kosten.

Gezien internet niet weggaat is het voor Koninklijke Horeca Nederland een prima idee om ook een dergelijk platform op te zetten en te promoten. Op die manier maak je het Thuisbezorgd moeiijk.
pi_221389709
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 06:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee ze worden vanwege de monopoly positie van thuisbezorgd vanwege klantbereik gedwongen tot deelname aan die grote nederlandse menukaart waarvoor ze 14% moeten aftikken dat klanten hun menu kaartje op die site kunnen zien. Misschien nog wel een procentje extra zodat ze boven hun concurrent komen te staan.
Als ze dat niet willen moeten ze gewoon hun eigen website maken, of wat dacht van dat mensen bij een zaak langs kunnen gaan om iets te halen, of misschien nog beter een telefoonnummer waar je iets kunt bestellen!
Maar misschien heeft het er gewoon mee te maken dat dit soort zaken veelal gerunned worden door mensen die denken dat je even snel geld kunt verdienen met horeca.
pi_221389710
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 07:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar zoals je leest komen leden in verzet, en dat kan omdat er een vereniging achterzit.
De nvm heeft funda opgericht maar funda heeft niets met een vereniging te maken. Verenigingen mogen geen winsten voor zichzelf maken en datdoet funda weldegelijk.

Funda behaalde in het eerste halfjaar van 2025 een omzet van ¤ 34.460.613 en een operationeel resultaat (winst) van ¤ 20.314.010.
pi_221389735
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 07:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De nvm heeft funda opgericht maar funda heeft niets met een vereniging te maken. Verenigingen mogen geen winsten voor zichzelf maken en datdoet funda weldegelijk.

Funda behaalde in het eerste halfjaar van 2025 een omzet van ¤ 34.460.613 en een operationeel resultaat (winst) van ¤ 20.314.010.
Zo werkt het niet, Funda is via een aandelen constructie opgezet, bij oprichting had Wegener 40% aandeel maar die zijn er naar ik me heriner na een jaartje of 4 uitgestapt.
pi_221389749
Overigens komt zo een constructie veel vaker voor, ANWB, Bovag, Royal Flora Holland en de KNVB hebben ook allemaal commercieele constructies.
  maandag 20 juli 2026 @ 08:06:41 #111
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221389770
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:46 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Het is een eenvoudige webapplicatie. Niet meer dan dat. Waarom moet dat zoveel kosten? Die honderden engineers werken aan zaken die maar een beperkt groepje klanten daadwerkelijk afnemen. Een shoarmazaak hoeft geen blinkende website, hooguit een landingspagina met menukaart.
Nee Thuisbezorgd is geen eenvoudige applicatie. We hebben het niet over de website van Hassan de lokale shoarmaboer de een bestelformuliertje heeft waar op zaterdagavond 20 man wat bestellen. Het is een website die miljoenenverkeer heeft en dan stabiel en betrouwbaar moet blijven. Daarvoor heb je echt professionele kennis en middelen nodig.

Als men daar tegenwicht aan wil bieden kunnen ze het beste in cooperatievorm, zoals met de branchevereniging, een alternatief opzetten.
  maandag 20 juli 2026 @ 08:09:55 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221389774
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 07:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Uiteindelijk is het nog altijd eigendom van een vereniging en hebben die dus het laatste woord.
pi_221389819
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Uiteindelijk is het nog altijd eigendom van een vereniging en hebben die dus het laatste woord.
Sterker nog Funda is lang niet altijd blij met de NVM, ik heb de eerste 10 jaar in bestaan van Funda aan de site gewerkt, en weet nog wel dat we toen het externe aanbod gingen implementeren, maar daar moest wel een stemming aan vooraf gaan, dat is toen ook een compromis geworden dat die in sortering lager zouden staan.
Overigens was de belangrijkste reden om de externe huizen erop te zetten omdat makelaars nogal handje hadden de huizen eerst op hun eigen website te zetten en pas later op Funda. Het gevolg was dat de huiseigenaren hun huis dan als "extern" op Funda zagen, je kunt wel raden wat die mensen dan doen ;)
pi_221389853
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee Thuisbezorgd is geen eenvoudige applicatie. We hebben het niet over de website van Hassan de lokale shoarmaboer de een bestelformuliertje heeft waar op zaterdagavond 20 man wat bestellen. Het is een website die miljoenenverkeer heeft en dan stabiel en betrouwbaar moet blijven. Daarvoor heb je echt professionele kennis en middelen nodig.

Als men daar tegenwicht aan wil bieden kunnen ze het beste in cooperatievorm, zoals met de branchevereniging, een alternatief opzetten.
Ik meen dat ze daar al een poging toe gewaagd hebben vanuit KHN, maar gezien het feit dat ik geen idee heb hoe het daar mee staat zal ie vast niet al te succesvol zijn. :P
Er zijn wellicht ook nog wel wat andere manieren denkbaar om zo'n bestelconcept wat behapbaarder te maken. Denk bijvoorbeeld aan meer lokaal gerichte alternatieven. Met herbruikbare software die kleinschaliger kan worden opgezet heb je niet de gigantische complexiteit van een groot platform.
Maar bovenal is het probleem in de platformeconomie natuurlijk het stuk marketing. Als een partij eenmaal een dominante marktpositie heeft, dan is het heel lastig om daar tussen te komen als nieuwkomer.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221389864
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Volgens mij is dat regelmatig in het nieuws gekomen dat ze daarmee bezig zijn/waren.

Overigens vind ik het altijd verbazingwekkend hoe het kan dat Thuisbezorgd geen/weinig winst maakt :')

Edit: oh Monolith zegt het ook al
pi_221389870
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Sterker nog Funda is lang niet altijd blij met de NVM, ik heb de eerste 10 jaar in bestaan van Funda aan de site gewerkt, en weet nog wel dat we toen het externe aanbod gingen implementeren, maar daar moest wel een stemming aan vooraf gaan, dat is toen ook een compromis geworden dat die in sortering lager zouden staan.
Overigens was de belangrijkste reden om de externe huizen erop te zetten omdat makelaars nogal handje hadden de huizen eerst op hun eigen website te zetten en pas later op Funda. Het gevolg was dat de huiseigenaren hun huis dan als "extern" op Funda zagen, je kunt wel raden wat die mensen dan doen ;)
Funda was vorige week nog in het nieuws ivm ruzie met de NVM. De NVM is bang dat Funda het verdienmodel van de makelaars aantast.
  maandag 20 juli 2026 @ 08:43:37 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221389880
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:40 schreef BEFEM het volgende:

Overigens vind ik het altijd verbazingwekkend hoe het kan dat Thuisbezorgd geen/weinig winst maakt :')

Ja, het stabiel en betrouwbaar runnen van een miljoenenplatform is dan ook een stuk ingewikkelder en duurder dan menig leek denkt.
pi_221389881
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:41 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Funda was vorige week nog in het nieuws ivm ruzie met de NVM. De NVM is bang dat Funda het verdienmodel van de makelaars aantast.
Ja die discussie is er al 25 jaar, ik kan me bijvoorbeeld ook 1 feature die we gebouwd hadden niet live mocht gaan, je kon toen een zoekopdracht uitzetten en bij een resultaat kreeg je dan een SMS, echter de makelaars vonden dat dit hun model ook aantastte.
  maandag 20 juli 2026 @ 08:44:28 #119
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221389882
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:41 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Inderdaad, maar uiteindelijk is de NvM de baas. Die kunnen de directeur van Funda er gewoon uitgooien als meerderheidsaandeelhouder.
pi_221389885
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja, het stabiel en betrouwbaar runnen van een miljoenenplatform is dan ook een stuk ingewikkelder en duurder dan menig leek denkt.
Ik schreef hierboven al dat ik schat dat het platform uit 200-500 applicaties bestaat, maar zou ook wel eens aan de veel te lage kant zitten, Funda had er stuk of 60 en dat was 15 jaar terug.
pi_221389900
Waarom niet gewoon 10% korting geven als je via hun eigen site besteld?

Dan betaal je minder dan via Thuisbezorgd en heeft de klant een reden om Thuisbezorgd over te slaan.
pi_221389912
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar ze hebben miljarden omzet. Van buitenaf lijkt het geen hele bijzondere app. Heb er weleens presentaties van gezien en toen bleek dat ze een hele hoop nog handmatig deden enzo, controleren van ingescande menukaarten bijvoorbeeld.
  maandag 20 juli 2026 @ 08:56:01 #123
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221389922
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:45 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik schreef hierboven al dat ik schat dat het platform uit 200-500 applicaties bestaat, maar zou ook wel eens aan de veel te lage kant zitten, Funda had er stuk of 60 en dat was 15 jaar terug.
Ik kan niet overzien of dat nou allemaal nodig is. Maar zelfs het runnen van een simpele bestelwebsite voor miljoenenpubliek, zonder poespas, is al een hele ondernemingnatuurlijk die je niet aan een amateur kan overlaen.

Maar de kern is wel gebruikersmacht, die is er bij Funda zeker wel en bij Thuisbezorgd nu totaal niet.
  maandag 20 juli 2026 @ 09:03:33 #124
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221389965
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:40 schreef BEFEM het volgende:
Overigens vind ik het altijd verbazingwekkend hoe het kan dat Thuisbezorgd geen/weinig winst maakt
Starbucks maakt ook geen winst. Gewoon omdat ze vieze trucjes gebruiken
pi_221390014
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 08:50 schreef Redbullkid het volgende:
Waarom niet gewoon 10% korting geven als je via hun eigen site besteld?

Dan betaal je minder dan via Thuisbezorgd en heeft de klant een reden om Thuisbezorgd over te slaan.
Sommige tokos doen dat idd ook maar een hoop ook niet, dan is het wat ik al eerder schreef voor mij gewoon makkelijker, veiliger en sneller om gewoon via thuisbezorgd te bestellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')