Nu is het ook daadwerkelijk anders. Gen Z (de ouders van deze kinderen) is de eerste generatie sinds 1930 oid die lager op de Flynn schaal scoort. Dit is een graadmeter van intelligentie, en normaal gesproken is de volgende generatie gemiddeld intelligenter dan de huidige. Nu niet dus.quote:Op maandag 20 juli 2026 14:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar nu is het toch echt echt anders... horen we iedere keer.
Dat denk ik ook wel, heb ook geen problemen met kinderen hoef ze alleen zelf niet. Ik laat het hebben van kinderen graag over aan mensen die er verstand van hebben.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ach welnee. Kinderen zijn echt leuk. En natuurlijk brengen ze ook werk en zorgen met zich mee. Maar dat valt allemaal best mee. De eerste jaren zijn het zwaarst wat dat betreft.
Bedoel je het flynn effect? https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effectquote:Op woensdag 22 juli 2026 08:25 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nu is het ook daadwerkelijk anders. Gen Z (de ouders van deze kinderen) is de eerste generatie sinds 1930 oid die lager op de Flynn schaal scoort. Dit is een graadmeter van intelligentie, en normaal gesproken is de volgende generatie gemiddeld intelligenter dan de huidige. Nu niet dus.
Voeg daar AI, chronisch online en een Tiktok-woordenschat aan toe, en je hebt al een aantal potentiële problemen.
Ja die bedoel ik idd. Daar wordt een duidelijke kentering geconstateerd, waarin die generatie voor 't eerst niet hoger scoort dan de eerdere generatie. Het lijkt me duidelijk dat dat op zijn minst een signaal is.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bedoel je het flynn effect? https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect
Altijd wel goed om te weten dat de IQ schaal bedoeld is om gemiddeld op 100 uit te komen en ontworpen is om een specifieke verdeling te hebben. Een goede IQ schaal heeft dus altijd procentueel evenveel mensen met een bepaald IQ. Maar het verschilt dus wel over de jaren. En de schaal wordt bepaald op een generatie voor de huidige.
Valt wel mee. Zeker als er kleinkinderen aan te pas komen. Het is niet makkelijk maar heb er nooit een dag spijt van gehad.quote:Op woensdag 22 juli 2026 07:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben door dit soort topics toch altijd weer blij dat ik bewust kinderloos ben, lijkt me een enorm gedoe.
Is dat zo? Ik bedoel mbt informatica, omgaan met hukpmiddelen, taal voel ik mij wel een leek. Ik merk er niet zoveel van eerlijk gezegd. Het gaat gewoon met de ontwikkeling mee dat ik niet meer kan bijhouden. Kan ook deels desinteresse zijn.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:25 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nu is het ook daadwerkelijk anders. Gen Z (de ouders van deze kinderen) is de eerste generatie sinds 1930 oid die lager op de Flynn schaal scoort. Dit is een graadmeter van intelligentie, en normaal gesproken is de volgende generatie gemiddeld intelligenter dan de huidige. Nu niet dus.
Voeg daar AI, chronisch online en een Tiktok-woordenschat aan toe, en je hebt al een aantal potentiële problemen.
Ik denk dat je de vinger op de juiste plek legt en zeker mbt dat samenvoegen werd volop gewaarschuwd. Echter weer zo'n stuk visieloos bezuinigen van M Rutte.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:11 schreef LXIV het volgende:
Er is een enorm verschil tussen stad en platteland. Allebei mijn dochters willen lerares worden en kwamen op hun stage daar al achter.
Verder denk ik dat het geen goede zet is geweest om kinderen die speciale aandacht nodig hebben in gewone klassen te plaatsen. In het bijzonder onderwijs komen zij beter tot hun recht en zo krijgen de gewone kinderen ook de aandacht die ze nodig hebben, en niet 50% naar het bijzondere kind. Zo blijft er tijd over voor leren.
Verder denk ik ook dat mobieltjes de aandachtsspanne verkort hebben, daar weet ik niet zo snel de oplossing voor. Geen mobieltjes naar school lijkt me al een goed begin. En veel buiten spelen en sport lijkt me ook goed.
Als ouder met een kind in het onderwijs kan ik je melden dat dit regelrechte kolder is.quote:Op woensdag 22 juli 2026 01:02 schreef HSG het volgende:
[..]
Het onderwijs doet gewoon wat de ouders, maatschappij en regering wil. Dus de achteruitgang is niet bij het onderwijs te vinden maar elders.
Ik merk dat ik met Ai juist meer moet nadenken, het is alsof je een vraag stelt aan iemand die ergens geen verstand van heeft en dan moet je weer alle uitkomsten tegen elkaar afwegen. Klein voorbeeldje als ik een Ai vraag een bug in software op te lossen komt het vaak met 6 opties. Dus dan ben je al die opties aan het lezen om daar dan weer de enige nuttige die het is uit te vissen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Met Ai echter gaat dat nog een stap verder want je hoeft helemaal niet meer na te denken.
Ik heb wel eens een weekend geen telefoon gebruikt maar dat is amper meer mogelijk in deze maatschappij.
Maar dat komt omdat jij zonder Ai bent opgegroeid en weet dat het niet te vertrouwen is. Er zijn hele volksstammen die het blind voor waar aannemen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 12:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik merk dat ik met Ai juist meer moet nadenken, het is alsof je een vraag stelt aan iemand die ergens geen verstand van heeft en dan moet je weer alle uitkomsten tegen elkaar afwegen. Klein voorbeeldje als ik een Ai vraag een bug in software op te lossen komt het vaak met 6 opties. Dus dan ben je al die opties aan het lezen om daar dan weer de enige nuttige die het is uit te vissen.
Of dat je hele mooie zinnen met onzin leest en dan weer moet denken waarom is deze mooie zin wel juist en die andere mooie zin niet. En voor je het weet ben je weer in normale bronnen aan het zoeken.
Nu krijg je een appje van de docent met daarin een link naar een online omgeving waar je in je eigen woorden op je gedrag moet reflecteren, en als je niet genoeg punten scoort in de quiz op het eind dan moet je nablijven.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:26 schreef Redbullkid het volgende:
Vroeger werd je gewoon de klas uit gestuurd als je niet luisterde.
Hoe zit dat tegenwoordig dan?
Wellicht eens tegen je kind zeggen dat hij/zij betere vrienden moet zoeken, in plaats van dat blijkbaar onopgevoede tuig waar het nu meer rond hangt.quote:Op maandag 20 juli 2026 15:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen niet goed, en gewoon niet. Echt, ik kan er met m'n kop niet bij dat zo veel van jullie gewoon totaal niet in staat lijken te zijn om te beseffen dat wat hier gaande is totaal onvergelijkbaar is met al die andere dingen die de boomers van toen niets vonden.
Als student, of student zijnde.quote:Op maandag 20 juli 2026 15:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja ik ben bezig geweest met mijn BKO (basis kwalificatie onderwijs) en het is echt tenenkrommend om bij elke vraag als student zijnde waaruit iets dan blijkt, of waarom een bepaalde methode werkt, en hoe dat dan relateerd and leren en de neurologische achterliggende systemen, een antwoord terug te krijgen als "doe het nou maar gewoon zo..."
Iets wat niet zo goed werkt met allemaal academici als student hebt. Ook is het bizar hoeveel sociologische en psychologische modellen uit de jaren 70 worden gebruikt, zonder de huidige kanttekeningen te benoemen. Alle pyramides van maslov etc zijn allemaal allang geupdate of veranderd en weerlegd. Maar toch lijkt het alsof huidig onderwijs zich daar enorm aan vastklampt
Mja, dat eerste is een mening. Het is echt niet aan mij besteed, ik kan echt niet tegen dat gejengel, gekrijs en piepstemmetjes. Doe mij maar honden en/of katten.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ach welnee. Kinderen zijn echt leuk. En natuurlijk brengen ze ook werk en zorgen met zich mee. Maar dat valt allemaal best mee. De eerste jaren zijn het zwaarst wat dat betreft.
Ja, same here.quote:Op maandag 20 juli 2026 19:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja zo ging het hier ook wel een beetje. Mijn ouders waren doorgaans gewoon met hun eigen dingen bezig. En als kinderen moesten we het verder met ons speelgoed en onze vriendjes uitzoeken wat we deden. Ik hing veel in de buurt rond, hutten bouwen, loopgravenstelsels maken, oorlogje spelen tegen kinderen uit een andere buurt, kikkers vangen in de sloot en nog meer ongein. En als het slecht weer was hadden de de Nintendo of de Lego of dat soort dingen.
Alleen met school zat vooral mijn moeder er wat meer bovenop. Maar ik bedacht wel allerlei strategieen om zo veel mogelijk mist te maken om want ik wild met zo min mogelijk inspanning voldoendes galen.![]()
Als ik dat vergelijk met enkele mensen van mijn leeftijd hoe die hun kinderen micromanagen. Dat is echt het hele andere uiterste.
Lijkt alsof je hartstikke goed bezig bent.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 15:09 schreef Moeraskat het volgende:
Ik als Millennial probeer mijn kinderen op de manier op te voeden als dat ik destijds zelf ben opgevoed.
Maar ik kan je zeggen dat dat niet erg makkelijk is. Om invloeden buiten de deur te houden waar je niet achter staat is soms echt heel lastig.
Zo ben ik het er niet mee eens dat leerlingen de juf of meester bij de voornaam mag noemen. Zeker niet een afkorting van de voornaam.
Als ik merk dat m’n kind een ander kind pest of onbeschoft is tegen de juf/meester of volwassene dan heeft ze thuis een probleem.
Ook taalgebruik is een belangrijk punt in de opvoeding. En nee, geen idee wat ze uitkraamt tegen haar vrienden als ik er niet bij ben.
Ik vraag haar ook gewoon of ze huiswerk heeft, ik ga dat niet checken in die app. Helemaal geen zin in. Als ze liegt over het hebben van huiswerk is dat haar eigen stomme schuld als er consequenties zijn vanuit school.
Ik kijk niet steeds in de app van de school. Kind mag geen Roblox, TikTok, Instagram, Facebook, Snapchat. Heb uitgelegd waarom en ze snapt dit. Sterker nog, haar vriendengroep communiceert louter via whatsapp. Dus er is tot nu toe geen behoefte aan die andere dingen.
Ik check niet om de minuut de locatie. Ik kan alleen de locatie van haar telefoon zien ivm verlies/diefstal.
Ze neemt overigens heel vaak haar telefoon niet eens mee naar buiten, maar gewoon haar simpele horloge voor de tijd.
Ze kent zowel het huistelefoonnummer als mijn telefoonnummer uit haar hoofd en belt als er wat is. Ook kan ze gebruik maken van het sleutelkastje, ze kan dus altijd naar binnen. Anders naar opa/oma/tantes etc.
En heel eerlijk; ik vergeet vaak de app van school te lezen. Als er iets mee naar school moet wat afwijkend is of er zijn bijzonderheden wordt dit door m’n kind gewoon verteld. Wel check ik zo nu en dan de nieuwsbrief.
Voordeel is dat we in een klein dorp wonen.
Geen idee of wij hierin echt goede keuzes maken, maar je moet toch een richting kiezen. Voor ons werkt dit en ook wij maken wel eens fouten. Ik kan je zeggen dat het wel enorm lastig is om een kind op te voeden in een wereld waar de online wereld zo enorm aanwezig is. Verder probeer ik haar normen en waarden mee te geven die wij belangrijk vinden. Waaronder respect voor volwassenen, docenten, overheid etc.
Ze weet echt dat ze een dik probleem heeft indien ze achterlijk doet tegen mensen waar ze naar luisteren moet.
We hadden het, in een discotheekje in hartje Uden. Gaudy's of zoiets. Vervelend gedoe met zo'n jurk, maar gelukkig zonder optocht.quote:Op woensdag 22 juli 2026 14:30 schreef bloodymary1 het volgende:
Gala, ook zoiets. Dat bestond in mijn tijd gelukkig nog niet.
Musical vond ik wel leuk op de basisschool.quote:Op woensdag 22 juli 2026 15:33 schreef Eightyone het volgende:
[..]
We hadden het, in een discotheekje in hartje Uden. Gaudy's of zoiets. Vervelend gedoe met zo'n jurk, maar gelukkig zonder optocht.
Nooit iets voor mij geweest, op een dergelijke manier in de belangstelling staan. Laat staan dat het allemaal online gegooid wordt.
Veel dingen die nu als elitair te boek staan en vooral onder vwo'ers lijken te bestaan, waren voor ons 90's-havo-volk iig normaal.quote:Op woensdag 22 juli 2026 16:26 schreef Akathisia het volgende:
https://wnl.tv/2026/07/21(...)matigen-in-nederland
Ik heb op latere leeftijd (50-plus) nog een masterstudie gedaan. Met de theorie had ik geen enkel probleem, maar al die eeuwige reflectieverslagen (over het vorderen van de studie) vond ik verschrikkelijk, zag het nut er ook niet van in. Mijn zoon zat toen op het HBO en was al totaal gewend om in een handomdraai even een reflectieverslag in elkaar te draaien en snapte geen bal dat ik daar zo moeilijk over deed. Gewoon schrijven wat ze willen lezen, mam..quote:Op woensdag 22 juli 2026 16:26 schreef Akathisia het volgende:
https://wnl.tv/2026/07/21(...)matigen-in-nederland
Waarom zou het kunnen oplepelen van 'wat ze willen horen' een indicatie zijn van het niet afnemen ervan? Het vereist nihil intelligentie, ook in vergelijking met het oplepelen van lesstof.quote:Op woensdag 22 juli 2026 17:09 schreef Firuze60 het volgende:
Dus vraag mij of een nieuwe generatie dommer wordt, zoals in de link gesteld wordt.
Ja, geen idee, maar om drie A-4tjes vol te moeten neuzelen hoe je het gaat aanpakken om de volgende keer een 8 te gaan halen ipv een 7?quote:Op woensdag 22 juli 2026 17:15 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waarom zou het kunnen oplepelen van 'wat ze willen horen' een indicatie zijn van het niet afnemen ervan?
Overigens wel tragisch dat dat geneuzel een weg heeft gevonden naar het wo.
Gelukkig geen Nederlands of andere taalquote:Op woensdag 22 juli 2026 14:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Als student, of student zijnde.
En dat wil les gaan geven ...
Ik loop daar ook op vast. Heb voor mijn BKO alles behalve de zelfreflectie zou niet weten wat op te schrijven.quote:Op woensdag 22 juli 2026 17:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, geen idee, maar om drie A-4tjes vol te moeten neuzelen hoe je het gaat aanpakken om de volgende keer een 8 te gaan halen ipv een 7?
Functioneringsgesprekken ook zoiets, op een gegeven moment moest dat op mijn werk ineens worden ingevoerd, werkte voor geen meter. Dagelijks elkaar aanspreken voordien veel beter, zeker in een klein bedrijf.
Pak er gewoon chatgpt bij zou ik nu adviseren.quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik loop daar ook op vast. Heb voor mijn BKO alles behalve de zelfreflectie zou niet weten wat op te schrijven.
Dat weiger ik,quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Pak er gewoon chatgpt bij zou ik nu adviseren.
Je kunt het gebruiken als voorbeeld en zelf er genoeg in veranderen. Het is ook tienkeerniks onzin.quote:
Ik word zelf al moe van al die te goed geschreven verslagen waar heel overtuigend onzin in staat, dat ga ik zelf zeker niet een ander aandoen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je kunt het gebruiken als voorbeeld en zelf er genoeg in veranderen.
Ja uh? Wil je je diploma nou halen of niet?quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik word zelf al moe van al die te goed geschreven verslagen waar heel overtuigend onzin in staat, dat ga ik zelf zeker niet een ander aandoen.
Liever niet (sta niet zo achter wat er aangeleerd werd) maar ik denk dat ik op een gegeven moment wel moet.quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja uh? Wil je je diploma nou halen of niet?
Ik deed na die masterstudie nog een post-hbo studie 'professioneel coaching' bij Windesheim, werd ivm oprotpremie nog betaald door voormalige werkgever. Even 7000 euro, daar waren die reflectieverslagen nog dwingender en dat snapte ik wel ivm die studierichting, dat heb ik laten zitten, hoefde dat papiertje toch niet want was niet van plan daar mijn beroep van te maken.quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Liever niet (sta niet zo achter wat er aangeleerd werd) maar ik denk dat ik op een gegeven moment wel moet.
Ik doe op dit moment een opleiding en zorg dat ik het leuk maak voor mezelf. Geen AI bagger inleveren maar een paper met de Nopestradamus kaart van Exploding Kittens erbij en dan een uiteenzetting van wat ik vind ofzo.quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Liever niet (sta niet zo achter wat er aangeleerd werd) maar ik denk dat ik op een gegeven moment wel moet.
Dat klinkt goed, maar als je al weerstand voelt om een reflectieverslag te moeten inleveren dan is het best lastig om het voor jezelf nog leuk te vinden. En een humorloze zak hooi als scriptie begeleider is nog erger..quote:Op woensdag 22 juli 2026 19:09 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik doe op dit moment een opleiding en zorg dat ik het leuk maak voor mezelf. Geen AI bagger inleveren maar een paper met de Nopestradamus kaart van Exploding Kittens erbij en dan een uiteenzetting van wat ik vind ofzo.
Iets waar ik lekker mijn ei in kwijt kan, krijg regelmatig complimenten van docenten die het wel tof vinden en ook waarderen dat het gewoon echt is. Ok, soms een humorloze zak hooi maar daar kan ik me niet echt druk om maken moet ik zeggen
Ja dat is echt even een hoepeltje waar je soms even doorheen moetquote:Op woensdag 22 juli 2026 19:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat klinkt goed, maar als je al weerstand voelt om een reflectieverslag te moeten inleveren dan is het best lastig om het voor jezelf nog leuk te vinden. En een humorloze zak hooi als scriptie begeleider is nog erger..
Je hebt wel makkelijk praten als ouder als je je als klant gedraagd.quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als ouder met een kind in het onderwijs kan ik je melden dat dit regelrechte kolder is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |