Patatgeneratie (Gen nix), beste generatie.quote:Op maandag 20 juli 2026 16:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik kan over het huidige onderwijs geen oordeel geven. Maar eisen we niet te veel van kinderen?
Overigens is het ook van alle tijden dat het onderwijs steeds slechter schijnt te worden. Een oom zat op de hbs. Nou dat was pas een niveau tov de havo in de jaren 80.
Enfin door de digitalisering ontstaat er een totaal andere manier van les geven. Vakken die in de jaren 70 relevant waren heb je nu totaal niets meer aan.
Generatie NIX zou ook een verloren generatie zijn. Achteraf blijkt dat ook niet zo te zijn.
Ik ben tegen globalisatie, maar snap wel dat dit niet meer tegen te houden is, en dan is het een kwestie van aanpassen en doorgaan.
En natuurlijk zijn mensen en daardoor ook de jeugd mondiger geworden.
Die overlapt half met andere generaties; blijkbaar zijn er meerdere reeksen van generaties.quote:Op woensdag 22 juli 2026 04:31 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Patatgeneratie (Gen nix), beste generatie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 22 juli 2026 05:00 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Die overlapt half met andere generaties; blijkbaar zijn er meerdere reeksen van generaties.Ze gaat helemaal los als ze bij haar eigen generatie, de patatgeneratie, komt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk deze YouTube-videoAlles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
*100*quote:Op woensdag 22 juli 2026 07:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben door dit soort topics toch altijd weer blij dat ik bewust kinderloos ben, lijkt me een enorm gedoe.
Ditto. Anno nu gooi je echt 20 jaar van je leven volledig down the drain. Incl de baten na die 20 jaar. Tijd dat je beter had kunnen investerenen op de lange termijn vruchten van had kunnen plukken zegmaar.quote:Op woensdag 22 juli 2026 07:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben door dit soort topics toch altijd weer blij dat ik bewust kinderloos ben, lijkt me een enorm gedoe.
Ach welnee. Kinderen zijn echt leuk. En natuurlijk brengen ze ook werk en zorgen met zich mee. Maar dat valt allemaal best mee. De eerste jaren zijn het zwaarst wat dat betreft.quote:Op woensdag 22 juli 2026 07:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Waarom toch al die haat op magister? Omdat je het lesrooster van je kind kan zien? Nou, tsjonge…quote:Op maandag 20 juli 2026 20:05 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Goddank was er vroeger geen Magister.
De middelbare school bleef tot op zekere hoogte een mysterieuze wereld voor m'n ouders.
quote:Op woensdag 22 juli 2026 07:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel meer dan alleen het lesrooster.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom toch al die haat op magister? Omdat je het lesrooster van je kind kan zien? Nou, tsjonge...
Nu is het ook daadwerkelijk anders. Gen Z (de ouders van deze kinderen) is de eerste generatie sinds 1930 oid die lager op de Flynn schaal scoort. Dit is een graadmeter van intelligentie, en normaal gesproken is de volgende generatie gemiddeld intelligenter dan de huidige. Nu niet dus.quote:Op maandag 20 juli 2026 14:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar nu is het toch echt echt anders... horen we iedere keer.
Dat denk ik ook wel, heb ook geen problemen met kinderen hoef ze alleen zelf niet. Ik laat het hebben van kinderen graag over aan mensen die er verstand van hebben.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ach welnee. Kinderen zijn echt leuk. En natuurlijk brengen ze ook werk en zorgen met zich mee. Maar dat valt allemaal best mee. De eerste jaren zijn het zwaarst wat dat betreft.
Bedoel je het flynn effect? https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effectquote:Op woensdag 22 juli 2026 08:25 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nu is het ook daadwerkelijk anders. Gen Z (de ouders van deze kinderen) is de eerste generatie sinds 1930 oid die lager op de Flynn schaal scoort. Dit is een graadmeter van intelligentie, en normaal gesproken is de volgende generatie gemiddeld intelligenter dan de huidige. Nu niet dus.
Voeg daar AI, chronisch online en een Tiktok-woordenschat aan toe, en je hebt al een aantal potentiėle problemen.
Ja die bedoel ik idd. Daar wordt een duidelijke kentering geconstateerd, waarin die generatie voor 't eerst niet hoger scoort dan de eerdere generatie. Het lijkt me duidelijk dat dat op zijn minst een signaal is.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bedoel je het flynn effect? https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect
Altijd wel goed om te weten dat de IQ schaal bedoeld is om gemiddeld op 100 uit te komen en ontworpen is om een specifieke verdeling te hebben. Een goede IQ schaal heeft dus altijd procentueel evenveel mensen met een bepaald IQ. Maar het verschilt dus wel over de jaren. En de schaal wordt bepaald op een generatie voor de huidige.
Valt wel mee. Zeker als er kleinkinderen aan te pas komen. Het is niet makkelijk maar heb er nooit een dag spijt van gehad.quote:Op woensdag 22 juli 2026 07:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Is dat zo? Ik bedoel mbt informatica, omgaan met hukpmiddelen, taal voel ik mij wel een leek. Ik merk er niet zoveel van eerlijk gezegd. Het gaat gewoon met de ontwikkeling mee dat ik niet meer kan bijhouden. Kan ook deels desinteresse zijn.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:25 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nu is het ook daadwerkelijk anders. Gen Z (de ouders van deze kinderen) is de eerste generatie sinds 1930 oid die lager op de Flynn schaal scoort. Dit is een graadmeter van intelligentie, en normaal gesproken is de volgende generatie gemiddeld intelligenter dan de huidige. Nu niet dus.
Voeg daar AI, chronisch online en een Tiktok-woordenschat aan toe, en je hebt al een aantal potentiėle problemen.
Ik denk dat je de vinger op de juiste plek legt en zeker mbt dat samenvoegen werd volop gewaarschuwd. Echter weer zo'n stuk visieloos bezuinigen van M Rutte.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:11 schreef LXIV het volgende:
Er is een enorm verschil tussen stad en platteland. Allebei mijn dochters willen lerares worden en kwamen op hun stage daar al achter.
Verder denk ik dat het geen goede zet is geweest om kinderen die speciale aandacht nodig hebben in gewone klassen te plaatsen. In het bijzonder onderwijs komen zij beter tot hun recht en zo krijgen de gewone kinderen ook de aandacht die ze nodig hebben, en niet 50% naar het bijzondere kind. Zo blijft er tijd over voor leren.
Verder denk ik ook dat mobieltjes de aandachtsspanne verkort hebben, daar weet ik niet zo snel de oplossing voor. Geen mobieltjes naar school lijkt me al een goed begin. En veel buiten spelen en sport lijkt me ook goed.
Als ouder met een kind in het onderwijs kan ik je melden dat dit regelrechte kolder is.quote:Op woensdag 22 juli 2026 01:02 schreef HSG het volgende:
[..]
Het onderwijs doet gewoon wat de ouders, maatschappij en regering wil. Dus de achteruitgang is niet bij het onderwijs te vinden maar elders.
Ik merk dat ik met Ai juist meer moet nadenken, het is alsof je een vraag stelt aan iemand die ergens geen verstand van heeft en dan moet je weer alle uitkomsten tegen elkaar afwegen. Klein voorbeeldje als ik een Ai vraag een bug in software op te lossen komt het vaak met 6 opties. Dus dan ben je al die opties aan het lezen om daar dan weer de enige nuttige die het is uit te vissen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Met Ai echter gaat dat nog een stap verder want je hoeft helemaal niet meer na te denken.
Ik heb wel eens een weekend geen telefoon gebruikt maar dat is amper meer mogelijk in deze maatschappij.
Maar dat komt omdat jij zonder Ai bent opgegroeid en weet dat het niet te vertrouwen is. Er zijn hele volksstammen die het blind voor waar aannemen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 12:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik merk dat ik met Ai juist meer moet nadenken, het is alsof je een vraag stelt aan iemand die ergens geen verstand van heeft en dan moet je weer alle uitkomsten tegen elkaar afwegen. Klein voorbeeldje als ik een Ai vraag een bug in software op te lossen komt het vaak met 6 opties. Dus dan ben je al die opties aan het lezen om daar dan weer de enige nuttige die het is uit te vissen.
Of dat je hele mooie zinnen met onzin leest en dan weer moet denken waarom is deze mooie zin wel juist en die andere mooie zin niet. En voor je het weet ben je weer in normale bronnen aan het zoeken.
Nu krijg je een appje van de docent met daarin een link naar een online omgeving waar je in je eigen woorden op je gedrag moet reflecteren, en als je niet genoeg punten scoort in de quiz op het eind dan moet je nablijven.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:26 schreef Redbullkid het volgende:
Vroeger werd je gewoon de klas uit gestuurd als je niet luisterde.
Hoe zit dat tegenwoordig dan?
Wellicht eens tegen je kind zeggen dat hij/zij betere vrienden moet zoeken, in plaats van dat blijkbaar onopgevoede tuig waar het nu meer rond hangt.quote:Op maandag 20 juli 2026 15:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen niet goed, en gewoon niet. Echt, ik kan er met m'n kop niet bij dat zo veel van jullie gewoon totaal niet in staat lijken te zijn om te beseffen dat wat hier gaande is totaal onvergelijkbaar is met al die andere dingen die de boomers van toen niets vonden.
Als student, of student zijnde.quote:Op maandag 20 juli 2026 15:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja ik ben bezig geweest met mijn BKO (basis kwalificatie onderwijs) en het is echt tenenkrommend om bij elke vraag als student zijnde waaruit iets dan blijkt, of waarom een bepaalde methode werkt, en hoe dat dan relateerd and leren en de neurologische achterliggende systemen, een antwoord terug te krijgen als "doe het nou maar gewoon zo..."
Iets wat niet zo goed werkt met allemaal academici als student hebt. Ook is het bizar hoeveel sociologische en psychologische modellen uit de jaren 70 worden gebruikt, zonder de huidige kanttekeningen te benoemen. Alle pyramides van maslov etc zijn allemaal allang geupdate of veranderd en weerlegd. Maar toch lijkt het alsof huidig onderwijs zich daar enorm aan vastklampt
Mja, dat eerste is een mening. Het is echt niet aan mij besteed, ik kan echt niet tegen dat gejengel, gekrijs en piepstemmetjes. Doe mij maar honden en/of katten.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ach welnee. Kinderen zijn echt leuk. En natuurlijk brengen ze ook werk en zorgen met zich mee. Maar dat valt allemaal best mee. De eerste jaren zijn het zwaarst wat dat betreft.
Ja, same here.quote:Op maandag 20 juli 2026 19:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja zo ging het hier ook wel een beetje. Mijn ouders waren doorgaans gewoon met hun eigen dingen bezig. En als kinderen moesten we het verder met ons speelgoed en onze vriendjes uitzoeken wat we deden. Ik hing veel in de buurt rond, hutten bouwen, loopgravenstelsels maken, oorlogje spelen tegen kinderen uit een andere buurt, kikkers vangen in de sloot en nog meer ongein. En als het slecht weer was hadden de de Nintendo of de Lego of dat soort dingen.
Alleen met school zat vooral mijn moeder er wat meer bovenop. Maar ik bedacht wel allerlei strategieen om zo veel mogelijk mist te maken om want ik wild met zo min mogelijk inspanning voldoendes galen.![]()
Als ik dat vergelijk met enkele mensen van mijn leeftijd hoe die hun kinderen micromanagen. Dat is echt het hele andere uiterste.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |