abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 juli 2026 @ 12:04:51 #101
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221418775
quote:
Beiden Direct leningen. Voor mij (Box 3) zijn de rentes dan te laag.
pi_221419355
Nieuwe via Collin van een oude bekende met een 1e hypotheek:
H.S. en T.S. Anand
¤ 812.000 | 7,5 % rente | 12 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/h-s-en-t-s-anand/
pi_221419370
Nog een nieuwe Collin van een "bekende" met een 2e hypotheek:
Kamo Bouw en Fred Helgers 2 Wielercentrum V.O.F.
¤ 90.000 | 8,0 % rente | 14 maanden
https://www.collincrowdfu(...)wielercentrum-v-o-f/

Zelf zit ik niet (geen idee waarom niet) in de eerste lening.
Als er investeerders uit de eerste lening een linkje krijgen dan hou ik mij aanbevolen. Deze wil ik wel voor een basisbedragje meenemen.
pi_221419928
quote:
Stephan doe ik ook wel aan mee, bleef nog lang open staan.
pi_221420039
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 14:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Stephan doe ik ook wel aan mee, bleef nog lang open staan.
Prima project m.i., voldoende zekerheid en een goed verhaal.
Pecunia non olet
pi_221420144
Voor degenen die in Dongen (CRE) zitten: juli gaat het (uiteraard) niet worden. "Sowieso Q3, hopelijk augustus". De term sheet is wel ondertekend fwiw.
pi_221420539
Nieuwe via GvE 2e hypotheek en meteen met een linkje voor de liefhebbers:

Projectnummer33218
ProductVastgoed
Classificatie5
¤ 1.570.000
Rente8,5%
Looptijd18 mnd.
https://www.geldvoorelkaa(...)gen+en+Nieuwsbrieven
pi_221420919
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 15:06 schreef nostra het volgende:
Voor degenen die in Dongen (CRE) zitten: juli gaat het (uiteraard) niet worden. "Sowieso Q3, hopelijk augustus". De term sheet is wel ondertekend fwiw.
Als het óók juli niet wordt, wordt het wel een beetje clownesk:

24-6-2025
De verwachting is dat de bancaire aflossing van de lening in het vierde kwartaal van 2025 zal plaatsvinden.

31-10-2025
De beoogde timing voor deze aflossing is het eerste kwartaal van 2026.

28-11-2025
De verwachting is dat de bancaire herfinanciering in februari 2026 zal worden afgerond

28-1-2026
De afwikkeling bij de notaris vindt in de loop van februari 2026 plaats, waarna de aflossing aan investeerders zal plaatsvinden.

25-3-2026
De beoogde einddatum van de propositie betreft 30-05-2026. De verwachting is dat de vervroegde aflossing vóór deze datum zal plaatsvinden.

18-6-2026
Volgens het laatste bericht worden deze projecten in juli 2026 afgelost; hier gaan wij op dit moment ook van uit.
pi_221421736
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 17:36 schreef InVestEerder het volgende:
...
Van 2 projecten die afgelopen vrijdag voor het eerst rente hebben uitgekeerd (vanaf eerste dag na betaaldatum t/m 30-6), is het bedrag volgens mij te laag. Het gaat bij mij om H*lburgsha*sen en Fr*nkische Dr*ehoek...
M.b.t. Fr*nkische Dr*ehoek (rente 7,5%) dacht ik dit ook, maar dat project kent een maandelijkse rente van 6,5% + 1,0% jaarlijkse rente bij aflossing. En dan klopt bij mij de rentebetaling van juli wel...
pi_221421760
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 16:49 schreef mike79_n het volgende:

[..]

In het circus van CRE de normale gang van zaken
  vrijdag 24 juli 2026 @ 17:48:45 #111
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221421821
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 16:49 schreef mike79_n het volgende:

[..]

24-6-2025
De verwachting is dat de bancaire aflossing van de lening in het vierde kwartaal van 2025 zal plaatsvinden.

31-10-2025
De beoogde timing voor deze aflossing is het eerste kwartaal van 2026.

28-11-2025
De verwachting is dat de bancaire herfinanciering in februari 2026 zal worden afgerond

28-1-2026
De afwikkeling bij de notaris vindt in de loop van februari 2026 plaats, waarna de aflossing aan investeerders zal plaatsvinden.

25-3-2026
De beoogde einddatum van de propositie betreft 30-05-2026. De verwachting is dat de vervroegde aflossing vóór deze datum zal plaatsvinden.

18-6-2026
Volgens het laatste bericht worden deze projecten in juli 2026 afgelost; hier gaan wij op dit moment ook van uit.
Clownesk is dit zeker, maar voor de mensen die er in zitten natuurlijk niet echt leuk. Die willen gewoon goede en eerlijke informatie, óók als dit minder goed nieuws betreft.
Zelf ben ik 3 jaar geleden al gestopt met Dongen.
In hoeverre kun je de berichtgeving van CRE nog serieus nemen? Niet of nauwelijks helaas.

Een bancaire aflossing, het zou kunnen natuurlijk. Maar dat strookt dan weer niet met deze info, waar Harth**rn bij grote privé investeerders geld probeert los te weken:
https://www.crowdrealesta(...)appartementen-dongen
pi_221421959
We mogen stemmen bij GVE. Andere 1e hypotheekhouder met een grotere 1e hypotheek, GVE behoudt de 2de hypotheek. Ten opzichte van de huidige situatie een verslechtering maar de lening is grotendeels afgelost, nog een jaar looptijd van de oorspronkelijke 5 en de LTV is nu veel beter dan bij de start. Het voorstel lijkt mij niet onredelijk. Sowieso zullen de meeste stemmers wel voor stemmen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221422059
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 15:33 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via GvE 2e hypotheek en meteen met een linkje voor de liefhebbers:

Projectnummer33218
ProductVastgoed
Classificatie5
¤ 1.570.000
Rente8,5%
Looptijd18 mnd.
https://www.geldvoorelkaa(...)218&code=GGVII33218i
Bedankt voor het delen, ik heb hem ook gekregen, maar ik heb even genoeg van de bungalowparken.
pi_221423335
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 18:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
We mogen stemmen bij GVE. Andere 1e hypotheekhouder met een grotere 1e hypotheek, GVE behoudt de 2de hypotheek. Ten opzichte van de huidige situatie een verslechtering maar de lening is grotendeels afgelost, nog een jaar looptijd van de oorspronkelijke 5 en de LTV is nu veel beter dan bij de start. Het voorstel lijkt mij niet onredelijk. Sowieso zullen de meeste stemmers wel voor stemmen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Positief is ook dat zijn inkomsten kennelijk de hogere hypotheek toelaten, en zijn cash positie voor de resterende looptijd vermoedelijk zal verbeteren. Zonder aarzelen voor gestemd, ondernemers die het zo goed doen wil ik graag helpen.
pi_221424411
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 21:16 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Positief is ook dat zijn inkomsten kennelijk de hogere hypotheek toelaten, en zijn cash positie voor de resterende looptijd vermoedelijk zal verbeteren. Zonder aarzelen voor gestemd, ondernemers die het zo goed doen wil ik graag helpen.
E 340.000 lenen was blijkbaar geen optie voor Obvion. Dan zou hij van de veel duurdere GvE lening af zijn.
pi_221424595
Goedkoper uit met 10+2mnd boeterente? Dat betwijfel ik.
pi_221424737
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 17:43 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
In het circus van CRE de normale gang van zaken
Je blijft je soms verbazen, maar intussen levert dit circus prima resultaten op. Ik ga liever naar het circus dan naar een golfbaan _O_

CRE is samen met WVJG mijn enige platform nog zonder default.
Pecunia non olet
pi_221424771
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 08:07 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Goedkoper uit met 10+2mnd boeterente? Dat betwijfel ik.
quote:
Indien de resterende looptijd minder dan 10 maanden bedraagt, is de Geldnemer bij vervroegde gehele aflossing compensatierente aan de investeerders verschuldigd gelijk aan het aantal resterende maanden van de looptijd (naar beneden afgerond) maal de rente over het op dat moment nog niet afgeloste deel van de lening.
Als hij nog 3 maand gewacht had dan had hij de GVE lening voor als ik het goed berekend heb iets van ¤2900 af kunnen kopen. Herfinancieren van het dan nog openstaande bedrag bij Obvion 9 maand aflossingsvrij tegen zeg 4% kost ¤1400, totaal ¤4300. Alternatief vanaf dan laten doorlopen bij GVE kost ¤1600 aan rente.
Je hebt gelijk. Had ons wel een stemming gescheeld.
Ik vraag me wel af of meer geld lenen een teken is van goed ondernemerschap maar misschien willen ze gewoon verbouwen.
pi_221424844
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 08:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je blijft je soms verbazen, maar intussen levert dit circus prima resultaten op. Ik ga liever naar het circus dan naar een golfbaan _O_

CRE is samen met WVJG mijn enige platform nog zonder default.
Aan de andere kant heb ik defaults bij andere platformen gehad waarbij uiteindelijk toch nog het gehele bedrag inclusief rente terugbetaald is, met minder vertraging dan de "niet-defaults" met loze beloftes verwachtingen hoop bij CRE. Ik heb het gevoel dat ze zo nu en dan een update versturen om de crowd rustig te houden terwijl ze zelf niet echt geloven in wat ze schrijven. Als je daar tegen kunt is dat prima.
pi_221424904
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 09:22 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Aan de andere kant heb ik defaults bij andere platformen gehad waarbij uiteindelijk toch nog het gehele bedrag inclusief rente terugbetaald is, met minder vertraging dan de "niet-defaults" met loze beloftes verwachtingen hoop bij CRE. Ik heb het gevoel dat ze zo nu en dan een update versturen om de crowd rustig te houden terwijl ze zelf niet echt geloven in wat ze schrijven. Als je daar tegen kunt is dat prima.
In mijn beleving althans, scheelt het enorm dat ze maandelijks keurig rente blijven betalen ook al loopt een project door omstandigheden uit. Geduld hoort sowieso bij beleggen. Ik zou CRE echter nooit aanbevelen aan iemand op hoge leeftijd ;)
Pecunia non olet
  zaterdag 25 juli 2026 @ 10:03:43 #121
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221425413
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 09:22 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik kan prima tegen de onzekerheid, maar ik heb er géén goed gevoel bij. Als je nooit actie onderneemt en alles maar laat vieren, dan kun je zeggen dat je geen defaults hebt. Maar dat is natuurlijk niet reëel. De garageboxen in Erfurt geven overduidelijk aan dat CRE werkelijk geen idee heeft wat ze moeten doen als een leningnemer niet mee werkt.
CCF daarentegen heeft duidelijke processen bij probleemleningen en die stappen worden frequent gedeeld d.m.v. heldere updates. En daar waar nodig wordt een stemming georganiseerd om te bepalen welke strategie gevolgd moet gaan worden.
Uiteraard heeft Obli gelijk dat bij nagenoeg alle CRE projecten de rente wél netjes wordt doorbetaald. Maar er is bijna nooit een heldere strategie over hoe precies de eindstreep te behalen. De onzinnige updates zijn ronduit tenenkrommend. En dat vind ik onacceptabel

Ik heb bij CCF denk ik 3x zoveel uitstaan als bij CRE. Als CRE de professionaliteit zou hebben van CCF dan zou ik dat rap gelijk trekken. Nu durf ik dit absoluut niet aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 25-07-2026 10:09:20 ]
pi_221425787
Wat vinden we van de luierhandel bij GVE a.s. maandag?
+ dekkende tweede hypotheek op woonhuis
+ ondernemers lijken over relevante ervaring te beschikken
- de onderneming bestaat al sinds 2019 maar het is me niet helemaal duidelijk wat de huidige activiteiten zijn, behalve dat de holding BV inmiddels (eind 2024) een aardig negatieve waarde heeft.
? een derde bestuurder (Soerishkumar Manga, commissaris) die behalve in het Graydon rapport nergens genoemd wordt.
pi_221426188
Geen incentive, jammer hoor.
pi_221426709
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 10:03 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik kan prima tegen de onzekerheid, maar ik heb er géén goed gevoel bij. Als je nooit actie onderneemt en alles maar laat vieren, dan kun je zeggen dat je geen defaults hebt. Maar dat is natuurlijk niet reëel. De garageboxen in Erfurt geven overduidelijk aan dat CRE werkelijk geen idee heeft wat ze moeten doen als een leningnemer niet mee werkt.
CCF daarentegen heeft duidelijke processen bij probleemleningen en die stappen worden frequent gedeeld d.m.v. heldere updates. En daar waar nodig wordt een stemming georganiseerd om te bepalen welke strategie gevolgd moet gaan worden.
Uiteraard heeft Obli gelijk dat bij nagenoeg alle CRE projecten de rente wél netjes wordt doorbetaald. Maar er is bijna nooit een heldere strategie over hoe precies de eindstreep te behalen. De onzinnige updates zijn ronduit tenenkrommend. En dat vind ik onacceptabel

Ik heb bij CCF denk ik 3x zoveel uitstaan als bij CRE. Als CRE de professionaliteit zou hebben van CCF dan zou ik dat rap gelijk trekken. Nu durf ik dit absoluut niet aan.
Het rare blijf ik wel vinden dat als je ze belt, ze meteen de volledige huidige status inclusief alle details kunnen oplepelen.

A) Communiceer dat dan ook met je leninggevers
B) Kap nou met harde toezeggingen die je niet waar kan maken
pi_221426734
Een nieuw platform

www.fundco.nl

(Geen ervaring mee)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')