Kun jij je erin vinden?quote:Reizigers die een tas meenemen in de trein moeten die voortaan op schoot houden of opbergen in het bagagerek. NS past de regels in de trein aan waardoor reizigers niet meer een andere stoel bezet mogen houden met hun handbagage.
Tot nu toe is een tas op een andere stoel niet verboden. Wel zijn reizigers verplicht om die weg te halen als een andere reiziger op die stoel wil zitten, zo staat in de algemene voorwaarden van NS.
Die voorwaarden gaat NS nu aanpassen, zo heeft de vervoerder het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) laten weten. In deze organisaties overleggen maatschappelijke organisaties met vervoerders over veranderingen in het ov.
NS schrijft dat het de voorwaarden verandert zodat stoelen hoe dan ook niet meer bezet mogen worden gehouden met bagage. Reizigers die handbagage meenemen, moeten die op schoot houden of in het bagagerek plaatsen, ook als het niet druk is in de trein.
Grote ergernis
Volgens NS worden door bagage bezette stoelen een steeds groter probleem. Dat bevestigt reizigersorganisatie Rover. "Het staat in de top drie van grootste ergernissen van reizigers", zegt directeur Daan Zieren. "Voorheen haalden mensen hun tas weg als het druk in de trein was. Maar nu doen ze steeds vaker alsof ze de drukte niet zien, door bijvoorbeeld uit het raam te turen. Of mensen weigeren gewoon hun tas weg te halen."
NS stelt dat steeds meer reizigers hun medereizigers ook niet meer durven aan te spreken op het weghalen van hun tas. Waarom dat is kan een woordvoerder niet zeggen. "We zien sowieso een toename van agressie in de samenleving. Daarom hebben onze conducteurs nu bodycams en boa's een wapenstok. Mensen hebben een steeds korter lontje."
Hoewel Rover als onderdeel van het Locov nog een officieel advies moet geven, juicht de organisatie de aanpassing met handbagage in de trein nu al toe. Toch wil Rover nog wel duidelijkheid over hoe NS dit wil gaan handhaven: "Boetes uitdelen gaat ons iets te ver. Maar reizigers bewust maken zal veel doen."
Bewustwording
Zieren wijst naar de stiltecoupés waar reizigers in eerste instantie bleven doorkletsen: "Toen zijn er grote stickers op het raam gekomen. Nu zie je meer sociale controle in een stiltecoupé. Iemand die daar praat, krijgt heel veel boze blikken en dan stopt-ie vanzelf."
NS laat weten in te zetten op bewustwording door duidelijk aan te geven dat een tas op een stoel niet mag. Conducteurs spreken reizigers aan, maar gaan geen boetes uitdelen. In sprinters zijn eerder al posters opgehangen, aldus een woordvoerder. Ook intercity's worden uitgerust met meldingen over handbagage.
Net als in de luchtvaart, zijn ook in het openbaar vervoer regels over de omvang van handbagage. Bij NS mag die qua hoogte, breedte of diepte niet meer dan 85 centimeter bedragen, zo staat in de voorwaarden.
Reizigers die grote koffers meenemen moeten die in intercity's in de opbergruimte tussen twee zogenoemde vierzitplekken in plaatsen. Kan dat niet, zoals in een Sprinter, dan moeten reizigers hun koffer op het balkon plaatsen.
Bron; https://nos.nl/artikel/26(...)als-het-niet-druk-is
Daar zit ik nagenoeg altijd, en dan het liefst in degene tegenover elkaar. In de ICM trouwens, de DDZ heeft geen stroom bij de eenzits, en de VIRM heeft het wel, maar alleen ultraslome USB A, dus als ik in een DDZ of VIRM zit en moet laden dan zit ik wel in een 2-zits of 4-zits. In de ICNG weer gewoon een 1-zits, ik geloof dat ik nog nooit in een 2-zits (of 4-zits) in de ICNG gezeten heb.quote:![]()
Op woensdag 15 juli 2026 14:17 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
een 1zits? Die zijn wel relaxed maar zeldzaam
Dat is wat anders.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:18 schreef Horzula het volgende:
[..]
Het zou helpen als de uitstappers al op het balkon staan om uit te stappen in plaats van vlak voor het fluitsignaal nog eens van hun stoel te gaan.
Het zal me echt een zorg zijn of iemand hier me wel of niet gelooft.quote:
Je zit een boek te lezen en er komt spontaan iemand naast je zitten die begint te babbelen jij blijft lezen maar ziet wel zijn zure gezicht?quote:Op woensdag 15 juli 2026 15:26 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Het zal me echt een zorg zijn of iemand hier me wel of niet gelooft.
Ik zou niet weten wat er niet geloofwaardig aan zou zijn trouwens.
Ik herhaal, het zal me echt jeuken of iemand hier het gelooft of niet.quote:Op woensdag 15 juli 2026 16:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
Je zit een boek te lezen en er komt spontaan iemand naast je zitten die begint te babbelen jij blijft lezen maar ziet wel zijn zure gezicht?
Daar klopt iets niet
Het zal mij jeuken of het je kan jeuken dat ik het een heel ongeloofwaardig verhaal vind of nietquote:Op woensdag 15 juli 2026 16:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik herhaal, het zal me echt jeuken of iemand hier het gelooft of niet.
Ik zat inderdaad gewoon te lezen, iemand komt naast me zitten, en begon een gesprek aan te knopen. Ik negeer dat, blijf gewoon lekker lezen, en hoor wat geirriteerd gezucht naast me. Is dat nou echt zo moeilijk te geloven?quote:Op woensdag 15 juli 2026 16:45 schreef sp3c het volgende:
Je zit een boek te lezen en er komt spontaan iemand naast je zitten die begint te babbelen jij blijft lezen maar ziet wel zijn zure gezicht?
Mensen zijn stom, ik snap je best.quote:Op woensdag 15 juli 2026 16:57 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zat inderdaad gewoon te lezen, iemand komt naast me zitten, en begon een gesprek aan te knopen. Ik negeer dat, blijf gewoon lekker lezen, en hoor wat geirriteerd gezucht naast me. Is dat nou echt zo moeilijk te geloven?
Dus je valt over het detail zure kop of geirriteerd gezucht? Dat komt toch op zowat hetzelfde neer, iemand wil een gesprek, krijgt geen response, en irriteert zich daar (volledig onterecht) aan.quote:
Ergert.quote:Op woensdag 15 juli 2026 17:09 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dus je valt over het detail zure kop of geirriteerd gezucht? Dat komt toch op zowat hetzelfde neer, iemand wil een gesprek, krijgt geen response, en irriteert zich daar (volledig onterecht) aan.
Vandaag 0 mensen met tassen naast zich gezien, het lijkt effect te hebben.quote:Op woensdag 15 juli 2026 17:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zeg, als jullie klaar zijn met flirten, laat het ff weten. Dan kunnen we weer OT posten namelijk.
Fijn!quote:Op woensdag 15 juli 2026 17:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vandaag 0 mensen met tassen naast zich gezien, het lijkt effect te hebben.
En helpt het? Hoe doe je dat dan met roltrappen?quote:Op woensdag 15 juli 2026 18:40 schreef DoubleDip het volgende:
Het probleem is dat dit ook zou moeten als de trein halfleeg is en zelfs als je alleen in de coupe zit. Je kan je niet eens beschermen met een tas op de stoel tegen vieze mannen die tegen je aan willen schuren. Genoeg vrouwen die om die reden een tas naast zich zetten.
Nooit in je eentje bij het raam van een tweezitter gaan zitten.quote:Op woensdag 15 juli 2026 18:40 schreef DoubleDip het volgende:
Het probleem is dat dit ook zou moeten als de trein halfleeg is en zelfs als je alleen in de coupe zit. Je kan je niet eens beschermen met een tas op de stoel tegen vieze mannen die tegen je aan willen schuren. Genoeg vrouwen die om die reden een tas naast zich zetten.
Of niet naast de enige vrouw gaan zitten als je een man bent in een verder lege coupé.quote:Op woensdag 15 juli 2026 19:06 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nooit in je eentje bij het raam van een tweezitter gaan zitten.
Ja duh maar dat gaat niet snel veranderen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 20:58 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Of niet naast de enige vrouw gaan zitten als je een man bent in een verder lege coupé.
Dan moeten de mannen zich maar aanpassenquote:Op woensdag 15 juli 2026 21:43 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja duh maar dat gaat niet snel veranderen.
Doe ik sowieso niet of het nou een man of een vrouw is.quote:Op woensdag 15 juli 2026 20:58 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Of niet naast de enige vrouw gaan zitten als je een man bent in een verder lege coupé.
'de mannen' moeten helemaal niets.quote:Op woensdag 15 juli 2026 22:37 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Dan moeten de mannen zich maar aanpassen
Ik moet as we speak laden dus ik zit in een 4-zits aan de raamkant en ik zit absoluut niet voorbij de grens van mijn stoel.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:08 schreef maily het volgende:
[..]![]()
Maar dan zit je alsnog heel breed en tegen je buurvrouw/-man aan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb jij meegemaakt dat er een man naast je ging zitten als er nog meerdere 2 en 4 zits plaatsen compleet vrij waren in een coupe? Kijk als er nog 1 of 2 opties vrij zijn ga ik liever naast een (kleine) vrouw zitten dan naast een dikke ict-er maar voor de rest gaat toch iedereen eerst liever alleen zitten.quote:Op woensdag 15 juli 2026 22:37 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Als je denkt dat dat werkelijk zo is heb je nog een hoop te leren.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 08:43 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Heb jij meegemaakt dat er een man naast je ging zitten als er nog meerdere 2 en 4 zits plaatsen compleet vrij waren in een coupe? Kijk als er nog 1 of 2 opties vrij zijn ga ik liever naast een (kleine) vrouw zitten dan naast een dikke ict-er maar voor de rest gaat toch iedereen eerst liever alleen zitten.
Ik hoop nog veel te leren in het leven en ik heb iets tussen m'n benen hangen. Maar los van dat heb ik het ook nog nooit gezien waarmee ik niet wil zeggen dat het niet voor kan komen.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 09:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je denkt dat dat werkelijk zo is heb je nog een hoop te leren.
Is dat de mantra van tegenwoordig? Ja?quote:Op woensdag 15 juli 2026 22:37 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Waarom zouden vrouwen zich moeten aanpassen?quote:Op zaterdag 18 juli 2026 10:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is dat de mantra van tegenwoordig? Ja?
Waarom zouden mannen zich moeten aanpassen?quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:02 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Waarom zouden vrouwen zich moeten aanpassen?
'bange mensen geworden'quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:07 schreef Eightyone het volgende:
Rosanne Hertzberger:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-geworden-a4932633
Heb je er tegen hem iets van gezegd?quote:Op zaterdag 18 juli 2026 14:02 schreef cinderloom het volgende:
Vandaag had iemand vier stoelen in beslag genomen.
1 zat hij zelf op
2 lagen zijn voeten
3 naast de voeten stond backpack
4 naast hem stond een kleine rugtas
En het was toch vrij druk in de trein
Had ik persoonlijk niet gedaan, aangezien ik niet zit te wachten op op z'n gunstigst een grote bek terug,quote:
Sowieso voeten op de stoel is ranzig.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 14:02 schreef cinderloom het volgende:
Vandaag had iemand vier stoelen in beslag genomen.
1 zat hij zelf op
2 lagen zijn voeten
3 naast de voeten stond backpack
4 naast hem stond een kleine rugtas
En het was toch vrij druk in de trein
Tenzij ze hun schoenen uitdoen en dan alleen als hun voeten/sokken niet stinken.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 14:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sowieso voeten op de stoel is ranzig.
en dat is het hele probleemquote:Op zaterdag 18 juli 2026 14:10 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Had ik persoonlijk niet gedaan, aangezien ik niet zit te wachten op op z'n gunstigst een grote bek terug,
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |