Wordt jij slechter of zijn de generaties na jou steeds beter geworden terwijl jij hetzelfde bleef?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Zal wel een exponent zijn van het 'peter principle' maar ik vind het toch wel lastig om te ervaren dat hoe meer ervaring ik krijg (lees werkjaren) hoe slechter ik word in het daadwerkelijk doen van het werk.
Zijn er meer mensen die dat ervaren of doe ik echt iets verkeerd?
Beide. Inderdaad de nieuwe generaties zijn belachelijk goed geworden, vooral in hun overtuigingskracht, de wijze waarop ze shit kunnen verkopen alsof goud is lastig tegen te werken. En als je ze verteld dat het shit is dan komt het sentiment uit de TT bij mij nog meer naar boven.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:24 schreef vosss het volgende:
[..]
Wordt jij slechter of zijn de generaties na jou steeds beter geworden terwijl jij hetzelfde bleef?
Ja, dat ervaar ik ook. Mede door de snelle veranderingen; althans ik ervaar ze als snel opeenvolgend, terwijl eigenlijk de tijd steeds sneller gaat. Plus afnemende energieniveaus en minder flexibiliteit.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Zal wel een exponent zijn van het 'peter principle' maar ik vind het toch wel lastig om te ervaren dat hoe meer ervaring ik krijg (lees werkjaren) hoe slechter ik word in het daadwerkelijk doen van het werk.
SAP is dan ook een ellendig stuk tyfussoftware.quote:Op woensdag 15 juli 2026 15:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, dat ervaar ik ook. Mede door de snelle veranderingen; althans ik ervaar ze als snel opeenvolgend, terwijl eigenlijk de tijd steeds sneller gaat. Plus afnemende energieniveaus en minder flexibiliteit. We werken met SAP al een tijdje, dat is voor mij (en vele technische collega's) gewoon een marteling
Vind je wat je doet nog wel leuk?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:17 schreef Bosbeetle het volgende:
slechter ik word in het daadwerkelijk doen van het werk.
Een onervaren developer met een ai is net zoiets een baby met een scheermes.quote:Op woensdag 15 juli 2026 18:18 schreef Farenji het volgende:
Ik werk als developer, en nu door ai hebben opeens allemaal waardeloze losers de illusie dat ze supergoed kunnen programmeren, dat is pas irritant.
Ja dat wel, ik vind sowieso dingen die ik niet kan eigenlijk leuker. Maarja dat is dan meer iets voor een hobby.quote:
Was het maar zo'n feest.quote:Op woensdag 15 juli 2026 18:31 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Een onervaren developer met een ai is net zoiets een baby met een scheermes.
Ik geef o.a. programmeerles, en moet nu allemaal code nakijken die slecht te begrijpen is en de student zelf ook niet begrijpt.. veel verder dan de door ai gegenereerde comments voorlezen komen sommigen niet.quote:Op woensdag 15 juli 2026 18:18 schreef Farenji het volgende:
Ik werk als developer, en nu door ai hebben opeens allemaal waardeloze losers de illusie dat ze supergoed kunnen programmeren, dat is pas irritant.
Dat lijkt me bijzonder irritant ja maar over dertig jaar heeft toch wel elke goede programmeur medelijden met de arme pioniers die in een weekend duizenden regels code moest schrijven als een stel holbewoners.quote:Op woensdag 15 juli 2026 18:18 schreef Farenji het volgende:
Weet je wat ze tegen mij op school zeiden?quote:Op woensdag 15 juli 2026 23:59 schreef Daboman het volgende:
Ooit toen ik nog op school zat leerden ze me hoe meer je weet, hoe meer je je realiseert dat je eigenlijk niets weet. Dat doet echter niets af aan de dingen die je wel degelijk weet.
Qua kennis heb je meer dan gelijk, maar qua vaardigheden heb ik dat toch anders ervaren.quote:Op donderdag 16 juli 2026 10:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet je wat ze tegen mij op school zeiden?
"Wat je hier leert heb je later niet nodig, en wat je later nodig hebt, leer je hier niet".
Dit kan wel een onderdeel er van zijn. Niet alleen lui maar soms ook sneller moe.quote:
Ja ik vind mijn werk nog steeds wel heel leuk, daarom wil ik er ook graag beter in zijn. Dat verschilt niet veel met vroeger, maar ik had gehoopt dat ik ooit dat 'beter' niveau ook zou bereiken.quote:
Vaardigheden als in: analyseren, rapporteren, communiceren, managen?quote:Op donderdag 16 juli 2026 10:31 schreef Daboman het volgende:
[..]
Qua kennis heb je meer dan gelijk, maar qua vaardigheden heb ik dat toch anders ervaren.
Tja ik ben 45 dus bergafwaardsquote:Op donderdag 16 juli 2026 13:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Fysiek is je lichaam op z'n top rond je 25e... mentaal kan je langer door maar vanaf je 40e zwakken je hersens al af. Cognitief word je nog wel sterker tot je 60e, daarom is de stap van hard werken als je jonger bent, naar een meer adviserende rol als je ouder wordt heel logisch.
Maar ik ben nog geen 40 en ik merk ook wel dat ik trager word en meer fouten maak in m'n kantoorwerk dan toen ik 20 was. Doordat je echter veel meer ervaring hebt leer je er mee omgaan, maar eigenlijk word je dus wel slechter in je werk zoals je zegt.
Om maar eens iets te noemen ........quote:Op donderdag 16 juli 2026 13:22 schreef Edding345 het volgende:
en geen moeite wilde doen om hard te werken voor een schammele 2100 bruto per maand
Je kan natuurlijk harder werken, maar stel je had net zo hard gewerkt toen je 20 was dan kan het best zijn dat je toen nog beter was. In ieder geval sneller en scherper. Ik merk ook dat ik stukken minder creatief ben dan vroeger. Je had nog allemaal dromen en ideeën.... nu ben ik soms blij dat ik een dagje wat doe waarbij ik bijna niet hoef na te denken.quote:Op donderdag 16 juli 2026 13:22 schreef Edding345 het volgende:
Ik ga richting de 40 en ik werk 10x zo hard en goed als toen ik 20 was
Ik zit al jaren vast dat bij alles wat ik bedenk ik standaard invul "tja dat kan ik zelf ook wel bedenken", het is veel lastiger om bepalen wat anderen wel nieuw vinden en jij niet. Voor mijn gevoel bedenk ik alleen maar logische vervolgstappen. Maar als je die uitlegt aan mensen doen ze vaak erg verbaasd alsof je iets volledig nieuws verteld.quote:Op donderdag 16 juli 2026 14:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk harder werken, maar stel je had net zo hard gewerkt toen je 20 was dan kan het best zijn dat je toen nog beter was. In ieder geval sneller en scherper. Ik merk ook dat ik stukken minder creatief ben dan vroeger. Je had nog allemaal dromen en ideeën.... nu ben ik soms blij dat ik een dagje wat doe waarbij ik bijna niet hoef na te denken.
Dat heet: "ruime werkervaring, passend bij een principal consultant".quote:Op donderdag 16 juli 2026 15:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik zit al jaren vast dat bij alles wat ik bedenk ik standaard invul "tja dat kan ik zelf ook wel bedenken", het is veel lastiger om bepalen wat anderen wel nieuw vinden en jij niet. Voor mijn gevoel bedenk ik alleen maar logische vervolgstappen. Maar als je die uitlegt aan mensen doen ze vaak erg verbaasd alsof je iets volledig nieuws verteld.
Dat heet: "dubbele agenda's van het management ".quote:Op donderdag 16 juli 2026 15:00 schreef Bosbeetle het volgende:
Als ik vervolgens met dat op zak het probeer op te schrijven om er wat geld voor te krijgen, wordt het vaak al afgeschoten voordat het gereviewed word, en weet ik dus niet waarom het niet gehonoreerd wordt.
Dat ja. Voorbeeld: in groep 5 van de basisschool deed ik al spreekbeurten. In mijn werkzame leven geef ik gebruikerstrainingen.quote:Op donderdag 16 juli 2026 12:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Vaardigheden als in: analyseren, rapporteren, communiceren, managen?
Ik zal Dennie eens bellen voor zijn mening hierover.quote:Op donderdag 16 juli 2026 13:02 schreef YoshiBignose het volgende:
ik merk ook wel dat ik trager word en meer fouten maak in m'n kantoorwerk dan toen ik 20 was.
Word je écht slechter in je werk of heb je last van het imposter syndrom?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Hij is niet zwart toch?quote:Op donderdag 16 juli 2026 20:07 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Word je écht slechter in je werk of heb je last van het imposter syndrom?
quote:Wel zouden mensen van kleur disproportioneel vaak last hebben van het oplichtersfenomeen.
quote:Op donderdag 16 juli 2026 20:07 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Word je écht slechter in je werk of heb je last van het imposter syndrom?
Ja dit zijn wel herkenbare dingen, in ons geval krijgen we vooral de hele tijd te horen dat we alles zo goed voor elkaar hebben, een voortrekkers rol voor anderen omdat het zo goed loopt en helemaal is hoe ze core facilities voor zich zien.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 05:57 schreef Lyrebird het volgende:
Nee. Maar wat ik wel deel is het gevoel dat de muren steeds dichter op me afkomen, net zoals in de trash processor in Star Wars. Vergeleken met tien jaar geleden hebben we aardig aan de weg getimmerd, maar van de andere kant blijven bureaucraten, politici en mensen die het beter weten ons het leven zuur maken. Zo zuur dat ik steeds vaker afvraag waar ik godverdomme toch mee bezig ben.
Een goed voorbeeld zijn patiëntenpanels. Omdat patiënten in de lens van oppressor/oppressed aan de oppressed kant staan, moeten wij met patiënten in conclaaf gaan, om ze inspraak te geven in ons onderzoek. Als ik dan vraag of ik beter een Fourier of Hilbert transformatie toe kan passen, dan kijken ze me aan alsof ze water zien branden.
Laten we wel wezen, die patiënten hebben geen enkele kennis die mijn onderzoek beter maakt (dat zeg ik ook als ex-patient - ik liet het wel uit m'n hoofd om het beter te weten dan de behandelende artsen). Maar grant agencies huren nu massaal patiënten in om onderzoeksvoorstellen te beoordelen. Dit zijn simpelweg aalmoezen om patiënten een leuke dag te geven en om bureaucraten en mensen die het beter weten een warm gevoel van binnen te geven.
Ik concurreer niet alleen met mijn buurman, of met onderzoekers in een andere stad in hetzelfde land, maar met de rest van de wereld, waar onderzoeksgroepen meer geld en minder bureaucratie hebben. Het is meer bureaucratie voor ons waar we niet op zitten te wachten. Het is ook bureaucratie die onderzoekers met weinig geld naait, en teams die al goed in de slappe was zitten een voorsprong geeft, omdat zij wel de middelen hebben om zo'n consumentenpanel op te zetten en te financieren.
Ja dat heb ik ook wel, dit is altijd een functie geweest die een beetje om hetgene dat ik doe heen gebouwd is. Dat maakt het ook wel weer lastig om te vergelijken. Anderen met dezelfde functietitels doen hele andere dingen.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 08:07 schreef lyolyrc het volgende:
een functie is die in de arbeidsmarkt niet bestaat
Ik denk dat dat deels inherent is aan het samenwerken met anderen. Iedereen heeft werk dat hij/zij graag doet of liever aan een ander overlaat. Iedereen brengt ook een verschillend pakket aan ervaring, kennis en talent mee. Dat leidt tot een bepaald evenwicht.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 09:22 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja dat heb ik ook wel, dit is altijd een functie geweest die een beetje om hetgene dat ik doe heen gebouwd is. Dat maakt het ook wel weer lastig om te vergelijken. Anderen met dezelfde functietitels doen hele andere dingen.
Ja er lijkt een hele grote groep mensen te zijn die alles willen uitdrukken in geld. En als je daar een beetje in zit snap je aantrekkingskracht wel om dat het een eenvoudige meting is, waarvan de "waarde" gelijk duidelijk is. Vaak vervallen mensen die eenmaal alles in geld uitdrukken in hele eenvoudige modellen die weinig te maken hebben met wat echt van waarde is. Daardoor worden hele belangrijke zaken ineens "waardeloos" in hun ogen. Toetsen op kwaliteit is een hele lastige bezigheid die wel gedaan moet blijven worden.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 10:42 schreef lyolyrc het volgende:
Wat betreft je opmerking over een Utopia in een eerdere reactie: ik heb echt het gevoel dat de westerse landen allemaal kapot bestuurd en gemanaged worden. Op heel veel plekken lopen figuren rond die het contact met de uitvoerende laag totaal kwijt zijn.
quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zal Dennie eens bellen voor zijn mening hierover.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |