abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221340694

SPOILER: Uit een van de eerste OP's artikel januari 2026 nu.nl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Aanvang crisis in Iran 2024-2025
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Chronologie: van protest tot oorlog tot vredesonderhandelingen?
Het staakt-het-vuren van 7 en 8 april biedt een tijdelijke adempauze, maar lost de onderliggende spanningen niet op. Of het akkoord stand houdt — en of de heropening van de Straat van Hormuz duurzaam is — is afwachten. De onderhandelingen zijn na 21 uur gecanceld.

Oude tijdlijn naar voorgaande spoiler, Update voor dit deel:
13 april 2026 — Trump gaat de blokkade handhaven. Amerikaanse zeeblokkade Iran ingegaan Trump: schepen dicht bij blokkade worden vernietigd. Op Marine Traffic is te zien dat op dit moment een olietanker door de Straat van Hormuz vaart. Het schip is vertrokken uit de Iraanse stad Bushehr,

SPOILER: Livestream cams
Hold on a minute, hang on. Breaking news! Steve Lookner:
Bekijk deze YouTube-video

SPOILER: Tijdlijn van deze oorlog in de woorden van trump
Apr13: Any of Iran's "fast attack ships" come near the blockade, they will be taken out.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_221340700
Ik ben heb maar ff een nieuw deel geopend.

Zelf ga ik wat fijne muziek luisteren, dus veel plezier hier allemaal.
pi_221340850
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:56 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Iets met 'kolonisten' waar ze niets te zoeken hebben bijvoorbeeld.
Heb geen idee waar jij het over hebt. Ik vroeg om een voorbeeld van de Israëlische agressie. Probeer het nog een keertje.
I carried the fire before I knew its name.
pi_221340880
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:13 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Heb geen idee waar jij het over hebt. Ik vroeg om een voorbeeld van de Israëlische agressie. Probeer het nog een keertje.
Zucht. Israelische 'kolonisten' die steeds met geweld land blijven inpikken wat niet van hen is.

Vermoeiend figuur.

Verder zal het me jeuken, zoals ik al eerder zei, wat mij betreft zijn het idioten aan beide kanten die elkaar willen afmaken. Ze doen maar. Ik ben 'voor' geen van beide hier.
pi_221341207
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:14 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Zucht. Israelische 'kolonisten' die steeds met geweld land blijven inpikken wat niet van hen is.

Vermoeiend figuur.

Verder zal het me jeuken, zoals ik al eerder zei, wat mij betreft zijn het idioten aan beide kanten die elkaar willen afmaken. Ze doen maar. Ik ben 'voor' geen van beide hier.
Je bent in de war. Israël occupeerde het gebied wegens militaire noodzaak tijdens een defensieve oorlog. Dat is geen kolonialisme, en ook geen agressie. Dat heet gewoon occupatie en is wettelijk toegestaan. Andere poging?
pi_221341241
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:25 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Je bent in de war. Israël occupeerde het gebied wegens militaire noodzaak tijdens een defensieve oorlog. Dat is geen kolonialisme, en ook geen agressie. Dat heet gewoon occupatie en is wettelijk toegestaan.
Ik heb het over die kolonisten. Niet over het innemen van Libanees grondgebied. Wat ook waanzin is want als Libanon dit bij israel deed was de wereld te klein.

[ Bericht 8% gewijzigd door sp3c op 15-07-2026 11:54:54 ]
pi_221341578
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Israel heeft Hezbollah zelf gecreeerd.
It takes one to create one, simple as that.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 12:08:10 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221341668
Het is bezet gebied idd en dat mag an sich

Die burgers die ze er plaatsen (en die zich vreselijk misdragen) zijn kolonisten endat mag dan weer niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221341703
quote:

[..]
Je bent in de war. Israël occupeerde het gebied wegens militaire noodzaak tijdens een defensieve oorlog. Dat is geen kolonialisme, en ook geen agressie. Dat heet gewoon occupatie en is wettelijk toegestaan. Andere poging?
Dat is onzin. Er worden vandaag de dag nog steeds burgers verjaagd van hun eigen grond door kolonisten. Niet het IDF, maar Joodse kolonisten die gesteund door extremisten als Ben Gvir en Smotrich mensen van hun eigen land verjagen, hun huizen platbulldozeren waarna ze er zelf gaan wonen. Joodse kolonisten, niet het IDF en niet wegens "militaire noodzaak". Zonder enige rechtsgrond. Ze kunnen dit alleen doen omdat ze geen strobreed in de weg wordt gelegd, niet omdat het een wettelijke basis heeft. Het is ordinair landjepik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chillegast op 15-07-2026 12:32:15 ]
pi_221341775
quote:

[..]
Je creëert gewoon bewust een vals narratief hier. Ga je schamen :{w

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:26 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik heb het over die kolonisten. Niet over het innemen van Libanees grondgebied. Wat ook waanzin is want als Libanon dit bij israel deed was de wereld te klein.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:17 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Dat is onzin. Er worden vandaag de dag nog steeds burgers verjaagd van hun eigen grond door kolonisten. Niet het IDF, maar Joodse kolonisten die gesteund door extremisten als Ben Gvir en Smotrich mensen van hun eigen land verjagen, hun huizen platbulldozeren waarna ze er zelf gaan wonen. Joodse kolonisten, niet het IDF en niet wegens "militaire noodzaak". Zonder enige rechtsgrond. Ze kunnen dit alleen doen omdat ze geen strobreed in de weg wordt gelegd, niet omdat het een wettelijke basis heeft. Het is ordinair landjepik.
Dit dus.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_221342051
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:17 schreef Chillegast het volgende:

[..]
1) Dat er tussen de Israeli extremisten zijn, ontkent niemand. Maar één persoon zoals Gvir kan zulke dingen niet beslissen. Dit soort dingen worden bepaald door een collectief, de overheid en de IDF.

2) Ja, er worden burgers uit de woningen gezet, met 3 redenen: a) Illegale bouw, b) Huizen van de daders van aanslagen worden vernield en c) militaire zones worden per definitie ontruimd.

3) Ja er worden nieuwe woningen en infrastructuur gebouwd en dat mag volgens de internationale recht.

4) Verbod op eigen burgers naar geoccupeerde gebied te sturen geldt niet voor militair personeel en hun families, ambtenaren of staats functionarissen, werkkracht ter ondersteuning van infrastructuur, etc, etc, etc.

5) Landjepik is wanneer gebied wordt geannexeerd, zoals Rusland dat deed met Krim. Hier is er geen annexatie geweest. Gebied is tijdelijk geoccupeerd, net als Sinaï. Zodra er vredesakkoord wordt gesloten, trekt Israël zich terug.

6) Dit allemaal heeft niks met kolonialisme te maken.
pi_221342119
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:33 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Je creëert gewoon bewust een vals narratief hier. Ga je schamen
Ik baseer me op wat ik in de Haagse/Geneefse conventies gelezen hebt. Dat jullie juridische termen ("kolonialisme" en "occupatie") door elkaar halen is niet m'n probleem.
pi_221342284
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:59 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
1) Dat er tussen de Israeli extremisten zijn, ontkent niemand. Maar één persoon zoals Gvir kan zulke dingen niet beslissen. Dit soort dingen worden bepaald door een collectief, de overheid en de IDF.

2) Ja, er worden burgers uit de woningen gezet, met 3 redenen: a) Illegale bouw, b) Huizen van de daders van aanslagen worden vernield en c) militaire zones worden per definitie ontruimd.

3) Ja er worden nieuwe woningen en infrastructuur gebouwd en dat mag volgens de internationale recht.

4) Verbod op eigen burgers naar geoccupeerde gebied te sturen geldt niet voor militair personeel en hun families, ambtenaren of staats functionarissen, werkkracht ter ondersteuning van infrastructuur, etc, etc, etc.

5) Landjepik is wanneer gebied wordt geannexeerd, zoals Rusland dat deed met Krim. Hier is er geen annexatie geweest. Gebied is tijdelijk geoccupeerd, net als Sinaï. Zodra er vredesakkoord wordt gesloten, trekt Israël zich terug.

6) Dit allemaal heeft niks met kolonialisme te maken.
Dit is voor het overgrote deel een propagandaleugen. Veel woorden maar de feiten liegen er niet om.
pi_221342298
Hoe de fok kun je die Israëlische kolonisten goedpraten zeg. _O-
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221342357
Een nieuwe dag, nieuw extremisme van DavidAZ. Glas, plas en alles blijft zoals het was.
pi_221342363
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:16 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Dit is voor het overgrote deel een propagandaleugen. Veel woorden maar de feiten liegen er niet om.
Ja tuurlijk. Alles wat niet in je kleine wereldje past is propaganda leugen.

Ik heb die dingen niet verzonnen, ik quote alleen maar wat er al van bekend is.

1) Dat Ben Gvir niet in zijn eentje beslissingen neemt = feit.

2) De redenen van uitzetting = officiële verklaring van Israëlische autoriteiten

3) Bouwen in geoccupeerde gebieden toegestaan = feit.

4) Verbod heeft uitzonderingen = feit.

5) Geen annexatie geweest = feit.

6) Dat "kolonialisme" niet hetzelfde is als "occupatie" = feit.
pi_221342389
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:17 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe de fok kun je die Israëlische kolonisten goedpraten zeg. _O-
Kolonisten niet. Occupatie wel.
pi_221342404
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:04 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Ik baseer me op wat ik in de Haagse/Geneefse conventies gelezen hebt. Dat jullie juridische termen ("kolonialisme" en "occupatie") door elkaar halen is niet m'n probleem.
Oh nou dan zou ik artikel 49, zesde lid van de Vierde Geneefse Conventie nog maar eens goed lezen.
Zo ongeveer de hele wereld is het er over eens dat de Israëlische nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden in strijd zijn met dat artikel. Ook bevestigd door de VN veiligheidsraad en het Internationaal Gerechtshof. Israel vindt uiteraard van niet.
pi_221342423
Geallieerden hebben Duitsland geoccupeerd. Ook eigen burgers naar toe gestuurd. Ook gebouwd. Ook Duitsers werden uit de huizen verjaagd. Maar niemand noemde Geallieerden de kolonisten.
pi_221342480
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:25 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Oh nou dan zou ik artikel 49, zesde lid van de Vierde Geneefse Conventie nog maar eens goed lezen.
Zo ongeveer de hele wereld is het er over eens dat de Israëlische nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden in strijd zijn met dat artikel. Ook bevestigd door de VN veiligheidsraad en het Internationaal Gerechtshof. Israel vindt uiteraard van niet.
Artikel 49 lid 6 richt zicht op burgers bevolking. Niet op militairen of staats functionarissen of ondersteunend personeel.
pi_221342520
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:25 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Sinds wanneer spreek je namens "ongeveer de hele wereld?"

Er zijn regels vast gesteld. Die gelden voor iedereen.

Wat "ongeveer de hele wereld" denkt interesseert me geen bal.
pi_221342540
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:35 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Sinds wanneer spreek je namens "ongeveer de hele wereld?"

Er zijn regels vast gesteld. Die gelden voor iedereen.

artikel 49 Vierde Geneefse Conventie

lid 6:
quote:
The Occupying Power shall not deport or transfer parts of its own civilian population into the territory it occupies.
Resolutie 2334 van de VN Veiligheidsraad werd zonder tegenstemmen aangenomen. Alleen de VS onthielden zich van stemming. Van belang in deze is met name:
quote:
Reaffirms that the establishment by Israel of settlements in the Palestinian territory occupied since 1967, including East Jerusalem, has no legal validity and constitutes a flagrant violation under international law
Ik kan alleen maar vaststellen dat je hier propaganda aan het dumpen bent die het normaalgesproken goed doet in de meer extremistische Israëlische kringen. De feiten spreken je tegen.
pi_221342584
Ik ga de Duitse bezetting nu toch wel met andere ogen bezien.

Waarom zijn de Duitse bezetters destijds eigenlijk uit al die bezette landen verjaagd?
Wat is er mis met bezetting?
pi_221342622
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_221342632
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:48 schreef tesssssssss het volgende:
[ x ]
Goed dat er 15 juli onder staat.
Ik dacht even dat het een bericht was van afgelopen maart.
pi_221342650
quote:
Dat zei ik toch:
"The Occupying Power shall not deport or transfer parts of its own civilian population into the territory it occupies."

Wat de VN resolutie betreft, ze noemen het illegaal inderdaad. Maar Israël heeft daar schijt aan, want ze hebben tonnen aan bewijs dat het met militaire belangen te maken heeft en niet de burgers bevolking betreft.
pi_221342679
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:42 schreef Toby56 het volgende:
Ik ga de Duitse bezetting nu toch wel met andere ogen bezien.

Waarom zijn de Duitse bezetters destijds eigenlijk uit al die bezette landen verjaagd?
Wat is er mis met bezetting?
Antwoord op de laatste vraag: hangt er vanaf of de bezetting legaal of illegaal is.
pi_221342692
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:51 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Dat zei ik toch:
"The Occupying Power shall not deport or transfer parts of its own civilian population into the territory it occupies."

Wat de VN resolutie betreft, ze noemen het illegaal inderdaad. Maar Israël heeft daar schijt aan, want ze hebben tonnen aan bewijs dat het met militaire belangen te maken heeft en niet de burgers bevolking betreft.
quote:
Wat Israël denkt, dat interesseert de VN geen bal.
Spijtig dat ze er verder niets tegen kunnen doen.

Is 'burgers bevolking' ongeveer net zoiets als 'burgers zoo'?
Qua behandeling zou ik namelijk liever in die Zoo wonen.
pi_221342707
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:53 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Antwoord op de laatste vraag: hangt er vanaf of de bezetting legaal of illegaal is.
Dat is in 1940 toch allemaal door de nieuwe Nederlandse regering geregeld?
Gesteund door de oprecht vaderlandslievende Nederlandsche Seks Bond?
pi_221342710
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:54 schreef Toby56 het volgende:

[..]
[..]
Wat Israël denkt, dat interesseert de VN geen bal.
Spijtig dat ze er verder niets tegen kunnen doen.

Qua behandeling zou ik namelijk liever in die Zoo wonen.
Als iemand (VN) jou (Israel) beschuldigt in iets wat je niet gedaan heb, en daar heb je bewijzen van, dan zou je die beschuldiging ook in een prullenbak gooien.
pi_221342716
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:50 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Goed dat er 15 juli onder staat.
Ik dacht even dat het een bericht was van afgelopen maart.
Dat was en aanval van 1,5 uur als ik het goed heb begrepen.

Oh dat staat hier ook:

twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_221342734
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:56 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Dat was en aanval van 1,5 uur als ik het goed heb begrepen.

Oh dat staat hier ook:

[ x ]
Ik was een beetje ironisch.
Of misschien zelfs cynisch.

Het blijft me verbazen dat dit nodig is bij een oorlog die 4 maanden geleden al gewonnen was.
pi_221342751
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:54 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Burgers bevolking heeft binnen de oorlogsrecht ook een duidelijke definitie.
pi_221342757
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:56 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Als iemand (VN) jou (Israel) beschuldigt in iets wat je niet gedaan heb, en daar heb je bewijzen van, dan zou je die beschuldiging ook in een prullenbak gooien.
Als subjectieve nationalistische propaganda telt als bewijs, dan hoeft Poetin ook niets te vrezen.
Weg met die Nazi's uit Kiyev!
pi_221342778
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:58 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Burgers bevolking heeft binnen de oorlogsrecht ook een duidelijke definitie.
Ik heb nog nooit van burgers bevolking gehoord.
Als enkelvoudige (juridische) term wel te verstaan.

Bedoel je trouwens niet oorlog recht?
Of denk ik nu te krom?
pi_221342800
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:51 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Dat zei ik toch:

Ga toch weg man, die kolonisten zijn geen militairen, dat zijn burgers. Dit krijg je op geen enkele manier rechtgeluld.
pi_221342814
Hoorde net op de radio in welke mate dat Iran de Nederlandse rechtstaat aan het ondermijnen is met hulp van Ridouan Taghi, hoog tijd dat onze Rob Jetten gezamenlijk gaat optrekken met Trump en Netanyahu.
graag verwijderen
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:03:42 #38
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221342823
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:02 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Ga toch weg man, die kolonisten zijn geen militairen, dat zijn burgers. Dit krijg je op geen enkele manier rechtgeluld.
Bespaar je de moeite, dat heeft geen enkele zij bij de Netanyahu webcare.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221342832
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:03 schreef UitStraling het volgende:
Hoorde net op de radio in welke mate dat Iran de Nederlandse rechtstaat aan het ondermijnen is met hulp van Ridouan Taghi, hoog tijd dat onze Rob Jetten gezamenlijk gaat optrekken met Trump en Netanyahu.
"Onze" Rob Jetten.

Dat is toch een praktiserende homoseksueel?

Mag dat wel van "onze" superieure gristelijk georiënteerde cultuur?
pi_221342839
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Bespaar je de moeite, dat heeft geen enkele zij bij de Netanyahu webcare.
Gelukkig (voor hem) heeft Bibi al die webcare helemaal niet nodig.
Hij heeft Donald en Jared al.
pi_221342874
bijzonder eigenlijk dat nu de diverse webcare afdelingen onder elkaar ruzie aan het maken zijn.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_221342880
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:10 schreef Sabata het volgende:
bijzonder eigenlijk dat nu de diverse webcare afdelingen onder elkaar ruzie aan het maken zijn.
Bijzonder?

Ik vind 'apart' een beter woord.

Overigens is dat niet alleen 'nu' aan de gang.
Dat is, zolang het internet bestaat, al decennia aan de gang.

Verder ben ik niemands webcare.
Ik verdedig niemand.
Ik vind alleen die oorlog volkomen zinloos en stupide. Gaat geen enkele oplossing brengen, en ik vind die hele regio onvoldoende de moeite waard voor al deze rotzooi. Misschien ook wel omdat ik geen auto rijd. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')