Heerlijk hoor, ff bijtrekken!quote:Op zondag 19 juli 2026 12:32 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Hier slapen we ook echt niet normaal lang de laatste 2 nachten.
Dan merk je pas dat het toch echt te warm op de slaapkamer was.
Als jij het zegt weten we dat het te koud is.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:34 schreef heywoodu het volgende:
Heerlijk alles open, wat is dit een superfijn weekeinde
Drie graadjes minder dan gemiddeld. Toch beter dan de tien graden meer dan gemiddeld die we regelmatig gehad hebbenquote:Op zondag 19 juli 2026 13:17 schreef mitt het volgende:
[..]
Als jij het zegt weten we dat het te koud is.
Een keukendeur is mijn beleefwereld een deur naar de keuken. Een kelderdeur naar de kelder. En voor mij althans een tuindeur naar.....jawel de tuin.quote:Op zondag 19 juli 2026 10:17 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Een tuindeur heb je in de tuin. Jij bedoelt de deur naar de tuin
Ik noem het ook zo hoor, maar klopt alleen niet.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:17 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Een keukendeur is mijn beleefwereld een deur naar de keuken. Een kelderdeur naar de kelder. En voor mij althans een tuindeur naar.....jawel de tuin.
Ja was prima weer, gelukkig iets warmer dan afgelopen weekend en niet meer zo klefquote:Op maandag 20 juli 2026 21:28 schreef DemonRage het volgende:
Het was vandaag ook weer een prima dag. Klassiek Nederlandsch zomerweer is toch het lekkerst.
Graaf of 23 geweest hier. Wind mocht iets minder. Noem je dit klassiek zomerweer? Ik vind 25 graden net zo klassiek of 22.quote:Op maandag 20 juli 2026 21:28 schreef DemonRage het volgende:
Het was vandaag ook weer een prima dag. Klassiek Nederlandsch zomerweer is toch het lekkerst.
Als het 's nachts maar koud is zodat je alles kan doorluchten. Overdag mag het best wel een aangenaam terrasweer zijnquote:Op maandag 20 juli 2026 21:28 schreef DemonRage het volgende:
Het is zelfs koud 🥶🥶🥶🥶quote:Op maandag 20 juli 2026 23:46 schreef SpeedyGJ het volgende:
Wat een heerlijk weertje vandaagdenk dat het wel een frisse nacht wordt, op dak 14,8 en achter huis 15,5
Jep, werd net even bij 538 genoemdquote:
Tijdens de hondsdagen nog nooitquote:Op dinsdag 21 juli 2026 08:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Jep, werd net even bij 538 genoemd
"Een bijzonder fenomeen in Oldenzaal, vorst aan de grond in de zomer - nog nooit gebeurd"
Raarrr!quote:
Haha, dat hebben wij van het weekend nog te pas en te onpas lopen roepen.quote:
quote:A level 3 was issued from Italy to S Croatia, S Bosnia, Montenegro and Kosovo mainly for very large hail, destructive wind gusts and to the lesser degree for tornadoes.
A level 2 was issued from Italy to Romania and Bulgaria mainly for large to very large hail and severe wind gusts.
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAquote:
Hier in Geldoland, op de grens met Braboland idem.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 09:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Hier in Limboland is het nog steeds lekker zomers weer hoor. Nog steeds blote benen en voeten. Vannacht wel voor het eerst het slaapkamerraam op een kiertje gezet in plaats van wagenwijd open.
Jesus. Meanwhile hier al meerdere nachten achtereen met minimum temps die rond de 25 graden hangenquote:
https://nos.nl/artikel/26(...)jd-gemeten-in-twentequote:
Allebei k*t. Te koud of te warmquote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jesus. Meanwhile hier al meerdere nachten achtereen met minimum temps die rond de 25 graden hangen
Zolang je aircootje hebt op je slaapkamer, niks aan het handje.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 13:08 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Allebei k*t. Te koud of te warm![]()
Nachten hele jaar door 8-12 graden is prima
Ja het oosten was inderdaad koud zegquote:
Koud?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 17:13 schreef GarlandBriggs het volgende:
Nou, ik vind het leuk voor de koutisten dat het een paar dagen koud is...maar gelukkig gaat het zaterdag weer naar lekker weer en is het daarna ook weer heerlijk vaak 25 of, nog beter, 25+.
Daarna weer op naar de 30 graag
Dat is nog altijd lager dan dat mijn airco binnen staat (26C)quote:Op dinsdag 21 juli 2026 18:14 schreef bloodymary1 het volgende:
Is het zo koud dan overal? Hier gewoon 24/25 vanmiddag.
Nou ja frisjes. Heb hier een jas aan gehad vandaag en in bij onze wester- en noordervrienden wordt het de komende dagen 17-19 graden.quote:
Zwoele avonden op zich fijn. Nachten het liefst 12-14 voor de afkoeling. Maar tot 22-23 uur buiten kunnen zitten in shirt en korte broek is altijd fijn. Tot half oktober mag dat wel.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 13:57 schreef bloodymary1 het volgende:
Ja vind ik ook. Ik houd wel van zwoele avonden en nachten. En met 18 of 19 graden is het nog steeds prima slapen toch. Daar heb ik in de winter de verwarming op op de slaapkamer.
Ja bij jouw, hier echt niet..quote:Op dinsdag 21 juli 2026 18:14 schreef bloodymary1 het volgende:
Is het zo koud dan overal? Hier gewoon 24/25 vanmiddag.
Waar is hier?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 21:03 schreef MissHobje het volgende:
Hangt een partij donkere lucht alsof het zo gaat regenen
De Biltquote:Op dinsdag 21 juli 2026 21:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Waar is hier?
Overigens is het op best veel plekken stiekem aan het regenen, negeer buienradar.
Volop flaneerseizoen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 02:15 schreef Elan het volgende:
Nieuwe run is weer sterk opgewarmd. Volgende week kruipen we weer richting de 30 graden .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Huh? Echt 1 week te heet geweest eind juni. Begin juni ietwat nat en koel, maar verder eigenlijk best wel een fijn zomertje hoorquote:Op woensdag 22 juli 2026 09:37 schreef PzKpfw het volgende:
Best wel een kutzomer tot nu toe. Of het is bloedheet met hittegolven of het is de hele dag frisjes door die alsmaar aanhoudende hoerenwind. Waar is dat mooie rustige zomerweer toch gebleven (20-25 graden, zonnig en windstil/licht briesje)?
Dat mag je vinden.quote:Op woensdag 22 juli 2026 10:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Huh? Echt 1 week te heet geweest eind juni. Begin juni ietwat nat en koel, maar verder eigenlijk best wel een fijn zomertje hoor
Niks mis mee idd. Bijna 2 hittegolven...in het zuiden al 3 zelfs.quote:Op woensdag 22 juli 2026 10:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Huh? Echt 1 week te heet geweest eind juni. Begin juni ietwat nat en koel, maar verder eigenlijk best wel een fijn zomertje hoor
Yeah tis inderdaad echtwel heftig. Paar keer al met 40+ even buiten gestaan en dan sta je inderdaad letterlijk in een soort van droge hete fohnwind.quote:Op woensdag 22 juli 2026 10:08 schreef INViCTuS het volgende:
@:dick_laurent
Zomerhitte op het Iberisch schiereiland steeds extremer. In Alcantarilla bij Murcia deze week al de 3de fase in de hoogzomer met tenminste 3 dagen op rij boven 40 graden. In een reeks vanaf 1940 is dat niet eerder voorgekomen.
De zomerhitte op het Iberisch schiereiland neemt steeds extremere vormen aan. In veel streken wordt de grens van 40 graden bereikt en overschreden en dat is niet alleen op een enkele dag het geval, maar vaak op meerdere dagen.
In de nabij de Spaanse stad Murcia gelegen gemeente Alcantarilla, afgeleid van het Arabische woord al-Qantara dat ‘brug’ betekent, zijn in de hoogzomer gedurende een periode van meer dan 80 jaar (in dezen 1940-2025) 7 fases voorgekomen met 3 opeenvolgende dagen boven 40 graden. De langste was die van begin juli 1994. Toen werd het 4 dagen tenminste 40 graden. De hoogste waarde van dit kwartet bedroeg 46,1°. Vorig jaar werd het in augustus op 3 opeenvolgende dagen 40+ met een uitbijter van 45,0°.
Juli 2026 slaat echter alles. Eerder deze maand zijn er al 2 fases van 3 dagen geweest met 40+ (7-9 en 15-17 juli) en deze week volgt de 3de periode met 40,0° of hoger. Waarschijnlijk gaat het nu om 4 dagen. Op 20 en 21 juli werd het respectievelijk 40,0 en 41,0°: vandaag en morgen wederom ruim boven de veertig. Zoals het zich nu laat aanzien wordt dezer dagen in het oosten en zuiden van Spanje de climax van de intense hitte verwacht. Lokaal zijn maxima tot 45-46 graden mogelijk. In het weekeinde tempert de hitte.
Nou geen 1 week .. totaal wel iets van 3 weken hitte her en der. Maar het is wel een mooie zomer.quote:Op woensdag 22 juli 2026 10:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Die ene week was genoeg om er al gelijk helemaal klaar mee te zijn.quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:31 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nou geen 1 week .. totaal wel iets van 3 weken hitte her en der. Maar het is wel een mooie zomer.
En net weer eens ouderwets een bui op mijn kopdat had ik dan niet gemist..maar de natuur hewft het hard nodig, alhoewel dit vast een druppel op de gloeiende plaat is gok ik.
Wat ik me afvraag is waar die hitte concreet vandaan komt, warmt Afrika ook in zo een tempo op? Kan de hitte zich eenvoudigweg makkelijker verplaatsen door bepaalde convectiestromingen? Is het puur het gevolg van de opwarming van zeewater elders?quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:17 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Yeah tis inderdaad echtwel heftig. Paar keer al met 40+ even buiten gestaan en dan sta je inderdaad letterlijk in een soort van droge hete fohnwind.
Maar, sidenote.... het is hier niet perse heftiger dan aan de kust vind ik nog steeds. Daar is het namelijk tijdens dit soort hittegolven weliswaar "slechts" 35 graden ofzo, maar met de middellandse zeewalm die continu 65% luchtvochtigheid meebrengt, waardoor de gevoelstemp alsnog met gemak 40 graden of daarboven is.
Dus ja, in beide situaties is het moeilijk heftig heet![]()
![]()
Voor mij persoonlijk is het niet zo'n big deal, want airco binnen en ik werk overdag toch in het thuiskantoor, dus dan zit ik sws binnen, en na 18:00 gaan de scherpe randjes er langzaam af en savonds is het best prima buiten hangen. Plus, zwembad
Kunnen we deze waardeloze Twitteraccounts alsjeblieft gewoon lekker in de leegte laten roepen?quote:
Code Rood was natuurlijk overdreven en opsluiten in je eigen hok, doe je toch echt zelf. Dat was niet noodzakelijk.quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Die ene week was genoeg om er al gelijk helemaal klaar mee te zijn.
Ranzige luchtkwaliteit, hoge luchtvochtigheid en dan ook nog eens code rood bij 37 graden waardoor je opgesloten zat in je eigen hok.
Nee niet overdreven. Hoeveel mensen hebben de luxe om ergens in hun directe nabijheid rond te dobberen?quote:Op woensdag 22 juli 2026 12:16 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Code Rood was natuurlijk overdreven en opsluiten in je eigen hok, doe je toch echt zelf. Dat was niet noodzakelijk.
Ik heb die dag bijvoorbeeld gewoon nog wat kantoorwerk verzet in de schaduw buiten en heb heerlijk in het water gedobberd met een muziekje aan. Ook heb ik gewoon boodschappen gedaan.
Lekker rustig aan doen, veelal uit de zon blijven in de middag en extra water drinken is meestal voldoende. En een beetje naar elkaar omkijken natuurlijk
Die grijze treurnis van nu is een direct gevolg van een warme Noordzeequote:Op woensdag 22 juli 2026 12:15 schreef kilon het volgende:
De opgewarmde zeeën helpen dan ook niet mee lijkt me. Daar koelt de lucht bijna niet af op weg naar Europa.
Om nog maar te zwijgen over hoe lang die warmte in het water blijft zitten (de zomer is in Spanje en Zuid Frankrijk in september nog niet voorbij gok ik), de zware buien in het najaar die het tot gevolg kan hebben en de vraag met welke temperatuur het volgende zomer gaat beginnen.
Nou ja, wat betreft het, "onze huizen zijn niet gebouwd voor deze hitte".quote:Op woensdag 22 juli 2026 12:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Onze huizen zijn ook helemaal niet gebouwd voor dit soort omstandigheden, vroeger was dat overdreven of luxe maar de aircoboeren zullen het komende jaar wel overuren draaien.
Nederlandse huizen zijn gebouwd om hitte vast te houden, Spaanse huizen om hitte buiten te houden. Dat is een wezenlijk verschil. Ik kom jaarlijks in Sevilla en zeker in de binnenstad heeft vrijwel elk pand airco. In Nederland is dat 20%.. Waarbij het gros koophuizen betreft want bij de verhuur is het maar 5%. Ook bij nieuwbouw is de situatie schrijnend waarbij de focus ligt op energiebesparende maatregelen en niet hittebescherming, in sommige gevallen kunnen de ramen niet eens open kunnen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 12:38 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nou ja, wat betreft het, "onze huizen zijn niet gebouwd voor deze hitte".
Nu kan ik wel in principe over zeggen dat eigenlijk bijna geen enkel huis hier in Europa echt gebouwd is voor zulke hitte. Even als voorbeeld, appartementen in Spaanse steden zoals Murcia, Alicante, Sevilla, ga zo maar door, krijgen natuurlijk weliswaar een veel langere periode echt heel heet weer te verwerken dan in Nederland... Maar ook die hebben op een gegeven moment gewoon verzadigde muren, punt. Daar doe je niks aan. Ook al zijn de muren misschien dikker, hebben ze andere bakstenen, is de bouwstijl anders. Puntje bij paaltje, na genoeg tijd van X hoeveelheid warmte zijn de muren gewoon verzadigd. En dan het enige wat ze nog kunnen doen is die warmte doorstralen naar binnen.
En ja, kan je inderdaad met een airco de boel koelen, wat op zich gewoon prima helpt zolang je de airco aan hebt staan, maar zodra je de airco weer uitzet is het gewoon weer in no time 30° binnen zonder enige moeite. Ook hier.
Ik snap prima wat je bedoeld en je zegt wat meer mensen denken. Maar het zijn allemaal keuzes die je maakt. Als de luchtkwaliteit een paar dagen minder goed is, hoef je alsnog niet binnen te gaan zitten mokken. Dat doen ze in andere landen ook niet. Daar gaat het leven ook gewoon door.quote:Op woensdag 22 juli 2026 12:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee niet overdreven. Hoeveel mensen hebben de luxe om ergens in hun directe nabijheid rond te dobberen?
Ik ben die dag om 22:00 naar buiten gegaan om een beetje te voetballen met mijn neefje maar het was nog steeds smerig heet en meer dan 30 graden. Koelde ook amper af die nacht, graad of 25 als minima maar in de stedelijke gebieden en binnen in huis nog veel warmer. Vond het advies wel terecht. Je kon die dag echt beter binnenblijven. Luchtkwaliteit, luchtvochtigheid en de extreem warme nacht plus de langste dag zowat maakte het wel een hele giftige coctail.
Onze huizen zijn ook helemaal niet gebouwd voor dit soort omstandigheden, vroeger was dat overdreven of luxe maar de aircoboeren zullen het komende jaar wel overuren draaien.
Doe niet zo gek! Dit is de beste zomer ooit! Elke dag mooi weer.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:37 schreef PzKpfw het volgende:
Best wel een kutzomer tot nu toe. Of het is bloedheet met hittegolven of het is de hele dag frisjes door die alsmaar aanhoudende hoerenwind. Waar is dat mooie rustige zomerweer toch gebleven (20-25 graden, zonnig en windstil/licht briesje)?
Sure maar je gaat nog steeds voorbij aan mijn punt.quote:Op woensdag 22 juli 2026 12:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Nederlandse huizen zijn gebouwd om hitte vast te houden, Spaanse huizen om hitte buiten te houden. Dat is een wezenlijk verschil. Ik kom jaarlijks in Sevilla en zeker in de binnenstad heeft vrijwel elk pand airco. In Nederland is dat 20%.. Waarbij het gros koophuizen betreft want bij de verhuur is het maar 5%. Ook bij nieuwbouw is de situatie schrijnend waarbij de focus ligt op energiebesparende maatregelen en niet hittebescherming, in sommige gevallen kunnen de ramen niet eens open kunnen.
De trend is inmiddels aan het veranderen maar er was decennialang een stigma op gebruik van airconditioning in grote delen van Europa:
https://www.volkskrant.nl(...)A%2F%2Fwww.rtl.nl%2F
Het is niet puur een mindset zoals jij doet voorkomen, mensen met onderliggend lijden en dan met name ouderen kunnen serieus last hebben van de luchtkwaliteit. Zeker als het gecombineerd is met extreme warmte en een hoge luchtvochtigheid.quote:Op woensdag 22 juli 2026 14:01 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ik snap prima wat je bedoeld en je zegt wat meer mensen denken. Maar het zijn allemaal keuzes die je maakt. Als de luchtkwaliteit een paar dagen minder goed is, hoef je alsnog niet binnen te gaan zitten mokken. Dat doen ze in andere landen ook niet. Daar gaat het leven ook gewoon door.
Nee, niet iedereen heeft een zwembad op het balkon...maar je kunt altijd keuzes maken.
Voorbeeld uit mijn eigen omgeving:
Schoonmoeders sluit zich ook op als het richting de 30 gaat. Voeten in een bak water en steen en been klagen. "De wereld gaat kapot!"
De buurvrouw, die ouder én zieker is, zit in de ochtend buiten in de schaduw de Libelle te lezen en gaat in de middag een paar honderd meter verderop spelletjes doen in het aircogekoelde publieke wijkcentrum. Die maakt andere keuzes en klaagt nooit.
Wel tof dat je met je neefje gaat voetballen trouwens
Oh ongetwijfeld maar de manier van bouwen verschilt wel. De focus ligt veel meer op verkoeling en zonwering. Men werkt traditioneel met dikke stenen muren, marmeren vloeren en kleine ramen. Moderne nieuwbouw is beter geïsoleerd, maar is nog altijd ingericht op het weren van de zon in plaats van het vasthouden van warmte.quote:Op woensdag 22 juli 2026 14:14 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sure maar je gaat nog steeds voorbij aan mijn punt.
Als al die airco's in Sevilla uit zouden staan en jij stapt zo'n winkel of woning binnen, denk je dan echt dat het daarbinnen een koele 23 graden is? Forget it.
Ja Spaanse huizen zijn meer gebouwd op hitte buiten houden, tot zover geef ik je gelijk.
Maar nu al mijn 4e zomer hier belevend, kan ik je melden dat zowel ik als al mijn Spaanse collegas verspreid over steden zoals Granada, Madrid, Barcelona, Murcia etc allemaal in een totale bakoven zouden wonen als we de airco volledig uit zouden zetten.
Nu richting het einde van Juli zijn de muren in gebouwen/huizen hier net zo goed to-taal verzadigd met hitte en heb je gewoon 30+ binnen indien je geen airco hebt.
En besef, ook hier in Spanje zijn er talloze mensen die in een huurflat wonen die géén airco heeft. Die mensen hebben letterlijk die hele tyfuslange zomer geen enkel ontsnappen er aan...
Misschien als je in Spanje woont ofzo.quote:Op woensdag 22 juli 2026 14:03 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Doe niet zo gek! Dit is de beste zomer ooit! Elke dag mooi weer.
Alles klopt wat je zegt maar ik ben niet zo'n voorstander van de focus op al die onmogelijkheden.quote:Op woensdag 22 juli 2026 14:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is niet puur een mindset zoals jij doet voorkomen, mensen met onderliggend lijden en dan met name ouderen kunnen serieus last hebben van de luchtkwaliteit. Zeker als het gecombineerd is met extreme warmte en een hoge luchtvochtigheid.
Het RIVM adviseert mensen die gevoelig zijn voor smog in zo'n situatie dan ook om binnen te blijven.
Is in het buitenland niet anders trouwens. Heb familie in Maryland US daar lag vorige week het openbare leven grotendeels plat door de slechte luchtkwaliteit. Alle sportwedstrijden en buitentrainingen waren gecanceld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |