abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 12 juli 2026 @ 20:34:06 #1
485843 crew  Jippie
pi_221318462
Het kunstmatig dimmen van de zon kan de verwoestende gevolgen van een naderende "super-El Niņo" fors beperken. Dat concluderen wetenschappers van het Scripps Institution of Oceanography in een nieuwe studie in het tijdschrift Science Advances. Terwijl de zorgen over extreem weer wereldwijd toenemen, biedt de techniek mogelijk een manier om oceaantemperaturen te beteugelen.

El Niņo ontstaat om de paar jaar in de tropische Stille Oceaan, wanneer passaatwinden verzwakken en warm oceaanwater richting Zuid-Amerika verschuift. Het fenomeen veroorzaakt wereldwijd extreme droogte, hevige regenval, overstromingen en zware cyclonen. Gevoed door klimaatverandering dreigt de El Niņo van dit jaar een van de sterkste ooit te worden, met naar verwachting honderden miljarden euro's aan economische schade.

Om El Niņo af te zwakken, onderzochten de wetenschappers een techniek die marine cloud brightening heet. Daarbij wordt zeewater de lucht in gespoten, zodat wolken boven zee witter en beter reflecterend worden en meer zonlicht tegenhouden. Anders dan andere vormen van geo-engineering werkt deze methode niet wereldwijd, maar gericht op één regio.
Grootschalige experimenten met de techniek zijn er nog niet.

Daarom gebruikten de onderzoekers een natuurlijk voorbeeld als blauwdruk: de catastrofale Australische bosbranden van 2019-2020. De enorme hoeveelheid rook stuurde destijds recordaantallen reflecterende deeltjes de atmosfeer in, wat onbedoeld leidde tot een zeldzame La Niņa die drie jaar aanhield. La Niņa is de koelere tegenhanger van El Niņo.

Op basis van die gegevens bouwden de onderzoekers computermodellen en pasten die toe op historische El Niņo-jaren. De uitkomst is hoopgevend: door lokaal minder zonlicht boven de Stille Oceaan door te laten, neemt de omvang en wereldwijde impact van El Niņo in de modellen sterk af.

Ondanks de wetenschappelijke haalbaarheid waarschuwen deskundigen voor grote risico's. Het weer beīnvloeden heeft onvoorspelbare gevolgen, omdat modellen nooit perfect zijn.

Een ingreep kan elders juist voor ergere droogte of hongersnood zorgen. Critici noemen de daadwerkelijke uitvoering van regionale geo-engineering daarom een "politieke nachtmerrie", die in het ergste geval kan leiden tot geopolitieke spanningen of zelfs oorlog, meldt Wired.

De onderzoekers benadrukken dat het dimmen van de zon voorlopig toekomstmuziek blijft. Er is nog jarenlang modelonderzoek nodig om alle risico's in kaart te brengen, voordat de techniek in de praktijk getest kan worden.

De zeewatertemperaturen in grote delen van de Stille Oceaan liggen inmiddels tot 2,7 graden Celsius boven normaal. Wetenschappers waarschuwden eerder al dat dit jaar een van de grootste klimaatgebeurtenissen sinds het begin van metingen in 1950 kan worden.

Die angst is niet ongegrond. Tussen 1876 en 1878 leidde een vergelijkbare klimaatramp tot de ergste Indiase droogte in 800 jaar, terwijl ook in China, Zuidoost-Azië, Brazilië en Afrika de oogsten mislukten. De wereldwijde hongersnood die daarop volgde, kostte destijds ruim vier procent van de wereldbevolking het leven.

twitter

twitter

twitter

1ff7962b0e8c5818d7b4a8f4d466d379164771f3.jpg?1783881195
Marine cloud brightening (@Gemini-AI-impressie)
pi_221318476
Matrix dus nooit gezien
  Spellchecker zondag 12 juli 2026 @ 21:13:08 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221318782
quote:
Daar moest ik ook meteen aan denken :Y
^O^ voor die nieuwslink.
pi_221318945
Altijd die terughoudendheid met het aantasten van de natuur... Geo-engineering is misschien wel de belangrijkste technologie die we in de toekomst nodig gaan hebben om de aarde leefbaar te houden.

Moet flink meer in worden geīnvesteerd.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  zondag 12 juli 2026 @ 21:50:55 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221319019
quote:
88s.gif Op zondag 12 juli 2026 21:31 schreef Mikeytt het volgende:
Altijd die terughoudendheid met het aantasten van de natuur... Geo-engineering is misschien wel de belangrijkste technologie die we in de toekomst nodig gaan hebben om de aarde leefbaar te houden.

Moet flink meer in worden geīnvesteerd.
Dat dacht men in het Snowpiercer universum ook.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221319041
Ik stel voor dat op zonnige plekken grote spiegels gaan installeren om zonlicht de ruimte in te kaatsen.
  Moderator zondag 12 juli 2026 @ 22:13:09 #8
8781 crew  Frutsel
pi_221319150
Ik heb nog wel een Philips Hue afstandsbediening over mochten ze die nodig hebben. De zon zal toch wel Zigbee spreken?

El Niņo wordt gezien als één van de belangrijkste processen voor het klimaat en we (als samenleving) lijken er nog maar bijzonder weinig van te begrijpen. Lijkt me geen goed idee om er dan maar mee te gaan klooien in de hoop dat het goed gaat.
pi_221319233
Ik als fok wetenschapper zeg gewoon: blaas regenwolken naar zee. Graag gedaan. Wereld gered.
En ik ben zo gewoon gebleven he.
  zondag 12 juli 2026 @ 23:06:33 #11
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_221319353
quote:
9s.gif Op zondag 12 juli 2026 21:50 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Dat dacht men in het Snowpiercer universum ook.
Ik ben voorzichtig aan het kijken welk rondje haalbaar is. (Waarom de complete wereld over?)

Ik ga zo een crowdfunding opzetten voor de trein en zoek nog iemand om de achterkant van de trein te bemannen. Gegadigden?
  zondag 12 juli 2026 @ 23:14:01 #12
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221319373
Doe het dan meteen goed en maak een Dyson Sphere om de zon _O_

Type 1 Civilization here we come *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')