quote:
COLUMN. Patrick Lefevere: “Wat ik dacht toen Evenepoel ‘boel’ veroorzaakte bij Red Bull? Dat het nog lang geduurd heeft”
Patrick Lefevere geeft in zijn column in Nieuwsblad iedere week zijn scherpe kijk op de koers. Deze week: de heisa over het kopmanschap bij Red Bull-BORA-hansgrohe tussen Remco Evenepoel en Florian Lipowitz.
“Wat ik dacht toen Remco Evenepoel ‘boel’ veroorzaakte bij Red Bull? Dat het nog lang geduurd heeft. Sorry, dit stond in de sterren geschreven. Ik heb zeven jaar met Remco gewerkt, dus neem het van mij aan: hij is het alfamannetje onder de alfamannen. Me, myself and I. Gedeeld kopmanschap? Niet in zijn hoofd. Als dat hard klinkt: toon mij een kopman – een echte kopman – die niét zo in elkaar zit.”
“Mag Remco, de derde van de Tour de France 2024, een lead-out verwachten van Florian Lipowitz, de derde van de Tour van 2025? Vragen staat natuurlijk vrij, maar of Lipowitz er moet op ingaan, is een andere kwestie. Het lijkt me sowieso niet het soort karwei dat goed bij zijn kwaliteiten past.”
“Remco legde de geweigerde lead-out in balans met de dertig kilometer kopwerk die hij voor Lipowitz had gedaan in de Ronde van Catalonië. Ik ken hem, dus ik weet dat hij dat soort rekeningen maakt in zijn hoofd. Of het ook fair is? In de koers geef je altijd om later terug te krijgen, maar in dit geval is het één het één en het ander het ander. Remco had dat niet zo expliciet moeten benoemen.”
“Het punt van de discussie is voor mij niet de lead-out, wel of Lipowitz in de jacht op Vingegaard voldoende inspanning leverde. Hij liet Remco daar wel heel veel kopwerk doen. De waarheid zit hem in de watts. Als de performance van Red Bull-BORA-hansgrohe de data van Lipowitz uitleest, weten ze of het van niet willen of niet kunnen was. Het is de eerste week van de Tour. Hitte of niet, toprenners kunnen dan nog trappen wat ze moeten trappen. Als Lipowitz een beetje marge heeft ingecalculeerd, heeft Remco recht van spreken.”
“Tegelijk denk ik: als je onze ploeg wilde verlaten voor zeker een beter loon en heel misschien een betere omkadering, dan hoort dit er ook wel een beetje bij. Bij ons was je altijd en overal de eerste en enige kopman. Bij Red Bull-BORA-hansgrohe niet. Die realiteit hoort bij het loonbriefje. Ik ben de eerste om het vlaggetje naast World Tour-teams te relativeren: het zijn allemaal internationale ‘bedrijven’, die mensen uit de hele wereld tewerkstellen. Maar een Duits team gaat een Duitser die derde eindigt in de Tour het jaar nadien natuurlijk geen tweede viool laten spelen.”
“De tijdlijn van de grote doorbraak van Lipowitz en het grote Red Bull-contract van Evenepoel is een beetje troebel, maar ik veronderstel dat er toch duidelijke afspraken zijn gemaakt. Indien niet: eigen schuld, dikke bult.”
“Red Bull-BORA-hansgrohe is ondertussen overgeschakeld op crisiscommunicatie: Evenepoel en Lipowitz hebben het uitgepraat. Zou best kunnen, want zo is Remco ook: een paar keer luid blaffen en dan zand erover. De échte oplossing is natuurlijk dat één van de twee kopmannen er een keer doorzakt. Ik wens het Remco niet toe en als ik zie hoe scherp hij staat, verwacht ik het ook niet. Probleem is dat er pas volgend weekend opnieuw een echte bergrit op het programma staat. Veel tijd om het helemaal uit te praten, maar ook veel tijd om onderhuids ongenoegen te laten etteren.”
We missen dit jaar wel Pat en zijn wijn in Vive le Velo.