abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 juli 2026 @ 19:21:07 #1
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221295895
https://nos.nl/artikel/26(...)f-morgen-weer-actief

quote:
Temperaturen boven de 30 graden: Nationaal Hitteplan vanaf morgen weer actief

Voor de tweede keer deze zomer gaat het Nationaal Hitteplan gelden. Na overleg met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het weerinstituut KNMI besloten dit morgen te laten ingaan voor Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg, Utrecht, Gelderland en Overijssel.

Het Nationaal Hitteplan wordt geactiveerd als het aanhoudend warm is met temperaturen boven de 27 graden. Dit gaat dan gepaard met code geel.

Bij extreme hitte kan dit verhoogd worden naar code oranje of code rood. Dat gebeurde drie weken geleden, bij de vorige activering van het Nationaal Hitteplan, van 18 juni tot en met 29 juni.

Erg heet weekend
Het KNMI verwacht dat het de komende dagen erg warm wordt. In het weekend wordt een gemiddelde temperatuur verwacht van 29 graden, in de dagen daarna kan dit oplopen naar 32 graden.

Daarnaast is de verwachting dat de zonkracht de komende dagen erg sterk wordt, wat de kans dat een onbeschermde huid verbrandt extra hoog maakt.

Het Nationaal Hitteplan is een alarmeringssysteem dat met name is bedoeld om mantelzorgers en kwetsbare groepen in de samenleving te waarschuwen voor verwachte hitte. Het gaat dan vooral om ouderen, kinderen en mensen die langdurig ziek zijn.

Vooral ouderen zijn kwetsbaar omdat zij hun lichaamstemperatuur slechter onder controle kunnen houden en minder dorstgevoel hebben. Zij lopen het risico uit te drogen.

Voldoende drinken
Het RIVM adviseert daarom om deze groepen extra goed in de gaten te houden. Daarnaast zegt het RIVM dat men voldoende moet drinken, de woning en het lichaam koel moet houden en alert moet zijn op oververhitting. Signalen daarvoor zijn hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid en een erge dorst.

Het is niet voor het eerst dat twee keer in één zomer het Nationaal Hitteplan wordt geactiveerd, ook vorig jaar was dit het geval.

Code rood in Frankrijk
De aanhoudende hitte in Nederland staat niet op zichzelf. Het Europese klimaatbureau Copernicus maakte gisteren bekend dat West-Europa nog nooit zo'n warme junimaand heeft meegemaakt als dit jaar. Met een gemiddelde temperatuur van 20,74 graden werd het vorige record van juni 2025 verbroken. Toen werd het gemiddeld 20,49 graden.

Momenteel zijn in meerdere Europese landen ook weerswaarschuwingen actief. In negen departementen in het westen van Frankrijk is code rood afgegeven vanwege de extreme hitte. In 72 andere Franse departementen geldt code oranje. Wie de extreme hitte in Frankrijk wil ontvluchten, kan alleen nog naar Corsica, de Côte d'Azur, het noorden en of enkele departementen in de bergen.

Ook in het westen van Zwitserland is door extreme temperaturen code oranje afgegeven.

Spanje en Italië
In Spanje is in grote delen van het land code geel actief, waaronder in het zuiden waar doden zijn gevallen door natuurbranden. Daarnaast geldt code geel in het oosten aan de Costa Brava, waar vorige week ook veel branden waren, evenals in het noorden en in het midden van het land.

In de hoofdstad Madrid kan de temperatuur oplopen tot 34 graden. Voor het Spaanse eiland Mallorca geldt code oranje.

België is volledig code geel. Net als het noorden, midden en grote delen van het zuiden van Italië. Ook het westen van Oostenrijk is geel gekleurd. In Duitsland zijn geen hittewaarschuwingen afgegeven.
Hoe vaak nog?? :( Het is godverdomme net juli man. man man man man man man man
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  vrijdag 10 juli 2026 @ 19:24:59 #2
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221295927
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2026 11:12 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Jij zit in het westen toch.

Nou.. vertel, waar zie jij een hittegolf? Momenteel zijn de verwachtingen dat je de komende twee weken überhaupt net boven de 25 graden komt.

[ afbeelding ]

Slotje en kom maar terug als het daadwerkelijk nieuws is.
Bovendien had je al een topic: NWS / Nieuwe tropische hittegolf aanstaande in juli zal voor droogte zorgen
Mijn app was dus accurater :6 Die grafiek had het volledig mis
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221296085
Het is allemaal wat hè?
Vakman pur sang
pi_221296168
quote:
88s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 19:24 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Mijn app was dus accurater :6 Die grafiek had het volledig mis
Ja? Kijk eens goed naar je app. Dat gaat over deze week he 6 tm 10 juli. Was het deze week in het westen deze temperaturen? En vandaag is de afkoeling ingezet volgens je app.

En dit is het geworden aldaar:

Vandaag trouwens 28.3, de warmste dag van de periode die je had gepost. Terwijl jij daar al afkoeling zou zien. Erg accuraat ja, een dikke hittegolf zoals je had gepost...
En zoals ook gezegd, ligt dat een beetje aan waar het hogedrukgebied komt te liggen. We zijn nu een week verder en dus hebben we voor komende week weer een beter beeld. De pluim is een indicator, geen vast gegeven. Sowieso is meer dan vijf dagen vooruitkijken met weer vaak onzinnig. En FYI, het is maar de vraag of het tot een hittegolf komt in het westen.

Dus wederom een sterke post, doen we niks mee :6

[ Bericht 2% gewijzigd door Geschiedkundige op 10-07-2026 20:10:53 ]
pi_221296368
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 19:21 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)f-morgen-weer-actief
[..]
Hoe vaak nog?? :( Het is godverdomme net juli man. man man man man man man man
Zolang niemand ook maar een flikker wil doen aan het terugbrengen van de broeikasgassen zal het alleen maar erger worden.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 20:44:58 #6
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 12 juli 2026 @ 11:16:32 #7
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221312840
Geld verdienen > De gezondheid van je bezoekers.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)val-organisator-legt

quote:
Mensen onwel bij Arnhems festival, water verkrijgbaar voor 5,75 euro

Vijf mensen zijn zaterdag onwel geworden op festival Legends of Rock in Arnhem. Festivalbezoekers klagen over de hitte, het gebrek aan gratis drinkwater en te weinig mogelijkheden om af te koelen. De organisator legt de verantwoordelijkheid bij de bezoekers.

Alex en zijn vrouw Catherine arriveerden rond 13.00 uur op het festivalterrein. "Het was zó warm dat we bewust zelf water hadden meegenomen. Maar die mochten we niet mee naar binnen nemen", vertelt Catherine.

Eenmaal binnen bleken er geen waterpunten te zijn. De enige optie was om een waterflesje te kopen. Alex: "Een flesje van 400 milliliter kostte 5,75 euro. Het dopje werd er meteen afgehaald, zodat je het niet kon bewaren." Ze noemen de situatie in deze omstandigheden ‘absurd’.

Flauwgevallen

Volgens het stel waren er bovendien niet genoeg schaduwplekken. "Je staat midden in een park waar nauwelijks wind komt. Het was echt alleen maar warm. Achter ons viel een man flauw door de hitte. En bij de EHBO lagen meerdere mensen met oververhittingsklachten."

Alex en Catherine zijn vroeg naar huis gegaan. "Het werd steeds drukker en je kon niet afkoelen. Ik vind dat geen gezonde situatie. Zeker niet bij dit type festival, waar je heftig tekeergaat." Hij wijst op Pinkpop, waar tijdens de hitte wel tal van watertappunten waren.

Organisator John bevestigt dat er geen drinkwaterpunten op het festivalterrein zijn. Volgens hem gaat het om een terrein zonder grondafsluiting, dus is er alleen niet-drinkbaar water mogelijk.

Gratis flesjes water uitdelen is volgens hem evenmin een optie. "We moeten de onkosten ook terugverdienen." Bezoekers hun eigen flesjes water laten meenemen, ziet hij ook niet zitten ondanks de hitte. "Het is ons beleid dat je geen eigen eten of drinken mee mag nemen. Dat is bij iedereen bekend."

Wat zegt de GGD?

De GGD Gelderland-Midden raadt evenementen aan om gratis drinkwater te verstrekken of te zorgen voor één gratis drinkwatertappunt per 500 bezoekers. Daarnaast moeten evenementen volgens de gezondheidsdienst zorgen voor voldoende schaduwplekken.

Volgens de organisator zijn bezoekers vooraf geïnformeerd over de weersverwachting en de omstandigheden op het terrein.

Dat vijf mensen onwel zijn geworden, schrijft de organisator niet toe aan een gebrek aan drinkwater. "Deze mensen zijn door de EHBO onderzocht. Ze hebben te lang in de zon gestaan en zijn daardoor flauwgevallen. Ze hadden ook in de schaduw kunnen gaan staan. Ongeveer de helft van het terrein bestaat uit schaduw."
pi_221312859
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 19:21 schreef Mikeytt het volgende:
Het is godverdomme net juli man. man man man man man man man
Half Juli. Eind volgende maand is het gelukkig alweer voorbij. Ik begin rond Mei altijd al de dagen tot September af te tellen.
Kutzomer.
pi_221312864
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 11:16 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Je kiest er toch echt zelf voor om ondanks de hitte naar zo'n 'festival' te gaan.
  zondag 12 juli 2026 @ 11:52:10 #10
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221313443
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 11:21 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Je kiest er toch echt zelf voor om ondanks de hitte naar zo'n 'festival' te gaan.
Wisten ze dat ook al toen ze hun kaartje kochten?

Ik ben weleens ooit op vakantie gegaan met 38/39 graden (in een verre van zuidelijk oord), maar dat wist ik drie á vier maanden eerder ook niet.
pi_221313541
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 11:52 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Wisten ze dat ook al toen ze hun kaartje kochten?

Ik ben weleens ooit op vakantie gegaan met 38/39 graden (in een verre van zuidelijk oord), maar dat wist ik drie á vier maanden eerder ook niet.
Ik doe niet aan festivals, maar als ik dat wel zou doen en er wordt die dag 35+ graden verwacht, dan is het jammer van het geld maar dan blijf ik toch echt thuis.

Op vakantie kun je er nog voor kiezen in je AC hotel te blijven. Op zo'n terrein in de brandende zon? Nog niet misschien.

Maargoed, ik heb niets met festivals dus heb dit probleem gelukkig niet.
  zondag 12 juli 2026 @ 12:04:16 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221313714
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 11:55 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik doe niet aan festivals, maar als ik dat wel zou doen en er wordt die dag 35+ graden verwacht, dan is het jammer van het geld maar dan blijf ik toch echt thuis.

Op vakantie kun je er nog voor kiezen in je AC hotel te blijven. Op zo'n terrein in de brandende zon? Nog niet misschien.

Maargoed, ik heb niets met festivals dus heb dit probleem gelukkig niet.
Airco had m'n hotel destijds niet. :P

Er was weinig keus bij het boeken, en ik wilde zo nodig naar Hamburg (maar goed, dan maar een reisventilator in de koffer en het programma aanpassen).

Op zo'n festival wordt die ventilator wel wat lastig.
pi_221314020
quote:

[..]

Achterlijke organisator. Gratis watertappunten zijn toch sinds een aantal jaar verplicht?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 12 juli 2026 @ 12:23:25 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221314059
quote:

[..]

Ik mag toch hopen dat de gemeente volgend jaar geen vergunning afgeeft aan dat festival en elk ander evenement waar die lul bij betrokken is.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221314146
HittEplAn!11

Vroeger heette dit gewoon zomer. Ouderen zijn wel meer gewend van vroeger. Lekker angst en paniek zaaien. Alles voor de klimaatagenda. Zo rolt Den Haag en de kartelmedia.
pi_221314170
quote:
18s.gif Op zondag 12 juli 2026 12:44 schreef Anti_schaap het volgende:
HittEplAn!11

Vroeger heette dit gewoon zomer. Ouderen zijn wel meer gewend van vroeger. Lekker angst en paniek zaaien. Alles voor de klimaatagenda. Zo rolt Den Haag en de kartelmedia.
Zometeen expres de barbecue aanzetten zodat het nog warmer wordt. Dat zal ze leren _O_
pi_221314249
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 11:55 schreef PurifieR het volgende:
Ja, ik ook. Snap niet dat mensen de hele dag in dat gore hete weer kunnen vertoeven.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 12 juli 2026 @ 13:07:48 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221314262
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 13:06 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ja, ik ook. Snap niet dat mensen de hele dag in dat gore hete weer kunnen vertoeven.
Die hebben een goed gestel.
pi_221314269
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 13:06 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Same. Zodra het boven de 25 gaat blijf ik zoveel mogelijk binnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')