In de steden nog fors hoger. Ken echt niemand die minder dan 2000 euro betaald... En dat zijn gewoon gemiddelde werknemers.quote:Voor gemiddelde huurwoning is maandinkomen van 5.650 euro nodig
De huurprijzen in de vrije sector zijn in het tweede kwartaal gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat melden woningplatforms Huurwoningen.nl en Pararius. Ruim vier op de tien vrije sector huurwoningen kosten meer dan 2.000 euro per maand.
Gemiddeld betaalden huurders 20,94 euro per vierkante meter, ongeveer 5 procent meer dan een jaar eerder. Daarmee gingen de huurprijzen harder omhoog dan de inflatie en prijzen van koopwoningen. Wel zijn de huurprijzen vergeleken met de eerste drie maanden van dit jaar licht gedaald. Dat is de eerste daling op kwartaalbasis in ruim twee jaar.
Nieuwe huurders betaalden in het tweede kwartaal gemiddeld 1.882 euro per maand, zo'n 3 procent meer dan vorig jaar. Omdat verhuurders doorgaans een bruto maandinkomen van minimaal drie keer de huur vragen, is inmiddels een inkomen van ongeveer 5.650 euro per maand nodig om een gemiddelde vrijesectorwoning te kunnen huren.
De krapte op de huurmarkt houdt aan. Er kwamen 11.389 huurwoningen in de vrije sector beschikbaar, terwijl in dezelfde periode 12.150 woningen van de markt verdwenen doordat ze werden verhuurd of uit de verhuur werden gehaald. Daardoor hadden woningzoekenden per saldo 761 woningen minder om uit te kiezen.
Sinds de invoering van de Wet betaalbare huur op 1 juli 2024 verkopen verhuurders steeds vaker woningen die eerder te huur stonden. Uit transactiedata van het Kadaster blijkt dat in het tweede kwartaal van 2026 landelijk 5,6 procent van alle woningverkopen een voormalige huurwoning was. Volgens Pararius verschuift het verkopen van leegstaande huurwoningen nu steeds meer naar de duurdere sector.
Wat?!? en dan niet 4x per jaar meer op vakantie gaan, deze wereld is totally crazyquote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:35 schreef DrRobotnik het volgende:
Moeten ze maar minder Starbucks drinken. Toen ik op één salaris mijn vrouw en vijf kinderen onderhield en voor drie pakjes boter een tweekapper kocht was de rente 12%
Maar om hoeveel procent van hun inkomen gaat dat dan? Ik moet er niet aan denken om zoveel voor "wonen" uit te geven. Hoewel ik daar mogelijk wel overheen ga als ik alle verzekeringen belastingen en onderhoud mee ga rekenen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:33 schreef Mikeytt het volgende:
In de steden nog fors hoger. Ken echt niemand die minder dan 2000 euro betaald... En dat zijn gewoon gemiddelde werknemers.
Gezien er echt mensen rondlopen die dit serieus denken, weet ik niet eens of deze post een grap isquote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:47 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Wat?!? en dan niet 4x per jaar meer op vakantie gaan, deze wereld is totally crazy
Niet iedereen heeft een partner.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:34 schreef Halcon het volgende:
Met twee salarissen kan dat toch prima?
Ok, misschien minder cafe latte, skivakanties, citytrips en honten dan, maar dak boven je hoofd lijkt me belangrijker.
Het is graaien wat je graaien kunt, zowel voor particulieren als voor grote investeerders op Wall Street en daarbuiten.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:33 schreef Aether het volgende:
Vrije sector is al jaren erg duur. Tien/vijftien jaar geleden was het 1200 euro voor 50 m² net buiten het centrum in grote steden.
Het gemene is dus, eigenlijk net als met hypotheken trouwens, dat niet eens zo zeer je uitgaven maar je inkomsten de beperkende factor zijn. Zelfs als je op een of andere manier niks uitgeeft per maand pis je alsnog naast de pot omdat je niet 3x de maandelijkse huur verdiend.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:34 schreef Halcon het volgende:
Met twee salarissen kan dat toch prima?
Ok, misschien minder cafe latte, skivakanties, citytrips en honten dan, maar dak boven je hoofd lijkt me belangrijker.
Waarmee moeten ze dan hun beïnvloederskanaal vullen?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:47 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Wat?!? en dan niet 4x per jaar meer op vakantie gaan, deze wereld is totally crazy
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door CarbonC op 10-07-2026 16:55:31 ]
Het is betaalt whahaaaa 🤣🤣🤣quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:33 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)5650-euro-nodig.html
[..]
In de steden nog fors hoger. Ken echt niemand die minder dan 2000 euro betaald... En dat zijn gewoon gemiddelde werknemers.
Voor expats prima op te brengen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:33 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)5650-euro-nodig.html
[..]
Geen idee, ik hoop dat @Mikeytt hier een verklaring voor heeft?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 16:58 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit wordt zo vaak fout gedaan: waarom toch?
50-60% ? Dat is wel echt veel, is dat dan inclusief gas-water-electro?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 16:44 schreef Poepz0r het volgende:
Het gaat niet om het bedrag wat je moet betalen. Totaal onbelangrijk. Het gaat erom: Hoeveel % zijn mijn woonlasten tegenover mijn inkomen?
Vroeger was de rente hoger, maar waren de woonlasten gemiddeld gezien een veel lager percentage van het inkomen. 20-30%. Tegenwoordig is 50-60% redelijk gangbaar.
Wonen is dus immens veel duurder geworden.
Nee ex. ¤4000 salaris 2000¤ huur hoor ik regelmatigquote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
50-60% ? Dat is wel echt veel, is dat dan inclusief gas-water-electro?
Zeker maar er is een heeeeeeeeeeele grote groep die dat niet verdiend. Denk aan mensen in de retail, supermarkten, zorg etcquote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:06 schreef ikbennieuwstopfok het volgende:
Twee inkomens van ¤3000+, betaal je een derde aan huur wat gewoon heel redelijk is.
Heel veel ja. 3000,- is alsnog erg veel.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:18 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zeker maar er is een heeeeeeeeeeele grote groep die dat niet verdiend. Denk aan mensen in de retail, supermarkten, zorg etc
¤1500 vrijstaand 140m2 en nog perceel van paar honderd m2. Koop trouwensquote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:22 schreef vul_maar_in het volgende:
Ik mag nog in mijn handjes wrijven voor 90 m2 voor 1350 p/m
ja koop daar hebben we het nu niet over.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:23 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
¤1500 vrijstaand 140m2 en nog perceel van paar honderd m2. Koop trouwens
quote:Op vrijdag 10 juli 2026 16:50 schreef CarbonC het volgende:
[..]Heerlijk zeg, zonde van de spoiler waardoor ik hem in eerste instantie niet gespot hadSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
pindazakje
Had je ook maar uit Syrië moeten komen. Het leven is nou eenmaal niet eerlijk verdeeld.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:30 schreef Kickinalfa het volgende:
Vreemd, als je uit Syrië komt krijg je gewoon een woning en zelfs geld toe van de overheid.
Of dat redelijk is ligt aan de locatie, ruimte.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:06 schreef ikbennieuwstopfok het volgende:
Twee inkomens van ¤3000+, betaal je een derde aan huur wat gewoon heel redelijk is.
Dit. Het zijn de arme mensen die hier de dupe van zijn. Als je tweeverdiener bent heb je echt wel een stuk meer opties.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:40 schreef Cherni het volgende:
[..]
Of dat redelijk is ligt aan de locatie, ruimte.
Maar met twee inkomens van 3000 euro netto beide moet je toch zeker kunnen kopen.
Jij geeft helemaal niets aan niemand.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 15:36 schreef Plompzakker het volgende:
Er zijn dagen dat ik meer aan een zwerver geef
Precies. Ik zei dit al in alle topics die over dit onderwerp gaan. In Nederland word het voor alleenstaanden bijna onmogelijk gemaakt.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit. Het zijn de arme mensen die hier de dupe van zijn. Als je tweeverdiener bent heb je echt wel een stuk meer opties.
Breng ze nou niet op ideeënquote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:49 schreef SebbeSwensje het volgende:
De huurmarkt nog verder en strenger reguleren en banken verplichten om hun voorwaarden voor het verstrekken van een hypotheek te versoepelen.
Iemand moet het doen. Het is leuk om een Stef fucking Blok te zijn, maar daar ga je de oorlog niet mee winnen.quote:
Het eerste gaat ze wel lukken dat 2e zie ik niet gebeurenquote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:56 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Iemand moet het doen. Het is leuk om een Stef fucking Blok te zijn, maar daar ga je de oorlog niet mee winnen.
En ik huur voor 700 euro 98m2 (hoekwoning/appartement)quote:Op vrijdag 10 juli 2026 17:22 schreef vul_maar_in het volgende:
Ik mag nog in mijn handjes wrijven voor 90 m2 voor 1350 p/m
dat is geen vrije sector of je huisbaas is seniel.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 18:00 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
En ik huur voor 700 euro 98m2 (hoekwoning/appartement)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |