abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221285978
quote:
13s.gif Op donderdag 9 juli 2026 14:29 schreef DobbyDobby het volgende:
Gevaarlijke ontwikkeling dat verbieden van steeds meer woorden. Links heeft altijd de grootste mond over vrijheid, maar willen zelf alles verbieden wat niet in hun straatje past. Kijk eens een keer in de spiegel..

Omvolking is niet perse de Adolf variant.
Je moet ze daarom ook niet serieus nemen, de wat extreme GL kant van PRO en bijv Communisten van de SP/PvdD hebben geen enkele moeite om om Nazi's voor de muur te zetten en ze krijgen er heus wel een boel mensen in mee om Nazi's voor de muur te zetten want we weten allemaal hoe erg de Nazi's waren.

Alleen beschouwt die groep mensen die niet 12 jarigen al aan de hormoonvervangers wil hebben als een Nazi. Ook maar iets van kritiek hebben op asielbeleid maakt je een Nazi. De Nederlandse vlag voor je huis hebben hangen maakt je een Nazi.

Groepen die normale mensen die Nazi's voor de muur willen hebben helemaal niet voor ogen hebben maar die hoek zeker wel. En ze gebruiken daar expres het woord Nazi voor.. want dan kunnen ze het hardop en ongestraft schreeuwen op straat en ze weten onderling allemaal wat ze er mee bedoelen.

Enkel wanneer ze daar kritiek op krijgen dan pakken ze in eens de daadwerkelijke definitie er weer bij om je de mond te snoeren en het gesprek dood te maken.

Gun die mensen daarom helemaal niks en gun ze niet de redelijkheid die ze jou ook niet gunnen. Ze azen op je sympathie enkel om het tegen te gebruiken maar de grenzen en definities schuiven ze constant op en vroeg of laat ben jij ook een Nazi.. en Nazi's moeten voor de muur.
pi_221286529
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is te interpretatie die je er zelf aan geeft. Ik zie eerder een paternalistische poging om allochtonen meer deel te maken van onze cultuur.

Maargoed, sommigen zien overal een complot tegen zichzelf in en willen alles negatief uitleggen.

Ik ben wel benieuwd waar al die schaduwambtenaren zitten die dat omvolking-beleid stiekem uit moeten voeren.
:') :') :') :') :') :')
Jij bent wel echt af hoor. Dit is openlijke racisme tegen witte mensen en nog gooi je het op een complot. Als dit andersom was geweest was jij de eerste die riep racisme en opdonderen met FVD en PVV !!!! Zie je zelf niet in hoe hypocriet je bent?
pi_221286597
quote:
16s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
In de gemeente Amsterdam bijvoorbeeld: "In Amsterdam houden asielzoekers met een verblijfsvergunning voorrang als ze op zoek gaan naar een sociale huurwoning. Dat schrijft het college van Burgemeester en Wethouders in antwoord op vragen van de Partij van de Ouderen."
De gemeente Amsterdam heeft het liefst helemaal geen Nederlander meer aan het werk, die doen er alles aan om buitenlanders aan te nemen. Ze komen er ook openlijk voor uit dat ze aan positieve discriminatie doen. Maar dat mag allemaal in dit land. Boeit geen fuck dat je de beste kandidaat laat lopen. We willen geen witte Nederlanders meer. Maar dit zal ook wel weer een complot zijn volgens @Hexagon .

https://www.headliner.nl/(...)en-telegraaf-2184502
  donderdag 9 juli 2026 @ 21:31:17 #154
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221287112
quote:
19s.gif Op donderdag 9 juli 2026 19:51 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Wat maakt het uiteindelijk uit of het moedwillig gebeurt of door onkunde? Die grafiek is gewoon het gevolg van beleid en verdragen die jarenlang steun hebben gekregen/krijgen in Nederland en Europa.

Je kan er dan heel veel theater van maken over het woord wat wel degelijk de conclusie omschrijft, maar ik steek die energie liever in kritiek op het beleid en de verdragen die dit mogelijk maken en blijven doordrukken.
Als dat laatste echt het doel zou zijn, waarom zou je als politicus dan niet gewoon een ander woord pakken zonder naziverleden zodat je het daadwerkelijk over het probleem kan hebben zonder ruis op de lijn?
Laffe huichelaar
pi_221287241
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 21:31 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Als dat laatste echt het doel zou zijn, waarom zou je als politicus dan niet gewoon een ander woord pakken zonder naziverleden zodat je het daadwerkelijk over het probleem kan hebben zonder ruis op de lijn?
Ik zie dat probleem niet. Het is een woord wat correct beschrijft wat er aan de hand is. Neem ze dan de wind uit de zeilen door constructief oplossingen aan te dragen zodat het geen probleem meer is.

Je speelt ze juist in de kaart door helemaal uit de plaat te vliegen over iets wat feitelijk juist is. Daarmee laat je juist zien de verwijten die ze maken dat politiek meer draait om het theater er om heen en niet om de problemen en zorgen van de burger weg te nemen niet slechts verwijten zijn.

Wanneer ze geld vragen in de begroting voor vernietigingskampen en een efficiënter spoornet vanuit Kanaleneiland dan mag je daar best vragen over stellen.
pi_221287369
quote:

[..]
Daar is zelfs in dit topic al meerdere keren antwoord op gegeven, door het woordenspelletje mee te spelen kom je uiteindelijk op een punt terecht waar je het feitelijk niet meer over het probleem kunt hebben.

Ter illustratie: veertig jaar geleden benoemde men de problemen die er waren met de gedragingen van mensen met herkomst buiten Nederland door het over buitenlanders te hebben.

Dat mocht niet meer, beladen term, ruis op de lijn. Toen moest het allochtoon worden, ook niet goed na verloop van tijd, beladen term, ruis op de lijn. Medelanders/Nieuwe Nederlanders ook niet goed, beladen term, ruis op de lijn. Mensen met een migratieachtergrond ook niet goed, beladen term, ruis op de lijn.

Dus nu mogen we het alleen nog hebben over een mannenprobleem, ook dit zal binnenkort wel ruis op de lijn geven aangezien iedereen nog steeds weet waar het daadwerkelijk om draait. Wellicht dat we dan overkunnen op problemen met organische levensvormen op koolstofbasis

Lang verhaal kort, men kan het vanaf morgen wonderfijnmigratiefestijn gaan noemen, dan nog zullen de mensen die nu hysterisch doen over de term omvolking het er niet over willen hebben. "Jaaaaa we weten allemaal dat de extreemrechtsehaatnazifascisten van FvD die term alleen gebruiken als eufemisme voor het extreemrechtsehaatnazicomplot omvolking, dus daar gaan we het niet over hebben"
pi_221287466
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 11:03 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Nog steeds onduidelijk waarom een bevolking toch altijd maar moet groeien.
De belangrijkste reden is dat het een verdienmodel is geworden voor heel veel mensen. Er gaan miljarden om in de asielketen.

Bijkomende factor is dat veel mensen het zielig vinden om mensen die hier eenmaal zijn (vaak met kinderen) terug te sturen. Dat zijn zowel linkse, sociaal bewogen mensen, als christenen.

Bontenbal ligt nu in de eigen partij CDA onder vuur omdat hij het zogeheten kerkasiel niet wil steunen. Het kerkasiel in strijd met de wet en dus ook in strijd met onze rechtstaat, beredeneert de partijleider. Ik ben benieuwd wanneer Bontenbal overstag gaat.
pi_221288474
pi_221288487
quote:

[..]
Maar welk woord dan?
pi_221288582
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is te interpretatie die je er zelf aan geeft. Ik zie eerder een paternalistische poging om allochtonen meer deel te maken van onze cultuur.

Maargoed, sommigen zien overal een complot tegen zichzelf in en willen alles negatief uitleggen.

Ik ben wel benieuwd waar al die schaduwambtenaren zitten die dat omvolking-beleid stiekem uit moeten voeren.
Ambtenaren die weigerde het beleid van Faber uit te voeren.

Bekijk deze YouTube-video
  donderdag 9 juli 2026 @ 22:53:25 #161
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221288740
quote:
5s.gif Op donderdag 9 juli 2026 22:42 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Maar welk woord dan?
Ik heb geen idee lieve vriend, maar van alle begrippen die er zijn of die je voor specifiek dit probleem kan bedenken moet er toch wel ééntje zijn zonder extreem rechts complot en waar geen nazigeschiedenis aan vast hangt?

Op zich legt dat de lat niet extreem hoog toch? Een begrip wat niet gebruikt is voor oorlogsmisdaden.
Laffe huichelaar
pi_221288825
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 22:46 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ambtenaren die weigerde het beleid van Faber uit te voeren.

Bekijk deze YouTube-video
Ze had een juridisch waterdichte crisisnoodwet die ze niet doorvoerde. Zwak van Faber.
pi_221288853
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er zou altijd op kwaliteit geselecteerd moeten worden en welke huidskleur die mensen hebben is irrelevant.
Ben jij blank? en voel jij je daardoor achtergesteld bij jouw pogingen om een hoge post in de Nederlandse samenleving te krijgen?
  donderdag 9 juli 2026 @ 23:46:28 #164
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221289902
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er zou altijd op kwaliteit geselecteerd moeten worden en welke huidskleur die mensen hebben is irrelevant.
Daar ben ik het op zich mee eens. Eerst dacht ik ook dat positieve discriminatie walgelijk is en absoluut niet kan. Maar op dit forum zie je toch wel dat helaas de vooroordelen tegen marokkanen etc, al is het derde of vierde generatie, behoorlijk aanwezig zijn. Als jij eerlijk bent en je hebt een vergelijkbaar CV van Klaas-Jan en Mohammed naast elkaar liggen, vrije keuze, welke kies je dan?

Helaas kiezen veel mensen dan puur op afkomst voor de roomblanke Nederlander en niet voor de mokkamocro. Op stageplekken moeten leerlingen zich zelfs anoniem aanmelden, zonder selectieproces, omdat het gewoon aantoonbaar oneerlijk verloopt voor minderheden. Maar die Mohammed kan er ook niks aan doen dat zijn grootouders er ooit voor gekozen hebben zich hier door de VVD en de voorloper van het CDA naartoe te laten halen.

Positieve discriminatie is geen goed antwoord, maar we zullen wel íéts moeten doen om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland gelijke kansen heeft. Wat is dan het antwoord? Je kan ze lastig als tweederangs burger blijven beschouwen omdat ze er anders uitzien, ze hebben wmb hetzelfde recht op gelijke behandeling. En da's nu objectief gezien niet het geval.
Laffe huichelaar
pi_221290095
quote:
3s.gif Op donderdag 9 juli 2026 22:41 schreef Alpha0 het volgende:
[ afbeelding ]
Gerard de Boer _O_
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 00:17:47 #166
64288 Bensel
Ladderzat
pi_221290339
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 23:46 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Daar ben ik het op zich mee eens. Eerst dacht ik ook dat positieve discriminatie walgelijk is en absoluut niet kan. Maar op dit forum zie je toch wel dat helaas de vooroordelen tegen marokkanen etc, al is het derde of vierde generatie, behoorlijk aanwezig zijn. Als jij eerlijk bent en je hebt een vergelijkbaar CV van Klaas-Jan en Mohammed naast elkaar liggen, vrije keuze, welke kies je dan?

Helaas kiezen veel mensen dan puur op afkomst voor de roomblanke Nederlander en niet voor de mokkamocro. Op stageplekken moeten leerlingen zich zelfs anoniem aanmelden, zonder selectieproces, omdat het gewoon aantoonbaar oneerlijk verloopt voor minderheden. Maar die Mohammed kan er ook niks aan doen dat zijn grootouders er ooit voor gekozen hebben zich hier door de VVD en de voorloper van het CDA naartoe te laten halen.

Positieve discriminatie is geen goed antwoord, maar we zullen wel íéts moeten doen om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland gelijke kansen heeft. Wat is dan het antwoord? Je kan ze lastig als tweederangs burger blijven beschouwen omdat ze er anders uitzien, ze hebben wmb hetzelfde recht op gelijke behandeling. En da's nu objectief gezien niet het geval.
er is een verschil tussn gelijke kansen en gelijke uitkomst. Marokkanen (en andere niet-westerse allochtonen) krijgen meer kansen dan andere bevolkingsgroepen in nederland, maar weten of willen deze kansen niet benutten en blijven oververtegenwoordigd in de criminaliteit en vragen meer van de zorg dan gemiddeld.

gelijke uitkomst willen is niet realistisch als een bevolkingsgroep zich bewust ontrekt van de samenleving. En ja, zij hebben daarin een verantwoordelijkheid, zoals iedere bevolkingsgroep dat heeft. Het lukt wel met aziaten qua immigratie zonder positieve discriminatie. Helaas ontstaan vooroordelen niet zomaar. en zit er vaak een kern van waarheid in. Nee, niet altijd, uitzonderingen bevestigen de regel
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_221290341
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het is altijd wel vermakelijk hoe bepaalde mensen gaan steigeren bij gebruik van het woord omvolking.
Je zou bijna denken dat ze iets te verbergen hebben.
pi_221290911
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juli 2026 15:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzondere claim. Gepubliceerde artikelen zoals dit zijn door mij verzonnen?
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Er is een openlijke push om de Nederlandse cultuur en blanke autochtonen te verminderen op zoveel mogelijk plekken.
Een schokkende serie berichten, waaruit blijkt dat discriminatie van blanken doelbewust beleid is.

Qua logica begrijp ik iets nog niet. Wanneer er volgens onze overheid en daaraan gelieerde instanties teveel “wit” is in bepaalde organisaties, dan moeten er op andere plekken dus te weinig “wit” zijn of teveel “niet-wit”.

Hoe stelt men zich dit voor? Dat bijvoorbeeld onopgeleide analfabeten uit Somalië (80% werkloos) het werk overnemen van witte docenten, witte verplegers, witte ingenieurs, witte machinisten, en witte wethouders?
  vrijdag 10 juli 2026 @ 08:22:09 #169
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221290995
quote:

[..]
Dat ligt volledig aan de persoonlijke gesprekken en de indruk van beide kandidaten zou ik zeggen. Immers, je neemt geen mensen blind aan op enkel een sollicitatie. Of mensen nu Klaas of Mohammed heten, je hebt geen idee wie je in huis haalt.
quote:

[..]
Tja, in de contreien van de meer praktisch opgeleiden dan wordt het een ander verhaal en zullen er wellicht ook niet al te beste ervaringen met bepaalde groepen zijn. Dat is dus geen discriminatie, maar op basis van gedrag en ervaringen met dat gedrag vormt zich een beeldvorming van een bepaalde groep. In plaats van dan te jammeren over discriminatie zou je het probleem ook bij deze groep kunnen leggen natuurlijk. De oplossing is vrij simpel: gedraag je beter en je zult beter worden behandeld.
quote:

[..]
Hier sla je dus de plank mis, het heeft er in eerste instantie al helemaal niets mee te maken dat mensen er 'anders uitzien'. Dat doen bijvoorbeeld Aziaten ook in vergelijking tot de autochtone Nederlander. Die zijn juist zeer gewild in veel sectoren.

Iedereen in Nederland heeft dus gewoon gelijke kansen, wel zien we dat sommige groepen zoals ik hierboven al benoemen via hun eigen gedrag een negatief stereotype over die groep hebben weten te ontwikkelen en ook zien we dat sommige groepen gewoon relatief slechte prestaties hebben in het onderwijs. Ook dat komt door het eigen handelen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 10 juli 2026 @ 08:23:40 #170
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221291001
Hoe komen jullie erbij dat aziaten geen arbeidsdiscriminatie ervaren? :?
Laffe huichelaar
  vrijdag 10 juli 2026 @ 08:32:15 #171
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221291020
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:23 schreef timmmmm het volgende:
Hoe komen jullie erbij dat aziaten geen arbeidsdiscriminatie ervaren? :?
Grote Nederlandse bedrijven zoals Phillips en ASML halen kenniswerkers met de duizenden uit Aziatische landen.

Aziaten, en zeker mensen uit landen zoals India, Zuid-Korea of Japan hebben eerder te maken met een positief dan een negatief stereotype.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 10 juli 2026 @ 08:42:49 #172
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221291056
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Grote Nederlandse bedrijven zoals Phillips en ASML halen kenniswerkers met de duizenden uit Aziatische landen.

Aziaten, en zeker mensen uit landen zoals India, Zuid-Korea of Japan hebben eerder te maken met een positief dan een negatief stereotype.
Ik dacht dat we het hier over onze Aziatische Nederlanders hadden, die hebben namelijk ook last van arbeidsdiscriminatie (1 op de 3 om precies te zijn)

Volgens jouw gedachtegang hebben Oekrainers ook geen last van arbeidsdiscriminatie omdat oostblokkers toch bij bosjes naar Nederland gehaald worden om asperges te steken :') We moeten de discussie wel een beetje zuiver houden
Laffe huichelaar
  vrijdag 10 juli 2026 @ 09:06:51 #173
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221291133
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:42 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Ik dacht dat we het hier over onze Aziatische Nederlanders hadden, die hebben namelijk ook last van arbeidsdiscriminatie (1 op de 3 om precies te zijn)

Volgens jouw gedachtegang hebben Oekrainers ook geen last van arbeidsdiscriminatie omdat oostblokkers toch bij bosjes naar Nederland gehaald worden om asperges te steken :') We moeten de discussie wel een beetje zuiver houden
Indonesiërs bedoel je dan? Een andere groep zou ik niet weten namelijk.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 09:41:30 #174
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221291482
Frans voetbalteam dat geen wit te bekennen heeft DAT is pas een probleem
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
pi_221291495
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:42 schreef timmmmm het volgende:
Dat zijn met name Chinezen, maar dat heeft meer te maken met geopolitiek en angst voor bedrijfsspionage, dan hun afkomst. Ten minste, dat heb ik van mijn Chinese collega begrepen.

In ons team van 12 zitten trouwens vier Indonesiërs, een Japanner, een Vietnamees, een Chinese, een Indiër en een (seculiere) Turkse, dus aan Aziaten geen gebrek hier ;)
pi_221292790
quote:

[..]

Anoniem soliciteren ben ik ook voor, maar dat is iets heel anders dan er moet een zwart iemand aan het werk of er moet een vrouw aan het werk.
pi_221292875
quote:
9s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 09:41 schreef Edding345 het volgende:
Frans voetbalteam dat geen wit te bekennen heeft DAT is pas een probleem
Ze hebben Digne en Rabiot nog wel even uit het bejaardentehuis gehaald om te blanke Fransman niet tegen het zere been te trappen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 13:11:43 #178
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221293117
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 12:55 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Ze hebben Digne en Rabiot nog wel even uit het bejaardentehuis gehaald om te blanke witte Fransman niet tegen het zere been te trappen.
pi_221294150
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:40 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Als je denkt dat het een feitelijke observatie is dat er een geheime elite is die de autochtone bevolking wil vervangen met niet-westerse migranten ben je, met alle respect, een zwakzinnige idioot.

Als je wil praten over de demografische veranderingen waarin een steeds groter aandeel mensen met een niet-Westerse achtergrond zichtbaar is, begrijp ik dat volkomen. Ik maak me daar ook zorgen om, hoewel dat meer gericht is op de problemen die ermee gepaard gaan.

Als je dat vervolgens koppelt aan de complottheorie omvolking, hen je duidelijk geen idee waar je het over hebt of volslagen gestoord
Het is ook geen geheime elite, maar gewoon de Nederlandse politiek.

Gewoon debatten en de stemmingen bekijken is genoeg.

Net als dit nieuwsbericht. Omvolken is geen probleem, als je het maar niet benoemd blijkbaar..
  vrijdag 10 juli 2026 @ 15:32:12 #180
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221294269
quote:

[..]

Uiteindelijk klapt de bubbel vanzelf want Marokko is nu aan het boomen en de nazaten van kolonisten zijn supersnel getriggerd als een kleurtje het beter doet dan hen want hoe zou dat nou kunnen :T

De gezegde 'dan ga je toch naar Marokko' is inmiddels een compliment
pi_221294378
quote:

[..]

Chinezen hebben dan weer geen problemen met een baan vinden, terwijl zij ook niet op blanke Nederlanders lijken.

Ligt het dan aan de "witte" Nederlanders? Of hebben de Marokkanen hier zelf ook nog een aandeel in denk jij?
  vrijdag 10 juli 2026 @ 19:18:55 #182
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_221295887
Je kan ook het woord "importtokkies" gebruiken.
pi_221296604
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 10:58 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Het woord neger is inderdaad vergelijkbaar, maar niet zoals jij denkt.

Neger is al die tijd een normaal woord geweest om een donkere man mee aan te duiden. Een klein groepje heeft gepusht en gedramd tot het een andere betekenis kreeg en nu is het ineens racistisch. Heeft dat kleine groepje toch hun zin gekregen.
Wel gelachen (na een lange werkdag).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  dinsdag 21 juli 2026 @ 07:11:55 #184
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221395557
ombolking is gebeurd in argentinie, japan en ze proberen het in palestina.
iets meer zionistisch dan afrikaans van aard, maar dat mag je natuurlijk niet zeggen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')