Ik hoor van beide kanten steeds meer frustraties. Vrouwen willen geen man meer, mannen willen geen vrouw meer. En ondertussen zijn er meerdere groeperingen die proberen te profiteren van de frustratie van beide geslachten.
Andrew Tate, Jordan Peterson, Joe Rogan en andere figuren in de manosfeer proberen jonge mannen te overtuigen dat vrouwen allemaal hypergaam zijn, extreem hoge eisen hebben en daardoor op hun plek moeten worden gezet. Bepaalde vrouwelijke creators op TikTok, zoals SheraSeven proberen vrouwen weer te overtuigen dat mannen alleen maar goed zijn voor geld.
Ik denk dat het werkelijke verhaal gewoon genuanceerder ligt. De meeste mensen kunnen prima overweg met beide geslachten. Ik heb vriendschappen met mannen en ik heb vriendschappen met vrouwen. Ik heb een hele schare aan relaties gehad. En voordat ik langdurig besloot om single te blijven, om aan mezelf te werken en om bepaalde zaken uit het verleden te verwerken, heb ik ook heel veel dates gehad.
Maar ik merk nu ook op de datingapps dat het gedrag gewoon steeds vreemder begint te worden. Een normale wederkerige relatie begint eerst met respect en met moeite doen om elkaar te leren kennen. De meeste mensen zullen eerst praten, dan zullen ze met elkaar afspreken en op date gaan, en langzaam wordt er vertrouwen opgebouwd om te vervolgen naar intimiteit.
Zoenen is in mijn idee iets wat je doet op het moment dat je besluit dat je wil kijken of er misschien een relatie in zit. En dan heb ik het puur alleen maar over daten vanuit het kader waarin je ook op zoek bent naar een monogame relatie. Natuurlijk zijn er ook heel veel mensen op zoek naar gewoon casual seks of hebben een open relatie, maar dat is niet het kader waarin ik date.
Heel veel manipulators op datingapps zullen zeggen dat je eerst een testride moet geven voordat ze überhaupt besluiten of jij goed genoeg bent om te kiezen uit de zogenaamde honderden vrouwen die ze allemaal op een bepaald moment in hun berichten hebben. Maar aan de andere kant zullen dezelfde mannen ook klagen dat vrouwen heel erg hypergaam zijn en alleen de allerbeste man willen en geen enkele aandacht geven aan de gemiddelde persoon in hun buurt.
Het kan niet beide waar zijn. Als vrouwen werkelijk alleen maar de allerbeste man willen, waarom zouden die vrouwen zich dan eindeloos bezighouden met een magere, kalende vent die hen vertelt dat ze hem moeten verdienen? Dan zullen ze denken: ik kijk wel verder, ik ga wel met Chad daten.
Het wordt gewoon tijd dat mensen gewoon weer respectvol met elkaar omgaan. Dat daten weer gewoon iets wordt waarbij je kijkt of je samen een leven aan wil gaan, in plaats van een gekrenkt ego en een statusherstel.
Op het moment dat een man mij vertelt dat ik hem moet verdienen, ben ik al afgehaakt. Op het moment dat iemand mij vertelt dat ze meerdere mensen tegelijk daten, lees ik het als een signaal van eerdere schaarste en een behoefte aan het herstel van status. En dat is voor mij nog onaantrekkelijker, want dat zegt mij dat iemand in het verleden ook al niet gekozen werd. Dan ga ik me later afvragen waarom ik nu zo in godsnaam zou moeten geloven dat hij dat wel wordt en zo bijzonder is dat ik mijn zelfrespect daarvoor zou moeten laten varen.