Inderdaad. Diegene moet daarom ook beslissen over alle financiele zaken , beleidsplannen ,strategische keuzes etcetera! fantastisch idee.quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:02 schreef HSG het volgende:
[..]
Mee eens. Iemand die alle dagen met kinderen werkt weet inderdaad veel minder over kinderen dan iemand die nog nooit met kinderen werkt.
Testen en bloedonderzoeken van ziekmelders die onverklaarbare klachten hebben. En let wel, die onderzoeken zouden sowieso gaan plaatsvinden, want als jij onverklaarbare hoofdpijnen hebt en ze houden aan, dan meldt je je ten alle tijde bij de huisarts. Nu is je eerste consult echter op een ochtend voorafgaand aan je ziekmelding in plaats van op een ochtend na je ziekmelding.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 21:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee jij hebt het ook over testen en bloedonderzoeken. Plus de last zal allesbehalve gelijk verdeeld worden
En wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje?quote:Op donderdag 9 juli 2026 11:50 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Testen en bloedonderzoeken van ziekmelders die onverklaarbare klachten hebben.
En wie betaalt dat momenteel? Er gaan niet meer onderzoeken gebeuren, hooguit iets vroeger (en dat kan weer heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel zorgkosten schelen mylordquote:Op donderdag 9 juli 2026 12:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje?
Die onderzoeken gebeuren nu als de huisarts ze aanvraagt en dat gebeurt pas als hij zich echt zorgen maakt. Jij wilt onderzoeken op het moment dat een werknemer zich een keer niet lekker voelt. Wie gaat die onderzoeken dan betalen? Het lijkt me niet eerlijk hier de verzekering van de werknemer voor te laten opdraaien en de werknemer dus zijn Eigen Risico te laten tanken. Als werkgevers zo vreselijk wantrouwend zijn over werknemers, die zich een keer ziekmelden dat ze meteen een volledige check up willen laten doen, dan betalen zij die onderzoeken maar lekker.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:39 schreef Multatilu het volgende:
[..]
En wie betaalt dat momenteel? Er gaan niet meer onderzoeken gebeuren, hooguit iets vroeger (en dat kan weer heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel zorgkosten schelen mylord
Dat is niet waar. Dat was in een reactie op een poster die zij dat iemands ziekvoelen niet altijd feitelijk vastgesteld kan worden, waarop ik aangaf dat voor sommige onduidelijke ziektebeelden zeker wel onderzoeken mogelijk zijn. Denk nu gewoon eens in scenario's.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Die onderzoeken gebeuren nu als de huisarts ze aanvraagt en dat gebeurt pas als hij zich echt zorgen maakt. Jij wilt onderzoeken op het moment dat een werknemer zich een keer niet lekker voelt. Wie gaat die onderzoeken dan betalen? Het lijkt me niet eerlijk hier de verzekering van de werknemer voor te laten opdraaien en de werknemer dus zijn Eigen Risico te laten tanken. Als werkgevers zo vreselijk wantrouwend zijn over werknemers, die zich een keer ziekmelden dat ze meteen een volledige check up willen laten doen, dan betalen zij die onderzoeken maar lekker.
Vergrijzing? Burn-out?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:50 schreef probeer het volgende:
[..]
En wat is de oorzaak van het vele ziek melden?
Jij wil dit punitief inzetten. Succes, want de hakken gaan in het zand.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:39 schreef Multatilu het volgende:
[..]
En wie betaalt dat momenteel? Er gaan niet meer onderzoeken gebeuren, hooguit iets vroeger (en dat kan weer heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel zorgkosten schelen mylord
Daar moet je dan eigenlijk ook de arbeidsparticipatie weer in meenemen en die ligt in Nederland net iets hoger.quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Duitse werknemers melden zich weliswaar per jaar meer uren ziek dan Nederlanders maar ze werken veel meer uren.
De extra werktijd van Duitsers
Duitsland: Een werknemer werkt gemiddeld 34,5 uur per week (door relatief weinig deeltijdwerk). Op jaarbasis (52 weken) is dat potentieel 1.794 uur.
Nederland: Een werknemer werkt gemiddeld 32,0 uur per week. Op jaarbasis is dat potentieel 1.664 uur.
Verschil: Een Duitse werknemer staat gepland om per jaar gemiddeld 130 uur meer te werken dan een Nederlandse collega.
Duitsland: Werknemers verzuimen gemiddeld 19,5 dagen per jaar. Uitgaande van een gemiddelde werkdag, kost dit de economie zo'n 160 uur per werknemer.
Nederland: Werknemers verzuimen gemiddeld 13,5 dagen per jaar. Dit kost de economie zo'n 108 uur per werknemer.
Verschil: Door het hogere ziekteverzuim verliest een Duitse werknemer op jaarbasis zo'n 52 uur meer aan ziektedagen dan een Nederlander.
Het netto eindresultaat
Als je de 52 uur die de Duitser extra 'verliest' aan ziekte aftrekt van de 130 uur die hij extra 'wint' door een langere werkweek, blijft er een duidelijk overschot over:
Duitse werknemers werken netto gemiddeld circa 78 uur per jaar méér dan Nederlandse werknemers.
Klopt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar moet je dan eigenlijk ook de arbeidsparticipatie weer in meenemen en die ligt in Nederland net iets hoger.
Je moet vooral ook weten wat de oorzaken zijn. Zoals op Fok gebruikelijk is heeft in dit topic de emotie en morele verontwaardiging de overhand en gaat het vooral over die mensen die zich en masse ziek zouden melden bij een kuchje of na een avondje flink doorzakken. Een groot deel van het verzuim is echter toch langdurig en dat is voor werkgevers ook het meest vervelende verzuim. Ik heb genoeg mensen om me heen gezien met burnouts of serieuze medische klachten waardoor ze maanden zo niet langer uit de running zijn. Dat trekt een veel zwaardere wissel op teams en organisaties dan die vermeende luilakken die zich gemakzuchtig een dagje ziek zouden melden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt.
En naar de sectoren kijken. Wil je ziekteverzuim terugdringen moet je verder de werkomstandigheden verbeteren ipv meer burocratie.
Ik ben echt ongelooflijk gezegend dan wat dat betreft. In NL en in de IT. Als ik ziek ben meld ik dat even aan de teamlead, probeer thuis toch wat werk te verrichten afhankelijk van hoe erg en na paar daagjes meld ik me weer beter, vul de uurtjes bij taak 'sick' en nog nooit heeft er iemand voor de deur gestaan of iemand van HR over de teams. Genoeg werkgevers waar je direct een deurbelletje kan verwachten op die dag.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:44 schreef BlaZ het volgende:
Wereldwijd is een doctersattest op de eerste dag van ziekte de standaard.
Dat heeft waarschijnlijk veel te maken met je eigen motivatie.quote:Op donderdag 23 juli 2026 17:15 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik ben echt ongelooflijk gezegend dan wat dat betreft. In NL en in de IT. Als ik ziek ben meld ik dat even aan de teamlead, probeer thuis toch wat werk te verrichten afhankelijk van hoe erg en na paar daagjes meld ik me weer beter, vul de uurtjes bij taak 'sick' en nog nooit heeft er iemand voor de deur gestaan of iemand van HR over de teams. Genoeg werkgevers waar je direct een deurbelletje kan verwachten op die dag.
Ik denk dat Lauterbach wel ongeveer de laatste is om zich te roeren in medische discussies.quote:Op donderdag 23 juli 2026 14:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Lauterbach beklaagd zich dat ie verkeerd begrepen is.
Ook deze regering waagt zich nog steeds niet echt te veranderen.
https://www.bild.de/polit(...)d7b0d4d33e475a7b57f9
Wauw. Een van de betere posts uit jouw oeuvre .quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je moet vooral ook weten wat de oorzaken zijn. Zoals op Fok gebruikelijk is heeft in dit topic de emotie en morele verontwaardiging de overhand en gaat het vooral over die mensen die zich en masse ziek zouden melden bij een kuchje of na een avondje flink doorzakken. Een groot deel van het verzuim is echter toch langdurig en dat is voor werkgevers ook het meest vervelende verzuim. Ik heb genoeg mensen om me heen gezien met burnouts of serieuze medische klachten waardoor ze maanden zo niet langer uit de running zijn. Dat trekt een veel zwaardere wissel op teams en organisaties dan die vermeende luilakken die zich gemakzuchtig een dagje ziek zouden melden.
En mogelijkheden. Thuiswerk is daarbij al een hulpmiddel. In de uitvoerende beroepen niet mogelijk.quote:Op donderdag 23 juli 2026 17:40 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat heeft waarschijnlijk veel te maken met je eigen motivatie.
Landurig ziek is uiteindelijk beter te plannen dan personen die zich regelmatig een dagje of een week plots ziekmelden. Bij mijn werkgever was het dan ook normaal dat je bij drie ziekmeldingen in een jaar, al was dat een 3x een dag op gesprek moest komen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je moet vooral ook weten wat de oorzaken zijn. Zoals op Fok gebruikelijk is heeft in dit topic de emotie en morele verontwaardiging de overhand en gaat het vooral over die mensen die zich en masse ziek zouden melden bij een kuchje of na een avondje flink doorzakken. Een groot deel van het verzuim is echter toch langdurig en dat is voor werkgevers ook het meest vervelende verzuim. Ik heb genoeg mensen om me heen gezien met burnouts of serieuze medische klachten waardoor ze maanden zo niet langer uit de running zijn. Dat trekt een veel zwaardere wissel op teams en organisaties dan die vermeende luilakken die zich gemakzuchtig een dagje ziek zouden melden.
Ligt heel erg aan het soort werk dat je doet. Als je werk doet dat op dagbasis gepland wordt kan ik me voorstellen dat een dagje afwezigheid problematischer is. Maar als je zoals ik aan grote, complexe en langlopende projecten werkt waar voor mensen ook best wat inwerktijd op zit, dan is het langdurig uitvallen van mensen veel vervelender.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Landurig ziek is uiteindelijk beter te plannen dan personen die zich regelmatig een dagje of een week plots ziekmelden. Bij mijn werkgever was het dan ook normaal dat je bij drie ziekmeldingen in een jaar, al was dat een 3x een dag op gesprek moest komen.
Ja, maar totaal ongegrondquote:Op woensdag 22 juli 2026 18:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij wil dit punitief inzetten. Succes, want de hakken gaan in het zand.
Het laatste consult dat ik daadwerkelijk bij een huisarts heb gehad is wel heel lang geleden. Ik zie ook überhaupt geen reden om met griepverschijnselen of buikgriep die beste man lastig te vallen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:52 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Maar als jij klachten hebt die zodanig zijn dat je niet kunt werken, dan ga je toch sowieso naar een huisarts? Of denk jij bij alles: "ach, gaat wel weer over"
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |