abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221217557
Mijn grootste wens om op Curaçao begraven te worden (alhoewel, begraven is niet het woord, de meeste graven zijn bovengronds). Curaçao is mijn eiland. Hoe kan ik zoiets regelen, bij de notaris? Geld is totaal geen probleem. Het geld dat ik heb gaat naar de zwerfhonden en zwerfkatten op Curaçao na mijn dood.

[ Bericht 16% gewijzigd door -Sigaartje op 02-07-2026 19:55:40 ]
pi_221217608
Laat het vastleggen bij een notaris en zorg dat je nabestaanden op de hoogte zijn
pi_221217623
Je hebt vast niet leren koken op Curaçao
pi_221217625
Vastleggen bij de notaris en niet onbelangrijk: optijd een plekje voor jezelf veilig stellen.

Want je kan wel vastleggen dat je op plek X of Y begraven wilt worden. Maar als daar geen plek (meer) is voor nieuwe graven op het moment dat jij de pijp uit gaat, dan gaat dat feestje niet door. Tenzij je dus bij leven alvast een graf op die plek hebt gekocht.
Dat kopen van een graf zie je vaak bij echtparen. Als de een dood is en de langstlevende graag naast zijn/haar partner begraven wil worden, worden voor de begrafenis van de eerste overledene direct twee plekken op de begraafplaats gepacht of gekocht.
pi_221217633
Stukje kolonialisme na de dood
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_221217685
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 20:02 schreef Ivo1985 het volgende:
worden voor de begrafenis van de eerste overledene direct twee plekken op de begraafplaats gepacht of gekocht.

Je moet connected zijn :')
pi_221217812
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juli 2026 20:02 schreef Moass het volgende:
Je hebt vast niet leren koken op Curaçao
Oh jawel. Dat het mij niet goed afgaat, is iets anders.
pi_221218560
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 19:48 schreef -Sigaartje het volgende:
Geld is totaal geen probleem. Het geld dat ik heb gaat naar de zwerfhonden en zwerfkatten op Curaçao na mijn dood.
Dieren hebben en kunnen niks met geld.
Dus dat is een beetje zonde.
pindazakje
  donderdag 2 juli 2026 @ 21:30:31 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_221218655
Vraag het aan je Turkse of Marokkaanse buren.
En verder vind je hier meer informatie;
https://www.nederlandwere(...)-crematie-buitenland
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_221220991
Je zou kunnen informeren bij een begrafenisondernemer op Curaçao, je zal niet de eerste zijn vermoed ik.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 07:37:28 #11
483584 incel
they/them
pi_221221097
Dat is echt het laatste waar ik me druk om maak, zal er toch niks van meekrijgen. Not my problem :7
  vrijdag 3 juli 2026 @ 07:49:36 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221221122
Je kunt beter je uitvaartwensen heel expliciet opschrijven in wat ze dan noemen ‘een codicil’ en die op een aantal plekken in je huis neerleggen, en zorgen dat je nabestaanden ervan weten want over het algemeen wordt een testament bij een notaris pas geopend na de uitvaart.

Een testament kan namelijk pas geopend worden als je de akte van overlijden hebt en die is er vaak pas een dag of drie na dat iemand overleden is, op zijn vroegst. En dan is er vaak al heel veel ingang gezet.

Je kunt uiteraard wel een kopie van je testament in huis leggen, dan kunnen je nabestaanden dat lezen. Maar dan kun je het geld voor een testament (als dat alleen bedoeld is voor je uitvaartwensen) beter in je zak houden.

En je kunt trouwens ook niet zeggen: ik wacht met het regelen van een uitvaart tot we die akte van overlijden hebben, want je kunt de akte van overlijden pas aanvragen bij de gemeente als je op dat moment ook aangifte van overlijden doet en om aangifte van overlijden te doen moet je aangeven waar en wanneer de uitvaart plaatsvindt.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 08:12:26 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221221189
Bij een uitvaartverzekeraar?
pi_221224944
Ik kreeg een discussie met mijn vriendin hierover. Ze ziet het niet zitten, want dan zou ze mijn graf niet regelmatig kunnen bezoeken. Ze heeft daar wel een punt.
pi_221225270
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 16:45 schreef -Sigaartje het volgende:
Ze heeft daar wel een punt.
Waarom? Btw, kom je ook oorspronkelijk van Curaçao?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221225783
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 17:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom? Btw, kom je ook oorspronkelijk van Curaçao?
Nee. Ik heb Antilliaans bloed. Het is zoiets als Marokkanen, ik zit me helemaal in de zenuwen te werken bij een WK-wedstrijd van Curacao, Een WK-wedstrijd met Oranje geeft bij mij veel minder emotie. Terwijl ik gewoon een Nederlander ben. Dus ik begrijp die Berbers heel er goed.
Het is iets van: Kijk wat wij als eiland nu kunnen! Wij tellen nu eindelijk mee. Dat is het gevoel.

[ Bericht 6% gewijzigd door -Sigaartje op 03-07-2026 19:36:52 ]
pi_221225835
Het interesseert me geen zier, ik twijfel nog om het 'gewoon' aan de wetenschap te doneren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 20:24:46 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221226264
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 19:39 schreef nostra het volgende:
Het interesseert me geen zier, ik twijfel nog om het 'gewoon' aan de wetenschap te doneren.
Dan moet je toch wel een beetje tempo maken met je keuze en je aanmelden bij een van de academische ziekenhuizen die gebruik maken van lichamen.
En dan moet je ook nog geaccepteerd worden.
En je moet een plan B maken, want als je overlijdt bijv door een autoongeluk en er is bijna niks van je lichaam over om in te snijden tijdens een practicum, dan moeten je nabestaanden alsnog een uitvaart regelen. (En het kan ook nog zo zijn dat ze op het moment van jouw overlijden vol zitten en geen lichaam nodig hebben en ook dan moeten je nabestaanden alsnog een uitvaart regelen).

[ Bericht 0% gewijzigd door BE op 03-07-2026 20:58:04 ]
pi_221226300
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 20:24 schreef BE het volgende:

[..]
Dan moet je toch wel een beetje tempo maken met je keuze en je aanmelden bij een van de academische ziekenhuizen die gebruik maken van lichamen.
En je moet een plan B maken, want als je overlijdt bijv door een autoongeluk en er is bijna niks van je lichaam over om in te snijden tijdens een practicum, dan moeten je nabestaanden alsnog een uitvaart regelen. (En het kan ook nog zo zijn dat ze op het moment van jou overlijden vol zitten en geen lichaam nodig hebben en ook dan moeten je nabestaanden alsnog een uitvaart regelen).
Hmm, dat zijn dan wel veel mitsen en maren. Dan maar cremeren en een leuk plekje zoeken om uitgestrooid te worden. In het Spaarne ofzo. Al zal dat formeel ook niet mogen, maar bon.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221226391
Misschien heb je hier nog wat aan TS. Wel eerst even invullen en je krijgt advies op maat (gaat wel over NL):

https://www.rijksoverheid(...)ijn-eigen-overlijden
pi_221233325
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 19:48 schreef -Sigaartje het volgende:
Mijn grootste wens om op Curaçao begraven te worden (alhoewel, begraven is niet het woord, de meeste graven zijn bovengronds). Curaçao is mijn eiland. Hoe kan ik zoiets regelen,......
Het meest praktische is om alvast een plekje te reserveren met een grote handdoek....
pi_221239986
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 20:39 schreef DoubleDip het volgende:
Misschien heb je hier nog wat aan TS. Wel eerst even invullen en je krijgt advies op maat (gaat wel over NL):

https://www.rijksoverheid(...)ijn-eigen-overlijden
Dank je! Hier heb ik iets aan.
pi_221248814
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 16:45 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik kreeg een discussie met mijn vriendin hierover. Ze ziet het niet zitten, want dan zou ze mijn graf niet regelmatig kunnen bezoeken. Ze heeft daar wel een punt.
Makkelijke oplossing: laten cremeren. Heb je die discussie over graf bezoeken ook niet meer. En dan uitstrooien op Curacao.
pi_221248886
Ik snap deze nooit zo goed. Je lichaam is gewoon een vehikel wat je kan gebruiken terwijl je leeft, bewust bent. Als je dood bent is jouw persoon en bewustzijn gewoon weg, net zoals voor je geboren was. Wat ze met die zak vlees en botten doen maakt daarna niet echt meer uit, als anderen er maar zo min mogelijk last van hebben toch.
  zondag 5 juli 2026 @ 22:45:01 #25
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_221248947
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 22:42 schreef GerryDV het volgende:
Ik snap deze nooit zo goed. Je lichaam is gewoon een vehikel wat je kan gebruiken terwijl je leeft, bewust bent. Als je dood bent is jouw persoon en bewustzijn gewoon weg, net zoals voor je geboren was. Wat ze met die zak vlees en botten doen maakt daarna niet echt meer uit, als anderen er maar zo min mogelijk last van hebben toch.
Maar hoe kan dat weg zijn ineens, dat adem je toch niet ineens uit? Dat zit nog in dat lichaam toch.
pindazakje
pi_221249047
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 20:24 schreef BE het volgende:

[..]
En je moet een plan B maken, want als je overlijdt bijv door een autoongeluk en er is bijna niks van je lichaam over om in te snijden tijdens een practicum, dan moeten je nabestaanden alsnog een uitvaart regelen. (En het kan ook nog zo zijn dat ze op het moment van jouw overlijden vol zitten en geen lichaam nodig hebben en ook dan moeten je nabestaanden alsnog een uitvaart regelen).
Nou, inderdaad!
Mijn vader wilde zijn lichaam na zijn dood doneren aan de wetenschap.
Hij had daarom ook geen uitvaartverzekering (mijn moeder/zijn vrouw wel)
Vlak voor zijn overlijden kreeg hij een schrijven van het AZU dat ze "vol" zaten.
Moesten wij onverhoopt toch nog een uitvaart regelen, met bijbehorende kosten.
  maandag 6 juli 2026 @ 12:25:47 #27
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221253346
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 22:38 schreef Inbox het volgende:

[..]
Makkelijke oplossing: laten cremeren. Heb je die discussie over graf bezoeken ook niet meer. En dan uitstrooien op Curacao.
Of een deel daar en een deel hier zodat de achterblijvende partner ook nog 'iets' heeft van een plek om te kunnen rouwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')